אנליטים ומעודכנים: השיווק הדיגיטלי דורש אנשים מהירים יותר וטובים יותר
בשנים האחרונות אנו רואים כיצד הטכנולוגיה משנה במהירות את פניו של שוק העבודה. תהליכים שבעבר לקחו עשרות שנים, מתרחשים עתה כמעט באופן מיידי. מצד אחד, מקצועות מסוימים נעלמים, אולם הטכנולוגיה גם בוראת מקצועות חדשים או משנה מקצועות קיימים באופן חסר תקדים. היא יוצרת צרכים חדשים, ומגדירה את הדרישות מהעובדים במשרות החדשות: מה המיומנויות הנחוצות, מה אופי העבודה, ואפילו מה שעות העבודה ומי האנשים המתאימים לעבודה.
דוגמה יוצאת דופן לכך הוא תחום השיווק. אם עד לא מזמן, הדימוי המרכזי של איש השיווק היה סוכן נוסע העובר בין לקוחות או שולח חומר פרסומי לרשימה סגורה יחסית של לקוחות או מפרסמים, איש השיווק של העידן הדיגיטלי הוא כבר מקצוע אחר.
האינטרנט ניפץ לחלוטין את כללי המשחק במפגש שבין החברה ללקוחות. המהירות והיקף התנועה ברשת, מפגיש את החברה עם מספרים חסרי תקדים של לקוחות פוטנציאליים, אנשים שהם לא פעם קצרי רוח מול המגוון העצום שמציעה הרשת, מחפשים פתרון זריז, ולכל אחד מהם דרישות ייחודיות. כל זאת מתרחש ברשת שמשתנה כל הזמן כשהממשק המשרת את הלקוח - באתר האינטרנט או ברשת החברתית - מתעדכן כל העת בזכות אלפי מפתחים, שיוצרים כל העת סטנדרנט חדש למכירות ושיווק.
השיווק הדיגיטלי - כותרת שכוללת מגוון רחב מאוד של תפקידים ומיומנויות - הפך למקצוע שנמצא כל הזמן בתנועה. כבר כמעט עשרים שנה, מאז שהאינטרנט הפך לזירת מסחר מרכזית, מנסים המומחים להגדיר את התפקיד. אך נראה שהציפייה להגיע להגדרה ברורה כמעט אינה ריאלית, מכיוון שזירת השיווק משתנה כל הזמן. ובגלל שהתפקיד לא מוגדר, הוא דורש אנשים המסוגלים להתנהל ולנהל במפה המשתנה כל העת: אנשים מהירים יותר ומבריקים יותר, Faster and better.
אנשי השיווק החדשים צריכים לעמוד בקצב התעדכנות גבוה אחר החידושים הטכנולוגיים, שמגדירים מגמות חדשות בתחום השיווק. בנוסף, הם צריכים לנהל מערך רחב מאוד של אמצעי שיווק, כשהמטרה שלהם כפולה ומסובכת: מצד אחד לתת מענה למספר עצום של לקוחות, ומצד שני לתת לכל לקוח את התחושה שהוא מקבל מענה ספציפי לצרכים שלו. כדי לשפר את החוויה האישית של הרבה לקוחות, עליהם להשתמש באמצעים העדכניים ביותר, וכך תהליך הלימוד וההשתנות לא פוסק.
מנהל השיווק הדיגיטלי צריך להיות זריז ולפעול בחדות. אין זמן להשתהות. הוא שותף לקביעת האסטרטגיה השיווקית הכללית של החברה, קובע כיצד היא תותאם לרשת, ומנהל קמפיינים המתואמים עם שאר מרכיבי השיווק כמו פרסום, מכירות יחסי ציבור ועוד.
המומחיות שלו היא ניהול שוטף ויעיל של משפך השיווק, ההופך את הלקוח הפוטנציאלי ללקוח משלם. ראשית, עליו להילחם בלי הפסק על הנוכחות של המותג ברשת, אך זהו רק תנאי הכרחי. עליו לדאוג למנגנון מלהיב ומותאם, שמניע את הלקוח משלב של מודעות ראשונית למה שהחברה מציעה, להתעניינות ולפעולה. האתר צריך להכיר במהירות את צורכי הלקוח, להפוך אותו לחלק מהחברה באמצעות הרשמה באתר או שיתוף של פריט, והכי חשוב, לתת להם במהירות את ההרגשה שיש לחברה את המוצר המתאים ביותר עבורם.
- האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר
- התאגיד תחרותי מתמיד עם "בואו לאכול איתי"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המהדורה המרכזית של 13 בתחתית טבלת הרייטינג
גם יחסי הגומלין עם הלקוחות עוברים שינויים רבים. עמוד פייסבוק מסחרי יכול להיות מקדם מכירות מצוין, אבל בעידן הוויראלי, לעתים מספיק לקוח אחד לא מרוצה כדי לגלגל כדור שלג שיהרוס את כל מה שנבנה. ללקוחות יש כוח רב ויש צורך לתת להם מקום, להקשיב לצרכים שלהם, כדי להתאים את האתר לדרישות. הלקוח רוצה לא פעם דבר והיפוכו - מצד אחד ממשק נקי שמניח לו לקבל החלטות לבד, ומצד שני סביבה שתיתן לו בדיוק את מה שהוא מחפש.
כדי ליצור מנגנון שמותאם לצרכים המתנגשים של הלקוח ובכל זאת מקדם את האסטרטגיה, תפקידו של איש השיווק הדיגיטלי עשוי להתפצל לתפקידים רבים וחדשים. שיווק נכון צריך להציע תוכן איכותי שמעבר למכירות עצמן, הוא צריך לבנות קהילה, לפקח כל הזמן על השימושיות של האתר, להישען על נתונים סטטיסטים המאתרים את צווארי הבקבוק, הוא אחראי על הפרסום הדיגיטלי, והכל קורה מהר. כל פעולה לשיפור השיווק, נבדקת מיד ומותאמת מחדש כדי להביא את התוצאות הטובות ביותר.
איש השיווק הנוכחי צריך להיות אנליטי, מהיר, מעודכן ומבריק. יצירתיות היא מילת המפתח, בכל אחד מתפקידיו המרובים. וכל זאת, רק כדי להישאר במקום, ולא ללכת אחורה.
ליאת בן-צבי שבח, היא מנכ"לית חברת
- 4.ארנון 26/08/2014 12:11הגב לתגובה זוגם קלה לתפעול ויעילה. בסופו של דבר אסור לשכוח שהתוכן חשוב לא פחות מהשיווק שלו. ומסכים עם 2, היא באמת תותחית על, כל הכבוד לה!
- 3.איש שיווק מובטל 25/08/2014 12:23הגב לתגובה זובפועל - מנהל שיווק צריך להיות פוליטיקאי טוב
- 2.תותחית! עלי והצליחי. מגיע לך! (ל"ת)שמרית 25/08/2014 11:29הגב לתגובה זו
- 1.אוהד 24/08/2014 18:28הגב לתגובה זוזה פשוט טירוף מה שהטכנולוגיה עושה! פעם היינו צריכים להעסיק אינספור אנשים שישווקו אותנו, וצריכים להשקיע שעות רבות בשביל זה. היום יש מערכות הפצה אוטומטיות (אני משתמש ב-TROO, ממליץ), תוכנות לקידום אתרים, קשר ישיר מול לקוחות. תענוג בתור בעל עסק. פשוט צריך להשכיל ולדעת אם להיעזר בטכנולוגיה הזו!
האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר
לראשונה, תכנית חדשות של ערוץ 14 הצליחה להדיח את חדשות 12 מראש הטבלה; בנוסף, גם מול תוכן "איכותי", תכניות הריאליטי מספקות לצופים את צרכי הבידור באופן הטוב ביותר, ואמש ריאליטי אוכל היה בראש
סך הצופים במהדורות החדשות עולה מעט, לאחר שהציבור היה כנראה ברוויה לאחר תקופה אינטנסיבית שהצמידה את כולם למהדורות. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 14 שהתחזק. ועדיין, חדשות 12 עדיין מעל כולם. המהדורה המרכזית של חדשות
12 היתה במקום הראשון ועמדה על 15% רייטינג ו-356 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.9% ו-194 אלף צופים. חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 5% רייטינג ו-119 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-105 אלף צופים,
מספר מכובד ותחרותי.
הריאליטי אוכל את כולם
בערב שבו משודרות שתי תכניות ריאליטי בנושא אוכל, הפריים טיים מיישר קו עם הדעה הרווחת שהריאליטי הוא פורמט מנצח. מאסטר שף הותיקה של קשת עמדה מעל כולם עם 16.2% רייטינג ו-391 אלף צופים והייתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים אתמול. אחריה, הפטריוטים עם המיתוג החדש שמרה על כוחה עם 8.5% רייטינג ו-229 אלף צופים ואפשר לומר שהתכנית מצליחה מאד, היות ובסך כל שידורי כל הרצועות בכל הערוצים, היתה אמש התכנית השנייה הנצפית בישראל. אחריה, היה הלהיט החדש-ישן של התאגיד, הריאליטי הוותיק "בואו לאכול איתי" עם 7.2% ו-183 אלף צופים. ואילו את הרשימה סגר "חרדים, העולם האמיתי" של קשת, עם 4.9% רייטינג ו-112 אלף צופים בלבד.
ערוץ 14 עם מהפך ברצועת הצהריים
מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 2.9% ו-67 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-51 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-39 אלף צופים בלבד.
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.3% ו-46 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.4% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד.
- התאגיד תחרותי מתמיד עם "בואו לאכול איתי"
- המהדורה המרכזית של 13 בתחתית טבלת הרייטינג
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בצהריים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן הצליח להדיח לראשונה את חדשות 12, ועמד על 2.5% רייטינג ו-52 אלף צופים, בעוד 14 בצהריים של חדשות 12 עם ערד ניר היתה עם 2.4% ו-54 אלף צופים. את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.
