ראול קסטרו
צילום: Getty images Israel

מאחורי הקלעים: ארה"ב הפעילה בקובה חשבון טוויטר כדי להביא להפיכה פנימית

סוכנות AP חשפה כי מארגני התכנית ניסו להגיע למאסה קריטית שבה אנשים יתאגדו לכדי "אספסוף חכם" ולבסוף יערערו את האיזון בין המדינה לחברה
לירן רוזנצוייג |
נושאים בכתבה טוויטר קובה

הממשל האמריקני הפעיל "טוויטר קובני" בשם ZunZuneo רשת חברתית שעלתה לאוויר במדינה הקומוניסטית במשך כשנתיים ומטרתה היתה לערער את יציבות המשטר המקומי בה שולט הנשיא ראול קסטרו. הרשת החברתית נבנתה על ידי חברות קש ומומנה על ידי בנקים זרים, כך נחשף הבוקר (יום ה') על ידי סוכנות החדשות AP.

הפרוייקט, שסחף עשרות אלפי קובנים, ביקש לצבור קהל רב, המורכב ברובו מצעירים כשלב ראשון ולהביא אותו לכדי עימות עם המשטר בשלב מאוחר יותר. המשתמשים עצמם לא היו מודעים לעובדה שהפרויקט הוקם על ידי סוכנות אמריקנית עם קשרים למחלקת החוץ בממשל האמריקני.

עדיין לא ברור אם התכנית עצמה היתה במסגרת החוק בארה"ב, הדורש אישור לפעולות חסויות על ידי הנשיא וידיעת הקונגרס. בכירים בסוכנות האמריקנית לפיתוח בינלאומי מסרבים לומר מי אישר את התכנית או אם הבית הלבן היה מודע לכך.

מארגני התכנית ביקשו שפרויקט ZunZuneo יתרחב באיטיות, על מנת למנוע איתור על ידי הרשויות המקומיות ויגדל לכדי מאסה קריטית שבה אנשים יתאגדו לכדי "אספסוף חכם" - דבר אשר יצור אסיפות גדולות בתוך זמן קצר והפגנות פוליטיות אשר יערערו את האיזון בין המדינה לחברה.

קובה אינה מאפשרת חיבור לאינטרנט באופן חופשי לחלוטין והרשויות בה מבקשות "לביית" את האינטרנט לצרכיהן. בסופו של דבר המהלך האמריקאי נכשל ו-ZunZuneo הפסיק את פעילותו בספטמבר 2012, ללא כל "אביב קובני" באופק.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.


  


אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.