דעה

סגירות במקום חדשנות: קיבעון? מנהלים מגייסים עובדים שדומים להם

בטווח הקצר יש יתרון בגיוס עובד מעולם תוכן דומה לשלכם, אך אם תגוונו ותבחרו בעובד מענף אחר תקבלו נקודת מבט רעננה, וכזו שתעזור לכם לשרוד
מירי פינס | (4)

מנהלים רבים נוהגים להשוות את החברה שאותה הם מובילים, למשפחה או לאורגניזם. הם מדגישים כך שהחברה מורכבת מחלקים רבים, אך פועלת כיחידה אחת, בהרמוניה. ההשוואה בין העולם העסקי לעולם הטבע כמעט מתבקשת: השוק החופשי הוא סוג של ג'ונגל, שבו רק המתאים שורד. וכשהתנאים החיצוניים משתנים, גם הארגון צריך להסתגל. מי שחסר את התכונות המתאימות לתנאים החדשים, יקרוס.

אולם לא פעם, חברות עסקיות שוכחות את מה שיודעת הגנטיקה הבסיסית: כדי לשרוד צריך לשמור על גיוון, ולהיפתח להשפעות חיצוניות. את הגיוון יוצרים העובדים: בכל מחלקה בארגון, רצוי שיהיו אנשים מאסכולות שונות, בעלי ניסיון מקצועי מגוון. כי בארגונים, ממש כמו בטבע, ההפריה ההדדית הכרחית כדי לאפשר גמישות עסקית והתאמה למציאות הדינאמית המשתנה. לעומת זאת, "נישואים בתוך המשפחה", כלומר סגירות בפני השפעות חיצוניות, ושמירה על חומות בצורות מפני השפעות זרות, גורמת לקיבעון, המסוכן מאוד להתפתחות החברה.

אבל, מנהלים המגייסים עובדים, נוטים לבחור עוד מאותו דבר. כך למשל, אם מנהלת מחלקת השיווק בחברה קמעונאית תחפש עובד חדש, היא לרוב תפסול על הסף איש שיווק שבא מתחום הסלולר או ההייטק. היא תחפש אדם בעל ניסיון ספציפי בתחום הקמעונאות, תוך מתן עדיפות למי שעבד אצל המתחרה הישיר במחלקה מקבילה.

הסיבה לכך היא שהענף הולך ומתמקצע הולך ומסתגר, עד שנראה ששיווק בתחום הקמעונאות הוא כמעט מקצוע שונה לחלוטין משיווק בתחום הסלולר. החברות גם מאמינות כמובן, שהניסיון של העובד בתחום הספציפי שבו הן פועלות, יחסוך להן זמן הכשרה ושילוב, ויאפשר להן להמשיך לפעול באותה יעילות, תוך ביצוע מעבר "חלק".

הדמיון בין המנהלת לעובד החדש נובע מכך ששניהם מגיעים מאותו מסלול. שניהם מושפעים מאותם מנטורים, מעריכים את אותם מנהלים, נחשפו לאותם מקרי מבחן בשוק והסיקו מהן מסקנות דומות, הם נחשפים למהלכים שיווקיים בעולם התוכן, מודעים לאותו קונצנזוס ומתבטאים בשפה דומה. אולם הדמיון ביניהם הוא גם מתכון לקיבעון.

בטווח הקצר, ייתכן שהמנהלת צודקת בעצם בחירתו של איש שיווק המכיר ומבין את השוק כמוה. אולם דווקא גיוסו של איש שיווק שמגיע מעולם תוכן אחר, עשוי להשתלם לטווח הארוך. גם מבלי שיהיה יצירתי או עצמאי במיוחד, הוא יגיע עם הרגלי עבודה חדשים ועם נקודות התייחסות שונות, שעשויים להפרות את החשיבה. מה שבשבילו הוא פעילות שגרתית, כפי שהתרגל אליה בתחום הקודם, עשויה להפוך בחברה החדשה לנקודת מבט חדשה, רעננה ויצירתית.

כמובן שיש חשיבות לקוהרנטיות ארגונית, ואין צורך שבכל מחלקה בחברה תתקיים התנגשות בין גישות שונות, רק לצורך הגיוון. אולם כיום המצב הנוכחי נוקשה מדי לקצה השני: מועמדים מעולם תוכן אחר נפסלים כמעט אוטומטית. איש שיווק מעולם הרכב יתקשה מאוד ויהיה כמעט חסר סיכוי עבורו להיכנס לתחום שיווק קמעונאות מזון.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

חשוב שחברות יכירו בחשיבות ההפריה ההדדית, ובמקומות שבהם הדבר אפשרי, ישאפו לשלב אנשי שיווק עם ניסיון פחות תבניתי, בין אם מהיבט ההשכלה (לא רק רקע במנהל עסקים, שיווק ותעשייה וניהול) ובין אם מהיבט הסקטור ממנו הם מגיעים. שהרי איש שיווק הוא איש שיווק והכלים העומדים לרשותו לצד הכישורים הנדרשים להצלחתו - דומים בעיקרם.

אם מחליטים להתמקד בנקודות הדמיון, הנובעות מכך שאנשי השיווק מגיעים מענף גג משותף, אפשר יהיה בהמשך להרוויח את נגזרות ההבדל והשוני, את נקודת המבט הרעננה והיצירתית, שחשיבותה להתפתחות העסקית חשובה עד מאוד.

הכותבת היא ראש מחלקת השמת שיווק בקודקס שיווק

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    שלי 27/11/2013 10:22
    הגב לתגובה זו
    אנשים מתעצלים להכשיר וגם לא יודעים להכשיר וגם בוחרים להקדיש לזה 0 זמן. כפועל יוצא, מי שבא ולא מכיר את המטריה, לוקח לו הרבה מדי זמן להיקלט. יש פה מעגל קסמים שדורם לזה שאותם אנשים זזים באותו מטר מרובע כל הזמן
  • 3.
    טור מעולה! הלוואי שהמעסיקים ישמעו ויפנימו. (ל"ת)
    שלי 25/11/2013 16:14
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אפרת 25/11/2013 12:14
    הגב לתגובה זו
    תסתכלו על מה שקורה בכל הענפים האחרים, כולל בפוליטיקה, ותראו. כולם מיישרים קו בסוף. אפילו שלי יחימוביץ, חייזר לפי כל קנה מידה, נבעטה לבסוף החוצה וחזרנו לדן מרידור. חח.
  • 1.
    danny 25/11/2013 12:13
    הגב לתגובה זו
    תקועים בפרזנטציות ובספירת הקלקות. תפתחו את הראש בקטע של משאבי אנוש ואולי, בתקווה, זה יפתח את הפלומבה בקטע של מהלכים יותר יצירתיים. שיווק 2014 מצריך חשיבה רעננה
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים. 

ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים. 

פריים טיים ועוד

בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים. 



חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.