זיקר 7X נבחן במכת צד. צילום EuroNcapזיקר 7X נבחן במכת צד. צילום EuroNcap

זיקר, לינק & קו, פולסטאר ואומודה מצטיינות בבטיחות, צ'רי ויונדאי פחות

ארגון הבטיחות האירופאי ה EuroNcap פרסם תוצאות מבחני בטיחות למספר דגמים, חלקם כבר משווקים בישראל בהצלחה רבה. זיקר 7X ולינק & קו 

 מצטיינות עם חמישה כוכבי בטיחות.  צ'רי טיגו 8 וצ'רי טיגו 7 עם ארבעה כוכבים בלבד. בנוסף נבחנו פולסטאר 4, אומודה 9 ויונדאי אינסטר שבשלב זה עדיין לא משווקות בישראל. 

יואב פולס |

ארגון הבטיחות האירופאי EuroNcap פרסם היום תוצאות מבחני בטיחות שביצע למספר דגמים, חלקם מהותיים גם לשוק הישראלי.

נדגיש כי על אף התמונות הקשות בהן נראים נזקים משמעותיים לכלי הרכב, המטרה של הרכב היא להגן על הנוסעים בתוכו, כאשר הרכב מתוכנן על מנת לקרוס באופן מבוקר, ובכך לספוג את מקסימום האנרגיה כתוצאה מהתאונה, ולהעביר לתא הנוסעים אנרגיה מופחתת. המבחן של כלי הרכב הוא בשרידות הנוסעים בתאונה, ולא בשרידות הרכב.


חמישה כוכבים:

לינק & קו 02

הדגם הראשון הרלוונטי מאוד לשוק המקומי הוא הלינק & קו 02, הקרוסאובר החשמלי של לינק & קו. הרכב קיבל ציון בטיחות מקסימלי של חמישה כוכבים, עם ציון הגנה על מבוגרים של 90%, ילדים 87%, מערכות עזר 89% והולכי רגל 87%. המשמעות בפועל היא שהרכב בטוח מאוד וראוי לרכישה.


לינק & קו 02. צילום EuroNcap

זיקר 7X

הדגם השני עם ציון מקסימלי הושק בישראל לפני שבועות ספורים והוא הזיקר 7X. הרכב קיבל גם הוא ציון מקסימלי של חמישה כוכבי בטיחות, עם ציוני הגנה על מבוגרים של 91%, הגנה על ילדים 90%, מערכות עזר 83% והגנה של הולכי רגל של 78%. גם דגם זה מציג ציוני בטיחות מרשימים והוא ראוי לרכישה.

פולסטאר 4

הדגם הנוסף שעדיין לא משווק בישראל, אבל ככל הנראה ישווק בעתיד הוא הפולסטאר 4 המשפחתית. גם רכב זה קיבל חמישה כוכבי בטיחות עם הגנה על מבוגרים של 92%, ילדים 85% מערכות עזר 79% והולכי רגל 81%.

נציין כי שלושת הדגמים הם מותגים של ענקית הרכב הסינית ג'ילי.


פולסטאר 4. צילום EuroNcap

אומודה 9

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

דגם נוסף שכיום אינו רלוונטי לשוק הישראלי, אבל רכב יחיד כבר קיבל רישוי ישראלי, ככל הנראה לטובת תקינה, כך שיש סיכוי שנראה אותו בעתיד הוא האומודה 9 פלאג אין הייבריד. נזכיר כי אומודה היא אחד ממותגי הייצוא של צ'רי, והיא עושה שימוש במערכות הקיימות בחברה. דגמי אומודה מיובאים לישראל באמצעות חברת כלמוביל, והיא זו שגם רשמה את הרכב במשרד הרישוי.

האומודה 9 הוא קרוסאובר גדול, חמישה מושבים, בתצורת פלאג אין הייבריד  המוכרת מדגמי צ'רי וג'אקו עם אותה הנעה.

האומודה 9 קיבלה גם היא ציון מרשים של חמישה כוכבי בטיחות, תוך שהיא משיגה ציוני הגנה על מבוגרים של 90%, הגנה על ילדים 85%, מערכות עזר 80% והגנה על הולכי רגל 81%. אם וכאשר רכב זה אכן ישווק בישראל, ציון הבטיחות שקיבל ללא ספק יסייע.

ארבעה כוכבים:

צ'רי טיגו 7, צ'רי טיגו 8

ציון 'בסדר' של ארבעה כוכבי בטיחות קיבלו שני דגמים של צ'רי, הצ'רי טיגו 7 והצ'רי טיגו 8, כאשר שני הדגמים קיבלו ציונים בארבעה הקטגוריות שבין 78% ל 81%. הדגמים כאמור משווקים בישראל בהצלחה יחסית, בעיקר הטיגו 8 פלאג אין.

הערה מעניינת של ה EuroNcap נרשמה במבחן של הטיגו 8, וזו לשונה " הצ'רי טיגו 8 הוא דגם שותף לטיגו 7, והמבנה שלהם זהה כמעט לחלוטין. ה EuroNcap השוו את שני הרכבים כדי לוודא שניתן ליישם את תוצאות הצ'רי טיגו 7 גם על טיגו 8 וביצעו בדיקות נוספות במידת הצורך."


צ'רי טיגו 7. מבחן התנגשות חזיתית. צילום EuroNcap

יונדאי אינסטר

דגם נוסף שקיבל ארבעה כוכבי בטיחות, הוא היונדאי אינסטר שכרגע לא רלוונטי לשוק הישראלי. האינסטר הוא רכב מיני עירוני מקסים, ואני מקווה שהוא ייובא לארץ ויעמוד לבחירת הקהל כאפשרות נוספת לרכב מיני עירוני. האינסטר קיבל ציונים לא מרשימים שנעים בין 67% ל 81% כשאת הציונים הגבוהים קיבל הרכב עבור הגנה על ילדים.  


יונדאי אינסטר. הנוסעים הם החשובים ביותר. צילום EuroNcap

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טסלה מודל Y סטנדרט צילום: טסלהטסלה מודל Y סטנדרט צילום: טסלה

מודל 3 ב-185 אלף שקל? הטסלה הזולה מגיעה לישראל

אילון מאסק הבטיח כבר מזמן מכונית חשמלית עממית במחיר של 25 אלף דולר, אך ההבטחה הזו עדיין רחוקה מהגשמה. השבוע חשפה טסלה גרסאות מוזלות של הדגמים הפופולריים מודל 3 ומודל Y, שמחיריהן ירדו בכמה אלפי דולרים בלבד. מאחורי ההנחות הקלות מסתתר קיצוץ באבזור ובביצועים, שמעורר ספק סביב השאלה אם מדובר במהלך אמיתי כדי להנגיש את המותג לציבור רחב יותר

עוזי גרסטמן |

כבר שנים שאילון מאסק מדבר על חזון של מכונית חשמלית נגישה לכל אחד, שתימכר תמורת סביב ה-25 אלף דולר ותהפוך את טסלה ממותג יוקרה לחלק בלתי נפרד משוק הרכב ההמוני. אלא שבפועל, גם לאחר שנים של דיבורים והבטחות, החברה עדיין רחוקה מהיעד הזה. השבוע חשפה טסלה צעד ראשון בדרך, אבל זה עדיין רחוק ממהפכה: השקת גרסאות סטנדרט חדשות למודל 3 ולמודל Y, שהן למעשה גרסאות מופשטות וזולות יותר של הדגמים שכבר קיימים, עם הוזלה של כמה אלפי דולרים בלבד.

מאחורי ההוזלה עומד שינוי משמעותי בגישה: טסלה מוותרת על חלק ניכר מהאבזור שהפך את המכוניות שלה לסמל של טכנולוגיה ונוחות. הדגמים החדשים מגיעים עם מערכת הנעה אחורית בלבד ועם סוללה קטנה יותר, בנפח של 69 קוט״ש, לעומת הסוללות הגדולות שהורגלו בהן הלקוחות עד כה. כדי לשמור על מחיר נמוך יותר, הסירה החברה שורה ארוכה של תוספות - החל ממראות מתקפלות חשמלית ועד מערכת שמירת נתיב מתקדמת. גם ריפודי העור נעלמו, והוחלפו בבד פשוט. חימום המושבים מלפנים ומאחור בוטל, כמו גם כוונון ההגה החשמלי ותאורת האווירה. אפילו מערכת השמע עברה דיאטה: במקום 15 רמקולים נותרו רק שבעה, ולראשונה בדגמי טסלה אין יותר רדיו AM/FM. מסך בגודל של 8 אינץ’ שהיה מוצב לנוסעים מאחור הוסר אף הוא, וגם מערכת סינון האוויר המשוכללת שמנעה כניסת חלקיקים קטנים, איננה עוד.

גם המראה החיצוני של הדגמים הפשוטים עבר שינוי בהתאם לגישה החסכונית. פסי התאורה הדקים מלפנים ומאחור נעלמו, הגג השקוף שהעניק תחושת מרחב ובוהק באור טבעי כבר לא נכלל בדגם Y, והאפשרויות לעיצוב חיצוני צומצמו לשלושה צבעים בלבד: אפור בסיסי, לבן פנינה בתוספת תשלום של 1,000 דולר, ושחור שדורש תוספת של 1,500 דולר. הדגמים האלה מייצגים את הרצון של טסלה לשמור על עיצוב יוקרתי במראה, אך עם עלויות ייצור נמוכות יותר.

הירידה בביצועים מורגשת

במונחי ביצועים, מדובר בירידה מורגשת. מודל Y בגרסת הסטנדרט תעלה בארה"ב כ-40 אלף דולר - הפחתה של כ-11% בלבד לעומת גרסת הפרימיום. הטווח שלו לפי תקן EPA האמריקני, המחמיר מזה האירופי, מגיע ל-517 ק"מ, וההאצה מ-0 ל-97 קמ״ש נמשכת כעת 6.8 שניות, לעומת 5.4 שניות בגרסה הבכירה. המהירות המרבית נשארה ללא שינוי – 200 קמ״ש. ב-Model 3, לעומת זאת, המחיר יגיע ל-37 אלף דולר - ירידה של כ-13%. גם כאן הטווח נשאר דומה - 517 ק"מ, התאוצה ל-100 קמ"ש היא 5.8 שניות, והמהירות המרבית זהה. ההבדל הבולט הוא שהמודל 3 עדיין שומרת על גג הזכוכית המוכר, אולי כוויתור קטן מצד טסלה לטובת מי שמחפשים מעט יותר תחושת פרימיום.

ואולם למרות הצעד הזה, קשה לומר שטסלה נהפכה פתאום למותג נגיש. ההוזלה אמנם נראית על הנייר, אך היא מתקזזת כמעט לחלוטין עם ביטול הטבת המס הפדרלית לרוכשי רכב חשמלי בארה"ב, שהיתה שווה עד 7,500 דולר. בלעדיה, מחיר הרכישה הסופי של טסלה נותר דומה מאוד לזה שלפני ההוזלה, כך שהמהלך נראה יותר כמו ניסיון לשמור על רמת מכירות סבירה בשוק מאתגר מאשר כמו בשורה צרכנית אמיתית.