אדם נוימן
צילום: gettyimages

מ"הנפקת השנה" ל"כישלון השנה" בתוך מספר שבועות

סאגת ההנפקה של WeWork נמשכת, כאשר הדיווחים על ביטול ההנפקה מתרבים. במקביל, אגרות החוב של החברה מוחקות כעת את העליות שנרשמו בעקבות הבקשה להנפקה, כאשר הבעיות הפיננסיות של החברה רק מתחילות
עמית נעם טל | (9)

עד לא מזמן, ההנפקה הצפויה של חברת חללי העבודה המשותפים WeWork הייתה צפויה להיות ה"הנפקה של שנת 2019", עם שווי שוק של 47 מיליארד דולר. אך בשבוע האמת נראה שהאמת שהדגשנו אותה מספר פעמים בעבר - נחשפת  - החברה לא שווה 47 מיליארד דולר, גם לא חצי מזה, האמת שהרבה מתחת לכך. 

בהתאמה, וול סטריט כבר לא מוכנה לקבל כל גימיק, והמשקיעים עושים סימנים שהם לא ייכנסו להנפקה. זה מביא את החתמים ללחוץ להורדת השווי, ונראה שבסוו של דבר ההנפקה תתבטל. 

זה התחיל בדיווחים על רצון להוריד את שווי החברה בהנפקה לרף הנמוך מ-20 מיליארד דולר, והמשיך בדיווחים כי תאגיד סופטבנק היפני רוצה לבטל לחלוטין את ההנפקה. היום נראה כי במקום "הנפקת השנה", אנחנו יותר בדרך לכיוון של "כישלון השנה". 

בעקבות ההתפתחויות של הימים האחרונים, אגרות החוב של WeWork לשנת 2025 נסחרות כעת ברמה של 8.2%, כאשר הן מוחקות את העלייה שנרשמה בעקבות הגשת הבקשה להנפקה בחודש שעבר. 

אגרות החוב של WeWork ל-2025: ההנפקה בדרך להתבטל?

את הסיבות לרצון של תאגיד סופטבנק לבטל את ההנפקה לחלוטין הסברנו אמש (לכתבה המלאה) התאגיד היפני מחזיק כ-29% מהחברה, בגינה הוא ביצע השקעה בהיקף של 10.7 מיליארד דולר. ההשקעה האחרונה התבצעה לפי שווי חברה של 47 מיליארד דולר. כלומר המשמעות של הנפקה של החברה במחיר נמוך היא רישום הפסד הון ענק בדו"חות של סופטבנק. כל זה מגיע ברקע להנפקות חלשות במיוחד במהלך השנה האחרונה של חברות שקידם התאגיד היפני (אובר,ליפט,סלאק).

אם אכן ההנפקה תתבטל, סופטבנק יוכל להימנע מרישום הפסדים בספריו, אך הבעיות של WeWork רק מתחילות. ההתפתחות המהירה של החברה בשנים האחרונות מסתמכת על צפי לגיוס כספים גדול. בשנה שעברה המכירות של החברה גדלו לרמה של 1.8 מיליארד דולר, אך תזרים המזומנים התפעולי של החברה ירד למינוס 2.2 מיליארד דולר. מהדו"חות שהוגשו ע"י החברה מוקדם יותר השנה עולה כי WeWork זקוקה לתמורה של 3 מיליארד דולר מההנפקה במטרה לפתוח קו אשראי של עד 6 מיליארד דולר.

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    47 מיליארד דולר?הונאת פונזי ענקית..האחרון יכבה את האור (ל"ת)
    שי.ע 11/09/2019 20:28
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    עבדים היינו 11/09/2019 15:36
    הגב לתגובה זו
    - היה ידוע לכולם שזו חברה לניהול משרדים- שום קונצפט חדשני....אולי הפעם המשקיעים הקטנים לא ידפקו במידה וההנפקה תבוטל
  • 6.
    אדם נוימן ידע היטב למה הוא מוכר אחזקות לפני ההנפקה... (ל"ת)
    רוני 11/09/2019 15:33
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אנונימי 11/09/2019 10:57
    הגב לתגובה זו
    בית הכלא
  • 4.
    יש ישראלים בחול שאינם נוכלים? (ל"ת)
    דן חסכן 10/09/2019 23:33
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    יעקב 10/09/2019 22:58
    הגב לתגובה זו
    רבותי אתם כלל לא מכירים את החברה לפי השטויות שאתם כותבים
  • השיווק שלהם מצוין אבל הניהול הכלכלי גרוע. (ל"ת)
    מומחה לקנוניות 11/09/2019 12:55
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    המבין יבין 10/09/2019 18:23
    הגב לתגובה זו
    חברה פח
  • 1.
    לרון 10/09/2019 17:25
    הגב לתגובה זו
    שהנפקות הסרק מסוג אובר ליפט ועכשיו "וי" ייפסקו !
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: