בלי מסכים: טרנד ה-Voice שחובה לדבר עליו ועדיף בקול רם
המגמה ברורה: יותר ויותר חיפושים מתבצעים באמצעות קול, יותר קניות, יותר צריכה של תוכן מוזיקלי. אנחנו עוזבים את המסך – שיכול להיות שניתק אותנו יותר מדי מהיותנו בני אדם והרחיק אותנו – ועוברים לקול. אני רואה בזה התפתחות לא רק מעניינת, אלא חיובית – כזו שעשוייה להקטין את זמן המסך שלנו ולצמצם את כמות הגירויים שהוא נותן. אם גם אתם מכירים את ההרגשה שנכנסתם כדי לבדוק משהו בסמארטפון, ומצאתם את עצמכם אחרי כמה דקות באמצע משהו אחר לגמרי – שימו לב ששימוש בקול יכול למתן את כמות הגירויים והמניפולציות שיופעלו עליכם כדי להקליק.
אנחנו רוצים להקשיב שוב, שיקריאו לנו, שיספרו לנו
עוד חיזוק לטרנד הזה של מעבר לקול, הוא שמזה כמה שנים ברציפות, השוק האמריקאי מתאפיין בעלייה משמעותית מאד בכמות הפודקאסטים ובנתוני ההאזנה שלהם שגדלים בקצב מהיר מאד. בשנת 2018, ישנם 68 מיליון אמריקאים אשר מאזינים לפודקאסט לפחות פעם בשבוע. 44% מהם בין הגילאים 18-34, עם השכלה גבוהה מהממוצע: 57% ממאזיני הפודקאסטים הם בעלי לפחות תואר ראשון. העלייה הזו היא לא פחות ממטאורית: בשנת 2013 היה מדובר רק ב-12% מהאמריקאים שמאזינים והיום מדובר ברבע מהאוכלוסייה האמריקנית הבוגרת (24%) – כלומר הכפלה.
כשבוחנים מקרוב את הרגלי ההאזנה לפודקאסטים, אפשר להבחין שמדובר במילוי זמן ״לא מנוצל״ בתוכן איכותי. 52% ממאזיני הפודקאסט בארה״ב מאזינים ברכב, 46% בזמן שהם בתחבורה ציבורית ועוד 40% בזמן הליכה, ריצה או רכיבה על אופניים.
הנה אינפוגרפיקה מעניינת שהפיקו באוניברסיטת קונקורדיה:
לא מדובר רק ב-Podcasts אלא בעלייה כוללת בתוכן מבוסס הקול. שירותים כמו Audible של אמאזון, שירות הסטרימינג של Audio books גדל בצורה משמעותית, וכמעט כל ספר חדש שיוצא לאור רואה גם גרסה קולית. בגרסאות הקוליות אפשר לשמוע את הטון של המחבר, הדגשות ודברים שפשוט נעלמים כשאנחנו צורכים את התוכן באמצעות מילים מודפסות או מילים שכתובות על מסך הקינדל. מסתבר שאנשים זוכרים דברים שהם שמעו באותה מידה או טוב יותר מאשר דברים שהם קראו. גם כאן אפשר לראות שוב את הצורך להקשיב לקול אמיתי.
מדיית פרסום חדשה שנולדה ומגיעה לאנשים שקשה להגיע אליהם, ה-Unreachables
הפרסום בפודקאסטים במגמת עלייה מתמדת. ישנה ספרות רבה אם רק תגללו שמראה כמה העלייה משמעותית, אך חשוב להתייחס כאן דווקא למחקר של Wharton University of Pensylvania שאיפיינה אוכלוסיית מחקרית מעניינת – ה-Unreacbles. אנשים שקשה להגיע אליהם. בדרך כלל אלו מילניאלס ובני דור ה-Z שלא ממש צופים בטלוויזיה, משתמשים באד בלוק וצורכים תוכן בתשלום (נטפליקס למשל) בו אין פרסומות. לאוכלוסייה הזו יש purchase power של 1.3 טריליון דולר בארה״ב, ומפרסמים צריכים לבחון היטב את המדיות שהם משתמשים כדי להגיע אליהם.
מכון המחקר Edison research מצא שהעלייה באימוץ פודקאסטים והאזנה להם, היא הגבוהה ביותר בקרב אוכלוסייה זו ומחקרי שביעות רצון של בעלי פודקאסטים מראים שאנשים אפילו אוהבים את הפרסומות שהם שמים בהם. בנוסף, פודקאסטים הם מעולים בפילוח אוכלוסייה. למשל הפודקאסט Masters of scale, אותו ייסד מנכ״ל לינקדאין לשעבר, מראיין את הבכירי עולם הטכנולוגיה והעוקבים שלו הם אנשי silicon valley. אם אתם רוצים להגיע אליהם – פרסומת משולבת תוכן בפודקאסט, זו הזדמנות מצויינת. בעמוד הטוויטר שלהם תוכלו לראות כמה משתמשים ממש אוהבים את הפרסומות הממוקדות והרלוונטיות שיש שם.
השלכות, רעיונות ומה כדאי לעשות עם הטרנד הזה?
אנחנו בתוכניסט מאמינים שזיהוי טרנדים הוא חשוב לא רק בשביל המחקר, אלא כדי ליישם את זה על העסקים שלכם, האתרים שלכם והיכולת שלכם להתמודד עם השינויים בשוק. הנה כמה השלכות שחשבנו עליהם:
1. התאמת אתרים לחיפוש קולי: שורה של מאמרים במגזיני המרקטינג המובילים בעולם מראים שיותר מרבע מהחיפושים בבינג ואחוז עולה של החיפושים בגוגל – הם קוליים. הגיע הזמן לקחת ברצינות את ההתאמה של האתרים שלכם לחיפוש קולי. זה שונה מחיפוש מילים! תחשבו שאם תחפשו למשל ״דונלד טראמפ״ בחיפוש קולי בגוגל אסיסטנט בבית, תצטרכו לקבל תשובה מהימנה של מי זה. כך גוגל תתעדף את התוצאות. בשביל זה צריך לעשות אופטיזמיציה לאתר שלכם.כתבנו מאמר בנושא ההתאמה לחיפוש קולי.
2. זכירות של מוצרים: בעולם בו יותר אנשים יזמינו מוצרים מהגוגל הום והאלקסה שיש להם בבית, זכירות של המותג שלכם יכולה להיות משמעותית. לדוגמא: אם תגידו לאלקסה להזמין לכם קטשופ כשהוא נגמר, יכול להיות שאמאזון תחליט בשבילכם איזה סוג של קטשופ. אבל אם תגידו ״קטשופ היינץ״ היא תביא לכם ספציפית אותו. מותגים זכירים הולכים להרוויח בעידן הזה – ומי שאין לו שם קל לזכירה עלול להיפגע מכך מאד.
3. יזמות: שוק האפליקציות שמפעילות את אלקסה skills הוא בדיוק במצב שבו היתה חנות האפליקציות ב-2007 כשסטיב ג׳ובס השיקה אותה לאייפון. פוטנציאל הצמיחה היה מטורף, וחברות שהצליחו ליצור את האפליקציות האהובות בשנתיים הראשונות, נשארו איתנו עד היום. למשל ווצאפ, אינסטגרם, וויז ונוספות. השווי שלהן הרקיע שחקים – ייתכן שגם skills חכמים לעוזרות קוליות הוא בעל פוטנציאל ענק לזה.
4. תדברו עם הלקוחות: הנה הבנתם – הלקוחות מצביעים במספרים ורוצים יותר אנושיות, יותר קול, ופחות טקסטים על מסכים. זו מגמה שהיא כבר פוסט-מובייל ואולי מציירת את הייאוש שאנשים נקלעו אליו בעקבות ההתמכרות הכוללת של האוכלוסייה לזמני המסכים. ראו איפה אתם יכולים לשלב יותר קול אנושי בתהליכים מול הלקוחות שלכם.
* הכותב הוא מנהל חברת התוכן תוכניסט
האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר
לראשונה, תכנית חדשות של ערוץ 14 הצליחה להדיח את חדשות 12 מראש הטבלה; בנוסף, גם מול תוכן "איכותי", תכניות הריאליטי מספקות לצופים את צרכי הבידור באופן הטוב ביותר, ואמש ריאליטי אוכל היה בראש
סך הצופים במהדורות החדשות עולה מעט, לאחר שהציבור היה כנראה ברוויה לאחר תקופה אינטנסיבית שהצמידה את כולם למהדורות. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 14 שהתחזק. ועדיין, חדשות 12 עדיין מעל כולם. המהדורה המרכזית של חדשות
12 היתה במקום הראשון ועמדה על 15% רייטינג ו-356 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.9% ו-194 אלף צופים. חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 5% רייטינג ו-119 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-105 אלף צופים,
מספר מכובד ותחרותי.
הריאליטי אוכל את כולם
בערב שבו משודרות שתי תכניות ריאליטי בנושא אוכל, הפריים טיים מיישר קו עם הדעה הרווחת שהריאליטי הוא פורמט מנצח. מאסטר שף הותיקה של קשת עמדה מעל כולם עם 16.2% רייטינג ו-391 אלף צופים והייתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים אתמול. אחריה, הפטריוטים עם המיתוג החדש שמרה על כוחה עם 8.5% רייטינג ו-229 אלף צופים ואפשר לומר שהתכנית מצליחה מאד, היות ובסך כל שידורי כל הרצועות בכל הערוצים, היתה אמש התכנית השנייה הנצפית בישראל. אחריה, היה הלהיט החדש-ישן של התאגיד, הריאליטי הוותיק "בואו לאכול איתי" עם 7.2% ו-183 אלף צופים. ואילו את הרשימה סגר "חרדים, העולם האמיתי" של קשת, עם 4.9% רייטינג ו-112 אלף צופים בלבד.
ערוץ 14 עם מהפך ברצועת הצהריים
מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 2.9% ו-67 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-51 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-39 אלף צופים בלבד.
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.3% ו-46 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.4% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד.
- התאגיד תחרותי מתמיד עם "בואו לאכול איתי"
- המהדורה המרכזית של 13 בתחתית טבלת הרייטינג
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בצהריים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן הצליח להדיח לראשונה את חדשות 12, ועמד על 2.5% רייטינג ו-52 אלף צופים, בעוד 14 בצהריים של חדשות 12 עם ערד ניר היתה עם 2.4% ו-54 אלף צופים. את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.
