הניו-דיל של טראמפ לתעשיית האנרגיה
בסוף השבוע האחרון הושבע דולנד טראמפ לנשיאות בארה"ב, כנראה הנשיא השנוי ביותר במחלוקת שנבחר בתולדות ארה"ב. למרות חוסר הוודאות, והשינויים הכלכליים שמלווים כניסה של נשיא חדש, תעשיית האנרגיה האמריקאית מקבלת את המינוי בשמחה. על פי החזון של טראמפ, שהוצג במהלך קמפיין הבחירות, ארה"ב צריכה ליצור 'עצמאות אנרגטית' תוך ניתוק כל תלות בקרטל אופ"ק או בכל מדינה אחרת שעוינת לאינטרסים של ארה"ב, והגדלה מסיבית של ההשקעות בתחום האנרגיה.
בין ההבטחות הגדולות של טראמפ לסקטור האנרגיה ניתן למנות את ההבטחה לצמצום הרגולציה הפדרלית, קיצוץ בכוחו של ה-EPA (המשרד להגנת הסביבה האמריקאי), ביטול תכנית האקלים של אובמה ועידוד חיפושים ופיתוח של מאגרים חדשים על ידי פתיחה של שטחים יבשתיים וימיים פדרליים. בנוסף, טראמפ הצהיר כי הוא רוצה שארה"ב תהפוך ליצואנית נטו של גז ונפט ושייבוא הנפט לארה"ב ייפסק, במיוחד זה המגיע מקרטל אופ"ק.
יוסטון מחכה לטראמפ
על פניו, הצהרות טראמפ נראות מבטיחות במיוחד למפיקי הגז והנפט בארה"ב. אבל יש כמה דברים שצריך לקחת בחשבון בעת שמנסים להעריך את השפעות הצעדים שהממשל האמריקאי עשוי להוביל בהמשך להצהרות אלו.
נכון להיום, הרגולציה בתחום הנפט והגז, שנקבעה עוד בתקופתו של ממשל אובמה היא קלה ומקלה ביחס למדינות אחרות בעולם. כך שההבטחה של טראמפ לצמצם את הרגולציה הפדרלית ולצמצם את כוחו של המשרד להגנת הסביבה האמריקאי, לא תוסיף כנראה הרבה קידוחים ופרויקטים נוספים, מעבר לאלו שתוכננו בעבר. היכן ההבטחה להקלה רגולטורית יכולה לעזור? בעיקר בשטחים הפדרליים השונים שהן אדמות ציבוריות ושטחיים ימיים.
- מחירי הנפט יורדים בחדות בעקבות הגדלת התפוקה של אופ"ק+
- אופ"ק+ מפתיעה עם הגדלת תפוקה – האם שוק הנפט בדרך לירידות חדות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות שאיבדה את הבכורה של 'צרכנית האנרגיה הגדולה בעולם' לטובת סין, חשוב להבין כי ארה"ב עדיין נותרה מעצמה אנרגטית. קצת סדרי גודל להמחשה: צריכת האנרגיה של ארה"ב גדולה ב-40% מצריכת האנרגיה של האיחוד האירופי כולו. היא גבוהה מפי 5 מצריכת האנרגיה באפריקה כולה, פי 90 מצריכת האנרגיה בישראל ולמעלה מפי 3 מצריכת האנרגיה במדינה הנמצאת במקום השלישי ברשימה – הודו. לאוהבי טריוויה של אנרגיה כדאי גם להכיר מספר נוסף – למעלה מ-40% מצריכת האנרגיה בעולם מקורה בארה"ב וסין.
למרות משאבי הטבע האדירים שנמצאים בשטחה של ארה"ב, ארה"ב נאלצה באופן קבוע לייבא כמויות גדולות של אנרגיה. בשנות ה-60 של המאה הקודמת הצליחה ארה"ב לספק מהפקה מקומית 70%-80% מהנפט שנדרש לה, אך במשך השנים צריכת הנפט של המדינה זינקה, בעוד שמאמצע שנות ה-80 תפוקת הנפט המקומית בארה"ב הלכה וירדה, עד שבשנת 2006 רק שליש מהנפט בו נעשה שימוש בארה"ב הגיע מהפקה מקומית.
טראמפ ומהפכת הפצלים
באותה תקופה החלה מהפכת הפצלים בארה"ב שהשפיעה באופן דרמטי על הפקת הנפט והגז בארה"ב. ארה"ב הצליחה בתוך עשור להכפיל את קצב הפקת הנפט המקומי. למרות התמיכה מצד תעשיית הפצלים, ארה"ב עדיין תלויה במקורות חיצוניים לאספקת 40% מצריכת הנפט הגולמי שלה, כאשר יותר משליש מיבוא הנפט לארה"ב מגיע ממדינות אופ"ק. למעשה, בשנת 2015 מדינות אופ"ק (בעיקר סעודיה וונצואלה) סיפקו למשק האמריקאי כ-16% מהנפט הגולמי. בשורה התחתונה, בזכות מהפכת הפצלים ארה"ב כבר הורידה באופן משמעותי את יבוא הנפט ממדינות אופ"ק. היקף היבוא כיום המהווה מחצית מהכמות שיובאה לארה"ב בשנת 2008. עכשיו תחת ממשל טראמפ וההקלות הרגולטוריות הצפויות, בהחלט ייתכן כי התפוקה עוד תגדל.
- משבר אשראי בשוק הנדל"ן - מניף מגלגלת חובות שיזמים לא מסוגלים להחזיר
- הגענו לרגע המכריע בוול סטריט?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
חוזרים לפחם?
בנוגע לפחם, ממשל טראמפ מצהיר כי הוא יפעל "להחיות" את מגזר הפחם במדינה. יש להדגיש בעניין זה, כי למרות שצריכת הפחם במדינה ירדה בכ-30% מאז הגיעה צריכת הפחם בארה"ב לשיא בשנת 2005, מגזר הפחם לא ממש מת אף פעם בארה"ב. נכון לשנת 2015 ארה"ב הינה צרכנית הפחם השלישית בגדולה בעולם, ומפיקת הפחם השנייה בגדולה בעולם. בעניין זה נראה כי מדיניות טראמפ תתייחס בעיקר לביטול 'תכנית חשמל נקי' של ממשל אובמה. התכנית הייתה אמורה להביא לירידה של 30% בפליטות מגזר החשמל בארה"ב עד לשנת 2025.
לפני מספר חודשים פרסם מנהל המידע של מחלקת האנרגיה של ארה"ב (EIA) שתי תחזיות מפורטות למשק האנרגיה האמריקאי. תחזית אחת כללה את יישום תכנית 'חשמל נקי' של ממשל אובמה, והתחזית השנייה לא התייחסה להגבלות התכנית. על פי התחזית שאיננה מתייחסת להגבלות לתכנית אובמה ושנראית קרובה יותר למדיניות אותה יוביל ממשל טראמפ, היקף השימוש בפחם בארה"ב צפוי להישאר בעשור הקרוב ברמות הקיימות, והיקף השימוש באנרגיות מתחדשות צפוי לעלות בקצב מתון משמעותית מאשר ב"תכנית חשמל נקי".
כניסתו של טראמפ לבית הלבן משמעותה בשורות טובות עבור תעשיית הגז-נפט האמריקנית. תפוקת הנפט והגז בארה"ב גדלה באופן משמעותי משנת 2009, בלי קשר לממשל טראמפ, אך אין ספק כי הממשל החדש ימשיך לתמוך במגמה זו ויוריד חסמים רגולטורים ככל שניתן, תוך הקטנת התלות האנרגטית במדינות זרות ויצירת ביטחון אנרגטי שנשען על משאבים פנימיים.
המחבר הוא אמיר פוסטר, מנהל מחלקת מחקר ואסטרטגיה באיגוד תעשיות חיפושי הנפט והגז בישראל.
- 5.איציק 29/01/2017 17:57הגב לתגובה זויושב כבר שנים עם סכום משמעותי בחברה. וישן בשקט. הכוון צפונה , לאט אבל בטוח.
- 4.עצוב 29/01/2017 16:03הגב לתגובה זועוד כולנו נשלם על ההחלטות האומללות האלו, כולל ארה"ב שבה כל כך הרבה נכסים צפויים לשקוע מתחת לפי הים הגואים בפלורידה, ניו אורלינס וניו יורק
- 3.ארנון 27/01/2017 05:44הגב לתגובה זובמחיר הנוכחי יושקע מעט בפיתוח ושימוש במקורות אלטרנטבים
- 2.עתיד הגז בישראל תלוי ביבי (ל"ת)Full 27/01/2017 01:19הגב לתגובה זו
- 1.תודה (ל"ת)גרין 26/01/2017 21:51הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
