האם תחום הדיגיטל כבר הפך למקצוע ממוסד? תלוי באיזו חברה אתם עובדים
שטף משרות הדיגיטל והניו מדיה שמציף את ה-Feed שלנו והביקוש הגבוה למנהלי קמפיינים ברשתות החברתיות משדרים אופק תעסוקתי של ענף שהתמסד. האומנם?
מועמד: "שלום, מדבר יובל, ראיתי שאתם מפרסמים משרת מנהל ניו מדיה והניסיון שלי מתאים בדיוק למשרה". יועצת קריירה: "אני מבינה. אשמח לשמוע על הרקע המקצועי שלך". מועמד: "יש לי בלוג שעוסק בגאדג'טים טכנולוגיים וניהלתי את דף הפייסבוק של עסק קטן בתחום המזון". יועצת קריירה: "יש לך רקע בניהול קמפיינים ברשתות חברתיות?", "דוגמאות ללקוחות נוספים שניהלת?" מועמד: "כן, ברור. אני מעלה פוסטים כל יום בדף הפייסבוק העסקי של החנות, כבר צברתי 800 אוהדים, הכנתי קופונים ו-2% מדברים על המותג!".
כולם רוצים לנהל רשתות חברתיות
השיחה הזו ווריאציות מגוונות שלה, מאפיינות את השיחות שמגיעות ליועצות השמה וקריירה מדי יום. המשותף להן, הוא כמות אדירה של מחפשי עבודה בתחום הדיגיטל והניו מדיה ממגוון רקעים, שרוצים לנהל רשתות חברתיות וקמפיינים עבור חברות ומותגים מובילים, ומאמינים שהם בעלי ניסיון רחב, בעיקר משום שהם פעילים על בסיס יומיומי בפייסבוק, בטוויטר ובשאר רשתות. והקאץ'? לא בטוח שהם טועים.
האנקדוטה הזו הייתה יכולה להיות משעשעת ולהסתיים בחצי חיוך, אלא שהיא מצביעה על סוגיה רחבה בהרבה שנוגעת לתפיסת תחום הדיגיטל כמקצוע, הן בקרב מחפשי העבודה והן בקרב חלק גדול מהמעסיקים.
לאף אחד אין ספק שתחומי השיווק הקלאסי והפרסום הם ענפים מקצועיים מוגדרים ומובהקים, עם מבנה היררכי, רשימה סגורה (יחסית) של תפקידים, תהליכי הכשרה מובנים, ידע וכישורים מקצועיים נדרשים, מדדים ברורים ניתנים לכימות, אופק התפתחות וכו'.
- צריכים משכנתא ומעדיפים לא לצאת מהבית? בבנק לאומי אפשר לסגור הכול מרחוק
- האם זכרתם לדווח? פלטפורמה חדשה תאפשר דיווח מקוון על עזיבת העבודה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הדיגיטל הפך למקצוע ממוסד? תלוי במעסיקים שלכם
אבל האם אפשר לומר שהגענו לנקודה בה עולם הדיגיטל הפך לענף ולמקצוע ממוסד? האם ניתן לדבר היום על ענף שמציע ביטחון תעסוקתי? האם ברור לנו לאן אפשר להתפתח מקצועית בדרגות הגבוהות? מה מדרגות השכר? האם יודעים להכשיר את העובדים בדומה לתחומים אחרים? האם בוחנים באופן ביקורתי את ההשקעה תחת קריטריונים מדידים? תשובה לשאלות הללו מותירה בעיקר תהייה ומבוכה.
דומה כי האחריות למתן תשובה לשאלה הזו רובצת בעיקרה על כתפי המעסיקים. השלב בו נוכל לדבר על הדיגיטל ככזה שהפך מתחביב למקצוע לגיטימי שמקבל הכרה, טמון במידה רבה בדרישות המעסיקים ובביסוס תהליכי הכשרה מובנים. לאור היותו של תחום הדיגיטל צעיר וחדש יחסית, בולט הפער בין הדרישה של רבים מהמעסיקים לעובדים בעלי ניסיון של מספר שנים, לבין העובדה שבפועל אין כמעט כאלה בנמצא. הבחירה של הארגונים להשקיע בתהליך הכשרה משמעותי ומקיף בעת קליטת עובדים חדשים, צפויה להניב הצלחות משמעותיות לארגון בטווח הארוך, גם אם ידרשו השקעת זמן ומשאבים רבים יחסית בטווח הקצר.
הווה אומר שאם עד היום במידה רבה הסתפקנו בעובד שהרים עמוד פייסבוק כהבלחה, במטרה ליצור עוד זירה שיווקית במנותק מפעילות האופליין - כל החשיבה צריכה להשתנות ולהתכוונן, מתוך ראייה מקיפה לטווח ארוך. המשמעות של מיסוד תחום הדיגיטל, בראש ובראשונה, היא שהענף יהיה מחויב לסטנדרטים חדשים ויכבד את עצמו כמקצוע לכל דבר ועניין.
- האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר
- התאגיד תחרותי מתמיד עם "בואו לאכול איתי"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המהדורה המרכזית של 13 בתחתית טבלת הרייטינג
תהליך אבולוציה מורכב שכולל חווית מותג שלמה
איך זה יקרה? הדיגיטל יהפוך למקצוע כחלק מתהליך אבולוציה מורכב, שיתחיל בהבנה שההשקעה הנדרשת היא בחוויית מותג שלמה ולא בהבלחות שנותנות מענה לצורך מיידי או טרנד; ימשיך בחידוד התפיסה כי מדובר בכלי שמביא לידים, שלהמרות שלו יש משמעות כלכלית חשובה עבור הארגון ובהתאמה יידרש מקסום ה-ROI; יעבור בבחירה קפדנית של עובדים על בסיס הגדרות תפקיד ופרופילים ברורים של מיומנויות מול תוצר, בדומה לאופן בו מגייסים ברוקרים בבורסה; ימשיך בחיוב לבסס תהליך הכשרה מקיף ובקרת ביצועים, לרבות דרישה ללימודי קורסים מקצועיים; ויסתיים בהגדרת היררכיית תפקידים ואופק התפתחות.
שילוב של תהליכי גיוס והכשרה נכונים, לצד מעבר הארגון לדרישת תוצאות מדידות והתנהלות ע"פ יעדים קשיחים בדיגיטל - יניעו את תהליך השינוי והמיסוד של הענף.
בשלב הזה, מספר שנים לתוך התפתחות מגוון רחב של תפקידים בעולמות הדיגיטל והניו מדיה כבר יש לנו די היסטוריה, כבר אפשר לדרוש ממועמדים פוטנציאליים, בעיקר הבכירים שבהם, ומהצוות המקצועי שלנו ניסיון וקבלות של מותגים וקמפיינים שניהלו ולהפסיק להתייחס לצוות הדיגיטל בסלחנות כפי שמסתכלים על תחביב שנולד כבן החורג של היח"צ והפרסום.
אך ההסתכלות הזו גם תובעת מאיתנו כמעסיקים אחריות והזדמנות לבצע חשבון נפש ולשאול "במה אני מחויב לעובד". המשמעות היא שהארגון ישקיע יותר משאבי זמן, כסף ותשומת לב לתהליך ההכשרה והתגמול של העובדים, ובהתאמה יהפוך ליותר דורשני וביקורתי, כמו בכל פן אחר בעולם השיווק.
הכותבת היא מנהלת מחלקת השמה ב
- 6.ת.ה 31/08/2014 21:09הגב לתגובה זומקצוענית
- 5.JASON 31/08/2014 20:53הגב לתגובה זומשכורות ממוצעות על עבודה של 200 שעות בחודש ומעלה ודרישות , אלהים הדרישות. גם וגם וגם אבל המשכורת 9000 ש"ח לכו חפשו מי ינענע
- 4.מדבר תוצאות 31/08/2014 18:26הגב לתגובה זוחלא תמיד לידים, אבל כן יש ציפיה שנדע לבדוק את המספרים. פיפל מיטר זה בדיחה בהקשר הזה, לא מאמין שעוד יש מותגים שעובדים עם ספוטים בטלוויזיה ומשלמים מאות אלפי שקלים. זן נכחד
- 3.אורי 31/08/2014 14:57הגב לתגובה זושתהיינה מערכות אוטומטיות חכמות, בדיוק כמו שיש מערכות הפצת מסרים ברשתות חברתיות (TROO לדוג'), שבזכותן נחסך זמן וכסף רב. היום הכול אוטומטי ואפילו באיכות טובה.
- יפית 03/09/2014 21:26הגב לתגובה זועושים מה שלא נצליח לעשות בכמה שעות
- בעתיד לא יצטרכו אנשים. (ל"ת)גיל 31/08/2014 16:09הגב לתגובה זו
- 2.נטלי 31/08/2014 12:24הגב לתגובה זואני ממש מסכימה עם הניתוח. התחושה היא שאנחנו מדברים על הדיגיטל מתוך ראייה של מהפכה ומצד שני לא משקיעים בהכשרה טובה ואמיתית של העובדים, השכר נמוך ביחס לעבודה המקצועית שנדרשת ולא ברור לאן התחום הולך. מאמר נכון שממסגר את השיח והנושאים שמטרידים את העובדים.
- 1.גיל 31/08/2014 12:12הגב לתגובה זורשתות חברתיות זה נדבך אחד (קטן) מתוך מה שעושים בשיווק אונליין. ולא, אינטרנט זה לא רק לידים
האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר
לראשונה, תכנית חדשות של ערוץ 14 הצליחה להדיח את חדשות 12 מראש הטבלה; בנוסף, גם מול תוכן "איכותי", תכניות הריאליטי מספקות לצופים את צרכי הבידור באופן הטוב ביותר, ואמש ריאליטי אוכל היה בראש
סך הצופים במהדורות החדשות עולה מעט, לאחר שהציבור היה כנראה ברוויה לאחר תקופה אינטנסיבית שהצמידה את כולם למהדורות. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 14 שהתחזק. ועדיין, חדשות 12 עדיין מעל כולם. המהדורה המרכזית של חדשות
12 היתה במקום הראשון ועמדה על 15% רייטינג ו-356 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.9% ו-194 אלף צופים. חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 5% רייטינג ו-119 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-105 אלף צופים,
מספר מכובד ותחרותי.
הריאליטי אוכל את כולם
בערב שבו משודרות שתי תכניות ריאליטי בנושא אוכל, הפריים טיים מיישר קו עם הדעה הרווחת שהריאליטי הוא פורמט מנצח. מאסטר שף הותיקה של קשת עמדה מעל כולם עם 16.2% רייטינג ו-391 אלף צופים והייתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים אתמול. אחריה, הפטריוטים עם המיתוג החדש שמרה על כוחה עם 8.5% רייטינג ו-229 אלף צופים ואפשר לומר שהתכנית מצליחה מאד, היות ובסך כל שידורי כל הרצועות בכל הערוצים, היתה אמש התכנית השנייה הנצפית בישראל. אחריה, היה הלהיט החדש-ישן של התאגיד, הריאליטי הוותיק "בואו לאכול איתי" עם 7.2% ו-183 אלף צופים. ואילו את הרשימה סגר "חרדים, העולם האמיתי" של קשת, עם 4.9% רייטינג ו-112 אלף צופים בלבד.
ערוץ 14 עם מהפך ברצועת הצהריים
מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 2.9% ו-67 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-51 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-39 אלף צופים בלבד.
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.3% ו-46 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.4% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד.
- התאגיד תחרותי מתמיד עם "בואו לאכול איתי"
- המהדורה המרכזית של 13 בתחתית טבלת הרייטינג
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בצהריים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן הצליח להדיח לראשונה את חדשות 12, ועמד על 2.5% רייטינג ו-52 אלף צופים, בעוד 14 בצהריים של חדשות 12 עם ערד ניר היתה עם 2.4% ו-54 אלף צופים. את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.
