גידי בר זכאי
צילום: נתי הורטיג
דעה

החלפתם מטבעות דיגיטליים? כך תימנעו ממס כפול

מחזיקי המטבעות הדיגיטליים נדרשים לעיתים לשלם סכומים גבוהים על הרווחים שמקורם בהחלפת מטבעות. הנה מה שאתם צריכים לדעת על התנהלות נכונה // דעה
גידי בר זכאי | (1)

ביטקוין, ויחד איתו מרבית המטבעות הדיגיטליים, מחקו לאחרונה את עליות סוף השנה שעברה והתייצבו לבסוף סביב הערכים בהם נסחרו לפני כשנה, ובמקביל רשות המיסים פועלת בנחישות להכליל את מחזיקי המטבעות ברשת הדיווח.

המצב שנוצר אינו פשוט כאשר מחזיקי המטבעות הדיגיטליים נדרשים לעיתים לשלם סכומים גבוהים על הרווחים שמקורם בהחלפת מטבעות, למרות שבפועל החליפו מטבע דיגיטלי אחד במשנהו. מסבכות את התמונה הן ירידות השערים החדות הגורמות לכך שתשלומי המס לעיתים גבוהים יותר מהערך של האחזקות שנותרו בידי המשקיעים. אז מה כדאי לעשות?

לרשום ולדווח

חוזר רשות המיסים קבע באופן שאינו משתמע: כל החלפה של מטבע דיגיטלי באחר, כל מכירה וקנייה של קריפטו תמורת קריפטו, חייבת במס. כך שאם קניתם ביטקוין, ורכשתם לאחר מכן תמורתו איתריום ובאמצעותו השקעתם ב-ICO, וקיבלתם תמורתם טוקנים, תצטרכו לדווח על שלושה אירועי מס שונים ולשלם מיסים בגינם, למרות שלא קיבלתם תמורת אף אחת מההעברות שקלים או דולרים.

למעשה, כל מי שקנה ומכר מטבעות דיגיטליים, חייב היה מאז ומעולם לנהל רישום ולדווח. צריך להבין - החוזר אינו מעשה חקיקה אלא הבהרה של עמדת הרשות בעניין החוק הקיים. כך, נוצר אפקט רטרו אקטיבי: הוראות החוזר תופסות לגבי כל הפעולות שבוצעו מהרגע שקניתם את הביטקוין הראשון. לכן, הדבר הראשון שצריך לעשות הוא הבסיסי ביותר, לארגן הכל ולדווח כחוק.

 

לא לפעול משיקולי מס

כאשר השערים עולים כולם מרוויחים, גם המדינה. אך כאשר השערים יורדים, המצב שונה. עבור כל אירוע הפסדי כזה ניתן לקזז הפסדים מרווחים אחרים, בין אם מדובר בירידת שערים או אפילו אם מדובר באובדן גמור של המטבעות. אגב, אם אתם מתכננים להמשיך להחזיק במטבעות דיגיטליים ועלה בדעתכם למכור לכמה שעות את המטבעות ואז לרכוש אותם מחדש על מנת להציג את ההפסד ולקזז אותו מול רווחים, אל תעשו זאת.

כל ההתנהלות שלכם חייבת להיות ממניעים כלכליים בלבד. אם אתם מתכננים להמשיך להחזיק מטבעות, המשיכו, ואם לא, מיכרו אותם. התנהלות משיקולי מס עלולה להיראות לא טוב ואפילו להיות, במקרים מסוימים, לא חוקית.

כאן חשוב לזכור גם כלל יסודי במערכת המס שאומר שלא ניתן לקזז הפסדים אחורה, כך שאם הרווחתם ב-2017, יש לשלם את המס בגין הרווח, וגם אם הפסדתם ב-2018, לא תוכלו לקזז את תשלום המס על רווחי 2017 עם הפסדי השנה שאחרי.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

 

אבל החישובים הללו מציפים קושי עצום, שנובע מאי ההתאמה של החוק למציאות הקיימת במטבעות דיגיטליים. מכיוון שאם ביטקוין ומטבעות דיגיטליים אחרים הם נכסים, מדובר בנכסים די דומים - הם עולים ויורדים יחד, התזרים הכללי שלהם דומה, והחלפה ביניהם לא מייצרת ערך כלכלי אמיתי.

המחוקק, אגב, נתן את דעתו למקרים כאלה וקיימים מקרים רבים בהם אדם מחליף נכסים דומים ולא נרשם רווח על המכירה, או שמתקיימת דחיית מס, עד למכירה סופית של הנכס. לביטקוין ולמטבעות האחרים מגיע יחס דומה.

סביר להניח שבסופו של יום הם יקבלו והחוק ישונה בהתאם אבל צריך לדעת שגם נכון לכרגע קיימים פתרונות לא מעטים שעומדים בהוראות החוק וברוחו, פתרונות שמאפשרים למנוע כפל מס ולוודא חישוב מס נכון ומדויק וגם הגיוני וסביר. חשוב לזכור, כי בסופו של יום הרשות, כמו המחוקק מבקשים לגבות מס אמת. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    גיגסי 13/11/2018 19:49
    הגב לתגובה זו
    עד כמה אדון בר זכאי ימשיך לפמפמם את העתבות הממוחזרות שלו על הקריפטו ועל רשות המיסים "שרוצה לגבות מס אמת" עאלק. גלובס תפרסמו אמת, למשל שאדון בר זכאי הוא ממורשעי "פרשת רשות המיסים".
הנשיא טראמפ עולה על מדרגות מטוס Air force oneהנשיא טראמפ עולה על מדרגות מטוס Air force one

הבית הלבן באוויר: סיפורו של המטוס שהוביל את הנשיא טראמפ לישראל

מטוס ה-Air Force One הוא אחד הסמלים המובהקים של ההנהגה, הביטחון ומדיניות החוץ של ארה"ב. מתי עלה לראשונה הרעיון של מטוס אישי לנשיא, איך התפתח ומה קורה היום בתוככי כלי התעופה הכי מפורסם בעולם 

עופר הבר |
נושאים בכתבה טראמפ בואינג


מטוס ה-Air Force One הוא לא רק כלי תחבורה אווירי. הוא סמל יוקרתי ועוצמתי של נשיא ארצות הברית, מעין ארמון מעופף שמסמל את מעמדו המיוחד של הנשיא. מטוס זה מסמל את עוצמת ארה״ב ועבורנו, בנחיתתו בישראל, את הרגעים הבלתי נשכחים של שחרור החטופים כשהלב של כולנו החסיר פעימה. המטוס טס בגובה נמוך מול חופי ישראל וביצע מחווה מעל כיכר החטופים בתל אביב לפני נחיתתו בנתב״ג. 

אז מה הסיפור של כלי התעופה שהוא הרבה יותר ממטוס?

מטוס אייר פורס 1 הוא אחד הסמלים המובהקים ביותר של נשיאות ארצות הברית ושל העוצמה האמריקאית בעולם. מעבר לנצנוצי הצבעים והסמל הלאומי, ההיסטוריה של המטוסים הנשיאותיים עד ליצירת המטוס המיוחד במינו שאנו מכירים היום, הייתה מורכבת ומרתקת וכללה טכנולוגיות ואמצעים ביטחוניים מתקדמים, שינויים וחידושים שהוטמעו בו והפכו את אייר פורס 1 לבית הלבן המעופף. 

הנשיא טראמפ נוהג לנהל שיחות עם כתבים ועם צוותי הסיקור היושבים באייר פורס 1, לעיתים תוך כדי טיסה, מה שיוצר אווירה ייחודית של נגישות וקרבה אל הצוות התקשורתי למרות הגבלות האבטחה.

זוג מטוסי בואינג שמפיקים את כל צורכי הנשיא

בכל פעם שנשיא ארצות הברית עולה לטיסה על מטוס של חיל האוויר האמריקאי, המטוס מקבל את הכינוי Air Force One, שהוא אות הקריאה הרשמי במהלך טיסתו. השם "אייר פורס 1" הוא למעשה אות הקריאה הרשמי לכל מטוס שמטיס את נשיא ארצות הברית. משמעות הדבר היא שכל מטוס של חיל האוויר האמריקאי שבו טס הנשיא באותו רגע, מקבל את הכינוי הזה. 

רוב הזמן, הכינוי מתייחס לזוג מטוסי בואינג מדגם VC-25A (גירסה מיוחדת ומתוחזקת של בואינג 747-200B), שמשרתים את הנשיא ומפיקים את כל צרכיו, מהבטיחות והתקשורת ועד הנוחות והייעוץ המדיני.

סמאד 3סמאד 3

החות׳ים משנים את כללי המשחק - האיום האמיתי על שמי ישראל: Samad 3

הכטב"ם החות'י שגרם לפגיעה הקשה באילת בעיצומו של החג הוא שדרוג משמעותי ליכולות הטכנולוגיות של החות'ים הנשענים על תמיכה מאיראן. מערכות ההגנה של ישראל מספקות תשובה מצוינת, אם כי לא הרמטית, אבל החות'ים מצדם לא שוקטים על השמרים



עופר הבר |


בלילה שקט של קיץ, יולי 2024, כאשר תושבי תל אביב חשבו שהם מביטים בשמי העיר המוארים והרגועים, חדר לשמי העיר כטב"ם משופר מהסוג המסוכן ביותר - ה-Samad-3. הוא פרץ את שכבות ההגנה האווירית המתקדמות ופגע באישון לילה בלב העיר השוקקת לאחר טיסה של 16 שעות ומרחק 2600 ק״מ במסלול מוארך דרך סודן ומצרים מתימן הנמצאת בקו אווירי של 1,800 ק״מ מישראל. 

זה היה רגע דרמטי שהוכיח כי הטכנולוגיה של האיום משתדרגת במהירות והפכה את השמיים הישראלים לזירה תחרותית של מלחמה טכנולוגית שבה כל שנייה קובעת חיים או מוות. האירוע הותיר את המדינה במרדף בלתי פוסק אחרי פתרונות חדשניים להגנה על אזרחיה מפני איומים דומים.

האם הסמאד 3 שובר שוויון?

החות'ים הגיעו בשנים האחרונות ליכולות טכנולוגיות מתקדמות יחסית בתחומי הטילים והרחפנים, המוענקות להם בעיקר עם תמיכה איראנית. בין היתר מדובר על כטב״מים קטנים כמו סמאד 3, שככלל טסים בגובה נמוך עם חתימה מכ״מית נמוכה, כך שקשה למערכות ההגנה האווירית הישראליות לזהותם וליירטם בזמן. כמו כן, שיגרו החות'ים טילים עם ראשי נפץ "cluster munitions" שפועלים על ידי פיזור ראשי נפץ משניים באמצע הטיסה, מה שמקשה על מערכות ההגנה לספק הגנה יעילה מפני הפצצונות הנפיצות שמפוזרות בכמות גדולה על שטח רחב.

ישראל, מצד שני, מפעילה מערכות הגנה אוויריות רב-שכבתיות ומתקדמות ביותר, עם כיפת ברזל כמרכיב העיקרי נגד רקטות וטילים קצרים ובקרוב בשילוב מערכת הלייזר ״אור איתן״. מערכות אלו מדויקות, מתוחזקות בצורה גבוהה עם יכולת תגובה מהירה ויכולת יירוט מעל 90% בממוצע של האיומים. 

לסמאד שלושה יתרונות מובנים המקשים על גילוי מוקדם שלו: חתימת מכ"ם נמוכה, בעיקר בגלל חומריו, מידות קטנות יחסית, ופרופיל טיסה גמיש עם יכולות תמרון וטיסה בגבהים נמוכים ועל פני טופוגרפיה מורכבת. תכונות אלו מאפשרות לו לטוס למטרה בשעה שגילוי מוקדם הופך לאתגר טכנולוגי עם אפשרויות רבות לאזעקות שווא ולחדירה דרך שכבות ההגנה של המדינה.