סגירה בוול סטריט: הנאסד"ק נחלש 0.6%, מדד הטכנולוגיה ירד השבוע 1.2%

סופת אירמה צפויה לזרוע הרס בארה"ב, אך מניות הביטוח רשמו עליות. ה-S&P 500 ירד השבוע 0.6%. 
אלמוג עזר | (8)
נושאים בכתבה וול סטריט

יום המסחר האחרון לשבוע בוול סטריט נסגר במגמה מעורבת עם נטייה לירידות. את המגמה השלילית הוביל הנאסד"ק ברקע לירידה במניות הטכנולוגיה הגדולות. את המגמה החיובית הוביל הדאו ג'ונס שעלה קלות ברקע לתיקון במניות הפיננסים. תעודת הסל העוקבת אחרי הענף (סימול: XLF) עלתה היום 0.8%. המשקיעים ממשיכים לפקוח עינים בכל הקשור בהוריקן אירמה שעושה את דרכו לחופי פלורידה. נציין כי מדד מניות הביטוח (סימול: KIE) רשם היום עליות חדות של 2.8% ברקע לשינוי הערכות חוזק הסופה. 

בהסתכלות שבועית, הנאסד"ק נחלש השבוע 1.2%, ה-S&P 500 ירד באותו הזמן בשיעור של 0.6%. הדאו ג'ונס נחלש 0.85%.

מוקדם יותר הרשות האחראית על ניטור אסונות מזג אוויר בארה"ב פרסמה כי ירמה אכן תגיע לארה"ב ותחריב חלקים ממנה - בעיקר במדינת פלורידה. הרשות העריכה כי כ-100 אלף אזרחים עשויים להיות מנותקים מחשמל בעת הסופה. בתוך כך, בית הנבחרים האמריקני אישר הערב מספר הצעות חוק למימון חירום לאור החשש מהסופות. החקיקה, שעברה ברוב גדול, קובעת כי תועלה תקרת החוב של הממשל.   

מדדי וול סטריט

דאו ג'ונס 0.16%

S&P 500 0.13%

נאסד"ק -0.21%

מחיר הנפט צנח היום בשיעור של יותר מ-3%. החשש הוא שהוריקן ירמה ישבש את ייצור הדלק ויביא לנפילה במחיר הנפט הגולמי, בצורה הדומה בה הזיק הוריקן הארווי לפני שבוע. בשעה 20:30 פורסם סקר בייקר יוז אשר הצביע על ירידה שבועית של שלוש אסדות מכמות האסדות הפעילות במדינה. 

בחדשות מעבר לאטלנטיק, הבנק המרכזי האירופאי הגיע לידי הסכמה בפגישת קובעי המדיניות אתמול (ה') כי הצעד הבא של הבנק יהיה צמצום רכישות האג"ח. כל מפרסם היום רויטרס תוך שהוא מצטט שני מקורבים לבנק, אשר טענו כי בפגישה הוצגו ארבעה דרכים בהם יהיה ניתן להפחית את כמות הרכישה אשר עומדת כיום על שישים מיליארד דולר לחודש. מדדי המניות הכלליים נסחרו בירידות של עד 0.3%. היורו התחזק אל מול הדולר ב-0.1% לכדי 1.203.

מניות בכותרות

מניות Equifax (סימול: EFX) צנחה בשיעור של יותר מ-13%. השבוע נודע כי האקרים ניצלו את ההגנות הפרוצות של חברת דיווח האשראי בארה"ב Equifax ובתוך כך מידע חסוי של מעל ל-140 מיליון אזרחים נמצא בסכנה. בתוך כך בבלומברג דיווחי כי המנכ"ל ג'ון גמבל מכר מניות בסך של כמעט מיליון דולר. אחראי על התכנות בארה"ב מכר מניות בשווי של 600 אלף דולר. האחראי על מידע הלקוחות מכר מניות בסך של רבע מיליון דולר. על פי החברה, המנהלים לא ידעו על הפריצה בזמן המכירה. 

מניות וריפון (סימול: PAY) סיימה בעליות של 0.6%, ברקע לפרסום הדו"ח הרבעוני. חברת התשלומים האלקטרונית הציגה רווח רבעוני של 36 סנט למניה, בעוד ההכנסות היה מעט מעל הערכות. אולם, התחזיות לרבעון הנוכחי היו חלשות מתחזיות אנליסטים. בשנת 2018 החברה צופה להציג צמיחה מחודשת בהכנסות וברווחים. 

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    פיצוצים ביום ראשון (ל"ת)
    אלכס 08/09/2017 22:05
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אמריקאי מפלורידה 08/09/2017 19:58
    הגב לתגובה זו
    והמנוולים מעלים הבורסה מנוולים חסרי מצפון אני יחזור לארץ אחרי שלושים שנה פה רק שם זה מקום שלנו
  • 3.
    רמי 08/09/2017 19:24
    הגב לתגובה זו
    הבטיח לי שמיום ראשון השוק בתל אביב יתחיל להפציץ כי רוצים עד סוף 2017 להגיע לשיא 1740 ולנבות אף להגיע לסביבות 2000. אני מקווה שהוא צודק למה אני כמו כולם טחון.
  • יגאל 09/09/2017 04:32
    הגב לתגובה זו
    הוא התכוון "להגיע" 740 עד סוף השנה - שווי אמיתי של בורסה ב ת"א
  • אייל 09/09/2017 01:40
    הגב לתגובה זו
    ושכנראה בשבוע הבא יחליפו את המס על הבורסה במענק של על כל שקל שתרוויח המדינה תשלם לך עןד שקל וזה פיצוי על המס שלקחה כל השנים
  • ישראל 08/09/2017 23:09
    הגב לתגובה זו
    אדום סוער.
  • 2.
    אבי 08/09/2017 17:22
    הגב לתגובה זו
    נראה לי שאנו בצרות וההפסדים נערמים
  • 1.
    I 08/09/2017 17:21
    הגב לתגובה זו
    וטבע עקשנית עומדת בסורה . ביום א' כמובן תיפקדנו בירידות. הזמן לקנות אותה? יותר מרמז ינתן ברבים.
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: