גיל גורן
צילום: עופר חגאיוב
ראיון מיוחד

מנהל הקריאייטיב של העבודה-גשר-מרצ: "עבר זמנם של משרדי הפרסום"

רגע לפני הבחירות, גיל גורן שמוביל את הקריאייטיב של קמפיין העבודה-גשר-מרצ, יורה בלי חשבון. על המתחרים: "רק אנחנו עושים קריאייטיב"; על הקמפיין שלו: "משדרים חיובי - צוות קטן שבא לעשות שמח"; ועל משרדי הפרסום אותם נטש: "לפני 20 שנה היו פרסומאים, היום זה נגמר"
עינת שחק | (3)

"אנחנו וביבי היחידים שעשו קריאייטיב בבחירות", מצהיר בלי בושה מנהל הקמפיין של העבודה-גשר-מרצ, גיל גורן, מבלי להתבלבל. מי שהיה שותף להחלטה על גילוח השפם של עמיר פרץ בסבב הקודם ועל כרזת המפלגה התלויה בדרך השלום בגודל 140 מ"ר, מאמין שהדרך להצליח בבחירות עוברת דרך צוות מצומצם, מתן כבוד לאינטליגנציה של הבוחר ולעשות הכל רק לא כמו במשרד פרסום.

את התוצאות אמנם נגלה רק מחר בשעות הקטנות של הלילה, אבל הסקרים מעריכים כי מדובר במשהו כמו 8 או 9 מנדטים.

גורן גויס על ידי עמיר פרץ ביולי 2019 כדי להציל קמפיין במשבר. "עמיר זכה בתפקיד יו"ר המפלגה, לא הסכים להצטרף למרצ והביא את אורלי לוי, מה שגרם בהתחלה לאובדן מנדטים", משחזר גורן, "לאחר מכן סבלנו מההאשמות שסגרנו דיל עם ביבי להצטרף אליו. היה משבר תקשורתי רציני, ואז יצא הרעיון המדהים של 'ריד מיי ליפס' וגילוח השפם".

גיל גורן. "קריאייטיב יכול קצת לעזור או מאוד להפריע"

עם ההכרזה על סבב בחירות שלישי, גורן נתבקש על ידי פרץ לנהל את כל הקריאייטיב של הקמפיין תחת אורי רמתי, מנהל הקמפיין הכללי. "הקמתי צוות קריאייטיב מצומצם ואיכותי שכולל 6 אנשים מלבד דרור שאול הבמאי וצפריר אור המפיק", הוא מספר, "אנחנו שני עורכים, שני ארט דיירקטורים ושני אנשי קריאייטיב, שעובדים 24 שעות ביממה".

 

לאחר האיחוד עם גשר-מרצ הוחלט שגורן הוא שינהל את כל הקריאייטיב. "החלטתי מראש שאני נשאר לשחק 'כדורגל שמח', כלומר באים ליהנות, באים לעשות עבודה טובה. מחייכים בבוקר, מחייכים בלילה. משחקים שמח ולא מתוך מסכנות. מלבד זאת החלטתי שאני לא נגרר למלחמות שמבזבזות קולות כמו שכחול לבן עשו, ושאני כמו בחיי האישיים וכמו שעמיר בחיים - בא רק מטוב ולא ברע".

כרזת המפלגה התלויה בדרך השלום בגודל 140 מ"ר. "גוררת אלפי תגובות"

בחרתם בקו מאוד צעיר לקמפיין

"לאנשים במדינה נמאס מהפחדות ומהאיומים ובטח שאין להם כוח לפרסומות מטופשות כמו שכולם עושים. הם לא רוצים יותר שיפחידו אותם, כולם רוצים לקום בבוקר ולחייך. אני לא מזלזל בבוחרים שלנו ואני לא חושב שאפשר לשתות מאתנו קולות ושהבוחרים שלנו כל כך חסרי ערכים שאפשר לשתות אותם כמו פחית קולה. יש לי דיל עם הבוחרים שאומר: 'אני אתן לכם משהו לחשוב עליו, ליהנות ממנו, לצאת ממנו עם תובנה - ואתם תבינו את מה שאנחנו מנסים להעביר. אני אגיד לכם את האמת ולא אפחיד אתכם'. לכן הם מקשיבים ולכן זה עובד".

איך תעשו זאת?

"בשלב זה בחיי פרשתי מפרסום ואני אמן הפועל בזירה האמנותית. פתאום מגיע אליי רמתי, מנהל הקמפיין, ואומר לי 'תעשה לי אמנות לקמפיין'. זה התחיל להיות מקובל החל מקמפיין אובמה שעשה אותו שפרד פיירי. בעברי עבדתי גם במקומות בהם פיירי עבד ולקמפיין עשיתי כרזה שנתלתה בדרך השלום בגודל 140 מ"ר. הכרזה הזאת גוררת אלפי תגובות של אנשים שאומרים סוף סוף משהו אופטימי, חדש, סוף סוף תקווה. בסוף אנחנו שכירי חרב שבאים לעשות דברים טובים. בכל מקום שאני בא אני אוסף את האנשים הכי טובים".

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

במה שונה קמפיין פוליטי מקמפיין רגיל?

"מה שטוב בקמפיין פוליטי זה שלוקח לנו משלב הרעיון עד העלייה לאוויר בין דקות למספר שעות. אתה לא מדווח לאף אחד. אין לך תקציבאי, לא סמנכ"לי לקוחות, כלום. אתה מקבל משימה שנקבעת על ידך, האסטרטג הראשי ומנהל האופרציה ואלה שלושת המחליטים. אין את שרשרת המזון המסורבלת של משרדי הפרסום".

משרדי הפרסום נשארו מאחור

ב-2017 פרש גורן מעולם הפרסום והחליט להפוך לאמן במשרה מלאה. מאז הציג בתערוכות ברחבי העולם, בהן במרכז הסחר העולמי, רשת מלונות פתאל, בבת גלים בחיפה, בבית הפניקס, בארה"ב, ישראל, אוסטרליה הולנד ועוד. כמו שהוא רואה זאת, העובדה שנטש את עולם הפרסום הביאה גם לשינוי בתפיסה שלו, שגורס כי משרדי הפרסום עדיין לא הפנימי את השינוי האדיר שעובר על העולם.

תערוכה של גיל גורן. אמן במשרה מלאה

"יש כמה סרטים שעשיתי בחודשים האחרונים ורצים בעולם הפרסום ואף אחד לא יודע מי עשה אותם", הוא מספר על לקוחות שלא קיבלו מענה ממשרדי פרסום ובאו אליו לקבל פתרון. "מדובר בבנקים, חברות רכב", הוא מוסיף, "לשם עולם הפרסום הולך. לפני 15-20 שנה היו אנשים שהמקצוע שלהם היה פרסומאי, שזה איש שיודע מדיה, קריאייטיב, ניהול לקוח, שיודע לחשוב, לנהל לבצע. לאט לאט הדבר הזה הלך ונעלם. 'אדם שיודע לעשות דיגיטל' אלה שטויות! פרינט הוא לא יודע? טלווויזיה הוא לא יודע?

"לכן משרד פרסום מגיע ללקוח עם 17 איש. מה התפקיד של כל אחד? מה הם בכלל עושים שם? תביאו בנאדם שיבין את התקלה ויביא את הפתרון. אם צריך הוא יגייס עוד 3-4 אנשים ויפתור את זה. למה צריך גודל מטורף למשרדי פרסום? ולכן פתאום אני מוצא את עצמי מקבל טלפונים מגופים גדולים שאני לא מכיר. וזה מה שקורה בעולם, שם חוזרים לוואן מן שואו שבמקסימום עובדים בצוותים קטנים. אני אפילו לא אומר עם מי אני עובד והם הכי טובים במשק. אין גם משרד שיכול להעסיק אותנו, כולנו היינו סמנכ"לי קריאייטיב".

 

למה?

"משרד פרסום לא יכול לקחת אדם שעובד איתי ולהציע לו משכורת ומשרה כי אותו אדם לא רוצה לעבוד בארגון, הוא רוצה להיות חופשי ובטח שהשכר יותר הגיוני בחוץ. אני עובד על קמפיין העבודה עם אנשים שלא רוצים שהשם שלהם יופיע".

 

למה? הם מתביישים?

"חס וחלילה מתביישים. הפוך. אבל מאחר שאנחנו לא המוצר אנחנו דואגים רק ללקוח שלנו. גם משרדי הפרסום הם כבר לא המוצר וחייבים להשתנות. כעת זו שעתם של הצוותים הקטנים, של שכירי החרב שמתאגדים  לפרויקטים ייעודיים וממשיכים הלאה".

ובכל זאת, בין אנשי הקריאייטיב שכן מוכנים להיחשף, מצאנו את איתמר אזולאי, גל חמו וקובי בכר; את מנהל הפרויקטים דניאל סלע ואת אנשי הארט יניב זגורי ויגאל חזן.

דבר במספרים, כמה הקמפיין הזה יביא לקלפי?

"קמפיין בחירות, כמו כל קמפיין קריאייטיב, הוא חלק אחד מתוך מכונה גדולה. זה לא תלוי בקריאייטיב בלבד. לעולם זה לא יהיה תלוי בקריאייטיב. דבר ראשון זה המוצר, המועמד, המותג. אפשר קצת לעזור או מאוד להפריע".

מה הצלחתם לעשות בסבב הזה?

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    גיל הוא עילוי !!! (ל"ת)
    אייל פרדיס 02/03/2020 16:02
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    משה קריאייטיב 02/03/2020 13:30
    הגב לתגובה זו
    לאיש אין מושג איך עושים קמפיין פוליטי. ניהל קמפיין פאתטי. קיבל את התפקיד בגלל קשרים ולא כישורים. והתוצאות (לצערי) עגומות
  • 1.
    רוני 02/03/2020 08:07
    הגב לתגובה זו
    מוכשר ומדבר לעניין
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.

מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.