המכון הישראלי לדמוקרטיה הרשות השנייה קמפיין
צילום: מסך

תשדירי המכון לדמוקרטיה נפסלו - כי הם "תעמולה מפלגתית"

סרטונים של המכון שעלו לשידור בערוצים השונים, דורשים להגן את בית המשפט העליון, אולם ברשות השנייה ראו בהם תעמולה - על רקע מערכת הבחירות המתקרבת
אלכסנדר כץ | (1)
הרשות השנייה החליטה לפסול את התשדירים של המכון הישראלי לדמוקרטיה, והודיע לערוצים המסחריים המפוקחים על ידה, כי עליהם לחדול מלשדר באופן מידי את הסרטונים הללו. ברשות השנייה רואים בתשדירים של המכון הישראלי לדמוקרטיה כנוגדים בין היתר את סעיף 5 לחוק הבחירות (דרכי תעמולה), תשי"ט-1959 אשר קובע כי בתקופת 60 הימים שלפני הבחירות, לא תהא תעמולת בחירות בשידורי רדיו או טלוויזיה, למעט תעמולת בחירות מותרת כדין.   "הריני להודיעך כי התשדירים אשר משודרים אינם מאושרים לשידור ויש להפסיק את שידורם לאלתר ואין להעלותם לשידור", נכתב במכתב ששלחה מ"מ ראש מחלקת פרסומות ברשות השנייה, רבקה שטיינברג. "מהותם ותכליתם של התשדירים היא נקיטת עמדה, השפעה ושכנוע הציבור. הדברים חמורים בייחוד לאור העובדה כי אנו מצויים בתקופת בחירות. התשדיר אסור לפרסום היות ומדובר בתשדיר תעמולה מפלגתית אסור בניגוד לסעיף 46 וסעיף 86 לחוק הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו".   ואיך מסבירים ברשות את טענתם כי מדובר בתעמולה מפלגתית, כאשר המכון הישראלי לדמוקרטיה היא גוף א-פוליטי? "תעמולה היא 'מפלגתית' אם תוכנה מתייחס במישרין לנושאים השנויים במחלוקת בין מפלגות בישראל".  תעמולה - כן או לא?   עוד נכתב כי "אנו מצויים בתקופה של מערכת בחירות וכן כי ההתבטאויות בתשדיר ובין היתר האמירה כי 'התגברות הפוליטיקאים על בית המשפט העליון תגרום לביטולו של המנגנון היחיד שמגן על הזכויות של כולנו' מטרתן להשפיע על הצופה לנקוט עמדה בנושא השנוי במחלוקת בין מפלגות בציבור".   "אנו רואים בחומרה את שידור התשדירים בניגוד להוראות הדין וראוי היה שגופי שידור המכירים היטב את הוראות הדין יפעלו אחרת ולא ישדרו את התשדירים האמורים", כתבה שטיינברג, שהוסיפה פנייה לערוצים כי "ככל שישנו תשדיר גבולי, הנכם נדרשים להעבירו לאישורי המוקדם, טרם העלאתו".   מהמכון הישראלי לדמוקרטיה נמסר: "המכון מקדם קמפיין שנועד לשמור על בית המשפט העליון ועל איזון נכון בין הרשויות. הקמפיין ממחיש דוגמאות מהעבר אשר מראות לציבור כי בית המשפט העליון שומר על זכויות הציבור ללא קשר לעמדות פוליטיות. אין בקמפיין שום תמיכה מפלגתית ואמירה זו חוטאת למציאות. יודגש כי הדיון בנושאים מהותיים הוא חלק מליבת חופש הביטוי, בייחוד בתקופת בחירות ותפקידם הדמוקרטי של ארגוני חברה אזרחית הוא לעודד שיח בסוגיות כאלה".    

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    סתמחד 08/08/2019 22:49
    הגב לתגובה זו
    נו, אז? מי אוכל את החרטא הזה? מפלגת הסמול הקיצוני בישראל קוראת לעמה "המחנה הדמוקרטי". השם המלא של קוריאה הצפונית הוא "הרפובליקה הדמוקרטית העממית של קוריאה" בקיצור, כל מי שרוצה לכפות את דיעותיו על אחרים, דוחף את המילה דמוקרטיה בשמו.
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.


  


אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.