ג'נרל מוטורוס
צילום: ג'נרל מוטורוס

ג'נרל מוטורס תשקיע 918 מיליון דולר במנועי V-8 חדשים ורכיבי EV

ג'נרל מוטורס מתכננת להשקיע כמעט מיליארד דולר בארבעה מפעלים בארה"ב כדי לתמוך בייצור רכיבים לכלי רכב חשמליים והדור הבא של מנועי ה-V-8 שלה; זהו אות לכך שהחברה תמשיך להסתמך על כלי רכב המונעים בגז בעתיד הנראה לעין; GM הודיעה שהיא מתכננת להציע מערך מונע חשמלי בלבד עד 2035
דור עצמון |

ג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS מתכננת להשקיע כמעט מיליארד דולר בארבעה מפעלים בארה"ב כדי לתמוך בייצור רכיבים לכלי רכב חשמליים (EV), כמו גם את הדור הבא של מנועי הגז V-8.

ההשקעה של 918 מיליון דולר, עליה הכריזה GM, היא למרות תוכניותיה של יצרנית הרכב להציע בלעדית רכבי צרכנים חשמליים עד שנת 2035. זוהי הדוגמה האחרונה ליצרניות רכב עתיקות יומין כמו GM שנאלצות לאזן את מערך הרכבים הנוכחי שלהן עם רכבים חשמליים מתפתחים. "המחויבות שלנו היא לעתיד ה-EV, אין ספק בכך", אמר ג'רלד ג'ונסון, ראש הייצור העולמי של GM. "אנחנו יודעים אם יש לזה אופק, יש הרבה לקוחות של מנועי בעירה פנימית שאנחנו לא רוצים להפסיד".

רוב ההשקעה - 579 מיליון דולר - יוקדש להכנת מפעל Flint Engine Operations של GM במישיגן עבור משפחת הדור השישי של יצרנית הרכב של מנועי גז V-8. המנועים מוטמעים בחלק מהמוצרים הרווחיים ביותר של יצרנית הרכב, כמו טנדרים ורכבי שטח בגודל מלא. GM אמרה שהעבודות במתקן פלינט יתחילו מיד, מה שאותת לכך שהדור הבא של מנועי V-8 נמצא באופק. יצרנית הרכב סירבה לפרט על לוחות הזמנים, הביצועים ופרטים אחרים של המנועים.

כמו החברה, מנהיגים לצד איגוד עובדי הרכב המאוחדים (UAW) הדהדו את הצורך בהשקעות הן בתפעול מסורתי והן ברכבי רכב חשמליים. "האם החשמל יגיע מחר? האם בעוד 10 שנים? אתה עדיין צריך את הבעירה הפנימית עד שהטכנולוגיה תשתכלל עבור רכבי החשמל", אמר סגן נשיא UAW החדש, מייק בות'. נשיא UAW ריי קארי, אמר שהאיגוד מברך על השקעה בשני התחומים עם מעבר התעשייה והעובדים בה. "אנחנו רוצים שתהיה לנו הזדמנות לוודא שהפעולות הקיימות מתבססות", אמר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טסלה
צילום: אתר החברה

כמה עולה טסלה משומשת והאם המחיר ימשיך לרדת?

מחירון לוי יצחק וכן הצעות ביד2 חושפים ירידה של עד 10% במחירי טסלה המשומשות כתוצאה משרשרת הורדת המחירים של ענקית הרכב החשמלי; למה הירידות צפויות להימשך ומה יותר כלכלי - רכב חשמלי או רכב על בנזין?
דור עצמון |

רוצים לקנות טסלה? מתלבטים אם רכב חדש או יד-שנייה? יהיו כאלה שהנתונים של מחירון לוי יצחק וההצעות שמופיעות בלוחות השונים, לרבות ביד2, יגרמו להם להפסיק להתלבט ויביא אתכם היישר לשולחן המחשב להזמין רכב מהאתר. מחירי הרכבים המשומשים יורדים, הם יורדים בגלל הרכבים החדשים שמחירם יורד. הרכב החדש נעשה יותר נוח לרכישה, אבל אף אחד לא מבטיח שהירידה לא תימשך.  טסלה, קרדיט: יצרן ענקית המכוניות החשמליות הודיעה פעם אחר פעם על הורדות מחירים כאשר בפעם האחרונה היא הורידה את המחירים של רכבי דגם Y מגרסת "long range" ו"performance" ב-3,000 דולר כל אחד ואת דגם 3 מגרסת "rear-wheel drive" ב-2,000 דולר ל-39,990 דולר. החברה בראשות אילון מאסק הורידה את המחירים בארה"ב של דגם הבסיס שלה ב-11% עד כה השנה ושל דגם Y שלה ב-20% - מהלכים שמגיעים בזמן שארה"ב, השוק הגדול ביותר שלה, מתכוננת להציג סטנדרטים מחמירים יותר שיגבילו זיכוי מס על רכבים חשמליים. הורדת המחירים בעולם הגיעה כמובן גם למחירים בארץ. אתם יכולים לקנות טסלה 3 חדשה  במחיר של קצת מעל 190 אלף שקל.  כשלוקחים בחשבון את העלויות השוטפות של רכב חשמלי לעומת רכב על בנזין, מבינים שהפער בעת הרכישה בין טסלה לרכב על בנזין שמגיע ל-50 אלף שקל בממוצע, מוחזר תוך כמה שנים של שימוש ברכב החשמלי. יש סיכונים כלכליים - הסוללה הולכת ומשתפרת ובעוד כמה שנים, הסוללות הקיימות יהיו כמעט לא רלבנטיות. מעבר לכך, השחיקה וירידת המחירים בחשמליות צפויה להיות משמעותית יותר, גם כי בסוף הדרך וזה לא רחוק - מחירי הרכבים החשמליים יתקרבו למחירי הרכבים על בנזין.  ועדיין רכב חשמלי מספק כדאיות כלכלית לארוך זמן. הכדאיות הזו רק תלך ותגבר במקביל לירידת מחירי הרכבים האלו. למי שמעוניין להתעמק בעניין - הנה מדריך: איזו מכוניות משתלמת כלכלית? בנזין או חשמלית?

כמה עולה טסלה משומשת?

הורדת המחירים הביאה כמובן לירידת הערך עוד יותר של הרכבים המשומשים/יד-שנייה, ולמרות שטסלה מודל Y כמעט ולא ספגה פגיעת ערך, גרסת הבסיס של טסלה 3 משומשת מודל 2023 ירדה למחיר של 175-178 אלף שקל. מודל 2022 ירד ל-165-170 אלף שקל ואילו מודל 2021 נמכר ב-160-165 אלף שקל. המחירים האלו לא מבטאים את מלוא התגלגלות ירידת המחירים, והם צפויים להמשיך לרדת. לא הגיוני לרכוש טסלה שנתיים על הכביש רק ב-20% מתחת לטסלה חדשה. ברכבי בנזין זה 20%-30% מתחת למחיר רכב חדש, ברכבים חשמליים זה אמור להיות משמעותי יותר.  כך נוצר מצב שאלו המחפשים לרכוש מכונית טסלה חדשה מרוויחים מהורדת המחירים גם של החברה גם בשוק היד-שנייה, ואילו המוכרים מנגד מצאו עצמם עם ירידת ערך משמעותית של המכוניות אותה הם מעוניינים למכור. לכך יש להוסיף את העובדה שהירידה במחיר בין היד הראשונה לשנייה היא חדה יותר - בכל סוג של רכב - מאשר הירידה במחיר מהיד השנייה והלאה. הירידה בשווי בין רכב בשנתו הראשונה לרכב בשנים הבאות היא גם חדה יותר. כלומר, ברגע שרכשתם רכב חדש, הפסדתם במידי עשרות אלפי שקלים. אם רכב חדש בממוצע עולה 130 אלף שקל, אזי יש ירידת ערך מקובלת של 15% תוך שנה - כ-20 אלף שקל. בהמשך זה הולך ופוחת.