פודקאסט
צילום: iStock

שוק הפודקאסטים ממריא: 86% זינוק בהכנסות מפרסום בארה"ב

4 תחומים מרכזיים אחראיים ליותר ממחצית הפרסומות ששולבו בפודקאסטים: אמנות ובידור 17%, טכנולוגיה 15%, חדשות/פוליטיקה ואירועים 13% ועסקים 11%
משה בנימין |
מחקר חדש של ארגון הדיגיטל האמריקאי - IAB וחברת הייעוץ PWC (ארה"ב) שופך עוד אור על תחום הפודקאסטים המזנק בתוך עולמות האודיו הדיגיטלי. על פי הדו"ח, שוק הפודקאסטים האמריקאי רשם זינוק של 86% בהכנסות מפרסום, שהסתכמו במחזור של 314 מיליון דולר.  המחקר התבסס על נתונים מצד גופי הפודקאסט הגדולים בארה"ב וסקר כמותי עליו ענו נציגים מצד סוכנויות הפרסום הגדולות בארה"ב ופאבלישרים. על בסיס המחזור ב-2017, ההערכה לשנים הבאות מדברת על היקף פעילות שיכפיל את עצמו ויגיע ל-659 מיליון דולר בשנת 2020. לצד המחקר, על פי נתונים של חברת פורד, 76% מההאזנה לפודקאסטים בארה"ב נעשית תוך כדי נהיגה ברכב.  עוד מגלה המחקר כי 4 תחומים מרכזיים אחראיים ליותר ממחצית הפרסומות ששולבו בפודקאסטים: אמנות ובידור 17%, טכנולוגיה 15%, חדשות/פוליטיקה ואירועים 13% ועסקים 11%. צורת הפרסום העדיפה על המפרסמים, שתפסה כשני שליש מהפרסום ב-2017 הן פרסומות שהוקראו על ידי מגיש הפודקאסט. בחלוקה לפי מפרסמים נמצא כי גופים המעניקים שירותים פיננסיים עומדים בראש טבלת המשפקיעים בפודקאסטים עם 18% מהנתח, אחריהם קמעונאים המשווקים ישירות לצרכנים עם 16% ובידור/אמנות עם 13%. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.