האם טראמפ יציל 75 אלף עובדים סיניים מפיטורים?
הגישה הקשוחה בה נוקט טראמפ מצביעה על ניסיון להכתבת מדיניות יותר מאשר השתתפות ב"מלחמת סחר" לאחר שסין החלה להוות איום ישיר
האם טראמפ ימשיך במדיניות הנוקשה כלפי הסינים כחלק ממלחמת הסחר? חברת ZTE מואשמת בהפרת הסנקציות שהטיל הממשל על איראן ועונשים כלפי חברות טכנולוגיה בבייג'ינג מעמידות בסכנה עשרות אלפי עובדים סיניים.
טראמפ: "אני בספק אם השיחות על הפסקת מלחמת הסחר יצליחו"
ההחרפה במצב התרחשה בצל איומים של הממשל לפעול נגד ענקיות סלולר כגון ZTE ו-Huawei בשל האשמות על פרצות אבטחה והפרת האמברגו על איראן וצפון קוריאה. הפעולות הנוקשות כנגד החברות הללו עשויות לגרום לפיטורים של עשרות אלפי עובדים סיניים שיאלצו לפנות את השולחנות במידה והממשל ימשיך במדיניותו הנוקשה.
העונש הגורלי שהטיל הממשל על ZTE
מערכת היחסים בין הממשל האמריקני לענקיות הסלולר החלה כאשר טראמפ הורה להעניש את יצרנית הסמארטפונים ZTE. העונש הוטל לאחר שיצרנית הסלולר הפרה סנקציות אמריקניות שהוטלו על איראן וצפון קוריאה באמצעות משלוחים לשתי המדינות אשר מכילים סמארטפונים עליהם מותקנים רכיבי טכנולוגיה שיוצרו בארצות הברית. רכיבים אלו היו בעיקר שבבים שיוצרו על ידי חברות אמריקניות כגון אינטל וקואלקום.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לחברת ZTE ניתנה הזדמנות לתקן את המצב אך היא לא ממש ניצלה אותה. ענקית הסלולר הסכימה לשלם קנס עצום בגובה 1.2 מיליארד דולר וכן לסלק משורותיה עובדי הנהלה בכירים שהיו אחראים באופן ישיר למכירות לאיראן ולצפון קוריאה. בפועל, התברר שלא רק שהחברה לא סילקה את העובדים, אלא הם קיבלו בונוסים נוספים על עבודתם וכי הם לא ננזפו כלל וכלל. בכך, האשים משרד המסחר האמריקני את החברה בהונאת הממשל.
התגובה מוושינגטון לא איחרה לבוא. משרד הסחר בארצות הברית הטיל איסור מוחלט על חברות אמריקניות למכור רכיבים ליצרנית המכשירים הסלולריים למשך לא פחות משבע שנים. חברת ZTE אשר מבחינה טכנולוגית לא מסוגלת לייצר מכשירים סלולריים ללא רכיבים אלו, הקפיאה בעקבות האיסור את פעילותה העסקית. הסאגה התרחשה יום אחד בלבד לאחר הכרזת טראמפ על נסיגה מהסכם הגרעין מול איראן.
אם זה לא מספיק, הממשל האמריקני הודיע בהודעה נפרדת כי טלפונים סלולריים של חברת Huawei ושל חברת ZTE מהווים סיכון "בלתי מתקבל על הדעת" לצבא האמריקני וכי חנויות בתוך בסיסים אמריקניים אשר מוכרות מכשירים סלולריים של החברות מתבקשות שלא למכור את המכשירים לחיילים.
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
- חרם אירופאי על סחורה ישראלית - עד כמה זה משמעותי ומה אפשר לעשות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
לפעולות של הממשל האמריקני השלכות הרות גורל כלפי שוק העבודה הסיני. חברת ZTE הסינית לבדה מעסיקה קרוב ל-75 אלף עובדים ותורמת לכלכלתן של משפחות רבות. פגיעה בפעילותה של החברה תגרום ככל הנראה לפיטורים רחבים ואף עלולה לגרום לקריסתה המוחלטת של החברה.
למרות העונש הגורלי שהטיל הממשל על ZTE, טראמפ יצא בהצהרה מעודדת כאשר פרסם בחשבון הטוויטר שלו כי הוא והנשיא הסיני, שי ג'ינפינג, עובדים בצוותא על פתרון שיתן אפשרות לחברת ZTE לחזור לעסקים רגילים. בנוסף, בציוצו ציין טראמפ כי "יותר מדי עבודות בסין אבדו, משרד המסחר קיבל הוראה לגרום לזה לקרות".
טראמפ: השומר הלאומי של המדינה
במציאות היומיומית, חברת ZTE מייצגת הרבה יותר מאשר עבודות עבור הסינים. לענקית התקשורת תפקיד מכריע בצמיחה הטכנולוגית של סין והרחבתה הרבה מעבר לגבולות המדינה. סגירת שעריה של החברה יהווה מכשול משמעותי בצל שאיפותיה של המדינה לכבוש את פסגת הטכנולוגיה העולמית.
ציוצו של טראמפ גרם לרבים לתהות לגבי כוונותיו. מצד אחד הנשיא נוקט בגישה קשוחה ביותר כלפי פעולות מסחר שפוגעות בביטחון הלאומי, ומצד שני טראמפ נחשב כשומר הלאומי של המדינה אשר לא יהסס לפגוע בכלכלתה של מדינה אחרת לטובת ביטחון אזרחיו.
בהמשך להתרחשויות, פרסם לפני מספר ימים הוול סטריט ג'ורנל כי ארצות הברית וסין גיבשו טיוטת הסכם להצלת חברת ZTE. הידיעה, לפי העיתון, התבססה על גורמים המקורבים לעניין משתי המדינות שציינו כי טראמפ צפוי להסיר את ההגבלות שהטיל על ענקית התקשורת.
טראמפ: "יש שיחות חיוביות עם צפון קוריאה, ייתכן מפגש"
אך טראמפ, כמו שרק הוא יודע לעשות, סתר את הנאמר לגבי טיוטת ההסכם והכחיש את קיומה. "אין שום הסכם", אמר טראמפ והוסיף "נראה מה יהיה". לאחר מכן הוסיף כי במידה וחברת ZTE תרצה לבטל את הסנקציות, היא תיאלץ לשלם קנס עצום בסך 1.3 מיליארד דולר ולבצע שינויים מהותיים בהנהלתה ובדירקטוריון שלה.
עושה רושם כי מטרת התנהגותו של טראמפ היא הכתבת מדיניות יותר מאשר השתתפות ב"מלחמת סחר". עד תחילת שנות האלפיים סין לא היוותה איום מסחרי משמעותי על ארצות הברית. התפתחות הטכנולוגיה במדינה והגלובליזציה אפשרו למדינה, שפעם היה ניתן להצמיד לה את הכינוי "מתפתחת", להפוך למעצמה כלכלית השנייה בגודלה בעולם ולהוות איום ישיר לאינטרסים המדיניים של הממשל. בפעולותיו טראמפ מבקש להמחיש את כוחו של הממשל האמריקני ולהבהיר כי לא אחר מאשר הוא יקבע את הטון.
- 2.עדי 27/05/2018 17:37הגב לתגובה זותמיד אמרתי שהמכשירים הסינים מסוכנים. הם מצותתים לנו כל הזמן ומןכרים את המידע למדינות אויב
- 1.אילן כהן 27/05/2018 16:55הגב לתגובה זוהוא לא רואה בעיניים, כנראה רק ככה משיגים דברים... לא כמו אובמה הפחדן

מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?
XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026
המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת.
בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.
כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.
הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.
- טראמפ מדבר – והמניות עפות: זינוק במניות יצרניות הרכב המעופף ג'ובי וארצ'ר
- המוניות המעופפות ממריאות: ג’ובי נערכת לרכוש את בלייד;היכן אנשים טסים לעבודה במונית?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.