צוק איתן טלוויזיה
צילום: Getty images Israel
מיוחד

סיכום שבוע ראשון של לחימה: ערוצי הטלוויזיה הפסידו כ-20 מיליון שקלים

ירידה של 35% בדקות הפרסום, קריסה של 40% ויותר בהכנסות, ומיליונים שסיקור המבצע יעלה לחברות החדשות - שיגישו את החשבונית לזכייניות ● אז כמה באמת הפסידו הערוצים? ● בדיקה מיוחדת של אייס ויפעת בקרת פרסום
אלכסנדר כץ | (9)

השבוע הראשון של מבצע צוק איתן, עלה מיליוני שקלים לערוצי הטלוויזיה המסחריים. מצד אחד, הוצאות ההפקה של חברות החדשות זינקו, ומהצד השני, ההכנסות מפרסום נחתכו בעשרות אחוזים. גורמים בשוק הטלוויזיה תופסים את הראש, ומנסים להבין איך הם יצליחו לשרוד את התקופה הזאת.

מבדיקה שערכה חברת יפעת בקרת פרסום עבור אייס, עולה כי סך דקות הפרסום בשבוע שבין יום שלישי שעבר, אז החל מבצע צוק איתן, ליום שני השבוע, עמד על 27 שעות ו-27 דקות, ירידה של 30% מהשבוע שלפני כן, אז בנק הדקות עמד על 39 שעות ו-30 דקות.

ובצורה פרטנית, מה קרה בערוצים? הזכיינית קשת שמשדרת בימים רביעי עד שבת, איבדה יותר מ-3 שעות של פרסום ביחס לשבוע שלפני כן, ובסכומים - מדובר על הפסד של כ-4.4 מיליון שקלים ביחס לשבוע שלפני כן, לפני תחילת המבצע, ויותר מ-5 מיליון שקלים ביחס לשבוע שבין 27 במאי ל-2 ביוני, בטרם נחטפו 3 הנערים, ותקופה בה לא היו חגים ומועדים מיוחדים שמפחיתים באופן טבעי את דקות הפרסום וההכנסות מפרסום.

רשת איבדה שעה ו-40 דקות פרסום, שהתבטאו בהפסד של 5 מיליון שקלים. למרות שאיבדה פחות דקות, ההפסד גדול מזה של קשת וזאת משום שיום המבצע הראשון, שלישי שעבר, נפל "במשמרת שלה", והוא היה כמעט נטול פרסומות.

גם בערוץ 10 המצב לא קל. הערוץ איבד כמעט 5 שעות של פרסום, ובמספרים מדובר על הפסד הכנסות של יותר מ-4.2 מיליון שקלים. ביחס לאותו "שבוע רגיל", נטול חגים ואירועים בסוף מאי, הפסיד הערוץ יותר מ-6 מיליון שקלים, שנגרעו ממנו בדיוק בתקופה בה הוא זקוק לכל שקל על מנת לשרוד.

גם ערוץ 9 הפונה לפלח אוכלוסייה קטן הרבה יותר, ספג הפסדים בשבוע הראשון של הלחימה. על פי נתוני יפעת בקרת פרסום, מספר דקות הפרסום ירד ב-140 דקות, מה שהתבטא באובדן הכנסות של כ-550 אלף שקלים.

ובסך הכל, ספגו 3 הערוצים (המופעלים על ידי 4 גופים) יחדיו הפסדי הכנסות של יותר מ-14.5 מיליון שקלים בתוך שבוע - 23.3 מיליון שקלים בשבוע הראשון של המבצע, מול 38 מיליון שקלים בשבוע שלפני כן, ו-40.6 מיליון באותו שבוע פסטורלי של סוף מאי.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

בכך לא הסתיימו כאמור ההפסדים. כפי שכבר פורסם באייס אחרי יום הלחימה הראשון, עלות הפקת יום שידורים מיוחד במבצע צוק איתן, עומד על 100-200 אלף שקלים לכל חברת חדשות. מה שאומר שהשבוע הראשון של הלחימה עלה לחברות החדשות השונות בערוצים המסחריים - ערוץ 2 ו-10, ובערוץ הייעודי ערוץ 9, כמיליון שקלים, ולמעשה 3 מיליון שקלים עבור 3 הערוצים.

בחברת החדשות של ערוץ 2 שותפות 2 הזכייניות - 'קשת' ו'רשת', כך שעל פניו, מדובר בעלות נוספת של חצי מיליון שקלים לכל זכיין - בנוסף להפסדים שנרשמו עד כה מהפרסום. בסיכום שבועי, גופי השידור המסחריים הפסידו כמעט 18 מיליון שקלים, המורכבים מ-14.5-17 מיליון שקלים ביחס לשבועות שקדמו למבצע, ועוד כ-3 מיליון שקלים ל-3 הערוצים.

אמנם הנתונים של יפעת מצביעים על הפסדי ענק, אבל גורם בשוק הטלוויזיה מצהיר כי ההפסדים גדולים עוד יותר. "יחד עם זה הפרסום ירד בצורה משמעותית אף יותר, אז הזכיינים בתקופה הזאת עושים לא מעט פרסום עצמי, על אתרי האינטרנט שלהם, הערוצים הנלווים, מה שנספר גם כפרסום". לדברי הגורם, "מבדיקות שנערכו בימים האחרונים אצל הזכייניות, היקף דקות הפרסום בכסף ובלי פרסום עצמי, ירד מ-40 דקות בפריים-טיים, ל-14 עד 20 דקות".

ולסיכום, מבקש גורם בכיר בענף הטלוויזיה, להמחיש את מצבו של השוק, באמצעות דוגמא מהתקופה האחרונה. "ביום מציאת הגופות בשני בערב, ב'רשת' החליטו שעה לפני שידור, המיזם לא לשדר את התכנית. מדובר על תכנית בשידור חי, מה שאומר שהם למעשה זרקו כסף. גם את משחק הכדורגל שהם אמורים היו לשדר משחק מונדיאל שהועבר לבסוף לשידור בספורט 5. כלומר בערב הזה רשת הפסידה פרסומות, שידור שכבר הופק, משחק שהיא רכשה, קמפיינים, חסויות. בשוק מדברים על זה שהיא הפסידה באותו ערב יותר מ-6 מיליון שקל. זה מטורף".

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    מה הקישקוש? תת רמה של פרשנים ואורחים באולפנים (ל"ת)
    צופה 19/07/2014 10:55
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    משה 17/07/2014 22:07
    הגב לתגובה זו
    הרשתות מחזיקים כמות אדירה של כתבים שמבלבלים את המוח לעם ועולים הון תועפות למעשה מספיק כתב אחד לכל ערוץ ושני הצדדים יצאו נישכריםגם האזרחים וגם הרשתות
  • 7.
    סתם מבלבלים את המוח בלי סיבה (ל"ת)
    שי 17/07/2014 21:14
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    מה הפלא - מי רוצה לשלם לאלג'זירה ואל ערביה ? (ל"ת)
    רונה 17/07/2014 19:44
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    (ל"ת)
    מצוין! 17/07/2014 18:43
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    רק אני עדיין לא הגעתי לאולפן. (ל"ת)
    HAKY1 17/07/2014 18:19
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    דוד 17/07/2014 17:23
    הגב לתגובה זו
    .לא מבין למה שר תקשור אינו מפעיל סמכותו לסלק מנהל ברשות שידור האוויר אינו רכושם של עובדי רדיו,טלביזיה 2.כל שתי דקות הקשורים ישיר או עקיפ של חבורה זה עולים מדגישים מיעצים מה טוב או רע לציבור 3.שילטון חזק וקיבל מנדת--וזה כן ידועה ברשות שידור לא צריכים-2000 עובדיםלמה במרקר,מעריב לא מעיזים לעשות רעש וצילצולים--כי בוס שמשלם שכר-רוצה שיתנו סחורה עבור משכורת 4.רשות שידור-שנים חגגו על סיר בשר--והינה ערוץ 2-רק 100 עובדים-כנל ב10 יודעים לתת סחורה די טובה ==שר תקשורת עשה מה נדרש==מיסי ציבור אינו הפקר כך מצפים כולנו שועדת כלכלה=כן ראוים מה וכמה אנו חולים לא כדג מת יזרקו הון סתם לשטח ואין בה תוכנית או תוכן
  • 2.
    יופי של סקירה, עצוב על המצב (ל"ת)
    שרון 17/07/2014 16:36
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שמואל ל 17/07/2014 16:35
    הגב לתגובה זו
    יכולים לקבל תמיכה מהאיחוד האירופי וקטר,ולהתיעל על ידי איחוד הרשתות עם אל ג'זירה. זה מה שאני חושב עליהם בעקבות שידוריהן מתחילת המבצע עד היום,כדאי שיעשו חשבון נפש.