סגירה אדומה בוול סטריט: נתוני המאקרו העיבו, מדד הדאו ג'ונס איבד 0.7%

נתוני המאקרו, ובמיוחד המכירות הקמעונאיות שהיו טובות מהצפוי, עמדו במרכז כשהמשקיעים מנסים להעריך את החלטת הפד' בשבוע הבא
ידידיה אפק |
נושאים בכתבה ארה"ב

פורסם לראשונה ב-15:20 12.12.2013

יום המסחר בוול סטריט ננעל היום (ה') במגמה שלילית, כשהמדדים הוסיפו לירידות החריפות מאתמול. החששות מצמצום בהיקף רכישות האג"ח של הפד' קיבלו היום תפנית חדשה אך עדיין העיבו על השוק. מספר נתוני מאקרו חשובים פורסמו לפני הפתיחה והכתיבו את הכיוון להיום. הסגירה השלילית באירופה הכבידה גם כן.

מדד הדאו ג'ונס ירד 0.69%, מדד ה-S&P 500 נחלש 0.42%, והנאסד"ק איבד 0.15%. בשוק הסחורות, החוזים על הזהב איבדו 2.6% וסגרו ברמה של 1,225 דולר לאונקיה, והחוזים על הנפט סגרו בעלייה קלה בלבד לרמה של 97.5 דולר לחבית.

במרכז העניינים היום עמד - נתון המכירות הקמעונאיות לחודש נובמבר שפורסם בשעה 15:30 שעון ישראל. נתון זה קריטי מאחר שהוא כולל את נתוני המכירות מסוף השבוע האחרון של חודש נובמבר, הידוע כ"בלאק פריידי". אנליסטים ציפו לראות גידול של 0.6% במכירות, ו-0.2% במכירות הליבה (ללא כלי רכב ואנרגיה). אסטרטגים העריכו כי נתון חזק מהצפוי יהיה הגורם שיכריע את הכף בשאלת צמצום תכנית רכישות האג"ח של הפד'.

"כדי שהראלי של סנטה קלאוס ימשיך, אנחנו צריכים לראות נתון מכירות חלש יותר היום, מה שייתן את הסיבה היחידה לפד' לדחות את ההחלטה לצמצם את התכנית כבר החודש", אמר נעים אסלם, אנליסט שוק בכיר ב-Ava Trade. הוא טוען שאם המכירות היו עולות בנובמבר ב-1% או יותר, לפד' "יהיה ביטחון רב יותר ללחוץ על ההדק".

מעבר לים, יום המסחר באירופה נסגר במגמה שלילית זה היום השלישי ברציפות, בהשפעת החששות בארה"ב. בשעות הצהריים הצביע נתון התפוקה התעשייתית בגוש האירו על ירידה של 1.1% בחודש החולף, בניגוד לצפי. מוקדם יותר ננעל יום המסחר בבורסות אסיה בירידות שערים גם כן.

אמש ננעל המסחר בוול סטריט בירידות החדות ביותר מזה חודש, כשמדד הדאו ג'ונס ירד 0.81%, מדד ה-S&P 500 נפל 1.14% והנאסד"ק איבד 1.39%.

יומן המאקרו

כשעה לפני פתיחת יום המסחר פורסם נתון תביעות האבטלה לשבוע החולף. בשבוע שעבר נפל במפתיע שיעור התביעות החדשות לדמי אבטלה ל-298 אלף, והאנליסטים ציפו לעלייה בשבוע זה לרמה של 325 אלף תביעות חדשות. בפועל עלה שיעור התביעות החדשות ל-368 אלף.

כאמור, באותה שעה פורסם גם נתון המכירות הקמעונאיות לחודש נובמבר, שעלה באוקטובר ב-0.4%. אנליסטים ציפו לעלייה של 0.6% בנובמבר, כשהצפי למדד הליבה (ללא מכירות כלי הרכב והאנרגיה) הוא עלייה של 0.2%. בפועל עלו המכירות הקמעונאיות ב-0ץ.7% ונתון מכירות הליבה טיפסו 0.6%.

באותה שעה פוסמו גם מחירי היבוא והיצוא לחודש נובמבר. לאחר ירידה של 0.5% בחודש שעבר, אנליסטים ציפו לירידה של 0.3% במחירי היצוא ולירידה של 0.8% במחירי היבוא. בפועל עלו מחירי היצוא ב-0.1% ומחירי היבוא ירדו רק ב-0.6%.

חצי שעה לאחר הפתיחה בוול סטריט פורסם גם נתון מלאי העסקים לחודש אוקטובר. אנליסטים ציפו לעלייה של 0.3% במלאים, אך בפועל עלה הנתון ב-0.7% לעומת החודש הקודם.

מניות במרכז

מניית פייסבוק (סימול: FB) ריכזה עניין רב לאחר ש-S&P הודיעה . בתגובה להודעה נרשם מחזור גבוה מהרגיל במניה במסחר המאוחר אמש.

מניית לולולמון אתלטיקה (סימול: LULU) איבדה גובה לאחר שיצרנית הביגוד הודיעה על דוחות רבעוניים טובים, אך דיווחה על צפי נמוך יותר למכירות הרבעון הרביעי.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: