סגירות במקום חדשנות: קיבעון? מנהלים מגייסים עובדים שדומים להם
מנהלים רבים נוהגים להשוות את החברה שאותה הם מובילים, למשפחה או לאורגניזם. הם מדגישים כך שהחברה מורכבת מחלקים רבים, אך פועלת כיחידה אחת, בהרמוניה. ההשוואה בין העולם העסקי לעולם הטבע כמעט מתבקשת: השוק החופשי הוא סוג של ג'ונגל, שבו רק המתאים שורד. וכשהתנאים החיצוניים משתנים, גם הארגון צריך להסתגל. מי שחסר את התכונות המתאימות לתנאים החדשים, יקרוס.
אולם לא פעם, חברות עסקיות שוכחות את מה שיודעת הגנטיקה הבסיסית: כדי לשרוד צריך לשמור על גיוון, ולהיפתח להשפעות חיצוניות. את הגיוון יוצרים העובדים: בכל מחלקה בארגון, רצוי שיהיו אנשים מאסכולות שונות, בעלי ניסיון מקצועי מגוון. כי בארגונים, ממש כמו בטבע, ההפריה ההדדית הכרחית כדי לאפשר גמישות עסקית והתאמה למציאות הדינאמית המשתנה. לעומת זאת, "נישואים בתוך המשפחה", כלומר סגירות בפני השפעות חיצוניות, ושמירה על חומות בצורות מפני השפעות זרות, גורמת לקיבעון, המסוכן מאוד להתפתחות החברה.
אבל, מנהלים המגייסים עובדים, נוטים לבחור עוד מאותו דבר. כך למשל, אם מנהלת מחלקת השיווק בחברה קמעונאית תחפש עובד חדש, היא לרוב תפסול על הסף איש שיווק שבא מתחום הסלולר או ההייטק. היא תחפש אדם בעל ניסיון ספציפי בתחום הקמעונאות, תוך מתן עדיפות למי שעבד אצל המתחרה הישיר במחלקה מקבילה.
הסיבה לכך היא שהענף הולך ומתמקצע הולך ומסתגר, עד שנראה ששיווק בתחום הקמעונאות הוא כמעט מקצוע שונה לחלוטין משיווק בתחום הסלולר. החברות גם מאמינות כמובן, שהניסיון של העובד בתחום הספציפי שבו הן פועלות, יחסוך להן זמן הכשרה ושילוב, ויאפשר להן להמשיך לפעול באותה יעילות, תוך ביצוע מעבר "חלק".
הדמיון בין המנהלת לעובד החדש נובע מכך ששניהם מגיעים מאותו מסלול. שניהם מושפעים מאותם מנטורים, מעריכים את אותם מנהלים, נחשפו לאותם מקרי מבחן בשוק והסיקו מהן מסקנות דומות, הם נחשפים למהלכים שיווקיים בעולם התוכן, מודעים לאותו קונצנזוס ומתבטאים בשפה דומה. אולם הדמיון ביניהם הוא גם מתכון לקיבעון.
בטווח הקצר, ייתכן שהמנהלת צודקת בעצם בחירתו של איש שיווק המכיר ומבין את השוק כמוה. אולם דווקא גיוסו של איש שיווק שמגיע מעולם תוכן אחר, עשוי להשתלם לטווח הארוך. גם מבלי שיהיה יצירתי או עצמאי במיוחד, הוא יגיע עם הרגלי עבודה חדשים ועם נקודות התייחסות שונות, שעשויים להפרות את החשיבה. מה שבשבילו הוא פעילות שגרתית, כפי שהתרגל אליה בתחום הקודם, עשויה להפוך בחברה החדשה לנקודת מבט חדשה, רעננה ויצירתית.
כמובן שיש חשיבות לקוהרנטיות ארגונית, ואין צורך שבכל מחלקה בחברה תתקיים התנגשות בין גישות שונות, רק לצורך הגיוון. אולם כיום המצב הנוכחי נוקשה מדי לקצה השני: מועמדים מעולם תוכן אחר נפסלים כמעט אוטומטית. איש שיווק מעולם הרכב יתקשה מאוד ויהיה כמעט חסר סיכוי עבורו להיכנס לתחום שיווק קמעונאות מזון.
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
- טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
חשוב שחברות יכירו בחשיבות ההפריה ההדדית, ובמקומות שבהם הדבר אפשרי, ישאפו לשלב אנשי שיווק עם ניסיון פחות תבניתי, בין אם מהיבט ההשכלה (לא רק רקע במנהל עסקים, שיווק ותעשייה וניהול) ובין אם מהיבט הסקטור ממנו הם מגיעים. שהרי איש שיווק הוא איש שיווק והכלים העומדים לרשותו לצד הכישורים הנדרשים להצלחתו - דומים בעיקרם.
אם מחליטים להתמקד בנקודות הדמיון, הנובעות מכך שאנשי השיווק מגיעים מענף גג משותף, אפשר יהיה בהמשך להרוויח את נגזרות ההבדל והשוני, את נקודת המבט הרעננה והיצירתית, שחשיבותה להתפתחות העסקית חשובה עד מאוד.
הכותבת היא ראש מחלקת השמת שיווק ב
- 4.שלי 27/11/2013 10:22הגב לתגובה זואנשים מתעצלים להכשיר וגם לא יודעים להכשיר וגם בוחרים להקדיש לזה 0 זמן. כפועל יוצא, מי שבא ולא מכיר את המטריה, לוקח לו הרבה מדי זמן להיקלט. יש פה מעגל קסמים שדורם לזה שאותם אנשים זזים באותו מטר מרובע כל הזמן
- 3.טור מעולה! הלוואי שהמעסיקים ישמעו ויפנימו. (ל"ת)שלי 25/11/2013 16:14הגב לתגובה זו
- 2.אפרת 25/11/2013 12:14הגב לתגובה זותסתכלו על מה שקורה בכל הענפים האחרים, כולל בפוליטיקה, ותראו. כולם מיישרים קו בסוף. אפילו שלי יחימוביץ, חייזר לפי כל קנה מידה, נבעטה לבסוף החוצה וחזרנו לדן מרידור. חח.
- 1.danny 25/11/2013 12:13הגב לתגובה זותקועים בפרזנטציות ובספירת הקלקות. תפתחו את הראש בקטע של משאבי אנוש ואולי, בתקווה, זה יפתח את הפלומבה בקטע של מהלכים יותר יצירתיים. שיווק 2014 מצריך חשיבה רעננה
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
