שותפות הזדמנות ישראלית: 4 דברים שכדאי לדעת
שותפות חיפושי הגז, "הזדמנות ישראלית", נסחרת כיום לפי שווי של כ-10 מיליון דולר. זאת בהתאם לסכום הצבור בקופת המזומנים של החברה. לאחרונה דיווחה החברה על שורה של התפתחויות המהוות הזדמנות טובה לשים זרקור על כלל פעילויות החברה, על הנכסים שברשותה ועל תוכניותיה לעתיד.
השותפות עם אנרגי'אן
"הזדמנות ישראלית" מחזיקה כיום ב-4 רישיונות ימיים, במים הכלכליים של ישראל, יחד עם אנרג'יאן. חברת אנרג'יאן עוסקת בפיתוח משאבי גז טבעי ונפט באגן המזרחי של הים התיכון ובים הצפוני. החברה נסחרת בבורסות לונדון ותל אביב. זהו למעשה שיתוף הפעולה ראשון בין שתי החברות כאשר בכל אחד מהרישיונות יחס האחזקות זהה: 20% להזדמנות ישראלית ו-80% לאנרג'יאן. בנוסף, אנרג'יאן משמשת מפעילת השדות המשותפים. מקבץ הרישיונות המשותף כולל, בין השאר, את שטח רשיון "עוז" שהוחזק בעבר ע"י "הזדמנות ישראלית" יחד עם טדי שגיא ולפידות של לוקסי. כפי שדווח, הפוטנציאל ב"עוז" לבדו נאמד בכ-2.5 TCF גז טבעי ובנוסף כ- 255 מליון חביות נפט. זאת כאשר מדובר בפרוספקט הנפט הרדוד ביותר במים הכלכליים של ישראל, בשכבת הקריטיקון (Cretaceous).
השותפות מכירה את המאגר. בעבר, "הזדמנות ישראלית" ושותפותיה ביצעו ב"עוז" את תכנית העבודה שהוגדרה, כולל סקרים סייסמים, עיבודם ופיענוחם. בנוסף, הוגש למשרד האנרגיה פרוספקט לקדיחה אולם בשל החלטת השותפים לשעבר ב"עוז" שלא לממן קידוח אקספלורציה אלא להתמקד בעסקיהם האחרים, " הזדמנות ישראלית" החליטה שלא לשאת בסיכון לבדה והרישיון הוחזר. במסגרת השותפות עם אנרג'יאן, המחזיקה בשדה הגז כריש ואשר לאחרונה השלימה גיוס חוב של כ-2.5 מיליארד דולר, החברות יצטרכו לקבל החלטת קידוח סופית עד אוקטובר 2022.
השת"פ עם "אלון גז פיתוח אנרגיה" בארה"ב
לאחרונה דיווחה השותפות על הסכם עם אלון גז לשיתוף פעולה באיתור ורכישת נכסים מפיקים בארה"ב. אלון גז מחזיקה ב-4% מהבעלות על מאגר "תמר" ונהנית מתזרים חזק ויציב. והפעילות המשותפת עם "הזדמנות ישראלית" תהיה הפעילות הראשונה שהיא מבצעת מעבר לאחזקה זו בנכסי נפט וגז. על פי ההסכם, שתי החברות ישתפו פעולה באיתור ובחינת הזדמנויות השקעה בנכסי נפט וגז מפיקים ביבשה בלבד, ולא בים. יצויין כי
- אלון גז: קרן נוי תרכוש את השליטה תמורת 395 מיליון שקל
- פינג פונג: תמר פטרוליום מציעה לרכוש את אחזקת אלון תמורת 80 מ' ד'
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כל השקעה בנכס תעשה בהשקעה משותפת עם משקיע אמריקאי מקומי שייכנס בתנאים דומים. בבחירת הנכסים יושם דגש על תזרים יציב מבארות קיימות ומתפקדות המתאפיינות בהפקה יציבה. כלומר, לא בארות שפיתוחן הושלם לאחרונה ועדיין לא ניתן לאמוד בצורה מיטבית את יציבות והיקף ההפקה, ולא בארות בסוף ימיהן הדורשות השקעות לצורך השבחתן. מבחינת השותפות, מדובר למעשה ברכישת נכסים מניבים, בתנודתיות מינימלית לצורך ייצור תזרים מזומנים יציב.
בהקשר זה יצויין כי דווקא על רקע המדיניות הסביבתית של הנשיא ביידן, והכוונה לעבור לאנרגיות מתחדשות, לשותפות נוצרה הזדמנות טובה. זאת בשל הצפי שחברות אנרגיה אמריקאיות יחלו למכור נכסים מפיקים, במחירים אטרקטיביים יחסית, אם כחלק ממדיניות ניהול הסיכונים שלהן, אם מתוך רצון לעבור להשקעות באנרגיות מתחדשות והצורך במזומנים ואם בשל רגולציה שתחייב אותן לעשות זאת. שילוב של מדיניות זו, יחד העובדה כי בטווח הנראה לעין עדיין יהיה צורך בשימוש באנרגיות המסורתיות, צפוי לייצר הזדמנות יוצאת דופן להשקעה בנכסים מפיקים, ובמיוחד למי שיושב על קופת מזומנים.
מאגר ישי – מתחילים להתקדם
"הזדמנות ישראלית" מחזיקה ב-21% ממאגר ישי. מאגר זה הינו חלקו הישראלי של מאגר אפרודיטה הקפריסאי. כמות הגז ב"ישי" מוערכת ע"י משרד האנרגיה ב 10 עד 12 BCM וזאת מתוך הכמות הכוללת של המאגר הנאמדת בכ-130 BCM. עד כה סך ההשקעות בצידו הישראלי של המאגר נאמדות בכ 120 מיליון דולר.
כמקובל במאגרים חוצי גבולות, ובמקרה זה גבולות מדינתיים, על שתי המדינות להגיע להסכם יוניטיזציה (איחוד). במסגרת הסכם מסוג זה,ההפקה תתבצע מהנקודה האופטימלית מהמאגר, תוך חלוקת הכנסות והוצאות, באופן יחסי לאחוזי השליטה במאגר. למרות שהמאגר התגלה לפני למעלה מעשור, ולמרות שעברו שנים מאז חתמו המדינות על הסכמים בנוגע לגבולות המים הכלכליים ביניהן, נראה היה שנושא החלוקה של המאגר אינו זז והמדינות לא הגיעו להסכמות איך לחלק ביניהן את הבעלות על המאגר המשותף.
אלא, שלאחרונה, שתי המדינות החליטו לזרז את פתרון המחלוקת, ככל הנראה בשל רצונה של קפריסין להתקדם ולפתח את המאגר וכניסתה של שברון, ענקית האנרגיה האמריקאית, בנעליה של נובל. לאור זאת, סוכם כי החברות עצמן, משני הצדדים, ינהלו את המו"מ ביניהן. על פי ההסכם, ועל פי המו"מ שכבר החל, לחברות נקבעה תקופה של כ-180 יום להגיע להסדר, ואם לא, הדבר יועבר לבוררות לה הוקצבו עד 180 יום נוספים. בשורה התחתונה, הנושא שמנע, במשך שנים ארוכות את פיתוח המאגר, מתחיל להתקדם.
כניסה לתחום האנרגיה הירוקה ולרישיונות נוספים
לאחרונה פרסמה הבורסה לני"ע טיוטה להערות הציבור במטרה לאפשר לשותפויות הגז והנפט להשקיע גם בתחום האנרגיות המתחדשות. תחום זה, הנמצא בצמיחה מהירה, פותח לשותפויות השונות פוטנציאל ענק וחדש של השקעות. על פי פרסומים בעבר, "הזדמנות ישראלית" לומדת בימים אלו את האפשרויות השונות וככל שהרגולציה אכן תתיר זאת, השותפות תבחן השקעות בתחום.
בנוגע לכניסה לרישיונות נוספים, בתחילת השנה הודיע משרד האנרגיה כי בכוונתו לצאת בהליך תחרותי נוסף לחלוקת רישיונות נפט וגז המים הכלכליים של ישראל. מהמפה שפרסם המשרד ניתן ללמוד כי במסגרת זו ישווק מחדש שטח רישיון "רועי" בו החזיקה "הזדמנות ישראלית" יחד עם "רציו". כזכור, שתי השותפות נאלצו להחזיר את הרישיון, בשנה שעברה, לאחר שמשרד האנרגיה לא אישר להן ארכה לצרף מפעיל לאחר פרישתה של המפעילה דאז, חברת אדיסון האיטלקית.
רכב 7 מקומות. צילום: Pexelsכל היתרונות של רכב 7 מקומות למשפחות
גמישות, נוחות ובטיחות הן בין הגורמים העיקריים לבחירה של משפחות ברכב הזה לצורך קבלת מענה מדויק לצורכי שגרת החיים המודרנית
לא מעט משפחות שמתרחבות מחפשות רכב 7 מקומות שיענה על הצרכים שלהן ויספק להן את הנוחות והבטיחות המקסימליות בנסיעות משפחתיות. מטרתן היא לבחור את הרכב אשר ידע לתת מענה מדויק לכל הצרכים אשר מאפיינים את שגרת החיים המודרנית.
מעבר למשפחות גדולות אשר מחפשות רכב 7 מקומות איכותי, כיום הבחירה בסוג רכב זה רלוונטית גם לכאלה שלא בהכרח בעלי משפחה שדורשת זאת מבחינת כמות בני המשפחה, אך עדיין מעוניינים ברכב גדול שיהיה פרקטי עבורם גם במקרים שבו הם רוצים להנות מנסיעות עם משפחה מורחבת או חברים. כך או כך, בחירת רכש מסוג זה דורשת הגדרת צרכים מראש ובחירה נכונה בהתאם לכל הפרמטרים שיש צורך לשים עליהם דגש.
למה יותר משפחות בוחרות כיום רכב 7 מקומות?
הסיבה העיקרית לכך שכיום גם משפחות שאינן בהכרח זקוקות לרכב גדול בוחרות רכב 7 מקומות היא הגמישות והנוחות שהוא מציע לנסיעות משפחתיות. משפחות שמארחות לא פעם בני משפחה וחברים ורוצות שתהיה להם אופציה להסעתם נהנות מרכבים מסוג זה ובאופן כללי ניתן לומר שאם מדובר על משפחה שכוללת גם מתבגרים, הרי שנסיעה לטיול משפחתי ברכב 7 מקומות תאפשר להם להנות מנסיעה ברכב מרווח שאיננו דורש מהם להצטמצם.
שיקול משמעותי נוסף הוא בטיחות. מרבית דגמי הרכבים בקטגוריית הרכבים הנוכחית מגיעים כיום עם מערכות מתקדמות לסיוע בנהיגה חכמה ובטוחה לרבות: מנגנון בלימת חירום, שמירה על נתיב ובקרת שיוט, מה שהופך את הנסיעות הבין-עירוניות ברכב מסוג זה לבטוחות ונוחות יותר. בנוסף, לא מעט נהגים מרגישים כי נהיגה על רכב גדול ויציב תורמת להם להרגשת הביטחון על הכביש בכל נסיעה, בין אם משפחתית ובין אם לבד.
- איך 52% ישפיעו על רכישת כלי רכב? המספר היומי
- כלמוביל בראש: החשמליות שינו את מפת יבואני הרכב בישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עוד יתרון בולט כרוך ביכולת להתאים רכב 7 מקומות לשגרה היומיומית המשפחתית התובענית הכוללת הסעות לחוגים, טיולים, קניות גדולות או אירועים משפחתיים. רכב 7 מקומות מאפשר להנות מכל סוג של נסיעה בכל הרכב משפחתי הן כאשר מדובר על נסיעות בינעירוניות לצרכי טיולים משפחתיים ובין אם מדובר על נסיעות עירוניות שגרתיות.
