סייבר
צילום: צילום אילוסטרציה Freepik

סייבר ישראלי בוול סטריט: המצליחות והמתרסקות

כנראה שעכשיו עדיף להיות סטארט אפ - חברות הסייבר הישראליות גייסו 41% מסך הגיוסים העולמי בתחום הסייבר, אך לא כל החברות הציבוריות נהנות מסנטימנט דומה. מה קורה כעת בתחום?
עומר רוסו | (3)

בחודשים האחרונים נרשמת האטה בתחום ההייטק בעולם על רקע הקשיים המאקרו כלכליים והמתחים הגאו-פוליטיים. מחירי המניות צונחים, נרשמים פיטורים שהולכים ומתגברים ומגיעים גם לישראל, וכן האטה בגיוסים.

אולם יש תחום אחד שדווקא נהנה מהמתח הזה, ונראה שלא נרשמת בו האטה, לפחות לא בנושא הגיוסים. המתחים הגיאופליטיים והתגברות האיומים הטכנולוגיים מדגישים יותר מאי פעם את חשיבות תחום הסייבר. התוצאה היא שחברות הסייבר הישראליות גייסו מתחילת השנה סכום שיא של 2.9 מיליארד דולר - יותר מאשר בכל שנת 2021, שאף היא נחשבה לשנה טובה בתחום. נראה שהחברות הישראליות מובילות את העולם כולו. הגיוסים של החברות הישראליות מהווים 41% מסך הכספים שגויסו על ידי חברות אבטחת סייבר ברחבי העולם, והוא פי שלושה מהסכום שגויס בתקופה המקבילה אשתקד. יותר משליש מחדי הקרן בתחום אבטחת סייבר ברחבי העולם הם ישראלים. 

אז הסטארט אפים הישראלים בתחום הסייבר לא כל כך שמעו על מיתון או האטה, אולם, חלק מהחברות שכבר חצו את הרוביקון והפכו לציבוריות סובלות מהסנטימנט השלילי הכללי בשוק ההון ובפרט בקרב חברות צמיחה וחברות טכנולוגיה ומציגות ירידות שערים. להלן סקירה של החברות הישראליות הציבוריות המרכזיות בתחום הסייבר:

צ'ק פוינט - חברת אבטחת המידע של גיל שויד עושה חיל בוול סטריט כאשר מתחילת השנה הצליחה להכות את השוק, בזמן שמדד הסנופי יורד ב-18%, צ'ק פוינט הישראלית עלתה ב-6%. החברה נסחרת בשווי שוק של 16 מיליארד דולר ומדורגת במקום השני בגודלה מבין החברות הישראליות בוול סטריט לאחר סולאראדג' . היא חזרה לעקוף את  פאגאיה  (שקפצה לרגע למקום הראשון לאחר הטירוף של השבוע האחרון).

בשנה האחרונה הכניסה החברה 2.2 מיליארד דולר, מה שמשקף מכפיל מכירות גבוה של 7. הרווח התפעולי עומד על 900 מיליון דולר ומייצג שולי רווח תפעוליים של 40% - מעל הממוצע בקרב חברות הסייבר. הרווח הנקי עומד על 800 מיליון דולר ומייצג מכפיל רווח של 21. האנליסטים צופים צמיחה של 10% ברווחים בשנת 2023, ההכנסות צפויות לצמוח ב-5% נתון שעדיין ישאיר אותה במכפיל הכנסות גבוהה מאוד. 

סנטינל וואן - חברת הגנת המידע של תומר ויינגרטן שהונפקה ביוני 2021, וגייסה 1.2 מיליארד דולר לפי שווי של 10.5 מיליארד דולר. היא הוכרזה כהנפקה הגדולה ביותר על ידי חברת אבטחת סייבר ונפגעה - כמו כל החברות שנכנסו בטיימינג לא נכון לעונת ההנפקות בוול סטריט. המניה ירדה ב-51% מתחילת השנה.

החברה נסחרת כעת בשווי שוק של 6.8 מיליארד דולר. בשנה האחרונה הכניסה החברה רק 245 מיליון דולר, מה שמשקף מכפיל מכירות עצום של 27. ההפסד התפעולי עומד על 300 מיליון דולר. מאז הנפקתה החברה לא הייתה רווחית, וכשההוצאות התפעוליות שלה עומדות על 451 מיליון דולר, זה כנראה גם לא יגיע בקרוב. אנליסטים צופים הפסד למניה של 80 סנט בשנת 2023, ושיפור שנתי של 43% בשנת 2024, אז יעמוד ההפסד למניה על 50 סנט. ההכנסות צפויות לצמוח ב-100% השנה, וב-67% בשנת 2024, נתון שיעמיד את הכנסותיה על 670 מיליון דולר בעוד שנה וחצי.

קיראו עוד ב"BizTech"

ריסקיפייד  - היא חברה ציבורית ישראלית, המספקת תוכנה כשירות (SaaS) למניעת הונאה וביטול חיוב במסחר מקוון. החברה הוקמה בסוף שנת 2012 על ידי עידו גל ואסף פלדמן. הטכנולוגיה של ריסקיפייד משתמשת בבינה מלאכותית, ניתוח התנהגות, קישור גמיש, איתור פרוקסי ולמידת מכונה כדי לאתר ולמנוע הונאה. המודל העסקי שלה מבדיל אותה משאר חברת הסייבר הישראליות. גם היא בדומה לסנטיננטל וואן לא הנפיקה בטיימינג טוב, ונחתכה מאז ההנפקה ב-80%. מתחילת השנה נחתך שווי החברה בחצי.

החברה נסחרת על פי שווי של 666 מיליון דולר. בשנה האחרונה הכניסה החברה 236 מיליון דולר, המהווה מכפיל מכירות אטרקטיבי של 3. ההפסד התפעולי עומד על 84 מיליון דולר. לחברה יש 456 מיליון דולר במזומן נטו במאזן. אנליסטים צופים צמיחה  בהכנסות של 10% השנה, ו-22% בשנת 2023.

סייבר ארק  - בניגוד לסנטיננל וריסקיפייד, מניותיה של חברת אבטחת המידע זינקו בכ-87% ביום ההנפקה, אך הוא היה אי שם ב-2014, שהיה נוח להנפיק. החברה של אהוד מוקדי רשמה מאז ההנפקה תשואה של 338%, ושווי השוק שלה כעת עומד על 5.3 מיליארד דולר. יחד עם זאת, מתחילת השנה החברה לא התחמקה מהירידות בשווקים כמו צ'ק פוינט ונמצאת בירידה של 23%.

517 מיליון דולר הכניסה החברה ב-12 החודשים האחרונים, המשקפים מכפיל הכנסות של 11. החברה רווחיות כמעט לאורך כל הדרך ואף ב-2014 רשמה רווחים בסך של 63 מיליון דולר, בשנת 2021, לעומת זאת רשמה החברה הפסד שיא של 83 מיליון דולר. החברה משקיעה על מחקר ופיתוח 150 מיליון דולר. אנליסטים צופים חזרה לרווחיות ברבעון הרביעי של השנה, וצמיחה שנתית של 88% ברווחים בשנת 2023. כמו כן צפויה צמיחה של 18% בהכנסות שנת 2022, שצפויים לעמוד על 591 מיליון דולר בסוף השנה.

פאלו אלטו  - היא חברת אבטחת מידע אמריקאית, אך עם זיקה ישראלית בעקבות המייסד ניר צוק. החברה עוסקת בייצור פלטפורמות אבטחת מידע לעסקים הכוללות מוצרי אבטחת רשתות, וכחלק מכך קו מוצרי Firewall (חומת אש) מתקדמים, מוצרי אבטחה מבוססי טכנולוגיות ענן ומוצרי הגנה. החברה רוכשת סטארטאפים וחברות ישראליות רבות כמו - פיורסק, טוויסטלוק וברידג'לוק.

החברה גדולה בכל בקנה מידה ובעלת שווי שווי שוק של 46 מיליארד דולר. בשנה האחרונה החברה הכניסה 5 מיליארד דולר, המשקף מכפיל מכירות של 9. בעוד שהכנסות החברה צומחות משנה לשנה, רווחי החברה מתכווצים והחברה לא מצליחה בשנים האחרונות לייצר שנה רווחיות. בשנה האחרונה, הפסידה החברה 389 מיליון דולר. מאז ההנפקה סיפקה מניית החברה תשואה אדירה של 773%. מתחילת השנה, לעומת זאת, מניית החברה ירדה ב-14% - ירידה אמנם, אבל פחות מירידת השוק. 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    נחמיאס ברוך 04/08/2022 20:21
    הגב לתגובה זו
    כתבה מעניינת ומועילה אך למה לא נותנים את שם המניה בסימון הלועזי המקוצר שנוכל לעקוב. תודה.
  • 1.
    בקרוב האב סקיוריטי אם המיזוג יצא לפועל (ל"ת)
    ש 28/07/2022 14:50
    הגב לתגובה זו
  • נחום 28/07/2022 17:31
    הגב לתגובה זו
    ?
ChatGPT  (גרוק)ChatGPT (גרוק)

איך לקבל תשובות טובות יותר מה-ChatGPT?

תנו לצ'אט להכיר אתכם - למה זה חשוב ואיך עושים את זה?

עמית בר |
נושאים בכתבה ChatGPT


רוב המשתמשים ב-ChatGPT מתמודדים עם אותה בעיה: התשובות שהם מקבלים כלליות מדי, חסרות הקשר אישי ומחייבות הסברים חוזרים בכל שיחה. הם מוצאים את עצמם מתחילים כל דיאלוג מההתחלה, מסבירים שוב ושוב את התחום המקצועי שלהם, את קהל היעד ואת הסגנון המועדף עליהם. התוצאה היא בזבוז זמן יקר וחוויית שימוש מתסכלת.

הפתרון קיים כבר בתוך המערכת, אך רוב המשתמשים פשוט לא מודעים אליו. מדובר בפונקציית ההתאמה האישית (Custom Instructions או Personalization) שמאפשרת להגדיר פעם אחת את הפרופיל המקצועי והאישי שלכם, כך שכל שיחה עתידית תתבסס על המידע הזה.

המדריך המלא להגדרת הפרופיל האישי

הגישה לתפריט ההגדרות פשוטה: בגרסת הדפדפן תמצאו אותו תחת שם המשתמש בצד שמאל, ובאפליקציה דרך כפתור התפריט. בחרו באפשרות Personalization והפעילו את האפשרות Enable customization.

המערכת מציגה שני שדות מרכזיים. בשדה הראשון, "What would you like ChatGPT to know about you", תארו את הרקע המקצועי שלכם. כתבו באיזה תחום אתם עובדים, מהו התפקיד המדויק שלכם, מי קהל היעד שלכם, אילו כלים דיגיטליים אתם משתמשים בהם ומהן המטרות העסקיות שלכם. למשל: "אני מנהלת מוצר בחברת פינטק ישראלית, עובדת מול לקוחות עסקיים בינוניים, משתמשת ב-Jira ו-Figma, ומתמקדת בפיתוח פתרונות תשלומים דיגיטליים".

בשדה השני, "How would you like ChatGPT to respond", הגדירו את סגנון התשובות הרצוי. ציינו את אורך התשובה המועדף, הפורמט (פסקאות רצופות או נקודות), רמת הפירוט הטכני, השפה והטון. דוגמה: "תשובות ממוקדות של 200-300 מילים, בעברית מקצועית אך נגישה, עם דגש על יישום מעשי ודוגמאות קונקרטיות מעולם הפינטק".