משכנתא - שבעה חטאים שגורמים לנו להפסיד לא מעט כסף
משכנתא היא עסק רציני מאוד. רובם המכריע של משקי הבית בישראל נזקקים לה על מנת לממן את קניית הנכס שלהם. במרבית המקרים בחירת המשכנתא מתבססת על סדרת החלטות רגשיות מצד הלווים, שנפגשת עם מערכת כלכלית משומנת הנאמנה לניהול הסיכונים והאינטרסים העסקיים שלה. אני מאמין שאנחנו חייבים להתייחס אחרת לגמרי למשכנתא שלנו. מדובר בהחלטה כבדת משקל, כזו שדורשת מחקר של ממש וירידה לפרטים הקטנים. נוטלי המשכנתאות מוצפים באינפורמציה שאינה ברורה להם, ולכן הם מגיעים בעמדת נחיתות למפגש עם הבנק.
הנה כמה חטאים שאפשר וכדאי ששני הצדדים ישתחררו מהם:
אין שקיפות!
נטילת משכנתא הינה אחת העסקות החשובות ביותר שרובנו נערוך אי פעם. הבנקים גם הם מתייחסים למשכנתא ברצינות: הם רוצים לתת לכם הלוואה עם מינימום סיכון, מקסימום רווח ולוודא שההלוואה הזאת תישאר אצלם לאורך כל התקופה. איך זה משפיע עליכם? מתי קיבלתם דוח סילוקין שנתי? הלכתם לבנק וביקשתם משכנתא. האם סיפרו לכם בבנק את כל מה שאתם צריכים לדעת או בחרו בנתון אחד בלבד, כמו ההחזר החודשי, והתמקדו בו? חוסר השקיפות הזה הופך אתכם ללקוח שבוי. אז עד שהבנקים יהיו יותר שקופים, קחו אתם אחריות ודאגו לשאוב את המידע שדרוש לכם מהם. כך תמנעו משגיאות שיעלו לכם הרבה מאוד כסף.
עצלות
אל תיתנו לחוסר הידיעה לשתק אתכם ולקבל החלטה פזיזה. לא אחת אנו נתקלים בלקוחות שמקבלים את ההצעה הראשונה שהם שומעים מכיוון שהם "נמצאים בבנק שנים" או מפני ש"שם החבר הכי טוב שלי לקח משכנתא והם נחמדים מאוד". אל תתעצלו! פגשו לפחות שלושה גופים המעניקים משכנתאות ואל תוותרו על יועץ משכנתאות בלתי תלוי, והשוו היטב בין הנתונים. המטרה לקבל החלטה שקולה ואחראית, ויש לעבוד, ללמוד ולקרוא על התחום כדי שההחלטה תהא כזו. נהגו כך גם בביטוחי המשכנתא, העלולים להיבדל בשקלים בודדים בתשלום החודשי ולהסתכם בסוף הדרך בסכום העלול להגיע גם לעשרות אלפי שקלים.
חמדנות
אחת הטעויות הנפוצות בנטילת משכנתא היא אופטימיות יתר וחוסר הכרה ביכולות ההחזר שלכם, מה שעלול להוביל למצב שבו אתם ממנפים עצמכם לדעת. לא מעט נוטלי משכנתא נאלצים ליטול הלוואה נוספת כדי לממן קניית נכס שידם אינה משגת אותו. הישארו צנועים ומנפו עצמכם באופן שבו תוכלו להמשיך ולשמר רמת חיים נורמלית במהלך עשרים השנים הבאות. הביאו בחשבון שגם אם רכשתם דירה שאינה בית חלומותיכם, תמיד ניתן לשפר אם חל שינוי חיובי ברמת ההכנסה שלכם. הישארו ריאליים וצנועים והימנעו מנטילת הלוואות העלולות להכניס אתכם למצוקה כלכלית בעתיד.
- בנק ישראל: בנק מזרחי טפחות הוא הכי יקר בהלוואות ומשכנתאות
- פועלים עם תשואה להון של 16.7% ורווח נקי של 2.5 מיליארד שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פזיזות
הבנקים מדירים את הזוגות הצעירים מן השוק באמצעות תנאי מימון מחמירים. כיום, למרות שתנאי הסף למימון הם 25% הון עצמי, בפועל נדרשים הלווים לגייס כ-30% מסכום הקנייה על מנת להיות זכאים למשכנתא כדי למנוע סיכון מהבנק. ומה קורה בפועל? אותו בנק מציע במקביל הלוואות נוספות על מנת להגיע לסף הנדרש.
בימים אלו נדונה בכנסת ישראל הצעת חוק שאמורה להחזיר את היקף המימון ל-90%, כפי שהיה נהוג בעבר. אם חקיקה ממשלתית שקרובה לאישור עלולה לסייע, המתינו בסבלנות. עד שזה יקרה, אם אתם צריכים משכנתא אל תתעצלו. המשיכו לחפש דירה שלא תחייב אתכם לבנק בסכומים של אלפי שקלים בחודש.
הימורים כפייתים
כידוע, ניתן ליטול משכנתא בשילוב של מספר מסלולים. יש מטרה אחת לכך: פיזור סיכונים שיימנע מכם להצמיד את החוב למסלול אחד, שעלול להיות מושפע באופן קיצוני מתמורות כלכליות ולהשפיע דרמטית על החזרי המשכנתא. התייחסו אל המשכנתא שלכם כאל מסלול תשלומים ארוך טווח, רק שבניגוד לתיק השקעות, הסכומים בו אמורים להצטמצם ככל הניתן.
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
- חרם אירופאי על סחורה ישראלית - עד כמה זה משמעותי ומה אפשר לעשות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
אימפולסיביות
אתם קונים דירה היום, חותמים על המשכנתא היום אבל שוכחים שהמשכנתא הזאת איתכם לעוד הרבה מאוד שנים. אולי כדאי שתחשבו פחות על מצבכם הכלכלי נכון להיום ותזכרו שאתם צריכים לחזות מה יהיה מצבכם הכלכלי בעשרים השנים הבאות. בועת הדוט.קום, לדוגמה, תפסה הייטקיסטים רבים עם המכנסיים למטה; עובדים שהשתכרו עשרות אלפי שקלים בחודש והתחייבו להחזרים גבוהים מאוד פוטרו מעבודתם ונאלצו לחשב מסלול מחדש. עניין שעלה להם, במקביל לאובדן מקום העבודה, בהוצאות נוספות שנבעו ברובן מהארכת זמן המשכנתא.
בממוצע, 70% מן המשכנתאות הנלקחות בישראל אינן מסתיימות במסלול המקורי בו נלקחו.
שימו לב הן להוצאות הצפויות של התא המשפחתי שלכם והן לתכנון נכון של המשכנתא ברמת פירעונות מוקדמים, קנסות ומחזורים.
קופאים על השמרים
- 5.זוגות צעירים לא קוראים ביזפורטל (ל"ת)הערה 13/03/2016 11:00הגב לתגובה זו
- 4.נעמי 08/03/2016 03:06הגב לתגובה זוכתבת במאמרך המצויין ש"בממוצע, 70% מן המשכנתאות הנלקחות בישראל אינן מסתיימות במסלול המקורי בו נלקחו"כנראה שמשהו עשה עבודת תחקיר גם על התחום הזה.איך כל זה ישפיע עלי: שברגע האמת לא אצליח לשקול ולקחת משכנתא שתתאים לי ולמשפחתי
- 3.נועם 07/03/2016 16:35הגב לתגובה זוצפויה להתמתן עליית המחירים - האם אני אופטימי מדי...כדאי להיות אופטימי רק ככה נשרוד את התקופה הזאת וכדאי שהמדינה תתאמץ ותצליח לשווק מגורים לציבור בהיקף רחב
- שרית בר אל 07/03/2016 22:45הגב לתגובה זולא הייתי קוראת לזה אופטימי אלא ריאלי
- 2.בקפיטלֹ פוּינט הרוּח 04/03/2016 19:19הגב לתגובה זוזה נוּשׁא חשׁוּב מאוּד
- 1.תמיר 03/03/2016 10:31הגב לתגובה זואימפולסיביות, חמדנות, מהמרים כפייתיים קופאים על השמרים - תגיד אתה אמור להיות איש מקצוע אז מה אתה כותב כתבה בנושא שאין לך מושג בכלל !!!! בעיית המשכנתאות בארץ נובעות בעיקר בחוסר תחרות משווא במערכת הבנקאית שיותר אי תחרות וחוסר שקיפות, בנוסף מחירי נדל"ן הזויים שמזינים את המערכת הבנקאית. אז נכון שלטבע האנושי יש השפעה אבל כל מה שכתבה גם רלוונטי לקניית אופניי יוקרה! לך תעשה שיעורי בית ואל תבלבל לאנשים את הראש. יום מקסים לך
- פריצל 07/03/2016 09:21הגב לתגובה זוהסביבה ההזויה שאתה מתאר נכונה אבל מעודדת את החטאים. במו עיני ראיתי זוגות שנופלים בחטאים שצויינו וחבל משום שהעונש לצערי בוא יבוא. חלקם יודעים שהם חוטאים ומכחישים זאת וחלקם, בעיקר הלא מתמטיים מביניהם והחמדנים מביניהם אינם מבינים את גודל החטא במינוף שאינו לוקח בחשבון את הגדלת המשפחה, את חוסר היציבות בעבודה, את האפשרות להרעה במצב הבריאותי ו/או התעסוקתי במשך 25 שנים ואת גודל ההשתעבדות. ישנם זוגות שמפנים את כל משאביהם הכספיים לדירה עם משכנתא של מליון שח וגוזרים על עצמם איכות חיים של עוני ודוחק בתוך דירה במחיר מופקע שהם באים לישון בה בערב. בתקופה של בועה צריכים להיות צנועים בדרישות ולשדרג בהמשך.

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.