ברוכים הבאים לאתר החדש של
רצינו להראות לכם מה חדש
להמשך הדרכה מעבר לאתר
תוכלו להירשם לאתר, לנהלאזור אישי
ולהגדיר ניירות למעקב
להמשך הדרכה מעבר לאתר
ריכזנו את כל המדורים בתחום
שוק ההוןבמקום אחד
להמשך הדרכה מעבר לאתר
ריכזנו עבורכם את כל הנתונים
להמשך הדרכה מעבר לאתר
כל הנתונים והכתבות
במדורהמטבעות הדיגיטליים
להמשך הדרכה מעבר לאתר
בואו לצפות
בתוכניות החדשות שלנו
להמשך הדרכה מעבר לאתר
נתוני אג“ח
להמשך הדרכה מעבר לאתר
גרפים אינטראקטיביים
להמשך הדרכה מעבר לאתר
תצוגת נתוני מט“ח חדשה
להמשך הדרכה מעבר לאתר
מניות ארביטראז‘
להמשך הדרכה מעבר לאתר
ריכזנו עבורכם את הקרנות
להמשך הדרכה מעבר לאתר
גלישה נעימה
מערכת
להמשך הדרכה מעבר לאתר

עננה שחורה - זה העניין הספציפי בדו"חות שיוצר כעת את הפאניקה במניית טבע

המניה התרסקה הערב בכ-24% בוול סטריט וריכזה מחזור מסחר עצום, אולי היום הגרוע אי פעם במניה
טבע, צילום: Getty Images IL
מניית טבע צללה הערב בכ-24% במסחר בוול סטריט וריכזה מחזור עצום של מעל 275 מיליון שקלים בבורסה בת"א. הדו"חות הגרועים שהציגה טבע מכים קשות כעת במניית החברה החבוטה ושולחים אותה לשפל של למעלה מעשור. זה כנראה היום הגרוע ביותר במניית טבע, אולי אי פעם, ומדובר במניה שכבר ראתה ימים של נפילות. למעשה, כדי למצוא את הפעם האחרונה שראינו מפולת דומה במניית טבע צריך לחזור עד 1998, אז צללה מניית טבע 18% ביום אחד.
בשיחה עם Bizportal מתייחס כעת האנליסט סטיבן טפר מ-IBI לגורם שלדעתו הוא עיקר הבעיה כעת והוא זה שגורם לפאניקה הגדולה היום במנית טבע:
"הבעיה הגדולה עכשיו היא ללא ספק החוב. השוק חושש שטבע תיכנס לסחרור ומצב שבו בעלי המניות מאבדים את החברה לטובת בעלי האג"ח. הדו"ח שהציגה היום טבע מראה שהמצב חמור הרבה יותר ממה שהיה נראה עד כה, והחשש הוא שטבע לא תצליח לשרת את החוב. צריך להבין שללא החוב, טבע לדעתי הייתה מצליחה להתייצב. זה אולי היה לוקח שנה או שנתיים אבל שחיקת מחירי הגנריקה הייתה נבלמת וטבע הייתה מתייצבת. אבל החוב העצום שטבע סוחבת על גבה מביא לכך שלטבע לא בהכרח יש את הזמן להמתין שנה-שנתיים עד שהמצב בשוק הגנריקה יתייצב. יש בעלי אג"ח שיושבים על קובננטים שקשורים ליחס ה-EBITDA לחוב, ואם טבע לא מצליחה לייצר תזרים מזומנים מסוים, אז אותם מחזיקי אג"ח נכנסים לבעיה מול הקובננטים. מכאן הדרך לסחרור היא קצרה. ראינו את זה קורה בחברות אחרות, והשוק חושש שזה יקרה גם בטבע. העננה הזו היא הסיפור הגדול, החשש מהורדת דירוג וסחרור בחברה. כמובן שיש גם אנליסטים יותר פסימיים ממני שלא רואים בכלל באופק מצב של התייצבות במחירי התרופות הגנריות. כך שכרגע יש לא מעט פסימיות. מבחינת תימחור, יכול להיות שלא צריך למכור את טבע במחיר הזה, אבל החשש מסחרור כעת הוא מה שנותן את הטון".
טבע עדכנה כי נכון לסוף הרבעון השני החוב עומד על 35.1 מיליארד דולר, גידול של חצי מיליארד דולר לעומת הרבעון הקודם וזאת בשל שינויי מטבע. וטבע חתכה היום את תחזית ה-EBITDA בצורה דרסטית ל-7.2-7.4 מיליארד דולר השנה (לעומת תחזית קודמת ל-8.0-8.4 מיליארד דולר), זה כאמור עלול לייצר בעיה למחזיקי האג"ח שמסתכלים על יחס ה-EBITDA לחוב. בברקליס כותבים היום כי טבע חייבת להפחית את החוב ל-31 מיליארד דולר עד סוף השנה, כדי שלא ליפול מול דרישות הקובננטים של מחזיקי החוב. לפי ברקליס, זה אפשרי, אבל לא ודאיי, ומעבר לזה בברקליס מבהירים כי גם אם החברה תצליח לעמוד ביעד הזה, המצב עדיין יהיה בעייתי וחשוף לסיכון מהשקות גנריות לקופקסון.
החוב הגדול נוצר לאחר רכישה החטיבה הגנרית של אלרגן בסכום מעל 40 מיליארד דולר (33.3 מיליארד דולר במזומן). לצורך הרכישה הזו ביצעה החברה הנפקה הון של 7.2 מיליארד דולר אבל בעיקר לקחה הלוואות וגייסה אג"חים. טבע לקחה הלוואה של 5 מיליארד דולר ממספר בנקים, והנפיקה אג"חים בסכום של כ-20 מיליארד דולר (15 מיליארד דולר בארה"ב והשאר באירופה). הכסף בזמנו נשפך על טבע והביקושים בהנפקות האג"חים הגיע ול-100 מיליארד דולר, אבל כעת החוב הזה רובץ על החברה.
ראשי טבע הבהירו כי המאמץ הגדול של החברה כעת הוא בהתמודדות עם החוב. "אנו ממוקדים בהפחתת עלויות משמעותית, הפקת ערך מקסימלי מנכסינו, מכירת נכסים וחיזוק המאזן שלנו. אנו נמשיך וננקוט צעדים נחושים להתמודד עם האתגרים של טבע", כך אמר היום מנכ"ל טבע יצחק פטרבורג בצמוד לפרסום הדו"חות. זו גם הסיבה שטבע הודיעה כי תשלים מהלך פיטורים של 7,000 עובדים עד סוף השנה (מרביתם כבר פוטרו) ותסגור 15 מפעלים עד סוף 2018.
הצרה המרכזית של טבע היא שחיקת המחירים המתמשכת בשוק הגנריקה. טבע עדכנה כעת על שחיקת מחירים של 8% כאשר הסיבה לשחיקת המחירים, כפי שהסביר המנכ"ל פטרבורג, היא ריכוזיות גוברת של לקוחות טבע. קנייניות התרופות בארה"ב עברו תהליך של קונסולידציה והפכו לענקיות - וכך כוח המיקוח שלהן מול יצרניות התרופות ובהן טבע הולך וגדל (כלומר הן מצליחות להשיג הנחות משמעותיות). בנוסף, כפי שציין פטרבורג, טבע מתמודדת עם קצב הולך וגדל של אישורי תרופות גנריות ע"י ה-FDA, מה שהופך את התחרות בתחום הגנרי לצפופה יותר ולכן המחירים יורדים. שני הדברים הללו הולכים יד ביד עם רוח התקופה בארה"ב והניסיונות להוריד את מחירי התרופות, אבל מבחינת טבע מדובר בהתפתחויות בעייתיות מאוד.
מניית טבע בוול סטריט בעשור האחרון, והמפולת היום:

תגובות לכתבה(39):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 19.
    הכרישם רוצים לעורר פאניקה ולהוריד עוד את המניה
    רוני 06/08/2017 16:24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תראו מי קונה עכשיו ותלמדו. מי שמוכר היום יצטער
    סגור
  • 18.
    20 שנה בבורסה גם בשנת 1998 נפלה 18 אחוז וכולם בפניקה
    sus 05/08/2017 12:35
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סוחר טוב קונה בירידה דבר ראשון טבע כמה שהי תיפול לו לקנות בכול הכסף לאשאיר בצד בנק נותן לך 2 אחוז בשנה אבל אם תקח אלוואה יק 6 אחוז אז מה זה אומר לקנות טבע זה יותר טוב מכסף בבנק לו לפחד כול הזמן לקנות כצת ובסוף תעשו חשבון שכסף של טבע יותר טוב מיעשקעה בבנק טבע זה לו טאואר ולו אינסולין שרק מרביצות תיקחו את אינסולין בסח הכול 4 עובדים תבדקו אותי ותראו אך הי מתנהגת אם 4 פעמים איחוד און טבע נותנת דבדנדים כול 3 חודש ופו הספקולנטים רוצים לעשות קופון על טבע כי אן מה לקנות בבורסה הכול בסי לכן הם היום מספרים סיפורים אך לפיל את טבע כך עושים כסף כל בסוף הסיפור לקנות את טבע ולהיות אם הכרשים בשוק אני מבקש חוות דעת
    סגור
  • נסה אולי באנגלית (ל"ת)
    עילגות קיצונית 05/08/2017 19:31
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • כל כך הרבה שגיעות, ראבאק!
    שחלון המשחילון 05/08/2017 17:17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אבי עליו השלום היה אומר לי: "נכנסת למסעדה ותוך כדי עיון בתפריט מצאת שגיעה אחת אפילו, חיש מהר טול את הז'אנטה שלך וברח משם. למה? כי אתה עלול להתרעל מן האוכל, מסעדה שאינה מקפידה על כללי הכתיב אינה מקפידה גם על הכנת האוכל."
    סגור
  • שגיאה ולא שגיעה (ל"ת)
    גם אתה לא ממש 06/08/2017 07:57
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 17.
    טבע
    הכריש 04/08/2017 01:17
    הגב לתגובה זו
    0 5
    למי שמושקע בטבע ..אני ממליץ לקנות עוד ולא למכור..העדר מכר היום 340 מיליון..הכרישים קנו בזול והרבה..יום א בארץ הם יקנו עוד והעדר ימכור..תזכרו תמיד..קונים למטה מוכרים למעלה..עכשיו זה למטה..תוך כמה שנים טבע תחזור ל 275 שח למניה ..ורק לפי דעתי האישית גם 300 שח למניה...שבת שלום לעם ישראל...ממני הכריש..
    סגור
  • גבר הם הולכים לפשיטת רגל
    אבי 05/08/2017 09:10
    הגב לתגובה זו
    3 0
    לא יכולים לשלם אג"ח.
    סגור
  • אתה מוזמן לקנות עוד טבע
    אדי 05/08/2017 06:55
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אבל קח בחשבון שבעוד שנה תישאר עם חצי וזה עוד המקרה הטוב.
    סגור
  • נכון אבל.... כשתבוא המפולת בארהב טבע תעלה? (ל"ת)
    עובדיה 04/08/2017 18:48
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 16.
    טבע..תרשמו ביומנים..
    הכריש 04/08/2017 01:07
    הגב לתגובה זו
    2 3
    חזרה לשער שהיה ב 2002..15 שנה אחורה....יום א קנייה בטוחה טבע בארץ..מינוס 6...לפי דעתי סימנה תחתית היום בארהב...הכרישים קונים זה הזמן...כמו רציו בשער 175...
    סגור
  • טען עוד
  • אתה ממש מצחיק.
    אדי 05/08/2017 07:05
    הגב לתגובה זו
    2 1
    ביום ראשון אתה מפסיד את התחתונים שלך.
    סגור
  • 15.
    טבעו
    ששון 04/08/2017 00:45
    הגב לתגובה זו
    1 3
    איפה הבן של המייסד
    סגור
  • 14.
    עכשיו קונים..וממצעים מטה..עוד 10 אחוז תחתית (ל"ת)
    הכריש 03/08/2017 23:16
    הגב לתגובה זו
    0 5
    סגור
  • 13.
    8000 שער..בקרוב מאד..תחתית.. (ל"ת)
    הכריש 03/08/2017 23:14
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 12.
    הרווח ירד ב4 סנט מהצפי ופתאום כולם בפניקה...
    תחזית של טבע 03/08/2017 22:20
    הגב לתגובה זו
    2 1
    תחזיות החברה לרווח של 4.3 עד 4.5 דולר למניה ,יוצרות מכפיל רווח של 5.5 ! איפה יש דברים כאלה?
    סגור
  • 11.
    סיכון לפנסיות, כולם מושקעים חזק בטבע
    מה יהיה 03/08/2017 21:34
    הגב לתגובה זו
    3 0
    צריך וועדת חקירה
    סגור
  • המוסדיים כבר מזמן עם 4% מקסימום מהתיקים בטבע.
    צ'אק נוריס 06/08/2017 10:26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    דווקא כאן יצא טוב . המוסדיים לא אהבו את ההגדלה הנוראית של החוב וצמצמו אחזקות .אם המפולת היתה קורית לפני שנתיים ......אללה איסתור...
    סגור
  • 10.
    בדיוק לפני שנה כתבתי שטבע מסוכנת והנפילה תבוא
    אין ארוחות חינם 03/08/2017 21:30
    הגב לתגובה זו
    1 1
    שתי מניות הכי מעניינות היום בארה"ב הם המנייה שנפלה 99.9999% DRYS, אחרי שנתיים של ספליטים ודילול אחרי 2 מיליארד גיוס, סוף סוף עומד להסתיים בשבוע הבא. מאד מסוכן אבל יכול להניב את אחת ההשקעות הטובות אי פעם. שנייה היא CBLI שלב 3 לטיפול בקרינה וגם מספר תרופות בשלב 2. קיבלה שתי דיעות חיוביות מה fda וגם מה ema לאחרונה. אין לראות בכך משום המלצות כלשהן
    סגור
  • 9.
    על מה שקרה לחברת טבע.
    meir 03/08/2017 21:20
    הגב לתגובה זו
    5 4
    הבעיות התחילו עם אותה רכישה של החברה בסך 40 מיליארד $,תדעו לכם ש40 $מיליארד הלכו פייפן,כי אין חברה כזאת אלגרן,הכל על הנייר.
    סגור
  • 8.
    אבל גורביץ אמר שהיתה תחתית (ל"ת)
    שמול 03/08/2017 20:49
    הגב לתגובה זו
    9 2
    סגור
  • 7.
    שמתי 300K על טבע עכשיו
    גילי 03/08/2017 19:37
    הגב לתגובה זו
    7 5
    סתם נראה לכם אין לי שקל על התחת
    סגור
  • בכל רגע נתון בארה"ב שקנית..אתה כבר מופסד קצת..אני
    היי האלו 03/08/2017 20:30
    הגב לתגובה זו
    0 1
    חושב שלא עשיתה טוב חמוד...
    סגור
  • 6.
    מי ירים את הכפפה של פתיחת חקירה ?
    מני 03/08/2017 19:07
    הגב לתגובה זו
    12 1
    טבע חברה ציבורית! יש לחקור את כל הרכישות ואת כל תהליך קבלת ההחלטות שיצרו חובות עתק ורכישות כושלות של חברות במחירים מופרזים!
    סגור
  • מני , יש אתר עצומה בפייסבוק - קח יוזמה ופרסם. (ל"ת)
    צ'אק נוריס 06/08/2017 10:33
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • לבדוק כמה רווח
    אהרון 04/08/2017 20:36
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הראשות לניירות ערך חייבת לבדוק את התנהלות הנהלת טבע בכול הקשור ברכישות האחרונות אחת ב40 מיליארד דולר והאחרונה המכסיקנית ששם יש טענה של רמאות בכ3 מיליארד דולר לא יתכן שהנמכל לא יעבור שימוע בפני גוף מוסמך ובלתי תלוי . יש כאן רמאות של מקבלי החלטות . יש פה שוחד וחובה לבדוק
    סגור
  • במדינת הגנבים.....
    eyal 03/08/2017 22:55
    הגב לתגובה זו
    2 0
    ועדת חקירה ???היום צריך ועדת חקירה רק אם יימצאו דבר אחד לא גנב ומושחת במדינה הזאתשמעתי שרוצים לבטל את " לא תגנוב" מעשרת הדברותולהחליף ב " לא תאהב שמאלנים"...
    סגור
  • 5.
    נתניה
    חיים 03/08/2017 18:31
    הגב לתגובה זו
    5 2
    השאלה כמה אנחנו בקופות נוכל אותה
    סגור
  • לא נוכל אותה..אין מצב חמוד שנוכל אותה. היא מגעילה.. (ל"ת)
    היי האלו 03/08/2017 20:27
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 4.
    תראו מה כתב משה!!
    גידי 03/08/2017 18:30
    הגב לתגובה זו
    2 1
    משה 26/06/2017 19:10 דישדוש של 3 חודשים ואז נדבר... בדרך כלל צריך לזוז sideways הינו ליצור דישדוש ששובר את המגמה של הירידות כדי שתהיה הצדקה לתחילת עליות. למרות הנרות הירוקים וכל ההסברים, יש עדיין בעיה פונדמנטלית בטבע וצריך התייצבות בין 12000-13500 לתקופה של 3-4 חודש ואז אולי נראה תחילת מגמת עלייה. רק אם יקרה נס בטבע אז היא תחזור ל18000 בחודשים הקרובים. Can't give it a chance...
    סגור
  • 3.
    שים בצד את ההפחתה ותגיד לי איפה אתה רואה שינוי כה
    לוקומוטיב 03/08/2017 17:19
    הגב לתגובה זו
    3 6
    קיצוני ביחס לרבעון הראשון או ביחס לרבעון המקביל אשתקד? בנוסף אף אחד לא לוקח בחשבון השתלטות עויינת או ידידותית מצד חברת ענק שיכולה למחזר את החוב תחת כנפיה...שוב- שים את ההפחתה בצד ותגיד לי אם יש משהו שמצדיק ירידה של 20% או אפילו של 10% במחיר המניה?
    סגור
  • כמובן שיש.
    אדי 05/08/2017 06:59
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מכפיל רווח של 236 לחברת תרופות גדולה.
    סגור
  • מה שקורה כרגע זה בתחום הרגש והפאניקה (ל"ת)
    אחד מהעם 03/08/2017 19:05
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • מומנטום שלילי
    המומנטום 03/08/2017 18:23
    הגב לתגובה זו
    0 1
    שנמשך ונמשך ונמשך, מי מבטיח לך רבעון יותר טוב להבא? והבא אחריו? פשוט משקיעים מעדיפים לצאת גם במחיר של הפסד 30-50% בלי קשר למצב הנוכחי אלא בגלל חשש ממצב עתידי
    סגור
  • 2.
    יעד להשתלטות
    טבע 03/08/2017 16:57
    הגב לתגובה זו
    5 5
    טבע מניה חבוטה וחלשה......נראית עכשו כמו יעד להשתלטות של חברות ענק
    סגור
  • יש מצב להשתלטות (ואפילו עויינת שתמכור את החברה בחלקים )
    צ'אק נוריס 06/08/2017 10:32
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יש מצב להשתלטות (ואפילו עויינת שתמכור את החברה בחלקים ). מצד שני לטבע יש כ"כ חובות ודרך כ"כ ארוכה בזמן להבראה , שהיא לא ממש אטרקטיבית להשתלטות .מי יודע .
    סגור
  • 1.
    ניהול וצניעות זה מה שחסר לטבע
    הכל שאלה של ניהול 03/08/2017 16:50
    הגב לתגובה זו
    3 2
    מנכלים ומנהלים בשילוב של דירקטוריון עם פוטנציה הביא למצב הנוכחי.
    סגור
  • דירקטוריון עם פוטנציה
    היי האלו 03/08/2017 20:25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ממש לא הביא למצב זה..ממש אין מצב עם פוטנציה..
    סגור
  • רכישות חברות ללא אחריות !
    מבין מעט 03/08/2017 23:10
    הגב לתגובה זו
    4 0
    לדעתי, כל ההרפתקה הזו של רכישות חברות מכל הבא ליד, יצר את המצב הזה. ימים יגידו , אם כל מי שנכנס היום ירוויח .
    סגור
  • מה לעשות?
    אדי 05/08/2017 07:00
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כאשר הראש דפוק כולנו סובלים.
    סגור