טסלה
צילום: צ'ארלי דיטס, unsplash

רוצים אוטונומי: אילו חברות מלחיצות את דיימלר וטסלה?

טכנולוגיה חדשה בתחום הרכב האוטונומי בסין מקרבת אותנו ליום שבו יהיו רכבים אוטונומיים אמיתיים בכבישים; בינתיים מרצדס נלחמת בחברות הטכנולוגיה וטסלה מאוימת. "הטכנולוגיה עוד בחיתוליה", אמר מנכ"ל דיימלר

ארז ליבנה | (3)

חדשות לבקרים, אנחנו רואים, שומעים ובעיקר עדים לאחת מהמהפכות החשובות ביותר בתקופתנו. מדובר בכניסתו של הרכב החשמלי האוטונומי לחיינו. אנחנו עוד לא שם, אבל בכל יום שעובר, אנחנו, ובעיקר הטכנולוגיה, בדרך הברורה לשם. כמובן שלא רק חברות הרכב המסורתיות ירוויחו, ישנן תעשיות היקפיות רבות שאמורות להרוויח מהטכנולוגיה שתשנע את האנושות במאה ה-21 ואילך.

 

אבל הכניסה של שחקנים חדשים רבים לתחום, בהן טסלה (TSLA), ולאחרונה גם ענקיות הטכנולוגיה, גוגל (GOOG), אפל (AAPL) ומיקרוסופט (MSFT) מלחיצה את חברות הרכב המסורתיות, שמפשילות שרוולים בניסיונן לא רק לשמור על ליבם של הצרכנים, אלא גם לשמור על יתרון טכנולוגי. ענקיות הרכב, בהן פולקסוואגן (VWAGY), ג'נרל מוטורס (GM) ופורד (F), מושקעות בעשרות מיליארדי דולרים ברכבים חשמליים אוטונומיים.

"מדובר בסוג של עידן חדש והתחרות תהיה אינטנסיבית", אמר מנכ"ל דיימלר, אולה קאלניוס ל-CNBC. "כשתעשייה עוברת כזו טרנספורמציה, אני חושב שזה רק טבעי ששחקנים חדשים בוחנים אותה".

 

קאלניוס התראיין לכבוד השקת גרסה חשמלית של סדרת היוקרה S קלאס, אבל בניגוד להרבה משקיעים, הוא גם מודע למצבה האמיתי של התעשייה. "הטכנולוגיה עדיין בחיתוליה ויש עוד הרבה עבודה לפנינו ויש עוד הרבה פיתוחים טכנולוגיים", הוסיף.

דבריו באים כניגוד להייפ המטורף בשווקים בנושאי הרכבים החשמליים והאוטונומיים, כשרק מניית טסלה עלתהמרמה של 151 דולר ל-740 דולר, או אפסייד של 390% ב-12 חודשים. זה כמה ההייפ גדול, אבל הטכנולוגיה עוד לא שם בכלל. 

אקספנג בדרך לשלוט בתחום הרכב האוטונומי?

כמובן שהוא צודק. כי רכבים אוטונומיים בסוף צריכים אקוסיסטם, כמו כבישים חכמים והיכולת לייצר מארג של תעבורה, כמו מעבר בין נסיעה עירונית לבין עירונית והתפקיד של הרכב הפרטי בכלל בעולם עתידי.

 

גם הטכנולוגיה האוטונומית עדיין לא שם. אנחנו אולי רואים את הרכבים של טסלה נוסעים על כביש מהיר באוטו-פיילוט, אבל נסיעה לזמן מוגבל במהירות גבוהה, לא הופך רכב לגוף אוטונומי שמסוגל לקבל החלטות בתנאים של חוסר ודאות.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

כי כדי שרכב יהיה אוטונומי לגמרי הוא צריך ראייה תלת ממד של 360 מעלות, אבל בטווח מוגדל של כמה מאות מטרים. ישנם חלקים כמו מכ"ם הלייזר (LIDAR), שאינהרנטיים לתעשייה ושעדיין יקרים ולא מאפשרים להוריד את מחירי המטרה של הרכבים. אבל המחירים האלה יורדים בזכות חברות כמו לומינאר (LAZR) או אינוויז (INVZ) הישראלית, שבדרך לשם.

 

אבל נראה שיש חברה אחת ש"חותרת למגע" יותר מאחרות בתחום הרכב האוטונומי, שיכולה לעקוף בסיבוב, תרתי משמע, את טסלה, מובילת השוק העולמית. לאחרונה יצרנית הרכב הסינית אקספנג (XPEV) חשפה את דגם הסדאן P5, שלטענתה הוא מוביל שוק.

 

הרכב החדש, שמצויד בטכנולוגיית XPILOT, שכולל 32 סנסורים, בהם 2 לידארים, 12 חיישנים אולטרא-סוניים, 5 רדארים ו-13 מצלמות בעלות רזולוציה גבוהה במיוחד. וזה רק חלק מהטכנולוגיה. החברה הציגה את הרכב בתערוכת הרכבים של שנחאי. 

 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    תומר 18/04/2021 17:35
    הגב לתגובה זו
    איך טסלה מוזכרת בתור חברה חדשה ולמה המיקוד כל כך בדיימלר בכלל? אין מישהו שמתקרב כרגע לכמות המידע שיש לטסלה, והיא אחת המתקדמות אם לא המתקדמת ביותר, ותמיד הייתה עם טכנולוגיות האוטונומיה הכי מתקדמות ביחס לרכבים אחרים, אבל משום מה דיימלר שאין להם כמעט כלום הם אלה שמוזכרים פה כל כך וש"פורד וGM השקיעו מיליארדים". לטסלה יש כרגע מעל 5 מיליארד מיילים של מידע למערכת שלהם, וויימו הכי קרובה עם אזור ה40-50 מיליון והבא אחריה עם הרבה פחות מזה.... איך אפשר בכלל להזכיר את טסלה בתור חדשה אני באמת לא מבין.
  • 2.
    טוב שהתעוררת (ל"ת)
    נומי נומי 18/04/2021 15:45
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    XPENG נסחרת בחסר מטורף ביחס לשור הרכב האוטונומי (ל"ת)
    איתי 18/04/2021 13:57
    הגב לתגובה זו
הואנג וליפ בו טאןהואנג וליפ בו טאן

אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - מיריבות לשותפות אסטרטגית

מניית אינטל מזנקת ב-33% אחרי הודעה על השקעת ענק של אנבידיה שרוכשת נתח באינטל ותקים יחד איתה תשתיות לשבבים לתעשיית ה-AI; המהלך מגיע בדחיפת הממשל האמריקאי שכבר השקיע 9 מיליארד באינטל
מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

ג'נסן הואנג עוזר לליפ בו טאן. מנכ"ל אנבידיה שלו היכרות קודמת עם מנכ"ל אינטל, הציע עסקה שאי אפשר לסרב לה. אנבידיה תשקיע סכום משמעותי באינטל ותפתח יחד איתה שבבים בתחום הדאטה סנטרס. אינטל שנסחרת בכ-2% מהשווי הכולל של אנבידיה, מזנקת בשיעור חד, אבל אם המיזם הזה יצליח, מדובר רק בהתחלה.  


אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - שיתוף פעולה אסטרטגי בתחום הדאטה סנטרים

מניית אינטל מזנקת 33%  לאחר הודעה דרמטית על השקעה של אנבידיה בהיקף של 5 מיליארד דולר, במחיר של 23.28 דולר למניה. ההשקעה היא חלק מהסכם אסטרטגי רחב במסגרתו החברות יפתחו במשותף מספר דורות של מוצרים ייעודיים לדאטה סנטרים ולמחשבים אישיים. נזכיר כי הממשל השקיע באינטל סכום של 9 מיליארד דולר לפני כחודשיים - הממשל האמריקאי רוכש 10% מאינטל בדיסקאונט של כ-20% 

במסחר בניו יורק בטרום נסחרת מניית אינטל במחיר של 32.4 דולר - מחיר שיא של השנים האחרונות, ומניית אנבידיה עולה בטרום ב־2.6%. המהלך נתפס כהבעת אמון יוצאת דופן בחברת אינטל, שבשנים האחרונות התמודדה עם ירידה במעמדה מול מתחרות כמו AMD ואנבידיה עצמה.

מהות העסקה

אנבידיה, שמובילה את מהפכת הבינה המלאכותית עם שבבי ה־GPU שלה, מחפשת דרכים להרחיב את היכולות בתחום השרתים וה־PC באמצעות שילוב עם טכנולוגיות ייצור השבבים של אינטל. אינטל מצידה מקבלת חיזוק הוני משמעותי לצד אפשרות לשתף פעולה עם אחת החברות הדומיננטיות ביותר בשוק.

במסגרת ההסכם, אינטל ואנבידיה צפויות לפתח במשותף ארכיטקטורות חדשות שיותאמו במיוחד ליישומים בדאטה סנטרים, תחום הצומח בקצב מסחרר עם העלייה בביקוש לשירותי בינה מלאכותית, ענן ו־edge computing.

ג'נסן הואנג וליפ בו טאן (נוצר על ידי בינה מלאכותית)ג'נסן הואנג וליפ בו טאן (נוצר על ידי בינה מלאכותית)

אינטל - העבר, ההווה והעתיד לצד אנבידיה

ענקית השבבים הוותיקה מקבלת חבל הצלה מהמתחרה לשעבר - האם זה יספיק להחזיר אותה לגדולה?

רן קידר |
נושאים בכתבה אנבידיה אינטל

היום, כאשר אינטל מצויה בשפל תדמיתי ופיננסי, נודע כי חברת אנבידיה תשקיע 5 מיליארד דולר באינטל ותשתף עמה פעולה בפיתוח שבבים חדשים לשוק השרתים, מרכזי הנתונים והמחשבים האישיים. העסקה כוללת רכישת מניות של אינטל במחיר של 23.28 דולר למניה, הנחה של 6.5% ממחיר הסגירה הקודם (הנחה של כ-30% ביחס למחיר החדש - אינטל מזנקת מעל 30%). זה הופך את אנבידיה לאחת מבעלי המניות הגדולים ביותר של אינטל, עם נתח של כ-4% מהחברה. להרחבה: אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - מיריבות לשותפות אסטרטגית

עבור אנבידיה, מדובר במהלך שמעניק דריסת רגל משמעותית ביכולות הייצור של אינטל, לרבות בחטיבת ה-Foundry שסובלת מקשיים כרוניים. עבור אינטל, זו הזדמנות לקאמבק שכה נדרש. השותפות תאפשר פיתוח שבבים משולבים המשלבים את יכולות ה-AI של אנבידיה עם ארכיטקטורת ה-x86 המסורתית של אינטל. העסקה הזו מגיעה אחרי שלפני כחודש הממשל האמריקאי השקיע כ-9 מיליארד דולר בחברה. 

מאחורי העסקה הזו מסתתר סיפור עמוק על אחת מחברות הטכנולוגיה החשובות בעולם, שעברה כברת דרך משמעותית מאז נוסדה. סיפור זה כולל ניצחונות טכנולוגיים היסטוריים, החמצות אסטרטגיות כואבות והתמודדות עם תחרות גלובלית עזה, בעיקר מצד יצרניות כמו TSMC, סמסונג ו-AMD. העסקה עם אנבידיה, עשויה להיות נקודת מפנה לאינטל. היא קיבלה הבעת אמון מהמובילה העולמית. עכשיו, נשאר "רק" להצדיק זאת. 

1968: ההתחלה - מהפכה בזיכרון ובמיקרו-מעבדים

אינטל נוסדה ב-18 ביולי 1968 בקליפורניה על ידי רוברט נויס וגורדון מור, שני מדענים פורצי דרך שעזבו את חברת Fairchild Semiconductor, לצד המשקיע ארתור רוק. השם "Intel" הוא קיצור של "Integrated Electronics", ומשקף את החזון שלהם לייצר שבבים משולבים שיהפכו את הטכנולוגיה לזולה ונגישה יותר. בתחילת הדרך, התמקדה החברה בפיתוח זיכרונות מסוג SRAM ו-DRAM, שהיו חידוש טכנולוגי משמעותי בתעשייה. עיקר ההכנסות הגיעו ממכירת זיכרונות אלה, ששימשו במחשבים מוקדמים ובציוד תעשייתי.

כבר בראשית שנות ה-70 החלה פריצת הדרך המשמעותית הראשונה: המעבד הראשון בעולם, ה-Intel 4004, הושק בשנת 1971. המעבד, אשר פותח לבקשת יצרנית מחשבונים יפנית בשם Busicom, הכיל 2,300 טרנזיסטורים והיה בעל 4 ביט בלבד. הוא סימן את המעבר ההיסטורי מהעולם האנלוגי לדיגיטלי. הוא אפשר למחשבים לבצע חישובים מורכבים יותר במקום קטן וזול, והפך את אינטל לחלוצה בתחום המיקרו-מעבדים.