צוק איתן טלוויזיה
צילום: Getty images Israel
מיוחד

סיכום שבוע ראשון של לחימה: ערוצי הטלוויזיה הפסידו כ-20 מיליון שקלים

ירידה של 35% בדקות הפרסום, קריסה של 40% ויותר בהכנסות, ומיליונים שסיקור המבצע יעלה לחברות החדשות - שיגישו את החשבונית לזכייניות ● אז כמה באמת הפסידו הערוצים? ● בדיקה מיוחדת של אייס ויפעת בקרת פרסום
אלכסנדר כץ | (9)

השבוע הראשון של מבצע צוק איתן, עלה מיליוני שקלים לערוצי הטלוויזיה המסחריים. מצד אחד, הוצאות ההפקה של חברות החדשות זינקו, ומהצד השני, ההכנסות מפרסום נחתכו בעשרות אחוזים. גורמים בשוק הטלוויזיה תופסים את הראש, ומנסים להבין איך הם יצליחו לשרוד את התקופה הזאת.

מבדיקה שערכה חברת יפעת בקרת פרסום עבור אייס, עולה כי סך דקות הפרסום בשבוע שבין יום שלישי שעבר, אז החל מבצע צוק איתן, ליום שני השבוע, עמד על 27 שעות ו-27 דקות, ירידה של 30% מהשבוע שלפני כן, אז בנק הדקות עמד על 39 שעות ו-30 דקות.

ובצורה פרטנית, מה קרה בערוצים? הזכיינית קשת שמשדרת בימים רביעי עד שבת, איבדה יותר מ-3 שעות של פרסום ביחס לשבוע שלפני כן, ובסכומים - מדובר על הפסד של כ-4.4 מיליון שקלים ביחס לשבוע שלפני כן, לפני תחילת המבצע, ויותר מ-5 מיליון שקלים ביחס לשבוע שבין 27 במאי ל-2 ביוני, בטרם נחטפו 3 הנערים, ותקופה בה לא היו חגים ומועדים מיוחדים שמפחיתים באופן טבעי את דקות הפרסום וההכנסות מפרסום.

רשת איבדה שעה ו-40 דקות פרסום, שהתבטאו בהפסד של 5 מיליון שקלים. למרות שאיבדה פחות דקות, ההפסד גדול מזה של קשת וזאת משום שיום המבצע הראשון, שלישי שעבר, נפל "במשמרת שלה", והוא היה כמעט נטול פרסומות.

גם בערוץ 10 המצב לא קל. הערוץ איבד כמעט 5 שעות של פרסום, ובמספרים מדובר על הפסד הכנסות של יותר מ-4.2 מיליון שקלים. ביחס לאותו "שבוע רגיל", נטול חגים ואירועים בסוף מאי, הפסיד הערוץ יותר מ-6 מיליון שקלים, שנגרעו ממנו בדיוק בתקופה בה הוא זקוק לכל שקל על מנת לשרוד.

גם ערוץ 9 הפונה לפלח אוכלוסייה קטן הרבה יותר, ספג הפסדים בשבוע הראשון של הלחימה. על פי נתוני יפעת בקרת פרסום, מספר דקות הפרסום ירד ב-140 דקות, מה שהתבטא באובדן הכנסות של כ-550 אלף שקלים.

ובסך הכל, ספגו 3 הערוצים (המופעלים על ידי 4 גופים) יחדיו הפסדי הכנסות של יותר מ-14.5 מיליון שקלים בתוך שבוע - 23.3 מיליון שקלים בשבוע הראשון של המבצע, מול 38 מיליון שקלים בשבוע שלפני כן, ו-40.6 מיליון באותו שבוע פסטורלי של סוף מאי.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

בכך לא הסתיימו כאמור ההפסדים. כפי שכבר פורסם באייס אחרי יום הלחימה הראשון, עלות הפקת יום שידורים מיוחד במבצע צוק איתן, עומד על 100-200 אלף שקלים לכל חברת חדשות. מה שאומר שהשבוע הראשון של הלחימה עלה לחברות החדשות השונות בערוצים המסחריים - ערוץ 2 ו-10, ובערוץ הייעודי ערוץ 9, כמיליון שקלים, ולמעשה 3 מיליון שקלים עבור 3 הערוצים.

בחברת החדשות של ערוץ 2 שותפות 2 הזכייניות - 'קשת' ו'רשת', כך שעל פניו, מדובר בעלות נוספת של חצי מיליון שקלים לכל זכיין - בנוסף להפסדים שנרשמו עד כה מהפרסום. בסיכום שבועי, גופי השידור המסחריים הפסידו כמעט 18 מיליון שקלים, המורכבים מ-14.5-17 מיליון שקלים ביחס לשבועות שקדמו למבצע, ועוד כ-3 מיליון שקלים ל-3 הערוצים.

אמנם הנתונים של יפעת מצביעים על הפסדי ענק, אבל גורם בשוק הטלוויזיה מצהיר כי ההפסדים גדולים עוד יותר. "יחד עם זה הפרסום ירד בצורה משמעותית אף יותר, אז הזכיינים בתקופה הזאת עושים לא מעט פרסום עצמי, על אתרי האינטרנט שלהם, הערוצים הנלווים, מה שנספר גם כפרסום". לדברי הגורם, "מבדיקות שנערכו בימים האחרונים אצל הזכייניות, היקף דקות הפרסום בכסף ובלי פרסום עצמי, ירד מ-40 דקות בפריים-טיים, ל-14 עד 20 דקות".

ולסיכום, מבקש גורם בכיר בענף הטלוויזיה, להמחיש את מצבו של השוק, באמצעות דוגמא מהתקופה האחרונה. "ביום מציאת הגופות בשני בערב, ב'רשת' החליטו שעה לפני שידור, המיזם לא לשדר את התכנית. מדובר על תכנית בשידור חי, מה שאומר שהם למעשה זרקו כסף. גם את משחק הכדורגל שהם אמורים היו לשדר משחק מונדיאל שהועבר לבסוף לשידור בספורט 5. כלומר בערב הזה רשת הפסידה פרסומות, שידור שכבר הופק, משחק שהיא רכשה, קמפיינים, חסויות. בשוק מדברים על זה שהיא הפסידה באותו ערב יותר מ-6 מיליון שקל. זה מטורף".

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    מה הקישקוש? תת רמה של פרשנים ואורחים באולפנים (ל"ת)
    צופה 19/07/2014 10:55
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    משה 17/07/2014 22:07
    הגב לתגובה זו
    הרשתות מחזיקים כמות אדירה של כתבים שמבלבלים את המוח לעם ועולים הון תועפות למעשה מספיק כתב אחד לכל ערוץ ושני הצדדים יצאו נישכריםגם האזרחים וגם הרשתות
  • 7.
    סתם מבלבלים את המוח בלי סיבה (ל"ת)
    שי 17/07/2014 21:14
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    מה הפלא - מי רוצה לשלם לאלג'זירה ואל ערביה ? (ל"ת)
    רונה 17/07/2014 19:44
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    (ל"ת)
    מצוין! 17/07/2014 18:43
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    רק אני עדיין לא הגעתי לאולפן. (ל"ת)
    HAKY1 17/07/2014 18:19
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    דוד 17/07/2014 17:23
    הגב לתגובה זו
    .לא מבין למה שר תקשור אינו מפעיל סמכותו לסלק מנהל ברשות שידור האוויר אינו רכושם של עובדי רדיו,טלביזיה 2.כל שתי דקות הקשורים ישיר או עקיפ של חבורה זה עולים מדגישים מיעצים מה טוב או רע לציבור 3.שילטון חזק וקיבל מנדת--וזה כן ידועה ברשות שידור לא צריכים-2000 עובדיםלמה במרקר,מעריב לא מעיזים לעשות רעש וצילצולים--כי בוס שמשלם שכר-רוצה שיתנו סחורה עבור משכורת 4.רשות שידור-שנים חגגו על סיר בשר--והינה ערוץ 2-רק 100 עובדים-כנל ב10 יודעים לתת סחורה די טובה ==שר תקשורת עשה מה נדרש==מיסי ציבור אינו הפקר כך מצפים כולנו שועדת כלכלה=כן ראוים מה וכמה אנו חולים לא כדג מת יזרקו הון סתם לשטח ואין בה תוכנית או תוכן
  • 2.
    יופי של סקירה, עצוב על המצב (ל"ת)
    שרון 17/07/2014 16:36
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שמואל ל 17/07/2014 16:35
    הגב לתגובה זו
    יכולים לקבל תמיכה מהאיחוד האירופי וקטר,ולהתיעל על ידי איחוד הרשתות עם אל ג'זירה. זה מה שאני חושב עליהם בעקבות שידוריהן מתחילת המבצע עד היום,כדאי שיעשו חשבון נפש.
מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותמגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיות

הפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14

גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 12 היא המהדורה הנצפית ביותר ובפער על פני מהדורות החדשות האחרונות. זו המהדורה הדומיננטית בעשורים האחרונים והיא לא מאויימת. ועדיין, מגמת ההיחלשות של 12וההתחזקות של 14 נמשכת, אם כי בקצב קטן יותר ממה שהיה בשנתיים-שלוש שנים האחרונות. ערוץ 14 שזוכה לפופולאריות של תומכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם רייטינג שצומח, אבל לא כמו בשנים האחרונות. 

מהדורת החדשות של 12 השיגה אמש רייטינג פושר יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף. בד בבד, ערוץ 14 עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף.

מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.

החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים

גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין,  שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.

פטריק דרהי (יוטיוב)פטריק דרהי (יוטיוב)
בלעדי

פטריק דרהי יפטר מעל 100 עובדים ב-i24NEWS

פטריק דרהי מציע עד 20 אלף שקל לפורשים מ-i24NEWS, בשלב הבא יגיעו הפיטורים

ליאור דנקנר |

ערוץ i24NEWS, עבר מקבוצת אטליס שהיתה בשליטתו של פטריק דרהי, לבעלות ישירה של פטריק דרהי, וזה ממש לא רק שינוי קוסמטי. דרהי כבר לא משתמש בכסף של בעלי האג"ח של אטליס כדי להשקיע בערוץ תקשורת ולהפוך לטייקון תקשורת מקומי, הדירקטוריון אמר לו לעצור. 

גם העסקה לרכישת ידיעות אחרונות בהולד הוקפאה, ולמעשה בוטלה. דרהי שנים מדבר עם ידיעות ולא היתה עסקה, ועכשיו נראה שגם לא תהיה. בכל מקרה, ההחלטה של אטליס, שנמצאת במצב מאוד מורכב פיננסית, להפסיק את המימון לערוץ החדשות, הובילה לכך שדרהי קיבל את הבעלות והוא גם אחראי על המימון. 

דרהי כנראה אדם עשיר שהשאיר את בעלי המניות בקבוצה שלו ואת מחזיקי החוב עניים, אבל לא בטוח שהוא רוצה להפסיד את הכסף שלו על ערוץ חדשות. אז המהלך הראשון שדרהי מבצע ב-i24NEWS הוא, ניחשתם נכון, פיטורים.

קריאה חשובה: התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת


קיצוץ בכוח אדם וניסיון לצמצם הפסדים

הערוץ מציע תוכנית פרישה מרצון לעובדים כחלק מצעדי התייעלות. הערוץ, שהוקם ב-2013 ומשדר חדשות בינלאומיות מאולפנים בנמל יפו בשפות אנגלית, צרפתית, עברית וערבית, מציע לפורשים מרצון, מענקים של 10 אלף שקל לעובדים בעלי ותק של ארבעה חודשים עד שנה, 15 אלף שקל לשנה עד שנתיים, ו-20 אלף שקל לעובדים שנמצאים בחברה למעלה משנתיים.