האנליסט שמנהל 114 מיליארד דולר מזהיר: "שנת 2017 טובה למניות כמו שנת 1999, כולם יודעים איך זה נגמר"

אלמוג עזר | (14)
נושאים בכתבה נאסד"ק

יום המסחר הנוכחי בוול סטריט נסגר בירידות שערים בהובלת מדד הנאסד"ק -0.21% . מדובר ביום השלישי ברציפות בו המדד רשם ירידות והחמישי מתוך ששת ימי המסחר האחרונים (!) הירידות מופיעות ברקע לתיקון החד שנעשה בשבוע המסחר האחרון במניות הטכנולוגיה בכלל ובמניות הטכנולוגיה הגדולות (המכונות מניות ה-FANG) בפרט. 

נציין כי מי שקורא את הדיווחים של האנליסטים מבתי ההשקעות יכול כבר להבחין בשינוי מומנטום. בסוף השבוע שעבר ג'יפי מורגן ערכו השוואה מדאיגה בין מניות המובילות בנאסד"ק למניות הגדולות בתחילת שנות האלפיים ומצאו כי למניות כיום יש אולי יותר מזומנים, אך הן פחות רווחיות (יחסית לתמחור שלהן).

אתמול, בית ההשקעות ג'פריס בארה"ב טען כי הוא מבחין בקווי דימיון ברורים בין מצב השוק בזמן הנוכחי, לבין השנים שקדמו לסוף שנות ה-90 בשוק המניות. נזכיר כי בתחילת שנות האלפיים התפוצצה בועת הדוט.קום שהביאה לירידות חדות במניות האינטרנט והטכנולוגיה. לאותן מניות לקח בערך עשור להשתקם. לקריאה מלאה

היום, אנליסט נוסף מנופף בדגל אזהרה אדום בפני המשקיעים. בראד מק'מילן, מנהל ההשקעות של קומון וולף (Commonwealth Financial Network) ציין בפני לקוחותיו כי קיימים 4 אינדקטורים כלכליים כיום בשווקים אשר משותפים באופן חשוד לשנת 1999. נציין כי בית ההשקעות של וולף מנהל 114 מיליארד דולר, אז אולי שווה לשמוע מה יש לו לומר. 

בבלוג שלו מקמילן מזכיר את האינדיקטורים הבאים - "תעשיית הטכנולוגיה פורחת, האבטלה נמוכה, אמון הצרכנים והעסקים גבוה והמשקיעים מאוד שאננים". הצעתו של מקמילן יכולה גם להצביע על מדוע ה"כסף החכם" לא ממהר לשוב אל סקטור הטכנולוגיה, גם לאחר הירידות החדות שנרשמו בשבוע האחרון.

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    רועי לוי 19/06/2017 00:44
    הגב לתגובה זו
    ברור שיבוא תיקון כלשהו אבל אף אחד לא יודע אם זה יהיה 10% או 50% .. תמיד יש מה לקנות ותמיד יש מניות זולות ששווה להשקיע בהן בכל מצב של השוק. פשוט צריך לעשות שיעורי בית . כן אומר ששווה לשים כסף בצד למקרה של תיקון
  • 10.
    שמשון 18/06/2017 08:33
    הגב לתגובה זו
    אין שום אמת בכתבה מלבד רצונו של הכותב
  • 9.
    מה לדעתכם הכיוון בדולר שקל? (ל"ת)
    המתחזה 17/06/2017 21:43
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    בישראל 17/06/2017 21:31
    הגב לתגובה זו
    חמור מי שלא בורח משוק המניות
  • 7.
    בן נון 17/06/2017 20:49
    הגב לתגובה זו
    הכתבה אומרת בפרוש ש 2016 היתה טובה 2017 גם טובה אבל הוא מנסה להשוות 1999999 ????? השוק מצוין דינמי ואף אחד לא מעלה כל הזמן את הנסדק הוא עולה עקב פעילות מצוינת ויעלה גם ל 30000 זה לא העינין העינין הוא שוי החברות האמיתי פלוס מינוס לעומת התימחור שלהן ובשביל לתקן כמה מניות אין צורך במפולת השוק לא יתן למפולת להיתרחש
  • 6.
    דוד מירושלים 17/06/2017 16:17
    הגב לתגובה זו
    כמו שאי אפשר לדעת את מזג האויר בסוף השנה לפי תחילתה, כך אין אפשרות לדעת איך תיגמר 2017. כל ניחוש טיפשי וכמו שאומרים גם שעון עומד מדייק פעמיים ביום. שבוע טוב
  • 5.
    משקיע 17/06/2017 13:37
    הגב לתגובה זו
    מענין מה יש לו לומר. לא חוכמה להביא כל הזמן ציטוטים של רואי שחורות כאלה.
  • 4.
    גולדהשקעות 17/06/2017 10:40
    הגב לתגובה זו
    אל תמכרו רק אחרי המפולת . כל האינדיקטורים מראים על בועה . החשוב מכולם ...הריבית על הדולר שתעלה ל-3-5% בשנים הקרובות
  • 3.
    אבשלום 16/06/2017 20:18
    הגב לתגובה זו
    קנו מניות. תיהנו מהעליות וכסף חדש שיזרום בשפע לחשבון.
  • 2.
    גרי 16/06/2017 19:34
    הגב לתגובה זו
    כל הזמן מחפשים איזה דביל שכותב שהשוק עומד ליפול, כך כבר 7 שנים!!! כבר כתבו שאתם אתר של שורטיסטים וכנראה שזה נכון.
  • דביל שמנהל 117 מיליארד. (ל"ת)
    לא על משהו. 16/06/2017 23:07
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מה היה ב2009? (ל"ת)
    יעקב 16/06/2017 19:32
    הגב לתגובה זו
  • מה שהיה ב- 48 (ל"ת)
    יוסי 16/06/2017 21:04
    הגב לתגובה זו
  • 30 שנה לך תזכור (ל"ת)
    ויקטור 23/06/2017 23:21
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: