בנק ישראל מזהיר: "עיתוי ה-tapering יגביר את התנודתיות בשווקים"

הפדרל ריזרב צפוי להפסיק או להאט את רכישות האג"ח מדינה על רקע ההתאוששות בכלכלה; ממה חוששים בבנק ישראל?
אבי שאולי | (2)
נושאים בכתבה קרנית פלוג ריבית

בנק ישראל פרסם היום את דיוני הוועדה המוניטרית בישיבתם האחרונה (ב-25 בנובמבר). הכלכלנים דנו בחששות מתגובת הבורסות בעולם להפסקה או הפחתת רכישות האג"ח הממשלתי בארה"ב: "חוסר הוודאות בנוגע לעיתוי המדויק של תחילת צמצום ההרחבה הכמותית (tapering), ובנוגע לעוצמתו והשלכותיו, צפוי להגביר את התנודתיות בשווקים הפיננסיים".

חברי הוועדה דנו באומדנים הראשונים של נתוני החשבונאות הלאומית לרבעון השלישי, המצביעים על האטה בקצב הצמיחה. הם ציינו כי האטה זו נובעת מירידה ביצוא ומעלייה ביבוא, בעוד שהצריכה הפרטית המשיכה לגדול במהירות. נוסף על כך הם ציינו את העלייה בהשקעה בענפי המשק. כמו כן הם אמרו כי העלייה שחלה בשיעור התעסוקה ברבעון השלישי התרחשה ברובה בשירותים הציבוריים ולא במגזר העסקי. יחד עם זאת הוועדה הדגישה כי אינדיקטורים ראשוניים לרבעון הרביעי, ובין היתר יצוא הסחורות, מצביעים על התאוששות מסוימת.

המדיניות המוניטרית בעולם נותרה מרחיבה מאוד. חברי הוועדה ציינו כי חוסר הוודאות בנוגע לעיתוי המדויק של תחילת צמצום ההרחבה הכמותית (tapering), ובנוגע לעוצמתו והשלכותיו, צפוי להגביר את התנודתיות בשווקים הפיננסיים. כמו כן הם הזכירו כי השקל נחלש מול הדולר בחודש האחרון אך היחלשותו הייתה מתונה מזו של מרבית המטבעות, והדבר בא לידי ביטוי בהתחזקות שער החליפין האפקטיבי.

בנק ישראל: "יש צורך בצעדים ממשלתיים להרחבת היצע הדירות"

בהחלטת הריבית האחרונה להשאיר את הריבית לחודש דצמבר בגובה של 1% השתתפו חברי הוועדה המוניטרית : ד"ר קרנית פלוג, פרופ' ראובן גרונאו, פרופ' נתן זוסמן, פרופ' רפי מלניק ופרופ' אלכס צוקרמן.

בנק ישראל: "בשוק הדיור נמשכה גם החודש מגמת העלייה במחירי הדירות. יש צורך בצעדים ממשלתיים שמטרתם להרחיב את היצע הדירות. כמו כן דנו חברי הוועדה באופן שבו הצעדים המקרו-יציבותיים שהמפקח על הבנקים נקט עד כה השפיע על המשכנתאות. אמנם היקף המשכנתאות, הנגזר מהיקף העסקאות בדיור ומרמת המחירים, נותר ברמתו הגבוהה, אולם נראה כי הצעדים השפיעו על פרופיל המשכנתאות: הם הפחיתו את הסיכון הגלום בהן, כפי שהוא משתקף בירידה בשיעור המינוף ובשיעור ההחזר מהכנסה".

"במידה שיוחלט על ביטול העלאות מס יהיה צורך בהתאמה בהוצאות"

שר האוצר יאיר לפיד החליט לבטל את העלאת מס הכנסה.. בבנק ישראל מבהירים שבמידה ויוחלט על ביטול חלק מהעלאות המס שאמורות להיכנס לתוקף בינואר 2014, יהיה צורך בהתאמה מקבילה גם בצד ההוצאות, שכן תוואי ההוצאה והמסים המתוכננים בתקציב ל-2014 עקביים עם יעד הגירעון לשנה זו (3% מהתוצר).

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    קולומבו 09/12/2013 14:42
    הגב לתגובה זו
    לבדוק את קרנית פלוג למה לא מצליחה לעצור את המפולת בדולר הרי בגלל זה משלמים לה 80000 שח לחודש -קרנית לא היתה אף פעם מנהיגה כלכלית ולא תהיה לעולם -אכלנו אותה עם פקידה ראש קטן -נצנץ
  • 1.
    avi 09/12/2013 12:24
    הגב לתגובה זו
    על איזה פלנטה את חיה? הגב' פלוג, רק במדינה שלנו הספקולנטים שולטים על שער הדולר. מדוע אתם לא מצליחים לעצור את ההדרדרות בשער הדולר?
רונן גינזבורג. קרדיט: רשתות חברתיותרונן גינזבורג. קרדיט: רשתות חברתיות

564 מיליון שקלים: דניה סיבוס זכתה במכרז להרחבת כביש 6

העבודות צפויות להימשך כ-3 שנים מרגע קבלת צו התחלה, התשלום לפי כמויות בפועל ובהצמדה למדדים, אך בינתיים ההתקשרות עדיין לא נסגרה

ליאור דנקנר |

דניה סיבוס דניה סיבוס 1.02%  מודיעה על זכייתה במכרז של דרך ארץ הייווייז (1997), החברה שמפעילה ומתחזקת את כביש 6, לביצוע הרחבת הכביש בשני מקטעים באזור מחלף דניאל ועד מנהרת חדיד. מדובר בפרויקט תשתית רחב שמצטרף לצבר העבודות של החברה בתחום התחבורה, עם עבודות שמתפרסות על כמה חזיתות ולא מסתכמות רק בהוספת נתיב.

היקף התמורה הכולל מוערך בכ-564 מיליון שקלים בתוספת מע"מ. התמורה צמודה לתמהיל מדדים שכולל את מדד תשומות הבניה למגורים ואת מדד תשומות סלילה וגישור, בהתאם למנגנון שנקבע בין הצדדים. בענף שבו עלויות החומרים והעבודה משתנות מהר, להצמדה הזו יש משמעות, גם אם היא לא מעלימה את חוסר הוודאות סביב מה שיקרה בשטח בפועל, מתי זה יתחיל ובאיזה קצב. נכון לעכשיו עדיין לא נחתמו חוזים מפורטים ומחייבים מול המזמינה, ועדיין לא התקבל צו התחלת עבודה.

המניה נסחרת היום סביב 149 שקלים, וכרגע בעלייה קלה של אזור ה-1%. מתחילת השנה היא מציגה עלייה של כ-34%, והיא כבר נוגעת באזור הגבוה של הטווח השנתי, אחרי שבשפל של השנה האחרונה הייתה סביב 90 שקלים. גם במחזור יש תנועה, עם מסחר יומי של כ-33 מיליון שקלים, ושווי שוק של כ-4.9 מיליארד שקלים.


ברקע הזכייה: הצבר גדל והפעילות מתרחבת

בדוח האחרון שפרסמה דניה סיבוס באוגוסט היא הציגה המשך התרחבות בפעילות, עם גידול בהכנסות וצבר הזמנות שהמשיך לעלות. ההכנסות ברבעון השני הסתכמו בכ-1.7 מיליארד שקלים, והצבר הגיע לכ-18.6 מיליארד שקלים, בין היתר בעקבות כניסת חלקה בפרויקט הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים לדוחות. 

איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאיתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוני

אלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל

אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה

ליאור דנקנר |

קבוצת אלקטרה אלקטרה -0.59%  , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.

לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.


220 שערים בשלוש טבעות

הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.

מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.

במסגרת פעילות הזכיין, קבלן האגרה הטכנולוגי בפרויקט יהיה TransCore LP מארה"ב. החברה אחראית על הקמת המערכת הטכנולוגית לזיהוי הרכבים, לרבות תוכנת האגרה, המצלמות, התאורה ושאר הרכיבים הרלוונטיים. TransCore היא זו שמיישמת גם את מערכת מס הגודש במנהטן שבניו יורק, מה שמוסיף לפרויקט הישראלי ניסיון שנצבר באזור עירוני צפוף ומורכב אחר.