השורטיסט שפספס בענק עם מובילאיי: "מוריד בפניהם את הכובע"
מניית מובילאי זינקה 28.24% במסחר בוול סטריט לאחר שאינטל הודיעה על רכישתה תמורת 15.3 מיליארד דולר
לאחר הידיעה כי חברת השבבים האמריקנית אינטל רוכשת את מובילאיי תמורת 15.3 מיליארד דולר במה שמהווה העסקה הגדולה בתולדות ההיי-טק הישראלי, השורטיסט הנודע אנדרו לפט, העומד בראש חברת סיטרון (Citron Research), תופס את הראש כאשר רק לפני כשלושה שבועות שם את מובילאיי על הכוונת ופתח פוזיציית שורט כנגד המניה.
לפט כאמור הודיע לפני כשלושה שבועות שהוא נכנס לפוזיציית שורט כנגד מובילאיי וכי הוא צופה לירידה של כ-25% במחיר המניה. באותו ציוץ בחשבון הטוויטר של סיטרון נכתב כי הם סוגרים את פוזיציית השורט כנגד החברה המתחרה של מובילאיי, אנבידיה (סימול: NVDA) וכי הם מעבירים את הפוזיציה כנגד מובילאיי. לדברי חברת המחקר, בהשוואה לאנבידיה, מובילאיי מוציאה פחות על מחקר ופיתוח, ולפי הציוץ של סיטרון, המכירות הפנימיות של מובילאיי "מספרות את כל הסיפור". (לכתבה המלאה, לחץ כאן).
אנדרו לפט, שאף הצהיר בעבר כי מובילאיי תהיה "השורט של שנת 2016", פרסם היום הודעה נוספת בחשבון הטוויטר של סיטרון בה נכתב כי הם "מורידים את הכובע" בפני מובילאיי וממשיכים הלאה. בסוף ההודעה נכתב כי לא בסיטרון ולא אף אנליסט אחר העוקב אחר מובילאיי, לא יכלו לצפות את המהלך הזה. (הציוץ המלא בתחתית הכתבה).
לפט כאמור נהג להתחבט לעיתים תכופות בחברת מובילאיי כשבספטמבר 2015 אמר כי "השקעה בחברה זה כמו להפסיד בהימור על עתיד ורוד שפשוט אינו קיים", כשסיטרון אז גיבתה אמרה זו שהציגה מכירות אגרסיביות בקרב משקיעים פנימיים. בחודש אפריל 2016 סיטרון הוציאה הודעה נוספת כשהיא אומרת שמניית מובילאיי שווה לא יותר מאשר 11 דולר בזמן שמחירה בשוק עמד על קרוב ל-40 דולר, כלומר סיטרון צפתה לירידה של לא פחות מ-72% במחיר (!).
היום, לאחר ההודעה על העסקה עם אינטל, סיטרון שלחה עקיצה נוספת לפני שהודתה בכישלון הפוזיציה שלה, כשהיא כתבה כי היא אינה מבינה את ההיגיון הכלכלי במחיר העסקה, העומד כאמור על כ-15.3 מיליארד דולר, שהינו גבוה פי 30 מההכנסות השנתיות של החברה, ואף ציינה כי "העסקה הושלמה ואנחנו נמשיך הלאה". עוד הוסיפו סיטרון כי מי שצריך להיות מופתע באמת אלו מנהלי החברה שמכרו מניות בשווי של מאות מיליוני דולרים במחירים נמוכים באופן משמעותי במהלך אורך החיים הקצר של החברה כחברה ציבורית.
עוד נכתב מסיטרון כי לא כל רכישות ההיי-טק מסתיימות בהצלחה עבור הצד הרוכש, אך היום הזה הוא ללא ספק היום של מובילאיי ואנחנו מורידים בפניהם את הכובע.
לפט כאמור, שלא צפה את האפשרות לרכישת מובילאיי, פספס בענק עם פוזיציית השורט והציפייה לצניחה של 25% במחיר המנייה, כשיש שיגידו על כך "אותו הדבר רק הפוך" בזמן שהמניה נמצאת לפי שעה 25% מעל למחירה בזמן ההודעה של לפט. נציין כי מובילאיי מזנקת כעת 28.7% במסחר בוול סטריט במחזור נוכחי ענק של כ-70 מיליון מניות לעומת מחזור ממוצע של כ-3.5 מיליון מניות בלבד.
— Citron Research (@CitronResearch) 13 במרץ 2017
- 11.עכשיו שורט בכל הכוח (ל"ת)שימי 14/03/2017 09:20הגב לתגובה זו
- לשימשי 14/03/2017 10:49הגב לתגובה זווהכוח שלך אולי הוא לא רב יחסית?
- 10.לאינטל יש דוגמאות של רכישות כושלות... (ל"ת)חחח 14/03/2017 08:48הגב לתגובה זו
- 9.משה ראשל"צ 14/03/2017 03:12הגב לתגובה זומבחינה עסקית לפט צודק במאת האחוזים מובילאי לא שווה את המחיר שלה ועוד כמה שנים הכל התפוצץ לאינטל בפרצוף
- 8.אזרח 14/03/2017 01:40הגב לתגובה זואוטוטו NVDA תקרוס. זוכרים את אלווריון הבטחה ענקית. בחרו את המתחרה בטכנולגית lte ואימצו אותה ואלווריון נכחדה. ברגע שגוף גדול רוכש מתחרה הנייר השני מת אבל בהתחלה הוא מזנק לשבור את כולם משם תוך שנה לא נשאר זכר לקפיצה ולמה שעלתה עוד לפני פשוט מאוד לאינטל יש את הכוח לשווק את הטכנולוגיה של מובילייד וכולם יישרו קו . חברה מעולה NVDA השבבים שלהם הכי טובים אבל יקרים רצח, לדעתי תחזור מהר מאוד אחורה לפני הקפיצה הגדולה שהתבססה על הרכב האוטונומי.
- 7.warren_buffet 14/03/2017 00:31הגב לתגובה זולמה אני לא מנהל חשבונות בחברה כזו ??? למה אני מנהל חשבונות אצל בעל בית פרטי שמנצל אותי ולא משלם לי משכורת שמגיעה לי
- קשות. אם אתה טוב. פתח משרד עצמאי ושלם לעצמך. (ל"ת)אל תשאל שאלות 14/03/2017 10:48הגב לתגובה זו
- 6.זה פשוט 13/03/2017 23:49הגב לתגובה זוולא מבינים כלום וחצי דבר בטכנולוגיות. אתם יודעים רק להסתכל בגרפים ישנים ולהקריא ולנבות על סמך ההיסטוריה והסטטיסטיקה בתיבול של פסיכולוגיה בגרוש . כמו שפיספסתם את טאואר אחרי עיסקת פנאסוניק ככה פיספסתם את מוביל איי. באמת קשה למי שלא מבין בטכנולוגיה להבין פוטנציאל עתידי או לזהות שמה שהיה הוא לא מה שיהיה בגלל שינוי טכנולוגי.
- 5.ד' 13/03/2017 22:58הגב לתגובה זולכו תסתכלו על הגרף של אינבידיה שהוא עשה עליה שורט (הטיקר זה NVDA) המסקנה היא לקנות כל מה שהוא עושה עליו שורט.
- רועי 13/03/2017 23:26הגב לתגובה זוהוא טעה בנוידיה וטעה גם כאן. נוידיה זה סוס רץ ומניה חזקה , אין פלא שנשרף שם. אבל הוא מטומטם גדול , יש פה שוק עולה איך הוא הולך נגד הכיוון. יש רק דרך אחת להרוויח בשוק עולה וכל מטומטם יכול להרוויח בשוק כזה רק צריך להיות לונג ולא שורט.
- 4.שיפסידו את התחתונים כל השורטיסטים (ל"ת)קוקוש 13/03/2017 22:53הגב לתגובה זו
- 3.עוד יתברר שמובילי תומחרה בתמחור יתר (ל"ת)אריאל 13/03/2017 21:59הגב לתגובה זו
- 2.אני הולך שורט על מחירי הדיור... (ל"ת)BB 13/03/2017 21:38הגב לתגובה זו
- 1.יוסי 13/03/2017 21:29הגב לתגובה זובסופו של דבר מפסידים את התחתונים שלהם.
- זומבי 13/03/2017 22:06הגב לתגובה זוהוא לא הולך עם תחתונים. לובש את החחיפה שקנה אמש ב30.000 אירו על הגוף. יותר טוב. יש לו בארון איזה 134 חליפות כאלה והוא מתאים אותן למכונית ספורט שהוא נוהג באותו היום. היום ראיתי אותו עם מייבאך בעלות 4 מליון דולר.
- אריק 13/03/2017 22:33גם אם יש לו הרבה כסף עדיין הפסיד הרבה כסף בשורט הזה. סתם ניסה להמר ולא הצליח לא.
TV
האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?
מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר.
בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן.
לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה.
כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח.
כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות.
המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל.
לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם.
מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת.
מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב.
כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00.
נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר.
הנה הריאיון המלא:
