גיל גורן
צילום: עופר חגאיוב
ראיון מיוחד

מנהל הקריאייטיב של העבודה-גשר-מרצ: "עבר זמנם של משרדי הפרסום"

רגע לפני הבחירות, גיל גורן שמוביל את הקריאייטיב של קמפיין העבודה-גשר-מרצ, יורה בלי חשבון. על המתחרים: "רק אנחנו עושים קריאייטיב"; על הקמפיין שלו: "משדרים חיובי - צוות קטן שבא לעשות שמח"; ועל משרדי הפרסום אותם נטש: "לפני 20 שנה היו פרסומאים, היום זה נגמר"
עינת שחק | (3)

"אנחנו וביבי היחידים שעשו קריאייטיב בבחירות", מצהיר בלי בושה מנהל הקמפיין של העבודה-גשר-מרצ, גיל גורן, מבלי להתבלבל. מי שהיה שותף להחלטה על גילוח השפם של עמיר פרץ בסבב הקודם ועל כרזת המפלגה התלויה בדרך השלום בגודל 140 מ"ר, מאמין שהדרך להצליח בבחירות עוברת דרך צוות מצומצם, מתן כבוד לאינטליגנציה של הבוחר ולעשות הכל רק לא כמו במשרד פרסום.

את התוצאות אמנם נגלה רק מחר בשעות הקטנות של הלילה, אבל הסקרים מעריכים כי מדובר במשהו כמו 8 או 9 מנדטים.

גורן גויס על ידי עמיר פרץ ביולי 2019 כדי להציל קמפיין במשבר. "עמיר זכה בתפקיד יו"ר המפלגה, לא הסכים להצטרף למרצ והביא את אורלי לוי, מה שגרם בהתחלה לאובדן מנדטים", משחזר גורן, "לאחר מכן סבלנו מההאשמות שסגרנו דיל עם ביבי להצטרף אליו. היה משבר תקשורתי רציני, ואז יצא הרעיון המדהים של 'ריד מיי ליפס' וגילוח השפם".

גיל גורן. "קריאייטיב יכול קצת לעזור או מאוד להפריע"

עם ההכרזה על סבב בחירות שלישי, גורן נתבקש על ידי פרץ לנהל את כל הקריאייטיב של הקמפיין תחת אורי רמתי, מנהל הקמפיין הכללי. "הקמתי צוות קריאייטיב מצומצם ואיכותי שכולל 6 אנשים מלבד דרור שאול הבמאי וצפריר אור המפיק", הוא מספר, "אנחנו שני עורכים, שני ארט דיירקטורים ושני אנשי קריאייטיב, שעובדים 24 שעות ביממה".

 

לאחר האיחוד עם גשר-מרצ הוחלט שגורן הוא שינהל את כל הקריאייטיב. "החלטתי מראש שאני נשאר לשחק 'כדורגל שמח', כלומר באים ליהנות, באים לעשות עבודה טובה. מחייכים בבוקר, מחייכים בלילה. משחקים שמח ולא מתוך מסכנות. מלבד זאת החלטתי שאני לא נגרר למלחמות שמבזבזות קולות כמו שכחול לבן עשו, ושאני כמו בחיי האישיים וכמו שעמיר בחיים - בא רק מטוב ולא ברע".

כרזת המפלגה התלויה בדרך השלום בגודל 140 מ"ר. "גוררת אלפי תגובות"

בחרתם בקו מאוד צעיר לקמפיין

"לאנשים במדינה נמאס מהפחדות ומהאיומים ובטח שאין להם כוח לפרסומות מטופשות כמו שכולם עושים. הם לא רוצים יותר שיפחידו אותם, כולם רוצים לקום בבוקר ולחייך. אני לא מזלזל בבוחרים שלנו ואני לא חושב שאפשר לשתות מאתנו קולות ושהבוחרים שלנו כל כך חסרי ערכים שאפשר לשתות אותם כמו פחית קולה. יש לי דיל עם הבוחרים שאומר: 'אני אתן לכם משהו לחשוב עליו, ליהנות ממנו, לצאת ממנו עם תובנה - ואתם תבינו את מה שאנחנו מנסים להעביר. אני אגיד לכם את האמת ולא אפחיד אתכם'. לכן הם מקשיבים ולכן זה עובד".

איך תעשו זאת?

"בשלב זה בחיי פרשתי מפרסום ואני אמן הפועל בזירה האמנותית. פתאום מגיע אליי רמתי, מנהל הקמפיין, ואומר לי 'תעשה לי אמנות לקמפיין'. זה התחיל להיות מקובל החל מקמפיין אובמה שעשה אותו שפרד פיירי. בעברי עבדתי גם במקומות בהם פיירי עבד ולקמפיין עשיתי כרזה שנתלתה בדרך השלום בגודל 140 מ"ר. הכרזה הזאת גוררת אלפי תגובות של אנשים שאומרים סוף סוף משהו אופטימי, חדש, סוף סוף תקווה. בסוף אנחנו שכירי חרב שבאים לעשות דברים טובים. בכל מקום שאני בא אני אוסף את האנשים הכי טובים".

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

במה שונה קמפיין פוליטי מקמפיין רגיל?

"מה שטוב בקמפיין פוליטי זה שלוקח לנו משלב הרעיון עד העלייה לאוויר בין דקות למספר שעות. אתה לא מדווח לאף אחד. אין לך תקציבאי, לא סמנכ"לי לקוחות, כלום. אתה מקבל משימה שנקבעת על ידך, האסטרטג הראשי ומנהל האופרציה ואלה שלושת המחליטים. אין את שרשרת המזון המסורבלת של משרדי הפרסום".

משרדי הפרסום נשארו מאחור

ב-2017 פרש גורן מעולם הפרסום והחליט להפוך לאמן במשרה מלאה. מאז הציג בתערוכות ברחבי העולם, בהן במרכז הסחר העולמי, רשת מלונות פתאל, בבת גלים בחיפה, בבית הפניקס, בארה"ב, ישראל, אוסטרליה הולנד ועוד. כמו שהוא רואה זאת, העובדה שנטש את עולם הפרסום הביאה גם לשינוי בתפיסה שלו, שגורס כי משרדי הפרסום עדיין לא הפנימי את השינוי האדיר שעובר על העולם.

תערוכה של גיל גורן. אמן במשרה מלאה

"יש כמה סרטים שעשיתי בחודשים האחרונים ורצים בעולם הפרסום ואף אחד לא יודע מי עשה אותם", הוא מספר על לקוחות שלא קיבלו מענה ממשרדי פרסום ובאו אליו לקבל פתרון. "מדובר בבנקים, חברות רכב", הוא מוסיף, "לשם עולם הפרסום הולך. לפני 15-20 שנה היו אנשים שהמקצוע שלהם היה פרסומאי, שזה איש שיודע מדיה, קריאייטיב, ניהול לקוח, שיודע לחשוב, לנהל לבצע. לאט לאט הדבר הזה הלך ונעלם. 'אדם שיודע לעשות דיגיטל' אלה שטויות! פרינט הוא לא יודע? טלווויזיה הוא לא יודע?

"לכן משרד פרסום מגיע ללקוח עם 17 איש. מה התפקיד של כל אחד? מה הם בכלל עושים שם? תביאו בנאדם שיבין את התקלה ויביא את הפתרון. אם צריך הוא יגייס עוד 3-4 אנשים ויפתור את זה. למה צריך גודל מטורף למשרדי פרסום? ולכן פתאום אני מוצא את עצמי מקבל טלפונים מגופים גדולים שאני לא מכיר. וזה מה שקורה בעולם, שם חוזרים לוואן מן שואו שבמקסימום עובדים בצוותים קטנים. אני אפילו לא אומר עם מי אני עובד והם הכי טובים במשק. אין גם משרד שיכול להעסיק אותנו, כולנו היינו סמנכ"לי קריאייטיב".

 

למה?

"משרד פרסום לא יכול לקחת אדם שעובד איתי ולהציע לו משכורת ומשרה כי אותו אדם לא רוצה לעבוד בארגון, הוא רוצה להיות חופשי ובטח שהשכר יותר הגיוני בחוץ. אני עובד על קמפיין העבודה עם אנשים שלא רוצים שהשם שלהם יופיע".

 

למה? הם מתביישים?

"חס וחלילה מתביישים. הפוך. אבל מאחר שאנחנו לא המוצר אנחנו דואגים רק ללקוח שלנו. גם משרדי הפרסום הם כבר לא המוצר וחייבים להשתנות. כעת זו שעתם של הצוותים הקטנים, של שכירי החרב שמתאגדים  לפרויקטים ייעודיים וממשיכים הלאה".

ובכל זאת, בין אנשי הקריאייטיב שכן מוכנים להיחשף, מצאנו את איתמר אזולאי, גל חמו וקובי בכר; את מנהל הפרויקטים דניאל סלע ואת אנשי הארט יניב זגורי ויגאל חזן.

דבר במספרים, כמה הקמפיין הזה יביא לקלפי?

"קמפיין בחירות, כמו כל קמפיין קריאייטיב, הוא חלק אחד מתוך מכונה גדולה. זה לא תלוי בקריאייטיב בלבד. לעולם זה לא יהיה תלוי בקריאייטיב. דבר ראשון זה המוצר, המועמד, המותג. אפשר קצת לעזור או מאוד להפריע".

מה הצלחתם לעשות בסבב הזה?

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    גיל הוא עילוי !!! (ל"ת)
    אייל פרדיס 02/03/2020 16:02
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    משה קריאייטיב 02/03/2020 13:30
    הגב לתגובה זו
    לאיש אין מושג איך עושים קמפיין פוליטי. ניהל קמפיין פאתטי. קיבל את התפקיד בגלל קשרים ולא כישורים. והתוצאות (לצערי) עגומות
  • 1.
    רוני 02/03/2020 08:07
    הגב לתגובה זו
    מוכשר ומדבר לעניין
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.