טסלה מודל 3. צילום יואב פולס
טסלה מודל 3. צילום יואב פולס

הירידה נמשכת: המכירות של טסלה באירופה נפלו ב-28.2%

למרות קפיצה של 23.6% במכירות רכבים חשמליים באירופה, המכירות של טסלה ביבשת צנחו זה החודש השלישי ברציפות, ונתח השוק שלה ירד מ-2.9% ל-2%

רוי שיינמן | (3)
נושאים בכתבה טסלה אירופה

למרות שפספסה את צפי האנליסטים בדוחות, המשקיעים היו מרוצים אחרי דוחות טסלה Tesla 3.56%  שקפצה ב-5.4%, בעיקר הודות להצהרותיו של מאסק כי יצמצם פעילותו בממשל האמריקאי ויתמקד יותר בניהול החברה - מאסק מבטיח להשקיע פחות ב-DOGE; טסלה מזנקת ב-5% למרות פספוס התחזיות, אבל התוצאות בשטח ממשיכות להיות מאכזבות - בחוד מרץ, המכירות של טסלה באירופה נפלו ב-28.2% לעומת חודש מרץ בשנה שעברה, מה שמסמן את החודש השלישי ברציפות של ירידות במכירות עבור טסלה ביבשת.


הנפילה הזו בולטת במיוחד לאור העובדה שסך המכירות של רכבים חשמליים באירופה קפצו ב-23.6% בחודש מרץ. הנתונים ממשיכים את המגמה השלילית במסירות של טסלה ברחבי העולם, אחרי שדווח כי בחודש מרץ המכירות של טסלה בסין ירדו בכ-11.5%, בעוד המתחרה BYD למשל חוותה עלייה של 23% במכירות.


גם הרבעון הרביעי כאמור היה מאכזב - ההכנסות מרכבים היו האכזבה הגדולה עם 13.97 מיליארד דולר לעומת צפי של 15.82 מיליארד, ירידה של 20% לעומת השנה הקודמת. המסירות הגלובליות ירדו ב-13% ל-336,681 כלי רכב, כאשר מסירות מודל 3/Y ירדו ב-12% ודגמים אחרים ירדו ב-24%. הייצור הכולל ירד ב-16% ל-362,615 יחידות, ומלאי הרכבים גדל ל-22 ימים לעומת 12 ימים ברבעון הקודם. נקודת אור משמעותית הייתה מגזר האנרגיה, שרשם צמיחה חזקה של 67% עם הכנסות של 2.73 מיליארד דולר, למרות שגם אלו היו מתחת לתחזיות.


האירופאים חוזרים לקנות חשמלי?

בסך הכל, המכירות של רכבים חשמליים באירופה כאמור קפצו ב-23.6%, כשהם היוו כ-59.2% מסך הרכבים שנמכרו לעומת 49.1% מסך הרכבים בחודש מרץ של השנה שעברה. בסך הכל, מכירות הרכבים בחודש מרץ באירופה ירדו ב-0.2%.


מכירות רכבים בחודש מרץ בספרד עלו ב-23.2%, באיטליה ב-6.3% ובבריטניה ב-12.4%. מנגד, המכירות בצרפת צנחו ב-14.5% ובגרמניה ב-3.9%. בקרב החברות, מי שחוו עליות בולטות במכירות היו פולקסוואגן ורנו עם עליות של 10.3% ו-13% בהתאמה, בעוד המכירות של סטלנטיס צנחו ב-5.9%.


למרות העלייה במכירות באירופה, היצרנים האירופאיים עדיין נתונים תחת עננת אי וודאות על רקע המכסים של כ-25% על ייבוא של רכבים וחלקי רכב אירופאים לארה"ב. בינתיים כאמור, המכירות בבית בעלייה, שהמומחים מציינים כי העלייה במכירות רכבים חשמליים נובעת בעיקר מהשקת דגמים חשמליים זולים יותר ותקני ויעדי פליטת פחמן מחמירים יותר מצד האיחוד האירופי.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    יוני נ 30/04/2025 07:46
    הגב לתגובה זו
    אוטו עם מלא בעיות חברה לא אמינה ובעלים מטורלל על קטמין.
  • 2.
    עושה חשבון 26/04/2025 07:09
    הגב לתגובה זו
    הצדעת מועל יד של מאסק הזכירה לכולם היטלר. אבירי איכות הסביבה השמאל העשיר של אירופה קונים רכבי חשמל סלדו מהמותג .
  • 1.
    מ2.9 ל2%. מה הפלא טסלה מותג פרמיום ונכנסים מותגים סיניים זולים. (ל"ת)
    כלכלן בכיר 24/04/2025 12:24
    הגב לתגובה זו
קיה EV3 - קרוסאובר חשמלי אטקרטיבי. צילום יואב פולסקיה EV3 - קרוסאובר חשמלי אטקרטיבי. צילום יואב פולס

שוק הרכב - ירידה בכמות המכירות של יבואני הרכב ומה צריך לדעת על רכבי אפס קילומטר

איך רכבי אפס קילומטר משנים את תמונת שוק הרכבים, והאם ההשפעה שלהם על שוק הרכבים המשומשים תימשך?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה רכב אפס קילומטר

רישום רכבי "אפס קילומטר" הוא כלי חוקי שיבואני הרכב בישראל משתמשים בו מאז שנות ה-2000 המוקדמות, אך ב-2025 הוא הפך לגורם מרכזי המשפיע מאוד על השוק בגלל שהשוק היה חלש. היבואנים נתקעו עם סחורה, ומכרו אותה לעצמם (חברות ליסינג שלהם) כרכב אפס קילומטר. בפועל, למרות שהמספרי מסירות גבוהים יותר , המסירות האמיתיות שמקזזים את המכירות העצמיות של אפס קילומטר הם פחות מ-260 אלף שקל בשנה - ירידה של כ-105 לעומת שנת 2024.

על פי נתוני איגוד יבואני הרכב היקף המסירות עומד על 284 אלף עד נובמבר 2025, גידול של 9% לעומת 2024, אך כ-30,000-35,000 מהן היו רישומי אפס קילומטר, בעיקר חשמליות ורכבי פלאג-אין שנתקעו במלאי עודף. השיטה מאפשרת ליבואנים להעביר רכבים מדוחות המלאי לרשומות המכירות, מבלי להודות בירידת ביקוש אמיתית, אך היא יוצרת עיוותים בשוק היד שנייה, בתמחור ובאמון הצרכנים.

על פניו, רכב אפס קילומטר הוא כלי רכב חדש: קילומטראז' אפסי, ללא בעלות פרטית קודמת, ולעיתים עם אריזת ייצור מקורית. בפועל, מדובר ברכב שלא נרכש על ידי לקוח פרטי בתוך 12 חודשים מייצורו, תקופה שבה הוא הופך לנטל חשבונאי. עלויות המימון מצטברות ל-3%-2% ממחיר הרכב לחודש, ערך השוק יורד ב-5%-10% בשנה, ודגמים מתיישנים מול מתחרים חדשים. רישום כזה "מקפיא" את הסטטוס: הרכב יוצא ממלאי היבואן ונכנס כ"יד ראשונה" זמינה למכירה, מה שמאפשר ליבואן להציג מסירות גבוהות יותר.

התהליך מתחיל ביבואן, שמזמין כמויות גדולות כדי לעמוד ביעדי יצרנים גלובליים. ב-2025, יבוא המכוניות ירד ב-14% בעשרת החודשים הראשונים, אך מלאי הנמלים הגיע ל-100,000 יחידות בינואר, בעיקר בגלל הזמנות מוקדמות לקראת עליות מס צפויות (בדצמבר 2024 היו הזמנות גדולות בשל העלייה במס קנייה). כשהביקוש לא עומד בקצב, הרכב מועבר לרישום זמני. 

איך זה קורה בפוכעל? העברה לחברת ליסינג קשורה: זה מהווה 60%-70% מהמקרים; רישום על סוחר עצמאי: 20%-25%, עם הנחות של 10%-15% ממחיר הרשמי. הסוחר לוקח סיכון על תחזוקה ראשונית, אך מוכר תוך 3-6 חודשים. רישום פנימי קצר: 10%-15% מהרכבים. במצס כזה היבואן מחזיק את הרכב 1-3 חודשים ומעביר אותו הלאה, בעיקר במותגים יוקרתיים.

שביל אופניים (משרד התחבורה)שביל אופניים (משרד התחבורה)

30 מיליון שקלים נוספים הוקצבו לפרויקט המטרופן

במסגרת הפרויקט נסללת רשת שבילי האופניים במטרופולין חיפה כאשר התוספת מיועדת לסלול שבילים חדשים בעיר, יחד עם קריית מוצקין וקריית ביאליק


הדס ברטל |

משרד התחבורה וחברת חוצה ישראל מקדמים את הרחבת פרויקט המטרופן כאשר לצורך השלמת שלבי הפרויקט, הוקצה תקציב נוסף בסך 30 מיליון שקלים, שיאפשר סלילת שבילי אופניים נוספים ברחבי מטרופולין חיפה.

העבודה על הפרויקט החלה עוד באוגוסט 2024 וכעת עם תוספת התקציב לפרויקט יסללו שבילי אופניים חדשים בערים קריית מוצקין, קריית ביאליק וחיפה, באורך כולל של 4 ק"מ. לפי הודעת משרד התחבורה,  יבוצעו עבודות נרחבות לשיקום המרחב הציבורי לאורך השבילים החדשים,, שיכללו את חידוש ושדרוג תשתיות המים, הביוב והחשמל, שיקום המדרכות תוך מתן דגש על נגישות ועבודות תאורה, גינון וריצוף. כמו כן, יוקמו מתקני דרך, אזורי מנוחה מוצלים ונקודות שתייה וריענון מונגשות, תוך העתקת ושתילת עצים חדשים לאורך שבילי האופניים החדשים. מקטעים מהפרויקט שכבר קיימים נמצאים בקריית ים ובקריית חיים שבחיפה.

פרויקט המטרופן שמקדם משרד התחבורה באמצעות חברת חוצה ישראל, שהיא זרוע ביצועית של משרד התחבורה, כולל הקמת רשת שבילי אופניים המחברת את כלל מטרופולין חיפה, באורך של כ-25 ק"מ. המטרופן יעבור בתחומן של חמש רשויות: חיפה, קריית אתא, קריית חיים, קריית מוצקין וקריית ביאליק. המטרופן יספק גישה מהירה, נוחה ויעילה למרכזי המסחר והתעסוקה, קישוריות לרשת התחבורה הציבורית, מוסדות הלימוד ומרכזי פנאי ובילוי באזור, ויצור תשתית זמינה, רציפה ובטוחה לרוכבי האופניים והולכי הרגל.

שאיפת הפרויקט היא לתרום למעבר נוח בצמתים, לצד קישוריות טובה ומהירה באמצעי התחבורה השונים המטרופולין: רכבת ישראל המטרוניות, האוטובוסים, הרכבלית, ובעתיד גם הרכבת הקלה "נופית".

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל'), מירי רגב: "המטרופן הוא חלק מהחזון שלנו לתחבורה מתקדמת, מקושרת ונגישה לכלל האזרחים. תוספת התקציב שאישרנו מבטאת מחויבות ברורה לפיתוח פתרונות תחבורה משלימים, שמפחיתים עומסים, משפרים את איכות החיים ומחזקים את המטרופולין החיפאי. שבילי האופניים שאנו מקדמים יוצרים חיבור ישיר בין מגורים, תעסוקה, לימודים ופנאי ומשלבים את הרכיבה כחלק אינטגרלי ממערכת התחבורה הציבורית בישראל.״