כך תימנעו מהפסד של מאות אלפי שקלים בפרישה
חסכנו, חסכנו, חסכנו והנה הגענו לזמן שבו אנחנו יכולים לממש ולמרבה ההפתעה אנחנו מקבלים החלטות על מימוש מבלי לבדוק ומבלי להבין את המשמעויות עד הסוף. הפעם אני דווקא מתכוון לנכסים הפנסיוניים ולא לשוק המניות.
תארו לכם שבשוק ההון היו אומרים לכם שמימוש מוקדם יכול לתת לכם ערך של מאות אלפי שקלים וההחלטה לדחות את נקודת המימוש תחזיר את עצמה רק אחרי 17 שנה מהיום בו אתם יכולים להתחיל לממש את הנכסים, הייתם חושבים פעמים? כנראה שלא, אבל, בשוק הפנסיוני אנו לעתים מקבלים החלטות כאלה מבלי לדעת.
ברוב המכשירים הפנסיונים הצוברים: קרנות פנסיה חדשות וביטוחי מנהלים ניתן להתחיל לקבל פנסיה חודשית מגיל 60. דרך אגב קבלת הפנסיה הזו אינה קשורה כלל לעזיבת עבודה. בוא ניקח לדוגמא מישהו שברשותו פוליסת ביטוח מנהלים משתתפת ברווחים (שהחלה לאחר 1992) והוא צבר עד גיל 60 סכום של מיליון שקלים. אם ירצה לממש היום את הפנסיה על פי מסלול ברירת המחדל, הפנסיה הצפויה תעמוד על כ-5,200 שקל לחודש (וכן, יש עוד מסלולים ועל זה בטור הבא - מה העלות של מקדם הקצבה).
נניח שנדחה את הפנסיה לגיל 67. בהנחה שאותם מיליון שקל יעשו רווחים של 3% נטו מידי שנה (דבר שכמובן אינו מובטח), הפנסיה הצפויה בגיל 67 תהיה כ-7,800 שקל. אבל, באותה החלטת דחייה הפסיד אותו מבוטח 440,000 שקל אותם היה יכול לקבל מגיל 60 עד גיל 67 ובואו ונניח כי אותו מבוטח המשיך לעבוד ושילם על הפנסיה מס הכנסה וביטוח לאומי בגובה של 40%, עדיין ההפסד נטו עומד על 265,000 שקל נטו!
- איך יודעים כמה כסף נצטרך למחיה בזקנה?
- "הפנסיה בישראל מהטובות בעולם" - על פי מדד מרסר הבינלאומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתי נחזיר את הסכום הזה?
בהנחה שהסכום ששולם לנו יישא תשואה דומה של 3%, ההפסד של אי קבלת פנסיה בגיל 60 יחזיר את עצמו בערך בגיל 77 כלומר 17 שנה מהיום בו היינו יכולים לממש את הפנסיה לראשונה.
האם זה כדאי?
מובן שזה לא מתאים לכל אחד. ישנם תאים משפחתיים שההפרש של כ-2,600 שקל בקצבה היא משמעותית מאד לתקופת הפנסיה. יש לזכור כי מימוש בגיל 60 יקשה עלינו לקנות ביטוח למקרה פטירה ואובדן כושר עבודה על המשך ההפקדות שלנו. ישנם כאלה שהמס השולי שישולם בתקופת "הפנסיה המוקדמת" נמוך יותר ותקופת ההחזר רחוקה יותר.
ומה יהיה אם התשואה תהיה נמוכה יותר? גם הפנסיה וגם הצבירות יהיו נמוכות יותר. דרך אגב, הסכומים משתנים בהתאם לתקופה בו התחיל ביטוח מנהלים והאם מדובר על קרן פנסיה צוברת או ביטוח מנהלים. על מנת שלא יהיה ספק, השיקולים בקרנות פנסיה ותיקות שונים ודורשים בדיקות אחרות.
- מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים
- שער הדולר ירד יותר מדי - בגלל הספקולנטים והמוסדיים; מה יהיה בהמשך?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- שער הדולר ירד יותר מדי - בגלל הספקולנטים והמוסדיים; מה יהיה...
החשוב ביותר זה להבין שהחל מגיל 55 צריך להתחיל להכיר את האופציות השונות הקיימות ב"מימוש הפנסיוני". תכנון פרישה מספיק זמן מראש יכול לתת לנו כלים טובים יותר לקבל החלטות נכונות יותר עבורנו.
- 2.פנסיונרית אוטוטו 09/07/2017 16:11הגב לתגובה זועשו לי חישוב שעדיף להתחיל לקבל כמה שיותר מאוחר כדי לקבל קצבה גדולה יותר (המקדם מובטח).
- 1.לא בהכרח כלכלי 09/07/2017 14:31הגב לתגובה זונכון, יש רווח לטווח קצר, אבל במקום להמשיך לקבל 7800 עד סוף ימיו אותו מבוטח יקבל רק 5200 בחודש. גיל 77 הוא רק נקודת האיזון, ומה שמוצנע הוא שמשם מתברר עומק ההפסד. כלומר אם המבוטח חי עוד 10 שנים (עד גיל 87), מדובר בהפסד של כ-300 אלף שקל, על הפזיזות בהתחלת הפנסיה בגיל 60.
- ירון 09/07/2017 18:03הגב לתגובה זוצודק לחלוטין חייבים לקחת את הנתונים האלה בחשבון, מה הודגם כאן זו חשיבה קצת אחרת המחייבת לפתוח "את הראש" שים לב שכמו שאמרתי יש חשיבות מאד גדולה לצרכים הכלכלים של בני הזוג. דרך אגב גם לא נלקח פה בחשבון שיקולים של קיצבה 7,800 ש"ח + הקיצבה שתצבר מ-7 שנים נוספות יתכן ותהיה חייבת במס כאמור נושא מענין
- אבשלום 10/07/2017 20:31אם הפנסיונר יחיה חלילה עד 100 הוא מפסיד כסף רב. זה נכון?? ומשיכה מוקדמת יכולה להתברר כמלכודת מוות. אז למה הכותרת כ"כ ערמומית. מסקנה... תמיד הכותרות בביז נועדו להטעיית המגזר היהודי. שנאת חינם כבר אמרנו?!

החות׳ים משנים את כללי המשחק - האיום האמיתי על שמי ישראל: Samad 3
הכטב"ם החות'י שגרם לפגיעה הקשה באילת בעיצומו של החג הוא שדרוג משמעותי ליכולות הטכנולוגיות של החות'ים הנשענים על תמיכה מאיראן. מערכות ההגנה של ישראל מספקות תשובה מצוינת, אם כי לא הרמטית, אבל החות'ים מצדם לא שוקטים על השמרים
בלילה שקט של קיץ, יולי 2024, כאשר תושבי תל אביב חשבו שהם מביטים בשמי העיר המוארים והרגועים, חדר לשמי העיר כטב"ם משופר מהסוג המסוכן ביותר - ה-Samad-3. הוא פרץ את שכבות ההגנה האווירית המתקדמות ופגע באישון לילה בלב העיר השוקקת לאחר טיסה של 16 שעות ומרחק 2600 ק״מ במסלול מוארך דרך סודן ומצרים מתימן הנמצאת בקו אווירי של 1,800 ק״מ מישראל.
זה היה רגע דרמטי שהוכיח כי הטכנולוגיה של האיום משתדרגת במהירות והפכה את השמיים הישראלים לזירה תחרותית של מלחמה טכנולוגית שבה כל שנייה קובעת חיים או מוות. האירוע הותיר את המדינה במרדף בלתי פוסק אחרי פתרונות חדשניים להגנה על אזרחיה מפני איומים דומים.
האם הסמאד 3 שובר שוויון?
החות'ים הגיעו בשנים האחרונות ליכולות טכנולוגיות מתקדמות יחסית בתחומי הטילים והרחפנים, המוענקות להם בעיקר עם תמיכה איראנית. בין היתר מדובר על כטב״מים קטנים כמו סמאד 3, שככלל טסים בגובה נמוך עם חתימה מכ״מית נמוכה, כך שקשה למערכות ההגנה האווירית הישראליות לזהותם וליירטם בזמן. כמו כן, שיגרו החות'ים טילים עם ראשי נפץ "cluster munitions" שפועלים על ידי פיזור ראשי נפץ משניים באמצע הטיסה, מה שמקשה על מערכות ההגנה לספק הגנה יעילה מפני הפצצונות הנפיצות שמפוזרות בכמות גדולה על שטח רחב.
ישראל, מצד שני, מפעילה מערכות הגנה אוויריות רב-שכבתיות ומתקדמות ביותר, עם כיפת ברזל כמרכיב העיקרי נגד רקטות וטילים קצרים ובקרוב בשילוב מערכת הלייזר ״אור איתן״. מערכות אלו מדויקות, מתוחזקות בצורה גבוהה עם יכולת תגובה מהירה ויכולת יירוט מעל 90% בממוצע של האיומים.
- שר החוץ הפולני הביא ללונדון כטב"מ איראני והזהיר: "רוסיה יכולה לתקוף בעומק אירופה"
- איך מנצחים את הכטב"מ האיראני - התוכנית של בריטניה ואוקראינה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לסמאד שלושה יתרונות מובנים המקשים על גילוי מוקדם שלו: חתימת מכ"ם נמוכה, בעיקר בגלל חומריו, מידות קטנות יחסית, ופרופיל טיסה גמיש עם יכולות תמרון וטיסה בגבהים נמוכים ועל פני טופוגרפיה מורכבת. תכונות אלו מאפשרות לו לטוס למטרה בשעה שגילוי מוקדם הופך לאתגר טכנולוגי עם אפשרויות רבות לאזעקות שווא ולחדירה דרך שכבות ההגנה של המדינה.

מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים
למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל ונושאים איתם סכנה בטיחותית משמעותית. מה מושך את הציפורים דווקא לאזורים של שדות תעופה ואילו כלים עומדים לרשות הטייסים כדי להתמודד עם האיום המעופף
בשמי ישראל מתרחשת תופעה שמסכנת את בטיחות הטיסות: למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל. הגילוי של הציפורים במרחבי שדות התעופה הופכים את האיום לשגרה שמאתגרת טייסים, חברות תעופה ונוסעים.
כיצד מתמודדת תעשיית התעופה עם האיום המעופף שנמצא מתחת לפני השמיים?
התנגשויות בין מטוסים ללהקות ציפורים, "Bird Strikes", מהוות אחד האיומים הרציניים והנפוצים ביותר בתעשיית התעופה האזרחית והצבאית, עם השלכות בטיחותיות, טכניות וכלכליות משמעותיות. בכל רגע נתון, אלפי מטוסי נוסעים ממריאים ונוחתים בשדות תעופה ברחבי העולם, ונאבקים מול האיום הבלתי נראה אך מסוכן הזה. מדי שנה נרשמות ברחבי העולם עשרות אלפי פגיעות שכאלו, שרובן מסתיימות ללא נפגעים, אך חלקן גורמות לנזקים של מיליארדי דולרים למנועים, לכנפיים ולמערכות מטוס קריטיות.
החשש העיקרי הוא ממפגש בין עופות גדולים למנועי הסילון. יניקה של ציפור אחת לתוך מנוע עלולה לגרום לנזק חמור ואף להשבתתו המיידית.
כשעורב במשקל 450 גרם פוגע במטוס שטס ב-800 קמ"ש
הכוח של ציפור שנכנסת במהירות למנוע סילון מטוס יכול להיות אדיר, לעיתים עד כדי יצירת כוחות של עשרות או מאות טונות בהתאם למשקל הציפור ומהירות המטוס. לדוגמה, עורב אפור שמשקלו 450 גרם שפוגע במטוס הנוסעים במהירות של 800 קמ"ש, מייצר עוצמה של יותר מ-15 טונות, ואילו ציפור גדולה כמו עגור במשקל 7.5 ק"ג עלולה ליצור עוצמה עצומה של כ־100 טונות. פגיעות כאלה יכולות לגרום לקריסת מנוע, לנזק למערכות ההידראוליות, לקריעת מעטה הכנפיים ואפילו לאובדן שליטה בטיסה שגורם לתאונות קטלניות.
- המטוס הסילוני המסחרי הראשון ממריא ומה קרה היום לפני 92 שנה
- מה יקרה למחירי הטיסות בשנים הקרובות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסיבה שציפורים נמשכות לאזורי שדות תעופה קשורה בעיקר לזמינות מזון, סביבת מנוחה נוחה, ומיקומם הגיאוגרפי. שדות תעופה מציעים משטחים פתוחים, לעיתים עם דשא וגידולים, שמושכים חרקים, עכברים וחרקי קרקע - מקורות מזון מרכזיים לציפורים. בנוסף, שדות תעופה ממוקמים לעיתים באזורים רחבים יחסית וכמעט ללא עצים גבוהים, כך שהציפורים יכולות להרגיש בטוחות ולהימנע מטורפים.