סגירה בוול סטריט: הדאו ג'ונס השיל 0.2%, מניות הפיננסים המשיכו ליפול

מניית גולדמן זאקס איבדה 1.4%, סיטיבנק ובנק אוף אמריקה נפלו 1.9%. מניית השייט ירדו גם היום
מערכת Bizportal |
נושאים בכתבה וול סטריט

יום המסחר בוול סטריט נסגר במגמה מעורבת. הדאו ג'ונס נחלש 0.2% ברקע לנפילות במניות הבנקים, לאור ירידות התשואה באג"ח. הנאסד"ק רשם עליות קלות ברקע לעליה במניות הטכנולגיה. האירוע המרכזי של היום היה עדכון הריבית באירופה והדברים שאמר דראגי בעניין תוכנית רכישות האג"ח. בנוסף, המשקיעים ממשיכים לפקוח עינים בכל הקשור בהוריקן אירמה שעושה את דרכו לחופי פלורידה

מניות הבנקים איבדו היום שוב גובה, תעודת הסל שעוקבת אחר מדד הבנקים (סימול: XLF) השילה 1.7% והשלימה ירידה של יותר מ-3% ב-5 ימי המסחר האחרונים. מניית גולדמן זאקס (סימול: GS) איבדה 1.4%, מניית סיטיבנק (סימול: C) ומניית בנק אוף אמריקה (סימול: BAC) השילו 1.9%.

אמש הודיע הנשיא טראמפ כי הגיע להבנות עם מנהיגי הדמוקרטים בקונגרס בעניין תקרת החוב. הוושינגטון פוסט אישר היום ידיעה זו והגדיר אותה כ"הסכם ג'נטלמני". עיקרי התוכנית היא אישור של הסיוע לאזור יוסטון בעקבות הוריקן "הארווי", וכן דחייה זמנית של תקרת החוב ב-3 חודשים (עד ה-15 לדצמבר). המהלך של הנשיא מפתיע במיוחד שכן מדובר בנטישת עמדת מפלגתו שמתנגדת בתוקף לרעיון של העלאה זמנית של תקרת החוב.

מדדי וול סטריט

דאו ג'ונס 0.16%

S&P 500 0.13%

נאסד"ק -0.21%

הבנק המרכזי האירופאי (ECB) הותיר את הריבית ללא שינוי במסיבת העיתונים אמר דראגי באשר לתכנית רכישות האג"ח (QE) כי בוצע דיון מאוד ראשוני ונשקלות מספר אופציות, אך הנגיד גם אמר כי החלטות בעניין זה צפויות להתקבל בחודש הבא. השאלה הגדולה היא כמובן מה צפוי מעבר ל-2017, האם נראה צמצום מהיר של היקף הרכישות או צמצום הדרגתי. בתוך כך, דראגי נשאל האם הוא מזהה בועות בשווקים, ואמר באופן כללי כי הוא לא רואה בועות מלבד תימחור מתוח של תחום הנדל"ן המסחרי. 

 

מניות במרכז

מניות חברות הקרוזים (שייט התענוגות) המשיכו לרכז עניין. מניית קרינבל קרוז (סימול:RCL) איבדה 1% והשלימה ירידה של 4% בשלושת ימי המסחר האחרונים, זאת ברקע להוריקן 'אירמה' שמכה בקריביים וגורם לביטול הפלגות - לכתבה המלאה 

מניות חברות הביטוח מרכזות עניין וזאת ברקע להגדלת התביעות בשל נזקי סופת הוריקן הארווי. תעודת הסל העוקבת אחר סקטור הביטוח (סימול : KIE)  מאבדת 1.7% ורושמת ירידה של 5.74% בחמשת ימי המסחר האחרונים.

 

סחורות ומט"ח

האירו ממשיך להתחזק ברקע לעדכון הריבית ועולה ב-0.7% לרמה של 1.2 דולר לאירו. 

הנפט רושם ירידות של 0.5% ונסחר ברמה של 48 דולר לחבית. נזכיר כי הנפט רשם מהלך עליות של למעלה מ-14% בפחות משלושה חודשים.

הזהב ממשיך את המגמה החיובית של הימים האחרונים ונסחר ב 1,350 דולר לחבית.

 

מאקרו

שני נתוני מאקרו צפויים לרכז עניין במהלך המסחר.

דו"ח המלאים האמריקני הציג עלייה של 4.58 מיליון חביות נפט גולמי לעומת צפי לתוספת של מעט יותר מ-4 מיליון חביות. מחיר הנפט נסחר כעת בירידות קלות, סביב מחיר של 49 דולר לחבית. 

דוח התביעות הראשוניות לדמי אבטלה פספס את תחזיות הכלכלנים עם גידול של 298 תביעות חדשות לעומת תחזית צנועה של 241 אלף. הכלכלנים סברו כי נזקי הוריקן הארווי אינם ישתקפו בתחזית אך להפתעתם כ-51 אלף מהתביעות מקורם בטקסס וזאת הודות לנזקי הסופה. בתוך כך ,זהו הגידול המשמעותי ביותר שנרשם מאז שנת 2005. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: