"מחיר למשתכן", התכנית שמחלקת מתנות להשקעה
תכנית "מחיר למשתכן" במתכונתה הקיימת היא בזבוז כספי הצבור ומתן סובסידיה לחלק גדול מהזוכים, אשר אינם ראויים לכך. אחרי יותר משנה בה התכנית פועלת ניתן לבחון אותה בעיניים מקצועיות והוגנות.
תוצאות ההגרלות ושיחות עם הזוכים, מצביעות על נתון מדהים שלפחות 50% מהם רכשו דירות באתרים בהם אינם חושבים לעבור לגור בהם. מדוע קנו? המדינה נותנת. לא תיקחו? הגיעה הזדמנות, המדינה מחלקת מתנות אז הרוכשים משקיעים בדירה להשכרה לחמש שנים ואחרי כן מוכרים, נהנים מהרווח וחוזרים לשוק החופשי לחפש דירה עם הון מתנת המדינה.
זאת ועוד, מאחר ואין כל קריטריונים של הכנסה והון, על זהות זכאים, הרי בין הזכאים ישנם גם כאלה שבאו מבתים עשירים ושיכולים בנקל לממן להם רכישת דירה אז מדוע המדינה נותנת להם מתנות?
במצב הנוכחי התכנית ממריצה למעשה זוגות צעירים לרכוש דירה ולהיכנס לחובות ארוכי טווח כאשר הם היו מעדיפים ליהנות מדיור ראוי בשכירות. ראוי היה אילו המדינה הייתה יוזמת בניה להשכרה, בדמי שכירות מופחתים ורק לאלה שאכן מתכוננים לגור בדירה וללא שעבוד לתשלומי משכנתא גבוהים.
- היצע דירות גדול בדרך - סיום תקופת החסימה מתקרב
- ראשון לציון: מאות דירות "מחיר למשתכן" משתחררות לשוק - והמחירים בירידה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
זה לא בשמים. המדינה יכולה לצאת במכרזים של "עסקת קומבינציה" בעיקר באזור המרכז, ירושלים וחיפה, בה הקבלן מקבל את הקרקע מהמדינה ותמורתה משלם למדינה באחוז מסוים של דירות מתוך הפרויקט. הדירות תשארנה בבעלות המדינה, אשר תקבע את דמי השכירות ברמת מחיר נאותה לאותם זכאים. הדירות תשמשנה לאורך השנים להשכרה להרבה דיירים זכאים והסובסידיה תתחלק בין כולם ולא תינתן כמו היום לבודדים שחלקם אכן זכאים ראויים, אבל "מכריחים" אותם לרכוש דירה, והשאר מצפים לרווחי הון.
מחירה של דירה משקף שני מרכיבים - האחד, שכר דירה המשקף את הצורך במגורים, והשני, נכס להשקעה. ככל שעובר הזמן מתברר שמחיר למשתכן הוא לא יותר מכותרת שהיא גם היא כבר לא מי יודע מה. המדינה צריכה לסבסד לזכאים רק את מרכיב שכר הדירה ולא לחלק מתנות "נכס להשקעה".
- 8.אחד העם 09/04/2017 10:37הגב לתגובה זוכתבה זו היא עוד דוגמא לכתבה ממומנת של עוד אינטרסנטים. תכנית מחיר למשתכן היא התכנית הכי נכונה והכי צודקת שיש לזוגות הצעירים. מאחר והיא מאפשרת לכל זוג צעיר להחזיק בדירה. ואין זה משנה כלל אם הם יגורו בה או לא. בסופו של יום הזוג הצעיר יחזיק בדירה. וזה מה שחשוב כאן. בהצלחה כחלון. תתעלם מכל האינטרסנטים.
- 7.אבשלום חום 05/04/2017 22:21הגב לתגובה זוולמכור בחצי חינם רק למי שמתכוון לגור. במקביל להכפיל תדירות הרכבת. ולאפשר נגישות למרכז
- 6.מחיר למשתכן - התכנית שמלחיצה את האינטרסנטים (ל"ת)יוסי בלו 05/04/2017 08:49הגב לתגובה זו
- 5.תוכנית גרועה שמעכבת את ההיצע (ל"ת)ארז 05/04/2017 07:53הגב לתגובה זו
- 4.שי 04/04/2017 23:54הגב לתגובה זומי שקונה קונה לא בשביל סיבוב קונה בשביל שיהיה לו דירה כמה דירות יש לך ? תהיה גבר ותגיד
- 3.sharon.amouyal1 04/04/2017 02:46הגב לתגובה זואין שום דבר מושלם, אבל עדיין זאת התכנית הכי טובה שהיתה עד עכשיו
- 2.יש ר א לי 03/04/2017 15:51הגב לתגובה זוזה מתאים רק לעשירים. כחלון מיטיב עם העשירים ודופק את הנזקקים. עכשיו יצאו עם 3600 דירות במודיעין בהנחה של חצי מיליון ש"ח, גם בראשון וברעננה עשו דבר דגומה, ומה קרה? מי שלא יכול לגייס סכום משמעותי או לעמוד בהחזרי משכנתא גבוהים וגם לשלם שכירות יצא, מי נכנס? העשירים. התכנית מחייבת לקנות דירה חדשה ולהמתין שנים. במקום זאת היה נכון לתת מענק למי שבאמת זקוק ומגיע לו ושיקנו דירה קיימת במקום ובמחיר מתאים ויוכלו לגור מייד ולשלם רק משכנתא. כחלון לא מבין שהוא עושה עוול? ביזיון, כחלון=כשלון. הנזק שהוא גורם ענק לעומת תועלת זניחה. ובכלל, מתנות לפי הגרלה? זה צודק? והנזקקים משלמים את המחיר כי העלות במיליארדים של מחיר למשתכן באמת הולכת לעשירים. תעצור את התכנית הדפוקה הזאת כחלון. בכל מקרה בבחירות הבאות זה יעצר כי כחלון ילך הביתה או לספסלים האחוריים באופוזיציה בסיעת יחיד.
- 1.מידע קריטי לרוכשים 03/04/2017 14:18הגב לתגובה זוקריאה באתר "מידע קריטי לרוכשי הדירות" כמו שקורה בכתבות אחרות של שמאים. יפה מאוד.
- מחירים בזינוק בעלייה 04/04/2017 07:57הגב לתגובה זורק 80 אלף נרשמים בתוכנית של פחלון וזה זכאים . מה עם האחרים שלא זכאים כי הייתה להם דירה לפני 5 שנים לדוגמא...וכולם רוצים לגור במרכז הארץ לא בעפולה...קח דוגמא גוש 7373 עד 7375 תבדוק מחירים חצי שנה אחורה מחירים מזנקים. מרכז הארץ.
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
