ניתוח קמפיין

קמפיין ההסתדרות: כמו הפמיניסטיות שטיפחו שנאת גברים - וירו לעצמן ברגל

עטרה בילר על קמפיין ההתאגדות של ההסתדרות. "לא התכנסנו פה כדי להתבכיין על קפיטליזם ולרקום עולם דמיוני שבו הרוב מנהל את הארגון"
עטרה בילר | (21)

שורה תחתונה: הקמפיין מחטיא את התמונה המלאה, ולמה? כי התמונה המלאה חייבת להדגים עוול שנעשה לפרט, בלעדיו ההתאגדות לא רק מיותרת, אלא תמוהה.

אין לי כלום נגד התאגדות. נהפוך הוא. התאגדות היא הזכות הבסיסית של עובדים במשטר דמוקרטי אמיתי. ביטוי מערכת רווחה חזקה המגנה על מועסקים. התאגדות מתכתבת עם כל עולם זכויות ורווחת האדם. לא רק שאין לי בעיה עם ה"מוצר", אני מאמינה שהבריף "כשאתם מתאגדים אתם חזקים" - הוא נכון.

יותר מזה, אני מסכימה שהסוגיה כי למעסיקים אסור לדכא התאגדות היא סוגיה בסדר עדיפות גבוה. הקמפיין שייך לסילוק מאפיינים חשוכים בעולם הרווחה של התעסוקה בישראל, מצרף אותנו בכך לקבוצה של מדינות מתקדמות ומרחיק אותנו ממאפייני עולם שלישי שעדיין מבצבצים במערכת.

אלא שהפרסומת עצמה לא ממצה את הרעיון ואת הפוטנציאל הגלום בו. במקום לחקור את היתרון המהותי בעוצמת הקבוצה, אנחנו מקבלים נרטיב של שלילת סמכותו של הבוס. הפרסומת אינה משתמשת במלוא רוחבה של העדשה שמתפקידה ללכוד את התמונה המלאה. היא התאהבה במושג ההתאגדות ושכחה להציג את הבעיה האמיתית שתפקידה של התאגדות לפתור.

במובן מסוים הפרסומת מציגה "הורדות ידיים" בין דרג ההנהלה לדרג הכפופים להנהלה, כמעט לשם הורדות ידיים... הרי כולנו יודעים שמנהל טוב חייב לקבל לידיו את הסמכויות הקשורות ישירות למטרות הליבה של הארגון. השיקול אם להעסיק עובד, לקדמו או לפטר אותו הוא שיקול שמבטא את חופש הפעולה של המנהל הישיר של העובד, שלא לומר המנכ"ל המככב בסרטון.

אנחנו חיים בעולם שמכבד יוזמה, סטארט-אפים, מנהיגות. עולם של נטילת אחריות וקבלת החלטות. או במלים אחרות - לא התכנסנו פה כדי להתבכיין על קפיטליזם ולרקום עולם דמיוני שבו הרוב מנהל את הארגון.

אבל הקליפ נסחף לאזור הזה ובכך הוא שופך את התינוק יחד עם המים, כלומר - מחטיא את העיקר. התאגדות קיימת להגן על הפרט מפני עיוותי חשיבה ופעולה של בעלי סמכות. היא חשובה כאשר נעשה עוול וחוסר צדק, והסרטון אינו מסביר זאת למרות שזו משימתו. להבהיר לנו שקיים ניצול לרעה של סמכות, וכי התאגדות, שהיא אקט מאד עוצמתי, מיועדת להילחם בניצול לרעה של סכמות.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

הסרטון יוצא נגד המנכ"ל בגלל החלטתו לפטר את "ניר", והוא מזכיר לי את המהלכים המוקדמים של הפמיניסטיות שטיפחו שנאת גברים ובכך ירו לעצמן ברגל. שנאת בוסים - שהחליטו - לפטר - עובד, לא מוציאה את ההתאגדות טוב, וגם לא את ההסתדרות.

המשימה של הקמפיין היא לצלם אי צדק ולבטא אותו כסיבה להתאגדות, אבל הקמפיין מאוהב ברעיון הקריאטיבי של "כולם בעד האחד" במסדרונות המשרד.

לדעתי היה הקמפיין אמור לעשות אחד מ-2 דברים:

1. לייצר מטאפורה מושלמת - כלומר להתרחק מהסיטואציה הקונקרטית ההיפר ריאליסטית של עבודה - בוסים - עובדים. במלים אחרות - להבהיר למשל מדוע ההתארגנות בטבע נכונה לכולנו. דוגמא לאפשרות זו היא הפוסטר הבא שמבהיר איך דג קטן יכול להינצל ממלתעות דג טורף, כאשר כוונתו של הדג הטורף ברורה מאליה, בניגוד לכוונת הבוס בפרסומת שכוונתו אינה ברורה מאליה. התמונה הייתה מאד ויראלית בתקופת המחאה החברתית.

2. להתמודד כראוי עם הכשל הממשי של עשיית עוול וניצול לרעה של סמכות. דהיינו - המחזה מדויקת של "טריטוריית הבעיה" שהתאגדות פותרת. לאופציה זו אפשר לקחת כדוגמא את סרטון ה"לוטו" של מפעל הפיס שמצליח ללכוד מצב מעוות ולא צודק לכל הדעות בין מעסיק למועסק.

ברמה הקולנועית יש חשיבה יפה על ה"מצטרפים" וה"מתגודדים" שמלווים את "ניר" לכל מקום. אולם, כאמור, לא נבנתה הצדקה ולכן יכולת גיוס ההזדהות של הקמפיין נפגמת.

מהבחינה הזו הפרסומת החטיאה את העיקר ולטעמי הופעתה הפתאומית של צופית גרנט בסיומו של הקליפ, מיותרת בעליל למרות שהיא מיועדת לקחת תפקיד מוביל בחלקים נוספים של המהלך. ההופעה הפתאומית של כוכבת הטלוויזיה שנעדרת מה"צעדה במדרונות המשרד", מבטאת את חולשת הפרסומת ואת ההזדקקות שלה ל"מבוגר אחראי" שיסביר את מה שכבר היינו אמורים לראות ולחוות.

שורה תחתונה: הפתרון אמור לחולל תמורה בסוגיה בעייתית שאיננה פונקציונאלית או טכנית. התאגדות היא אלטרנטיבה ל"להשאיר פצועים בשטח". הקייס הזה חזק, אך ללא אויב מזוהה בקמפיין, הוא נחלש. עבור העין העירומה, הפשע היחידי שהבוס בפרסומת ביצע, זה להיות פחות חתיך מניר...

עטרה בילר היא אסטרטגית מיתוג

תגובות לכתבה(21):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 16.
    ביקורת לא רלבנטית (ל"ת)
    יוסי 08/01/2014 16:09
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    פרסומת מצוינת. ביקורת חובבנית (ל"ת)
    אסנת 07/01/2014 19:59
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    המין הנשי הפך לזול ומטופש ודוחה שאני שוקל.... (ל"ת)
    סטרייט? 07/01/2014 16:18
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    מאיר 07/01/2014 04:11
    הגב לתגובה זו
    אנחנו הישראלים לא כאלה סוציאליסטים שנרצה להתאגד רק כדי לצבור כוח ולעשות שרירים מול הבוס. אנחנו אדישים או מיואשים או לא מאמינים וזו בדיוק הבעיה שבה הסרטון מטפל. הסרטון בא לתת השראה, לייצר מוטיבציה, כוח פנימי שיגרום לעובדים מנוצלים להאמין ואפילו לשנייה אחת שאפשר לעשות את זה. לצלם מקרה של אי צדק כמו שאת אומרת היה הופך לבזבוז זמן יקר שבו אנחנו מנסים להעיר את הערים או לשכנע את המשוכנעים. העובדים המנוצלים כבר נמצאים שם, הם מרגישים שמתייחסים אליהם באי צדק והם מבינים שהסרטון פונה בדיוק אליהם. כל השאר, אלו שלא סובלים מיחס לא הוגן לא באמת יתאגדו עכשיו רק כדי לעשות שרירים מול הבוס כי אין להם סיבה אמיתית לכך ובעיקר כי קשה להוציא אותם מהאדישות.
  • בדיוק כך. ניתוח מדויק. עטרה, תעשי קופי פייסט (ל"ת)
    אילן 07/01/2014 19:58
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    כדאי שאייס יבדקו את האינטרסים של עטרה (ל"ת)
    הדר 06/01/2014 23:26
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    אייל 06/01/2014 22:54
    הגב לתגובה זו
    אפילו מחזק את הטוענים נגד ההתאגדות, שככה אי אפשר לנהל ארגון אם על כל דבר צריך לנהל מאבק עם העובדים
  • 10.
    לא נכון 06/01/2014 21:52
    הגב לתגובה זו
    סתם לכתוב
  • 9.
    בלי קשר לגוף - הקמפיין מצוין (ל"ת)
    06/01/2014 19:21
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    ניר גבע 06/01/2014 18:52
    הגב לתגובה זו
    אני מת על הניתוחים שלך!! פשוט שירה...
  • 7.
    פעם ההסתדרות הציגה את מפעליה שנתנו אלפי מקומו (ל"ת)
    ת עבודה.היום בריונים 06/01/2014 18:44
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    אבי 06/01/2014 18:33
    הגב לתגובה זו
    קראתי את דעתך. בניגוד לדעתך, אני חושב שהקמפיין דווקא מדויק וחד. מעביר את המסר בצורה מאד פשוטה.
  • בולט..חסן תורגמן עיני דומרני מולנר.מפחיד. (ל"ת)
    חסרו אלות. 06/01/2014 18:46
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    יש מצב שאת לא אובייקטיבית? (ל"ת)
    יעל 06/01/2014 17:47
    הגב לתגובה זו
  • עטרה 06/01/2014 18:06
    הגב לתגובה זו
    יעל אני לא נוגעת בדברים שקשורים לעבודתי או ללקוחותיי. אין לי קשר לפרויקט או ליוצריו. זה נכון לגבי כל טוריי. עטרה
  • 4.
    פרסומת מעולה. למה סתם לקטול? (ל"ת)
    יונתן 06/01/2014 17:42
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    רונית 06/01/2014 17:41
    הגב לתגובה זו
    אני חושבת שהפרסומת מצוינת. היא מעוררת הזדהות אצל אלפי עובדים שהיו במצב של פיטורים ומציגה את החשש אצל מאות אלפי עובדים שמחר יכולים להיות במצב של ניר. בדיוק כדי להגן על העובד מפיטורים שרירותיים. נכון, זה מצב קיצון, אבל פרסומות הרי אמורות להעביר בדיוק את זה.
  • 2.
    אסטרטג 06/01/2014 16:17
    הגב לתגובה זו
    כמו שתדמית ההסתדרות רעה. ההחמצה הגדולה היא במסר. הם לא צריכים להסביר למה להתאגד אלא למה דווקא הסתדרות
  • יונתן 06/01/2014 18:00
    הגב לתגובה זו
    הרבה יותר קל להסביר לאנשים למה כדאי להם להתאגד (ואז מחוסר ברירה הם יבחרו בהסתדרות), מאשר לנסות ולשנות את התדמית הבעייתית של ההסתדרות. חוץ מזה, כיוון שהצעת הוא מסלול ישיר לקריאטיב רע. פלנרים כמוך מולידים קמפיינים משמימים עם מסרים בסגנון - הסתדרות דואגת לך
  • גם אסטרטג 06/01/2014 17:35
    הגב לתגובה זו
    טעות יקרה נעשת כאן. חבל
  • 1.
    וואלה צודקת (ל"ת)
    איל 06/01/2014 16:08
    הגב לתגובה זו
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים. 

ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים. 

פריים טיים ועוד

בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים. 



חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.