וורן באפט 2019
צילום: Daniel Zuchnik; GettyImages IL

וורן באפט לאפל: "אל תקנו את טסלה, זו תהיה טעות"

האורקל מאומהה, אחד המשקיעים הבולטים באפל, לא אוהב את הרעיון ומסביר ששוק הרכב הוא לא מקום שבו אפל צריכה להיות. על הדרך גם שולח עקיצה למאסק
נועם בראל | (9)

גל השמועות לפיו אפל שוקלת רכישה של טסלה מתפשט בוול סטריט, אך וורן באפט, אחד המשקיעים הבולטים באפל, לא כל כך אוהב את הרעיון. 

"זה יהיה צעד גרוע עבור אפל", אמר באפט בראיון לרשת FOX. "אני תומך בכל דבר שטים קוק עושה, אך לדעתי זו תהיה טעות חמורה להכנס לעסקי המכוניות". באפט הוסיף ואמר: "עסקי המכוניות אינם עסק קל. התחרות קשה מאוד, אין שום יתרון למי שעושה את הצעד הראשון, וגם אם ניצחת בשנה אחת, אתה יכול להפסיד בשנה הבאה".

חברת ההשקעות של באפט, ברקשייר הת'וואי הגדילה לאחרונה את חלקה בחברת אפל, ולדבריו של באפט הוא מתכוון להגדיל את אחזקותיו באפל בזמן הקרוב.

האורקל מאומהה התייחס גם שלח עקיצה לאלון מאסק, שהודיע לאחרונה שטסלה צפויה להפוך לחברה פרטית ולהמחק ממסחר. "כל אחד יכול לטעות בדבריו. אבל לתקן את דברייך אפשר לעשות מיידית". אמר באפט. "אם יש לך מניה שמשתוללת, אתה לא יכול לחכות כל כך הרבה זמן עד שתגיד "אני מצטער, התכוונתי להגיד בעצם שאני מקווה להשיג מימון ולא שיש לי כבר מימון".

נזכיר כי רשות ניירות הערך האמריקנית (SEC) פתחה מיד לאחר דבריו של מאסק בחקירה בחשד לביצוע מניפולציות במחיר המניה. לורה אונגר, יו"ר הרשות לניירות ערך לשעבר, התראיינה לרשת CNBC וטענה כי פעולה של הרשות כנגד מאסק היינה "סבירה בהחלט". הציוץ של מאסק גרם לזינוק של 11% במחיר המניה באותו ערב, והביא להפסד של 1.3 מיליארד דולר לסוחרי השורט.

מבחינת אפל, ענקית הטכנולוגיה רשמה לאחרונה היסטוריה שהפכה לחברה הראשונה שנסחרת בשווי של מעל טריליון דולר. ונזכיר כי אפל מהווה היום כ-11.8% ממדד הנאסד"ק.

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    לרון 05/09/2018 15:59
    הגב לתגובה זו
    כשהעתיד פה כמה היה מרוויח לו היה משקיע באפל בתקופת סטיב ג 'ובס דרך אגב טים קוק יכול להשקיע במניית קוקה קולה או לחלופין במניית ibm בכספים שמימש
  • 6.
    באפט אומר אמת (ל"ת)
    דניאל ד 04/09/2018 07:25
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אפל נכלולים 03/09/2018 23:20
    הגב לתגובה זו
    הם רגילים לחמש מאות אחוז רווח500
  • 4.
    איש חכם וצנוע וראוי להערכה (ל"ת)
    ירקרק 03/09/2018 19:42
    הגב לתגובה זו
  • בא 04/09/2018 10:50
    הגב לתגובה זו
    ים בסין ומכריחה אותם לעבוד 24 שעות ,חלקם מתאבדים ,כנס ליוטיוב באנגלית ,גם שם יש משקיע שכבר לא משקיע כלום ,רק קורא ספרים , באפט הוא לוזר .
  • בא 04/09/2018 11:29
    ת.
  • 3.
    Short Guy 03/09/2018 19:21
    הגב לתגובה זו
    יש לאפל הר מזומנים והשווה שלה נראה מוצדק ביחס למניה. אמזון נראית מנופחת מדי למניה. כדאי לעשות שורט על אמזון ולסכן 1% מהתיק. אם אמזון תרד אז היא תרד חזק בגלל הסטופים. לא התממשה בצורה בריאה הרבה זמן. משהו מריח רע באמזון. זהירות!
  • 2.
    של מפולת מתקרבת .אפל ויתר מניות ה fang (ל"ת)
    הרגשה 03/09/2018 16:36
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    המשקיעים עוקבים אחריו. (ל"ת)
    Game over 03/09/2018 16:28
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: