חיסון קורונה
צילום: Mufid Majnun

מניית DVAX – רעיון השקעה פחות מוכר בתחום חיסוני הקורונה

לצד החברות הגדולות והמוכרות בתחום החיסונים בכלל וחיסוני קורונה בפרט, יש שוק שלם של חברות עם פעילות מעניינת - שיש להן פוטנציאל מבטיח. מה הפוטנציאל של חברת Dynavax, אלו אירועים בולטים צפויים לה בקרוב, והאם היא עתידה להירכש?
יואב בורגן | (5)

כשמדברים על מניות בולטות של יצרניות חיסוני קורונה, השמות העולים תחילה הם כמובן מודרנה, פייזר וביונטק; ובמידה פחותה לאחר מכן חברות כמו ג'ונסון אנד ג'ונסון, אסטרה זנקה ו-Novavax.

 

אבל, ישנה שורה שלמה של חברות בורסאיות, קטנות הרבה יותר ומוכרות הרבה פחות, שהינן בעלות פעילות מעניינת ומבטיחה בתחום החיסונים בכלל וחיסוני הקורונה בפרט.

 

אחת מן החברות הללו הינה DYNAVAX TECHNOLOGIES CP (סימול: DVAX), חברה אמריקאית בעלת שווי שוק של 2 מיליארד דולר "בלבד", אשר עד להתפרצות מגפת הקורונה היתה מרוכזת בפיתוח וייצור חיסון לצהבת מסוג B. התחלנו לשים לב אל Dynavax במהלך 2016-2017, נוכח הממצאים הקליניים אשר העידו כי חיסון ה-Hepislav של החברה עבור הפטיטיס B הינו יעיל יותר אך גם קל יותר לשימוש (פחות הזרקות) מאשר החיסון המוביל בשוק, ה-Engerix-B של חברת GSK. אך הדרך של ה-Hepislav אל אישור ה-FDA המיוחל בארה"ב היתה קשה ורבת מהמורות, לרבות המלצה שלילית של הוועדה הרפואית המייעצת (ADCOM) ושני מכתבי דחייה (CRL) מצד ה-FDA; החיסון אושר בסופו של דבר רק בנובמבר 2017 והושק בארה"ב בינואר 2018. בפברואר 2021 אושר החיסון לשימוש באירופה.

 

השוק העולמי לחיסונים עבור צהבת B (HBV), נאמד בכ-500 מיליון דולר, שוק לא גדול במיוחד במונחי פארמה, אך נראה כי Hepislav מצוי כיום בתוואי צמיחה חזק: כך, ברבעון המדווח האחרון, הרבעון השני של 2021, מכירות ה-Hepislav הסתכמו בכ-14 מיליון דולר, קרי צמיחה של 470% לעומת אשתקד ו-65% לעומת הרבעון הקודם. הצמיחה המואצת הזו הוסברה בגידול בנתחי שוק וכן בגידול בהזמנות צבא ארה"ב (לצורך חיסון מתגייסים חדשים).

 

עם פרוץ הקורונה יצרה חברת Dynavax שיתופי פעולה על בסיס ה-adjuvant החדשני שב-Hepislav, מולקולת ה-CpG 1018, כשבמסגרת שיתופי הפעולה הנ"ל נבחנה היכולת של ה-CpG 1018 לשפר את יעילותם של חיסונים אחרים. שיתופי הפעולה מסתכמים באספקה מצרפית של עד 800 מנות חיסונים עד לסוף שנת 2022, ו- Dynavaxשדרגה את יכולות הייצור שלה בהתאם לכך. בכפוף להצלחת התוכניות הנ"ל, הסכמי האספקה עשויים לייצר מכירות של ה-CpG 1018 בהיקף של עד 300-400 מיליון דולר עוד במהלך השנה הנוכחית.

 

קשה להתעלם מריכוז אבני הדרך והאירועים הבולטים הצפויים ל-Dynavax בחודשים הקרובים:

Valneva – בספטמבר 2020 הודיעו Dynavax ו- Valnevaעל הסכם אספקה עם בריטניה על פני חמש שנים, של עד 190 מיליון מנות של חיסון ה-VLA2001. מתוך ה-190 מיליון חיסונים, הממשלה הבריטית הזמינה 100 מיליון חיסונים כבר ל-2021-2022. עפ"י ההסכם בין שתי החברות, Dynavax תספק CpG 1018 לצורך ייצור של עד 100 מיליון חיסונים עוד בשנת 2021, ול- Valnevaיש אופציה לרכוש עד ל-90 מיליון מנות נוספות עד לשנת 2025. תוצאות ביניים קליניות לניסוי ה-phase 3 של חיסון ה-VLA2001 צפויות להתקבל במהלך הרבעון הרביעי של השנה, כך שאישור ראשוני מצד הרגולטור הבריטי (ה-MHRA) יכול להינתן עוד השנה. 

Medigen – Dynavax נכנסה ביולי 2020 להסכם שיתוף פעולה לפיתוח חיסון הקורונה של Medigen תוף שימוש ב-adjuvant ה-CpG 1018 של Dynavax. החיסון של Medigen קיבל בחודש יולי השנה אישור חירום רגולטורי בטייוואן למבוגרים בני 20 ומעלה, ולאחרונה הוא גם הושק מסחרית בטייואן. ההשקה בטייוואן מגלמת פוטנציאל מכירות משמעותי ל- CpG 1018של Dynavax. 

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

שיתוף הפעולה עם Clover – Clover גייסה 29,000 נסיינים לניסוי Phase 3 עבור חיסון הקורונה שלה, ה-SCB-2019, ותוצאות הניסוי צפויות להתפרסם ממש בתקופה הקרובה. Clover שואפת להשתמש בתוצאות הנ"ל על מנת לקבל אישורי חירום רגולטוריים (EUA) בסין ובאיחוד האירופי.

שיתוף הפעולה עם Biological E. Limited (BE) - חברת BE מגייסת 1,300 נסיינים עבור ניסוי phase 2/3 בהודו לחיסון הקורונה שהיא מפתחת, ה-Corbevax. ל-BE הסכם עם משרד הבריאות ההודי לאספקת 300 מיליון חיסונים. 

בחודש אוקטובר הקרוב צפויה הצבעה של ACIP, הוועדה המייעצת של המרכז לבקרת מחלות בארה"ב (ה-CDC) לפרקטיקות התחסנות, בנוגע לצורך בהמלצת התחסנות אוניברסלית נגד צהבת B עבור מבוגרים שטרם התחסנו. להערכתה של חברת Dynavax, המלצה אוניברסלית כזו עשויה להגדיל בכ-100%-50% את גודלו של שוק ה-HBV למבוגרים בארה"ב במהלך ה-5-10 השנים הקרובות. ואכן, Dynavax נערכת לגידול הצפוי בביקושים, והחברה גייסה 35 אנשי מכירות חדשים כך שכוח המכירות של ה-Hepislav עומד כעת על 100 איש.    

חברה כמו Dynavax הינה בהחלט מועמדת פוטנציאלית לרכישה ע"י חברת ביו-פארמה גדולה. 

כגורמי סיכון ל-DVAX, נציין את התלות בפוטנציאל של מוצר בודד, ה-Hepislav; הסיכון שהפטנטים על מוצר זה יאותגרו; הקובננטס על החוב של DVAX הכוללים עמידה ביעדי מכירות של ה- Hepislav (לחברה אג"ח להמרה בהיקף של 226 מיליון דולר לפירעון בשנת 2026, לעומת יתרות מזומנים של 346 מיליון דולר); וכן התלות בהצלחת שיתופי הפעולה בתחום החיסונים לקורונה.

 

בצד האפסייד, אבני הדרך המהותיות הצפויות ל-DVAX בעתיד הקרוב מאוד, מהוות בעינינו קטליזטורים פוטנציאליים להמשך הצפת הערך והעליות במניה.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    נתי 31/08/2021 22:04
    הגב לתגובה זו
    החוכמה לזהות בזינוקים הראשוניים ולא אחרי מחיר כפול בזמן קצר. אבל לפעמים...מתבדים
  • 3.
    גיל1 31/08/2021 18:25
    הגב לתגובה זו
    גולדמן המליצו והתחילה לרוץ מ12-
  • 2.
    גדעון 31/08/2021 16:52
    הגב לתגובה זו
    לפני שבוע DVAX נסחרה במחיר של 10$. היום 18$... במחיר הזה אינה שווה השקעה.
  • נתי 31/08/2021 22:11
    הגב לתגובה זו
    תדייק
  • 1.
    מאיר 31/08/2021 16:13
    הגב לתגובה זו
    1.המניה עלתה בשנה אחת פי 32. המניה עלתה לפני כמה ימים 45%
בריטיש אירוויס מחלקה ראשונה עסקית טיסה מחלקת עסקים
צילום: British Airways

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית

חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון

עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס


כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?". 

דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס. 

Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.

ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.

מי מזמין ומדוע?

קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.

בריטיש אירוויס מחלקה ראשונה עסקית טיסה מחלקת עסקים
צילום: British Airways

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית

חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון

עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס


כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?". 

דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס. 

Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.

ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.

מי מזמין ומדוע?

קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.