צוק איתן טלוויזיה
צילום: Getty images Israel
מיוחד

סיכום שבוע ראשון של לחימה: ערוצי הטלוויזיה הפסידו כ-20 מיליון שקלים

ירידה של 35% בדקות הפרסום, קריסה של 40% ויותר בהכנסות, ומיליונים שסיקור המבצע יעלה לחברות החדשות - שיגישו את החשבונית לזכייניות ● אז כמה באמת הפסידו הערוצים? ● בדיקה מיוחדת של אייס ויפעת בקרת פרסום
אלכסנדר כץ | (9)

השבוע הראשון של מבצע צוק איתן, עלה מיליוני שקלים לערוצי הטלוויזיה המסחריים. מצד אחד, הוצאות ההפקה של חברות החדשות זינקו, ומהצד השני, ההכנסות מפרסום נחתכו בעשרות אחוזים. גורמים בשוק הטלוויזיה תופסים את הראש, ומנסים להבין איך הם יצליחו לשרוד את התקופה הזאת.

מבדיקה שערכה חברת יפעת בקרת פרסום עבור אייס, עולה כי סך דקות הפרסום בשבוע שבין יום שלישי שעבר, אז החל מבצע צוק איתן, ליום שני השבוע, עמד על 27 שעות ו-27 דקות, ירידה של 30% מהשבוע שלפני כן, אז בנק הדקות עמד על 39 שעות ו-30 דקות.

ובצורה פרטנית, מה קרה בערוצים? הזכיינית קשת שמשדרת בימים רביעי עד שבת, איבדה יותר מ-3 שעות של פרסום ביחס לשבוע שלפני כן, ובסכומים - מדובר על הפסד של כ-4.4 מיליון שקלים ביחס לשבוע שלפני כן, לפני תחילת המבצע, ויותר מ-5 מיליון שקלים ביחס לשבוע שבין 27 במאי ל-2 ביוני, בטרם נחטפו 3 הנערים, ותקופה בה לא היו חגים ומועדים מיוחדים שמפחיתים באופן טבעי את דקות הפרסום וההכנסות מפרסום.

רשת איבדה שעה ו-40 דקות פרסום, שהתבטאו בהפסד של 5 מיליון שקלים. למרות שאיבדה פחות דקות, ההפסד גדול מזה של קשת וזאת משום שיום המבצע הראשון, שלישי שעבר, נפל "במשמרת שלה", והוא היה כמעט נטול פרסומות.

גם בערוץ 10 המצב לא קל. הערוץ איבד כמעט 5 שעות של פרסום, ובמספרים מדובר על הפסד הכנסות של יותר מ-4.2 מיליון שקלים. ביחס לאותו "שבוע רגיל", נטול חגים ואירועים בסוף מאי, הפסיד הערוץ יותר מ-6 מיליון שקלים, שנגרעו ממנו בדיוק בתקופה בה הוא זקוק לכל שקל על מנת לשרוד.

גם ערוץ 9 הפונה לפלח אוכלוסייה קטן הרבה יותר, ספג הפסדים בשבוע הראשון של הלחימה. על פי נתוני יפעת בקרת פרסום, מספר דקות הפרסום ירד ב-140 דקות, מה שהתבטא באובדן הכנסות של כ-550 אלף שקלים.

ובסך הכל, ספגו 3 הערוצים (המופעלים על ידי 4 גופים) יחדיו הפסדי הכנסות של יותר מ-14.5 מיליון שקלים בתוך שבוע - 23.3 מיליון שקלים בשבוע הראשון של המבצע, מול 38 מיליון שקלים בשבוע שלפני כן, ו-40.6 מיליון באותו שבוע פסטורלי של סוף מאי.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

בכך לא הסתיימו כאמור ההפסדים. כפי שכבר פורסם באייס אחרי יום הלחימה הראשון, עלות הפקת יום שידורים מיוחד במבצע צוק איתן, עומד על 100-200 אלף שקלים לכל חברת חדשות. מה שאומר שהשבוע הראשון של הלחימה עלה לחברות החדשות השונות בערוצים המסחריים - ערוץ 2 ו-10, ובערוץ הייעודי ערוץ 9, כמיליון שקלים, ולמעשה 3 מיליון שקלים עבור 3 הערוצים.

בחברת החדשות של ערוץ 2 שותפות 2 הזכייניות - 'קשת' ו'רשת', כך שעל פניו, מדובר בעלות נוספת של חצי מיליון שקלים לכל זכיין - בנוסף להפסדים שנרשמו עד כה מהפרסום. בסיכום שבועי, גופי השידור המסחריים הפסידו כמעט 18 מיליון שקלים, המורכבים מ-14.5-17 מיליון שקלים ביחס לשבועות שקדמו למבצע, ועוד כ-3 מיליון שקלים ל-3 הערוצים.

אמנם הנתונים של יפעת מצביעים על הפסדי ענק, אבל גורם בשוק הטלוויזיה מצהיר כי ההפסדים גדולים עוד יותר. "יחד עם זה הפרסום ירד בצורה משמעותית אף יותר, אז הזכיינים בתקופה הזאת עושים לא מעט פרסום עצמי, על אתרי האינטרנט שלהם, הערוצים הנלווים, מה שנספר גם כפרסום". לדברי הגורם, "מבדיקות שנערכו בימים האחרונים אצל הזכייניות, היקף דקות הפרסום בכסף ובלי פרסום עצמי, ירד מ-40 דקות בפריים-טיים, ל-14 עד 20 דקות".

ולסיכום, מבקש גורם בכיר בענף הטלוויזיה, להמחיש את מצבו של השוק, באמצעות דוגמא מהתקופה האחרונה. "ביום מציאת הגופות בשני בערב, ב'רשת' החליטו שעה לפני שידור, המיזם לא לשדר את התכנית. מדובר על תכנית בשידור חי, מה שאומר שהם למעשה זרקו כסף. גם את משחק הכדורגל שהם אמורים היו לשדר משחק מונדיאל שהועבר לבסוף לשידור בספורט 5. כלומר בערב הזה רשת הפסידה פרסומות, שידור שכבר הופק, משחק שהיא רכשה, קמפיינים, חסויות. בשוק מדברים על זה שהיא הפסידה באותו ערב יותר מ-6 מיליון שקל. זה מטורף".

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    מה הקישקוש? תת רמה של פרשנים ואורחים באולפנים (ל"ת)
    צופה 19/07/2014 10:55
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    משה 17/07/2014 22:07
    הגב לתגובה זו
    הרשתות מחזיקים כמות אדירה של כתבים שמבלבלים את המוח לעם ועולים הון תועפות למעשה מספיק כתב אחד לכל ערוץ ושני הצדדים יצאו נישכריםגם האזרחים וגם הרשתות
  • 7.
    סתם מבלבלים את המוח בלי סיבה (ל"ת)
    שי 17/07/2014 21:14
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    מה הפלא - מי רוצה לשלם לאלג'זירה ואל ערביה ? (ל"ת)
    רונה 17/07/2014 19:44
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    (ל"ת)
    מצוין! 17/07/2014 18:43
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    רק אני עדיין לא הגעתי לאולפן. (ל"ת)
    HAKY1 17/07/2014 18:19
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    דוד 17/07/2014 17:23
    הגב לתגובה זו
    .לא מבין למה שר תקשור אינו מפעיל סמכותו לסלק מנהל ברשות שידור האוויר אינו רכושם של עובדי רדיו,טלביזיה 2.כל שתי דקות הקשורים ישיר או עקיפ של חבורה זה עולים מדגישים מיעצים מה טוב או רע לציבור 3.שילטון חזק וקיבל מנדת--וזה כן ידועה ברשות שידור לא צריכים-2000 עובדיםלמה במרקר,מעריב לא מעיזים לעשות רעש וצילצולים--כי בוס שמשלם שכר-רוצה שיתנו סחורה עבור משכורת 4.רשות שידור-שנים חגגו על סיר בשר--והינה ערוץ 2-רק 100 עובדים-כנל ב10 יודעים לתת סחורה די טובה ==שר תקשורת עשה מה נדרש==מיסי ציבור אינו הפקר כך מצפים כולנו שועדת כלכלה=כן ראוים מה וכמה אנו חולים לא כדג מת יזרקו הון סתם לשטח ואין בה תוכנית או תוכן
  • 2.
    יופי של סקירה, עצוב על המצב (ל"ת)
    שרון 17/07/2014 16:36
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שמואל ל 17/07/2014 16:35
    הגב לתגובה זו
    יכולים לקבל תמיכה מהאיחוד האירופי וקטר,ולהתיעל על ידי איחוד הרשתות עם אל ג'זירה. זה מה שאני חושב עליהם בעקבות שידוריהן מתחילת המבצע עד היום,כדאי שיעשו חשבון נפש.
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.

שרון גיל
צילום: רמי זרנגר

מי יקנה את הוט מובייל ובאיזה מחיר?

רן קידר |

פטריק דרהי רוצה למכור את הוט. לא בטוח שיש הרבה קונים, בינתיים הוא מקבל הצעות לרכישת הוט מובייל. 

שוק הסלולר הישראלי, שסבל בשנים האחרונות מירידת מחירים דרמטית ומתחרות עזה, עומד שינויים. הוט מובייל, אחת מארבע המפעילות הגדולות עם כ-2 מיליון מנויים ונתח שוק של כ-17%, עשויה לשנות את מפת התקשורת. מכירתה על ידי קבוצת אלטיס שבשליטת הטייקון שפשט רגל בצרפת עשויה לא רק להקל על חובותיו העצומים של דרהי, אלא גם לשנות את המפה התחרותית.

קבוצת גיל שרון מתעניינת בהוט מובייל

גיל שרון, שכיהן כיו"ר בזק וכמנכ"ל גולן טלקום מוביל קבוצת משקיעים שהגישה הצעה לא מחייבת לרכישת הוט מובייל תמורת 1.4 מיליארד שקל. ההצעה הוגשה לאלטיס, והיא כוללת שותפות עם גופים מוסדיים מובילים: לאומי פרטנרס, הראל ביטוח, מנורה מבטחים ומור ביטוח.

המוסדיים יזרימו את רוב ההון, בעוד שרון יכהן כשותף כללי ומנהל תפעולי ראשי. הוא לא מזרים כסף אישי בשלב זה, אך יקבל אופציות להשתתפות עתידית אם העסקה תצליח. האסטרטגיה של הקבוצה של שרון מבוססת על התייעלות מהירה: הוט מובייל סובלת מרווחי רווח נמוכים עקב תחרות מחירים, אך בעלת בסיס מנויים יציב ותשתיות 5G מתקדמות. הוא מתכנן להגדיל הכנסות דרך שדרוג חבילות משולבות, סלולר, אינטרנט ביתי וטלוויזיה, ולהפחית עלויות תפעוליות ב-20%-30%. אם העסקה תתגבש, שרון יפרוש מתפקידו כיו"ר IBC, מיזם הסיבים האופטיים, כדי למנוע חשש מניגוד אינטרסים, שכן מנורה ומור מחזיקות גם שם.

אלא שפלאפון, זרוע הסלולר של בזק, הגישה הצעה גבוהה בהרבה - 2 מיליארד שקל. השאלה אם הרגולטור יסכים לעסקה כזו שתוביל את החברה הממוזגת לנתח שוק של כ-36%. מיזוג עם הוט מובייל ייצור שחקן עם נתח שוק גדול כשסלקום הבאה בתור עם 28%. 

שרון רכש לפני כ-8 שנים את גולן טלקום יחד עם האחים זלקינד ב-350 מיליון שקל, והפך אותה ממפעילה קטנה לחברה ששווה פי כמה ונמכרה לסלקום במחיר של פי 3. המוסדיים כנראה מאמינים שהוא יעשה זאת שוב בהוט מובייל. 


פטריק דרהי, חובות ומניעים