רוצים אוטונומי: אילו חברות מלחיצות את דיימלר וטסלה?
טכנולוגיה חדשה בתחום הרכב האוטונומי בסין מקרבת אותנו ליום שבו יהיו רכבים אוטונומיים אמיתיים בכבישים; בינתיים מרצדס נלחמת בחברות הטכנולוגיה וטסלה מאוימת. "הטכנולוגיה עוד בחיתוליה", אמר מנכ"ל דיימלר
חדשות לבקרים, אנחנו רואים, שומעים ובעיקר עדים לאחת מהמהפכות החשובות ביותר בתקופתנו. מדובר בכניסתו של הרכב החשמלי האוטונומי לחיינו. אנחנו עוד לא שם, אבל בכל יום שעובר, אנחנו, ובעיקר הטכנולוגיה, בדרך הברורה לשם. כמובן שלא רק חברות הרכב המסורתיות ירוויחו, ישנן תעשיות היקפיות רבות שאמורות להרוויח מהטכנולוגיה שתשנע את האנושות במאה ה-21 ואילך.
אבל הכניסה של שחקנים חדשים רבים לתחום, בהן טסלה (TSLA), ולאחרונה גם ענקיות הטכנולוגיה, גוגל (GOOG), אפל (AAPL) ומיקרוסופט (MSFT) מלחיצה את חברות הרכב המסורתיות, שמפשילות שרוולים בניסיונן לא רק לשמור על ליבם של הצרכנים, אלא גם לשמור על יתרון טכנולוגי. ענקיות הרכב, בהן פולקסוואגן (VWAGY), ג'נרל מוטורס (GM) ופורד (F), מושקעות בעשרות מיליארדי דולרים ברכבים חשמליים אוטונומיים.
"מדובר בסוג של עידן חדש והתחרות תהיה אינטנסיבית", אמר מנכ"ל דיימלר, אולה קאלניוס ל-CNBC. "כשתעשייה עוברת כזו טרנספורמציה, אני חושב שזה רק טבעי ששחקנים חדשים בוחנים אותה".
קאלניוס התראיין לכבוד השקת גרסה חשמלית של סדרת היוקרה S קלאס, אבל בניגוד להרבה משקיעים, הוא גם מודע למצבה האמיתי של התעשייה. "הטכנולוגיה עדיין בחיתוליה ויש עוד הרבה עבודה לפנינו ויש עוד הרבה פיתוחים טכנולוגיים", הוסיף.
- אואזיס לא הראשונים: עשרת הטורים הגדולים ברוק
- עליות באסיה, החוזים בוול סטריט נסחרים בעליות קלות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דבריו באים כניגוד להייפ המטורף בשווקים בנושאי הרכבים החשמליים והאוטונומיים, כשרק מניית טסלה עלתהמרמה של 151 דולר ל-740 דולר, או אפסייד של 390% ב-12 חודשים. זה כמה ההייפ גדול, אבל הטכנולוגיה עוד לא שם בכלל.
אקספנג בדרך לשלוט בתחום הרכב האוטונומי?
כמובן שהוא צודק. כי רכבים אוטונומיים בסוף צריכים אקוסיסטם, כמו כבישים חכמים והיכולת לייצר מארג של תעבורה, כמו מעבר בין נסיעה עירונית לבין עירונית והתפקיד של הרכב הפרטי בכלל בעולם עתידי.
גם הטכנולוגיה האוטונומית עדיין לא שם. אנחנו אולי רואים את הרכבים של טסלה נוסעים על כביש מהיר באוטו-פיילוט, אבל נסיעה לזמן מוגבל במהירות גבוהה, לא הופך רכב לגוף אוטונומי שמסוגל לקבל החלטות בתנאים של חוסר ודאות.
- סיכום 2025: וול סטריט מפגינה עוצמה, מיום ה"שחרור" ועד לשיא כל הזמנים
- שוק המניות של ברזיל זינק ב-2025 - אבל ההמשך תלוי בפוליטיקה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המניה שהונפקה, זינקה כמעט 400% ונופלת היום ב-60%
כי כדי שרכב יהיה אוטונומי לגמרי הוא צריך ראייה תלת ממד של 360 מעלות, אבל בטווח מוגדל של כמה מאות מטרים. ישנם חלקים כמו מכ"ם הלייזר (LIDAR), שאינהרנטיים לתעשייה ושעדיין יקרים ולא מאפשרים להוריד את מחירי המטרה של הרכבים. אבל המחירים האלה יורדים בזכות חברות כמו לומינאר (LAZR) או אינוויז (INVZ) הישראלית, שבדרך לשם.
אבל נראה שיש חברה אחת ש"חותרת למגע" יותר מאחרות בתחום הרכב האוטונומי, שיכולה לעקוף בסיבוב, תרתי משמע, את טסלה, מובילת השוק העולמית. לאחרונה יצרנית הרכב הסינית אקספנג (XPEV) חשפה את דגם הסדאן P5, שלטענתה הוא מוביל שוק.
הרכב החדש, שמצויד בטכנולוגיית XPILOT, שכולל 32 סנסורים, בהם 2 לידארים, 12 חיישנים אולטרא-סוניים, 5 רדארים ו-13 מצלמות בעלות רזולוציה גבוהה במיוחד. וזה רק חלק מהטכנולוגיה. החברה הציגה את הרכב בתערוכת הרכבים של שנחאי.
- 3.תומר 18/04/2021 17:35הגב לתגובה זואיך טסלה מוזכרת בתור חברה חדשה ולמה המיקוד כל כך בדיימלר בכלל? אין מישהו שמתקרב כרגע לכמות המידע שיש לטסלה, והיא אחת המתקדמות אם לא המתקדמת ביותר, ותמיד הייתה עם טכנולוגיות האוטונומיה הכי מתקדמות ביחס לרכבים אחרים, אבל משום מה דיימלר שאין להם כמעט כלום הם אלה שמוזכרים פה כל כך וש"פורד וGM השקיעו מיליארדים". לטסלה יש כרגע מעל 5 מיליארד מיילים של מידע למערכת שלהם, וויימו הכי קרובה עם אזור ה40-50 מיליון והבא אחריה עם הרבה פחות מזה.... איך אפשר בכלל להזכיר את טסלה בתור חדשה אני באמת לא מבין.
- 2.טוב שהתעוררת (ל"ת)נומי נומי 18/04/2021 15:45הגב לתגובה זו
- 1.XPENG נסחרת בחסר מטורף ביחס לשור הרכב האוטונומי (ל"ת)איתי 18/04/2021 13:57הגב לתגובה זו

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל
בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע
רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.
בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.
יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק
לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.
במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב", המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.
- מחירי הדירות ירדו, ריבית המשכנתא ירדה - מתי יחזרו המשקיעים?
- מיומנו של יועץ השקעות - על הדילמה בין השקעה בבורסה להשקעה בדירה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא
בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל
בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע
רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.
בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.
יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק
לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.
במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב", המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.
- מחירי הדירות ירדו, ריבית המשכנתא ירדה - מתי יחזרו המשקיעים?
- מיומנו של יועץ השקעות - על הדילמה בין השקעה בבורסה להשקעה בדירה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא
בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.
