השבוע בשווקים: 5 האירועים שצפויים לקבוע את כיוון הבורסות

מפלס העצבנות בקרב המשקיעים עולה ונראה כי כל אירוע כלכלי עשוי לנתב את כיוון השווקים בהתאם - אלו האירועים המרכזיים השבוע
נדב לוי |

הרבעון הראשון לשנה הנוכחית נחתם בשבוע שעבר כאשר המדדים המובילים בוול סטריט רשמו תשואות חיוביות מרשימות של עד 10%, בעיקר ברקע לציפייה כי טראמפ אכן יממש את היוזמות עליהן הצהיר, כדוגמת הרפורמה במס וההקלה ברגולציה העסקית, דבר שכשמובן עשוי לתמוך ברווחי הפירמות והכלכלה במדינה, אם אכן ימומש. 

עם זאת, הכשלון של טראמפ בהעברת חוק הבריאות בקונגרס לפני כשבועיים עדיין מהדהד, ונראה כי מפלס הלחץ אצל המשקיעים ממשיך לעלות בהמתנה לשאר היוזמות שיעידו האם ביכולתו של האחרון לעמוד בהבטחותיו.  

בתוך כך, האירועים הכלכליים השבוע יעמדו במרכז העניניים כאשר גם אלו יתמקדו לרוב בכלכלה הגדולה בעולם תוך ניסיון לקבל הבהרות לגבי התקדמות הרופורמות האחרות של הנשיא, שכן אלו נחשבות משמעותיות יותר עבור המשקיעים לעומת חוק הבריאות שכאמור, כשל. עם זאת, נראה כי מירב הפוקוס יופנה לפגישה הדרוכה של שני המנהיגים החזקים בעולם שצפוייה להתקיים ביום חמישי הקרוב. כל הפרטים לפניכם

 

פגישת נשיא ארה"ב ומקבילו בסין בפעם הראשונה - יום חמישי

דונלד טראמפ ונשיא סין, שי ג'ין-פינג, צפויים לקיים את פגישתם הראשונה מאז נכנס טראמפ לתפקידו כאשר זו מוגדרת כאחת מהפגישות המתוחות ביותר, לאחר שהאחרון מתח ביקורת חריפה במהלך קמפיין הבחירות ואף במסגרת תפקידו כי סין מביאה לאובדן מקומת עבודה בארה"ב ופוגעת ביכולת הסחר של המדינה.

השיפור בכלכלת ארה"ב, שטראמפ דואג להזכיר מעת לעת, אמור לבוא יותר מכל על חשבונה של המעצמה האסיאתית ולכן יהיה מעניין לראות את תוצאות הפגישה שעשוייה להכתיב את יחסי שתי המעצמות בתקופה הקרובה, לפחות בענייני הסחר בין בשתיים. עם זאת ועל אף חשיבותו של נושא החסר, ידונו גם השניים בנוגע לאיום שמציבה צפון קוריאה על מדינות האזור.

דו"ח התעסוקה החודשי בארה"ב ולקט נתונים כלכליים - יום שישי

מחלקת העבודה האמריקאית תשחרר את דו"ח התעסוקה לחודש מארס ביום שישי הקרוב כאשר זה  צפוי להצביע, על פי תחזיות מוקדמות, על תוספת של 178 אלף משרות לשוק העבודה האמריקאי, זאת לאחר שבחודש שעבר הפתיעו הנתונים את הכלכלנים והצביעו על תוספת חדה מהצפוי של 235 אלף מקומות עבודה. העובדה כי נתון התעסוקה בחודש שעבר היה טוב מהצפוי נתן רוח גבית ובעצם איפשר באופן סופי לבנק הפדרלי להעלות את הריבית.

כמו כן, אם גם נתוני התעסוקה לחודש מארס יהיו חזקים מהצפוי, עשוי הפד' להמשיך בתוכנית העלאת הריבית שלו כמתוכנן ולהעלות את הריבית לפחות פעמיים במהלך השנה. יחד עם זאת, קונצנזוס האנליסטים צופה כי שיעור האבטלה ישאר על כנו וברמה של 4.7%, בעוד שהרווח לשעה הממוצע צפוי לעלות ב-0.3%, לאחר עלייה של 0.2%% בחודש קודם לכן.

בנוסף לדו"ח התעסוקה, צפויים להשתחרר גם נתונים כלכליים חשובים נוספים במהלך השבוע כדוגמת מדד מנהלי הרכש ISM במגזר הייצור, הוצאות הבנייה, ההזמנות ממפעלים, מאזן הסחר הבינלאומי, אשראי צרכנים ותביעות אבטלה שבועיות.

נזכיר כי הסוחרים ממתינים בדריכות לפרטים נוספים בנוגע להבטחותיו של טראמפ להתנעת תהליכי הרפורמה במס, ההקלה ברגולציה ושיפור התשתיות שהיוו רוח גבית לעליות בחודשים האחרונים ('ראלי טראמפ').

פרסום פרוטוקולי ישיבת ועדת השוק הפתוח - יום רביעי

ביום רביעי יפורסמו הפרוטוקולים של ישיבת ועדת השוק הפתוח (FOMC) של הבנק הפדרלי שבה התקבלה ההחלטה להעלות את הריבית באמצע חודש מארס (0.75% - 1%). המשקיעים מצידם ינסו לדלות רמזים מאותם הפרוטוקולים בנוגע לעיתוי העלאת ריבית נוספת בטווח הקצר, כאשר ההערכות בשוק הן כי העלאה נוספת תיתכן בחודש יוני הקרוב. 

הזמנות ממפעלים בגרמניה - יום חמישי

ביום חמישי צפוי להשתחרר נתון ההזמנות ממפעלים לחודש פברואר בגרמניה, כאשר התחזיות המוקדמות מצביעות על עלייה של 4% לאחר ירידה חדה של 7.4% בחודש ינואר, כאשר הנתון צפוי להעיד על חוזקתה של הכלכלה הגדולה ביבשת.

בנוסף, הבנק המרכזי באירופה צפוי לפרסם את פרוטוקול הפגישה האחרונה שקיים בחודש מארס לגבי מדיניותו הכלכלית בגוש ולספק הבהרות למשקיעים בנוגע להמשך תכניתו ביבשת.

מדד מנהלי הרכש (PMI) לחודש מארס בבריטניה ובגוש האירו - יום שני

בבריטניה יתמקדו הסוחרים בנתונים הכלכליים כדי ללמוד על השפעת היציאה מהאיחוד האירופי ('ברקזיט') על המשק כאשר מדד מנהלי הרכש בסקטור היצרני (PMI) בממלכה צפוי להציג עלייה ל-55.1 מ-54.6 בחודש מארס. מלבד מדד ה-PMI, יפורסמו בבריטניה גם נתונים על מחירי דירות, הייצור התעשייתי והמאזן המסחרי במדינה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: