מנכ"ל ג'י.פי מורגן שקנה מניות ביום ה' בשיא הפאניקה, לא יאמן איזו יכולת חיזוי יש לו - צפו בגרף הרכישות הקודמות

ג'יימי דיימון, מהאנשים החזקים בוול סטריט, רכש ביום ה' בלילה מניות בסכום עתק. איך זה נגמר בפעמים הקודמות?
גיא ארז | (21)
נושאים בכתבה ג'יי פי מורגן

נוכח מהלך הנפילות בבורסות מתחילת השנה אנחנו שומעים חדשות לבקרים את דעתם של מנהלי ההשקעות הבכירים והמנכ"לים של גופי ההשקעה. ביום חמישי בערב, היה זה מנכ"ל ג'י.פי מורגן שהינו אחד האנשים החזקים בוול סטריט - שהלך צעד אחד קדימה. ובמקום לדבר, ביצע מהלך בחשבון הפרטי שלו. לא תאמינו איך זה נגמר בפעמים הקודמות.

בשיא הפאניקה של יום חמישי האחרון, כאשר מניות הבנקים בוול סטריט רשמו נפילות של 5%-6% ואפילו יותר, בחר ג'יימס דיימון, מנכ"ל ענקית ההשקעות ג'י.פי מורגן,לרכוש 500 אלף מניות של הבנק אותו הוא מנהל, בסכום כולל של 26.6 מיליון דולר. זאת, לאחר קריסה של 22% מתחילת השנה במניית הבנק. למחרת, ביום ו', זינקו מדדי המניות ברחבי העולם, כשמניית ג'י.פי מורגן עצמה טסה 8.22% (רווח אישי ומהיר של כמעט 2.2 מיליון דולר לדיימון. בהחלט לא רע). השאלה היא האם לדיימון של רקורד של מישהו שקונה בנקודת השפל? הנה הנתונים:

דיימון ביצע בסך הכל 2 קניות של מניות הבנק שלו במהלך 12 השנים האחרונות - וקשה שלא להתרשם מ'יכולת הנבואה שלו'. אמנם הוא לא הצליח לקנות 'בול' בתחתית המניה, אך היה מאוד קרוב לכך.

הפעם הראשונה התרחשה ב-16 בינואר 2009 - בתוך המשבר הכלכלי של אותה שנה: מניית הבנק, שנסחרה בכמעט 50 דולר כשלושה חודשים קודם לכן, צללה למחיר רצפה של 15 דולר בלבד עד חודש מארס (קריסה של 70%). דיימון קנה 500 אלף מניות בסכום של 11.5 מיליון דולר, סביב מחיר של 22 דולר למניה, יום לאחר שהבנק דיווח על צניחה של 76% ברווחי הרבעון הרביעי. המניה עוד המשיכה ליפול עד למחיר של 15 דולר, ירידה של סביב ה-30% (כלומר הוא לא קנה ממש בתחתית) אך תוך שנה מחירה נסק ל-48 דולר: תשואה של יותר מ-100%.

הפעם השניה בה דחף דיימון את כספו (נזכיר - האישי) הייתה בחודש יולי 2012: גם בתקופה זו נפלה מניית הבנק, ממחיר של 46 דולר (שיא מקומי) בחודש מארס, ועד ל-32 דולר בסוף חודש מאי. דיימון (בדיעבד) קנה הפעם קצת לאחר השפל במחיר המניה - וקנה גם הפעם 500 אלף מניות, במחירים שבין 34-37 דולר. מאז קנייתו המניה טסה מעלה במהירות, וחצתה את מחיר ה-60 דולר כבר במארס 2013. שוב, תשואה של כמעט 100% בפחות משנה.

תגובות לכתבה(21):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 17.
    יורם 06/10/2016 17:53
    הגב לתגובה זו
    כן מנית טבע כמו הבנק בדרך למעלה בלפחות 10%
  • 16.
    יוז'י 18/02/2016 17:04
    הגב לתגובה זו
    אם הוא קנה ולא מכר, אז זה רווחים על הנייר. מכיוון שלא דיווח על מכירה הכל זה סיכון. צריך לדעת מתי להיכנס, אבל צריך הרבה יותר לדעת מתי לצאת.
  • 15.
    סוחר נוסטרו 18/02/2016 01:42
    הגב לתגובה זו
    יחד עם חבריו הקרטליסטים מלידה. כרישים בני כרישים מסמנים תחתיות זה ממש לא יכולת חיזוי.
  • 14.
    מוטי 14/02/2016 22:59
    הגב לתגובה זו
    אכלתי את כל הלקרדה.
  • 13.
    טל 14/02/2016 21:04
    הגב לתגובה זו
    מחר הולך להישרף לכם הטוסיק דביבונים חמודים היום הייתה הזדמנות אחרונה להצטרף לראלי 2016
  • 12.
    הפעם גם יהיו עוד ירידות של 20% (ל"ת)
    רפי 14/02/2016 17:43
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    אהה...ו2 ארועים זה בהחלט מדגם מייצג לעתיד...שטויות. (ל"ת)
    סטטיסטיקה 14/02/2016 15:46
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    תגובה (ל"ת)
    יוסי 14/02/2016 15:39
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    סקפטי 14/02/2016 14:49
    הגב לתגובה זו
    ובטח לא למנהל בנק בוול סטריט... יכול להיות שהוא חזאי לא נורמלי אבל גם יכול להיות שזה חלק מפוזיציה יותר רחבה (סתם לדוגמא: לונג על ג'י פי מורגן ושורט על S&P500 או על בנקים באירופה). עד שלא יחשוף את כל התיק שלו הכל סתם ספקולציות
  • 8.
    ןןן 14/02/2016 13:34
    הגב לתגובה זו
    בשווקים כמו שתמך בשנים האחרונות....מי שחושב שהמכירות החדות בבנקים בחודש האחרון הן סתם תיקון שיחשוב...גל מכירות כזה משקף דעה שמשהו הולך לקרות בחודשים הבאים.
  • 7.
    שורטי ועוד שורטי 14/02/2016 13:14
    הגב לתגובה זו
    לשתוף את העיינים ולא להאמין אך TV מסחרית משתפת פעולה עם הכבדים של ארצות הברית ומעודדת אותם לרוץ לקנות מניות לפני שלא ישאר דעתי כדעת מס 5 המגיב בסך הכל סגירת שורטים המשקיעים הכבדים מזמן בחוץ אפילו בנובל חברי הדרקטוריון זרקו מניות של NBL אבל הם היו חייבים ב דיווח
  • 6.
    גיא 14/02/2016 13:11
    הגב לתגובה זו
    ואם הפעם הוא טועה .....
  • 5.
    אא 14/02/2016 13:02
    הגב לתגובה זו
    והמבין יבין..
  • הכתום 14/02/2016 15:14
    הגב לתגובה זו
    אז אל תדבר ואו תכתוב מבלי שתדע מה החוקים
  • תומר 14/02/2016 13:50
    הגב לתגובה זו
    במידה והחזיק שורט ולא דיווח זו עברה פלילית....לא מאמין שהחזיק שורט ולא דיווח... בארהב חוקים מאוד נוקשים..
  • 4.
    לא כל יום פורים ואנחנו בחודש אדר הפעם יפסיד בגדול. (ל"ת)
    צחי 14/02/2016 12:49
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    שיטה ידועה. מפרסם שקנה ואז כולם קונים גם.... (ל"ת)
    א 14/02/2016 12:46
    הגב לתגובה זו
  • הפעם זה לא יעבוד לדעתי...אין מספיק נזילות לכך. (ל"ת)
    ןןן 14/02/2016 13:35
    הגב לתגובה זו
  • רי 14/02/2016 12:58
    הגב לתגובה זו
    כל מילה בסלע
  • 2.
    1 14/02/2016 12:45
    הגב לתגובה זו
    יש לאיש איפורמציה שלאף אחד אין פלוס מזל גדול אבל זה עדיין לא בטוח שהשוק מצא תחתית גם נוחי דנקנר עשה מליונים על מניית קרדיט סוויס והכתורות בזמנו היו איזה יכולת חיזוי ,נוחי דנקנר קורא את השוק בסוף יתרסק לגמרי . בשוק במהלכים כאלה צריך מזל יותר משכל .
  • 1.
    כסף סופרים במדרגות (ל"ת)
    יאיר 14/02/2016 12:39
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: