photos

רק בת"א: דירת "דופלקס" על 10 מ"ר מוצעת ב-1,800 שקלים - תמונות קשות

מגדירים מחדש את המושג דירה: שירותים, מקלחת ומטבחון בשטח של 2.5 מ"ר ומקום למיטת יחיד בלבד. צפו - תמונות קשות
לירן סהר | (17)

מצוקת הדיור בתל אביב ממשיכה לספק לנו דוגמאות קשות ביותר של דירות בגדלים חדשים, או דירות המיקרו מדובר לרוב במחסן או בחנות שאילצו אותם להפוך לדירות מגורים, העיקר כדי לקבל תשואה יפה מהשוכר המגיע לעיר הגדולה.

ברחוב המגיד, היוצא משדרות רוטשילד הנחשקות, מוצע להשכרה "דופלקס", אולי הקטן ביותר בתל אביב, בשטח של 10 מ"ר. בקומה התחתונה נמצא חלל מגורים בשטח של 8 מ"ר, אשר לפי המודעה שפורסמה באתר יד2, אינו מאפשר מקום למיטה זוגית אלא רק למיטה נפתחת צרה. ליד הקיר תמצאו סולם המוביל לגלריה בה תמצאו מטבחון, מקלחת ושירותים, הכל בשטח של קצת יותר מ-2.5 מ"ר. לפי התמונה השימוש בכיור הינו רק עבור אנשים בעלי כף רגל מאוד קטנה, כי כל אדם אם רגל ממוצעת ימעד וייפול מהסולם לקומה התחתונה. וכמה מבקשים עבור "דירת התענוגות"? 1,800 שקל.

"הדירה מתאימה למי שמחפש היכן לשים את הראש", אמר בעל הדירה ל-Bizportal. "אפשר לזוז במקום, לשים שולחן וללמוד, לזוג זה יהיה צפוף. מדובר במחסן שהוסב לפני 30 שנה לדירת מגורים, גרתי שם עד לפני 20 שנה, אנשים שוכרים דירות כאלה."

האם מישהו כאן נפל על הראש? אין ספק שה"דופלקס" נמצא באזור מנצח, במקום המבוקש ביותר בארץ, אך בהתחשב בכך שלא הרחק משם, ברחוב נחלת בנימין מוצעת להשכרה דירה בשטח 22 מ"ר, יותר מכפולה בשטחה, ב-2,100, ייתכן ומחיר המבוקש מעט מוגזם.

כתבות מעניינות נוספות:

"אין סיכוי שהמדינה תצליח לבצע פינוי בינוי, נכנעה ללחץ ציבורי"

תגובות לכתבה(17):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    איתן 27/11/2013 23:44
    הגב לתגובה זו
    קמת מהשינה, בא לך לשטוף פנים - אז תעלה בסולם, תעמוד על קצות האצבעות ו.... אה, כן - תיזהר לא ליפול אחורה, בסדר? ו... אגב, איפה מתקלחים שם? כי לא ראיתי מקלחת. אולי באסלה?
  • 12.
    יוסי 26/11/2013 13:43
    הגב לתגובה זו
    ב-4,000 ש"ח ניתן לשכור דירת 45 מ"ר עם שותף ולחיות בתנאים אנושיים ולא בצינוק. בושה וכלימה ל"משכיר" ולמערכת האכיפה בישראל... עוד מעט ישכירו גם את הביוב בכניסה למגורים. אין גבול לחוצפה ולתת-אנושיות רק בשביל בצע כסף! לגבי ה"משכיר" שטען שגר שם בעבר - אולי בגלל זה התרופפו לו כמה ברגים בראש!
  • 11.
    חחח 21/11/2013 09:01
    הגב לתגובה זו
    מטומטמים אתם יחד עם העיר המסריחה הזאת שלכם תל זבל
  • 10.
    ברוקר 20/11/2013 18:47
    הגב לתגובה זו
    ואכל על חשבון המדינה
  • 9.
    בדיחה רעה - והיא על חשבוננו. (ל"ת)
    אופטימי 20/11/2013 18:02
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    עכברוש ביבים 20/11/2013 16:33
    הגב לתגובה זו
    אפשר בסיר....
  • 7.
    מכרתי טבע באסההההההההה (ל"ת)
    יופיטר שוקי הון 20/11/2013 16:24
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    אבי קול 20/11/2013 16:16
    הגב לתגובה זו
    ומי שמשיר פינות השפלה ב-1800 ש"ח הוא עושק, גזלן ורודף בצע ברשות החוק...בושה וחרפה...אין להם בושה.
  • 5.
    אאא 20/11/2013 16:16
    הגב לתגובה זו
    לא צריך לבוא בטענות לבעל הדירה כי זה מה שיש לו להציע. אם המחיר גבוה, או לא מתאים למגורים, אף אחד לא ישלם. אם יש מי שמוכן לשלם, כנראה שזה שווה את המחיר. מאד פשוט, לא מכריחים אף אחד לשלם.
  • 4.
    יש שוכרים.... 20/11/2013 16:00
    הגב לתגובה זו
    לפי התמונה לאחר שעולים על הסולם, סוגרים את הtrapdoor (זה כנראה דורש קצת תימרון) - ואז יש רצפה בגלריה למעלה שניתן לעמוד עליה לפני הכיור (לגבי האם היא יציבה - זו שאלה אחרת!).
  • תוך יומיים מישהו נופל שם (ל"ת)
    רני 21/11/2013 11:02
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    צביקה דורון 20/11/2013 15:59
    הגב לתגובה זו
    אנחנו הפכנו למשועבדים לתל אביב. בכל עיר גדולה בעולם צעירים נוסעים שעה בתחבורה ציבורית וכאן המפונקים לא יגורו בשכירות בשליש מחיר אם זה קצת רחוק
  • תגיד איזה קו של מטרו לקחת? (ל"ת)
    מטרו 20/11/2013 16:13
    הגב לתגובה זו
  • א.ק. 20/11/2013 16:06
    הגב לתגובה זו
    האדם לאדם. יש עקרונות מוסר וגבול. אדם שמציע לאדם אחר משהו שאינו אנושי, יש לאסור, מוסרית וחברתית, על ההסכמה הזאת ביניהם ! זה כמו להציע סאדו ולהגיד שהשני רצה בזה, יש גבול !!
  • 2.
    א.א. 20/11/2013 15:59
    הגב לתגובה זו
    ולהגיד שיגידו תודה על מה שיש. או שיציעו משהו אנושי או שלא יציעו בכלל !! ולא משנה מי מוכן ומסכים לכך ! עקרונות המוסר של ישראל אוסרים להתעלל בבני אדם או בחיות, בצורה שכזאת. גם אם החיה או הבן אדם מסכימים לכך !!
  • איתן 27/11/2013 23:49
    הגב לתגובה זו
    מה זה "לתת ביס לרעב"? אתה כותב כאילו תל אביב היא האופציה היחידה ביקום כולו. אבל ב-1800 ש"ח אפשר לשכור יופי של דירה בפריפריה (לא בגוש דן). אולי קצת קטנה, אבל מכובדת! ואל תדבר איתי על אין עבודה - מי ששוכר חור כזה לא יהיה לו איפה לשים את הבגדים וגם לא איפה להתקלח, אז איך ילך לעבודה? זה טוב אולי בתור מאורת סקס לגבר נשוי שמחפש מקום לקחת אליו בחורות.
  • 1.
    אמן ובעל הנכס יישב כל חייב בצינוק (ל"ת)
    ששש... 20/11/2013 15:53
    הגב לתגובה זו
הטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיותהטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיות

הקבלנים בלחץ: אזורים נותנת לרוכשי הדירות הנחה של 500,000 שקל בלי לקרוא לזה הנחה

הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים ללא ריבית והצמדה מגלמת חיסכון שנתי של כ-55-60 אלף שקל, בעשור זה כ-500 אלף שקל. מהלכי מימון יצירתיים של יזמים משנים את שוק המבצעים, מורידים את המחירים בפועל באופן דרמטי. 

צלי אהרון |

הקבלנים מתגלים כיצירתיים מאוד בכל הקשור למכירת דירות. היה 80/20, היה גם 90/10 זה עדיין קיים, אבל בנק ישראל הגביל את העסקאות האלו של שלם 10% עכשיו ו90% במסירה. אבל אל תדאגו - הקבלנים יצירתיים וראה שלאחרונה המבצעים כבר הגיעו לרף חדש - ועדיין, כל זה קורה בלי שאף אחד יקרא לזה בטעות "הנחה". או "ירידת מחיר". לקבלנים חשוב לבלבל את "האויב". הם לא מוכנים לקרוא לזה הנחה, הם רוצים שמחיר המחירון לא יירד - ככה הלמ"ס לא יתמחר את הירידה הזו וככה המחירים לא ירדו. זה עובר בין הקבלים באופן גורף, סוג של יד נעלמה עוברת בינהם ומיישרת אותם לכלל הזה - "אל תורידו מחיר. תתנו מבצע, הנחה, אבל בלי להוריד מחיר מחירון".

זה עובד. המחירים על פי הלמ"ס ירדו ב-2% בלבד, בפועל הם ירדו בין 5% ל-10%. 

בפועל ההטבות שמקבלים רוכשי דירות גדלו משמעותית. מה שנחשב בעבר למבצע נקודתי הפך לכלי תמחור מרכזי במכירות של הקבלנים, שבו הם מעניקים לקונים ערך כספי גבוה - לעיתים מאות אלפי שקלים. התוצאה היא “הנחות” שעומדות נכון לעת עתה בדרישות של הבנקים שהם אלו שאמורים לאשר הנחות לציבור (כשהם מאשרים הלוואה על פי טופס 4 הם מורים לקבלן שלא לעשות הנחות ללא אישורם). חשוב לציין - בפועל ההטבות מצמצמות את עלות הרכישה בצורה מהותית, בחישוב שערכנו ההנחה מגלמת כ-10% מערך הדירה שנכללת בהטבות השונות בממוצע.

הדוגמה הבולטת ביותר מגיעה כאמור מחברת אזורים אזורים 1.26%  , שהשיקה מהלך שבו הרוכש מקבל הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים, ללא ריבית, ללא הצמדה וללא החזר שוטף. המשמעות הכלכלית יחסית פשוטה: אם רוכש רגיל היה נוטל מיליון שקל מהבנק, הוא היה משלם ריבית של אזור ה-55-60 אלף שקל בשנה. על פני עשור. גם לאחר היוון של התזרים לערך נוכחי היום, מדובר בהטבה שמצטברת לכ-500 אלף שקל. מדובר למעשה במבצע שמגלם חצי מיליון שקל הנחה בפועל, רק בלי להשתמש במילים “הנחה” או “ירידת מחיר”. המחיר הרשמי נשאר קבוע, אבל עלות הרכישה האמיתית יורדת דרמטית.

כדי להבין את הסיבה לכך, ואת הגורמים לעובדה שהקבלנים יעשו הכל כדי לא לפגוע במחיר הרשמי, אפשר להכנס לכאן - מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים. באופן כללי - נראה שלא משנה עד כמה המכירות ייפגעו עבור הקבלנים והיזמים, הם פשוט לא יכולים להרשות לעצמם להוריד מחיר באופן רשמי, הסיבה האינטואיטיבית והברורה מכל היא הפחד מכדור שלג, דרך אגב: הם גם עושים את זה בשלל צורות. כך למשל כתבנו על ויסות מחירי הדירות: הקבלנים בונים לאט וההיצע יצטמצם - כאן - מדובר על שיטה נוספת של הקבלנים ליצור שליטה במלאי הקיים כדי לא לגרום להצפה גדולה יותר כבר ממה שקיים כרגע. מלאי אדיר של מעל ל-82 אלף דירות כבר צף, ונראה שבשנתיים- שלוש האחרונים המזל כבר לא מאיר פנים עבור היזמים  - והוא גם לא נראה באופק.

5% תשואה על ההון העצמי

אזורים לא לבד, והמהלך שלה מצטרף לשורה של פתרונות דומים מצד יזמים אחרים, שמזהים קהל קונים שמחפש ודאות ומימון נוח יותר, ולאו דווקא ירידת מחיר רשמית. כך למשל, יובלים סיטי-בוי מציעה לרוכשי דירות בתל אביב תשואה שנתית  של 5% על ההון העצמי מהרגע שבו נחתם חוזה ועד האכלוס. ההטבה הזו הופכת את המקדמה, שבדרך כלל “שוכבת” ללא רווח - לנכס שמניב החזר שנתי קבוע שגדול מפיקדון בנקאי בכ-2%. עבור רוכשים שמחזיקים הון עצמי גבוה, הצבירה יכולה להגיע לעשרות ואף מאות אלפי שקלים בתקופת הבנייה, בהתאם לגובה המקדמה והזמן שנותר עד למסירה.

מטרו
צילום: מטרו

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו

הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל

רן קידר |
נושאים בכתבה מטרו

מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.

הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת. 

חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.


השקעות ענק בתשתיות

במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.

מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.