הפד' קנה הרבה השבוע, האם זאת הסיבה לזינוק במדדים?
שבוע המסחר האחרון היה חיובי במיוחד עבור המדדים בארצות הברית. המדדים המובילים השלימו עלייה של עד 1.5% וסגרו בשיא כל הזמנים, כאשר סקטור הבנקאות בלט במיוחד עם זינוק של 4%. על פניו היה לשווקים את כל הסיבות לרדת השבוע: הוריקן "אירמה" זרע הרס רב באזור פלורידה (ועדיין מנסים להתאושש מהוריקן "ארווי"), התחממות בגזרת צפון קוריאה לאחר שהאחרונה ביצעה ניסוי טילים נוסף, הפד' באטלנטה וגולדמן זאקס חתכו אמש את תחזיות התמ"ג של ארצות הברית מ-2% צמיחה ב-2017 ל-1.6% בלבד, והרשימה עוד ארוכה, אך המדדים התעלמו לחלוטין מהשפעות אלו וזינקו.
ייתכן כי נמצאה התשובה לחוסר קורלציה בין הנתונים הפדומנטאלים להתנהגות השווקים: הפד' שקנה והרבה השבוע. מאזן הפדרל ריזרב חווה את הקפיצה הגדולה ביותר של מאז דצמבר 2016, כאשר קפץ ב-17 מיליארד דולר. ייתכן גם כי השינויים במאזן הפד' הם אלו שגרמו לחודש אוגוסט התנודתי במיוחד בשוקי ארה"ב, כאשר הפד' מכר והקטין את מאזנו.
מאזן הפד' בחודשים האחרונים: ירידה באוגוסט והזינוק בשבוע האחרון
המעניין בכל סוגיית השינוי במאזן הפד', הוא שהזינוק החד במאזנו מגיע מספר ימים בלבד לפני פגישה מכרעת בסוגיית המאזן. ע"פ צפי המשקיעים הפד' צפוי להודיע השבוע כי הוא מתחיל בתהליך של הקטנת המאזן, האם הפד' דאג להקפיץ את המאזן (וביחד איתו את המדדים) רגע לפני ההחלטה הגורלית? בשנתיים האחרונות אנו עדים לקורלציה מאוד חזקה בין מאזני הבנקים המרכזיים הגדולים (הפד', הבנק המרכזי באירופה, הבנק המרכזי ביפן) שגדלים בקצב מסחרר לשוקי המניות, כפי שניתן לראות באיור הבא. נציין גם את הבנק המרכזי בשוויץ שהפך להיות בעל המניות ה-8 בגודלו בשוקי המניות בארה"ב לאחרונה.Fed balance sheet the biggest weekly jump since Dec 2016@federalreserve @NewYorkFed @dlacalle_IA @pdacosta $spy #StockMarket pic.twitter.com/Ry27eKUhVz
— The Big Shorts trade (@amital13) 15 בספטמבר 2017
נשאלות השאלות האם לא נוצרה פה בועה? שכן מחירי המניות אמורים לשקף מצב כלכלי ולא תמונה ראי למצב המאזנים של הבנקים המרכזיים, וכיצד יגיבו השווקים כאשר הבנקים ירצו להקטין את המאזן, תהליך שצפוי להתחיל כבר השבוע?amazing pic.twitter.com/foaGqyxyZe
— The Big Shorts trade (@amital13) 22 באוגוסט 2017
- 15.פאר 18/09/2017 09:32הגב לתגובה זועל גב נמר לא פשוט לרדת 2008 עלו על גב הנמר ב2018 יצטרכו לרדת צריך גאון כלכלי שיעשה את זה אחרת כל העולם ישקע בתוהו ובוהו כלכלי
- 14.777 17/09/2017 12:02הגב לתגובה זולאור צמצום המאזן הדולר צריך להתחזק חד משמעית
- עמי 17/09/2017 14:42הגב לתגובה זולא נראה שהוא יכול. הפד *אומר* שהוא יקטין את המאזן אבל זה לא אפשרי. הקטנת המאזן תיצור לחץ אינפלציוני שיוביל לעליית מחירים (כבר עכשיו במדד האחרון, היה הפד מופתע מגובה האינפלציה) הלחץ האינפלציוני אמור להוביל לעליית ריבית - אבל אין לפד סיכוי לעשות זאת. כרגע ארה"ב משלמת כ460 מיליארד דולר בריביות בלבד(!) בסביבת ריבית אפסית (1-1.25%) כל עליה של 0.25% מכניסה אותם לגירעון שהם לא מסוגלים לשרת. אם עליית המחירים תימשך (ולדעתי היא חייבת להימשך) אזי הפתרון היחידי יהיה הפוך ממה שהם אומרים - קרי המשך המדיניות המרחיבה והמשך הדפסת הכסף
- 13.אחד 17/09/2017 10:16הגב לתגובה זוהלאימו את השווקים הפיננסיים . בכסף של אקסליים. זה אומר שאדם הפשוט נתון לחסדם. כל אמריקאי חייב היום 700,000 דולר. ברור שזה מצב של קריסה . רק המקורבים והעשירים ינצלו.
- 12.הקריסה תבוא השאלה מתי? (ל"ת)מני 17/09/2017 02:12הגב לתגובה זו
- 11.קולונימוס 16/09/2017 23:11הגב לתגובה זוהרצת המניות הגדולה בהיסטוריה ! יהיה לזה מחיר כבד מאוד . הנעלם....מתי זה יקרה ו"מה ידליק את המדורה !"
- 10.משקיע 16/09/2017 21:25הגב לתגובה זוזה לא חדש זה מה שאני כותב כבר שנה בתגובות הפד סימן מספר ודוחף את המדדים אליו וכל פעם שהיו הסיבות והנתונים לירידות הפד דאג לדחוף חזרה למעלה עם אמירה לגבי ריבית או שיחרר הודעות שדחפו את הבנקים לדחוף למעלה .
- 9.משהו לא טוב קורה בארה"ב בכל התחומים. ממש לא טוב. (ל"ת)ארה"ב 16/09/2017 20:46הגב לתגובה זו
- 8.יוסי 16/09/2017 19:42הגב לתגובה זומפגש של קונה ומוכר מרצון ממש בדיחה מפחידה אן קונה מרצון בנקים מרכזיים קונים מחוסר ברירה שאחרת...... תחשבו על מטאור שפוגע בכדור הארץ .... ההשלכות של הניסוי הפיננסי הגדול בהיסטורייה יהיו אף הרסניות יותר בנקים מרכזיים יוצרים יש מאיין ממש כמו בורא עולם מה שנקבל בסוף הניסוי תוהו ובוהו וחושף על פני תהום
- 7.לא הבנתי מה הפד קנה? (ל"ת)אפי 16/09/2017 16:20הגב לתגובה זו
- עמי 17/09/2017 07:31הגב לתגובה זומה שהפד יודע לקנות זה נכסים פיננסיים בדמות אג"ח. במצב נורמאלי, הפד קונה אג"ח ממשלתי, אבל מאז המשבר של 2008 הוא הרחיב את מדיניות רכישות האג"ח גם לאג"ח זבל - הרחבה כמותית. הכתבה מדברת על זה שבמקום שהפד יקטין את מדיניות הרכישות, הוא דווקא קנה השבוע עוד
- 6.מה זה אומר לגבי הבורסה בתל אביב יפו (ל"ת)אבי 16/09/2017 16:03הגב לתגובה זו
- 5.הכל יפול 16/09/2017 15:14הגב לתגובה זותחזוק הבועה הגיע לסיומו
- 4.אירמה 16/09/2017 14:58הגב לתגובה זוסיום ההרחבה הכמותית
- 3.חח 16/09/2017 12:44הגב לתגובה זולאדם הפשוט -מאסר ! עולם מעוות ,לא ?
- 2.מחכים לברבור השחור (ל"ת)אלי 16/09/2017 11:54הגב לתגובה זו
- 1.מטורף לגמרי (ל"ת)מגן הציבור 16/09/2017 10:44הגב לתגובה זו
TV
האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?
מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר.
בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן.
לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה.
כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח.
כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות.
המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל.
לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם.
מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת.
מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב.
כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00.
נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר.
הנה הריאיון המלא:
