אל תשחקו 'רולטה רוסית', צאו לדרך עצמאית
צריך להודות - העולם השתנה. החל מאזור גיל 40 אנו נזרקים לאזור הדמדומים בו שולטת אי הוודאות. בימנו לרוב השכירים בישראל אין ביטחון תעסוקתי עד הפנסיה. המצב כיום מורכב יותר ממה שהיה פעם, לקראת גיל 50, הסיכוי של עובד למצוא עבודה הוא כמעט אפסי, שלא לדבר על עבודה שגם תספק אותו. בשלב הזה של החיים אנו נעים בין שני קצוות של הגרף או שנהיה מוכשרים מדי לתפקיד, או שלא נתאים לדרישות הזמן. ובכל מיקרה ישלמו לנו פחות.
משבר גיל ה-40 הופך להיות מותרות שלא נוכל להרשות לעצמנו. עובדים בוגרים בישראל צריכים להמשיך להילחם במלחמת הישרדות לא פשוטה בשוק התעסוקה. חיפוש עבודה בגיל זה עומד על 10 חודשים בממוצע, וזה רק בשביל הזכות להיות מפוטרים מעכשיו כל שנה מחדש. תסתכלו מסביב ותראו כמה חברות גדולות ומוכרות בישראל, כמו ECI וקומברס, שלחו את העובדים שלהן למדבר תעסוקתי בו לא לכולם יש מקום עבודה שזקוק לכישורים שלהם. למעשה, אם אתם עכשיו בערך בני 40 ואין לכם קביעות במקום העבודה אתם בוודאות לוקחים סיכון משמעותי לרווחה הבסיסית שלכם בעתיד. לא מאמינים לי? תבדקו, צאו למחקר קטן - כמה עובדים בני 55 ומעלה ראיתם בסביבה? התשובה גם בארגונים יחסית גדולים תהיה מספר חד ספרתי קטן. העולם שייך לצעירים. היכולת לעבוד עשרות שעות ביום, חוסר המחויבות למשפחה או זוגיות וסיבות נוספות ומוכרות גורמות למעסיקים להעדיף צעירים על בוגרים.
אז מה עושים?
כשהבנתי שכשכירה אני רק מוצר עם חיי מדף מוגבלים החלטתי רגע לפני שהפכתי למוצר פג תוקף לצאת לעצמאות כלכלית מלאה. זה קרה בגיל 35, אומנם דרש מעט אומץ ותכנון מוקדם, אבל היה בלתי נמנע. רגע לפני שאתם מאבדים את האמונה בדבר שהוא אתם, צאו אל העולם. הבחירה לפתוח עסק שיוכל לפרנס אתכם גם כשהגיל והכישורים במקום העבודה הנוכחי יהיו פחות רלוונטיים.
נכון, לרוב השכירים פתיחת עסק נראית כמו דבר מסורבל ומסובך, אך בעולם של היום, שכירים לא יכולים להמר על כך שישמרו על רלוונטית בשוק התעסוקה כשכירים בני 50 או יותר. נכון שבפתיחת עסק יש סיכונים, אך עקיפת מכשולים, התייעצות עם מומחים ותכנון מראש עשויים להיות ההבדל בין עסק מצליח לשכיר שצריך להסתפק בפחות ולעשות בעבודה יותר.
- הצעה: עסקים עד מחזור של 300 אלף שקל לא ידווחו למס הכנסה; מה הסיכויים שזה יקרה?
- גם בצפון: בכל עסק שלישי נתפסו ליקויי ספרים - האם זה קל מידי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בניגוד לעמיתיהם הצעירים, ליזמים בוגרים יש הבנה לגבי דרך הפעולה של ארגונים והגורמים המבדילים בין עסק מוצלח לעסק כושל. יזם צעיר נבדל מיזם בוגר בעצם היכולת שלו להיכשל. יזמים בוגרים יכולים לעשות שינוי בתחום בו הם עוסקים, או לחלופין, להמשיך ולפעול בתחום בו הם פועלים, רק בדרך שלהם.
השאלה המתבקשת, למה זה לא קורה אצל כל שכיר בוגר בישראל? התשובה במקרים של שכירים ותיקים שיוצאים לשוק החופשי במילה אחת - פחד. וביותר ממילה אחת, הצורך המאתגר לעזוב את אזור הנוחות של הקיוביקל, המשרד, רכב החברה והיציבות הפיקטיבית שמקום עבודה זמני לטווח ארוך מעניק לשכירים רבים. זה לא נוח לעבוד תקופה מסוימת מהבית, לשבור חיסכון, לתכנן קדימה, להוביל משהו שהוא רק שלך, כולל הסיכון וכל כאבי הראש הכרוכים בכך. יש להרגיע את החרדה הכללית ממהלך של פתיחת עסק. באמצעות חשיבה נכונה, עבודה ממוקדת, תכנון, אהבה ובחירה נכונה, עצמאים חדשים ומצליחים יכולים בקלות לצאת ממעגל האימה של שוק העבודה שבו מנפים עובדים החוצה בדומה לרולטה רוסית.
- 7.אלי 15/08/2015 16:35הגב לתגובה זוהכי קל להתפרנס מלתת עצות לאחרים. הייתי מתרשם הרבה יותר מגברת סיידורף אם היתה מנכלית של עסק אמיתי עם לקוחות ומוצר. "עסק" שתפקידו הוא לעזור לאנשים אחרים לפתוח עסק יש בארץ כמו חול.
- 6.אברשקה 13/08/2015 20:57הגב לתגובה זומתעורר בכל שעה בבכי וצעקות
- 5.רועי 13/08/2015 13:56הגב לתגובה זוסתם גיבוב של סיסמאות.. שזה בד"כ מה שקאוצ'רים עושים .. נותנים לך מוטיבציה.. לפתוח עסק ? איך ? מאיפה תביא את הלקוחות ? יש לך יכולת טכנולוגית לדעת מה עושים ? איך ? בקיצור, אולי אפשרי אבל בהחלט לא פשוט.. דרוש מוניטין וניסיון..
- שגיא 13/08/2015 18:31הגב לתגובה זולפתוח עסק או להיות עצמאי,בישראל זה ממש ממש לא קל....לא כל אחד יכול לעשות את זה והרוב נכשלים ונכנסים לחובות ופשיטות רגל.....צריך תכנון ארוך טווח ולהתחיל מקטן.
- 4.מאשה 12/08/2015 21:35הגב לתגובה זוצודקת לגמרה, מקצועית ומעוררת השראה. איילת עוזרת להמון אנשים לעבור את המשבר ולצאת לעצמאות מכל בחינה אפשרית.
- 3.מצדיק 12/08/2015 17:57הגב לתגובה זומאז שאני עצמאי הכל אצלי דבש ביחס לעולם השכירים שבו המהות היא רק להגביל אותך...
- 2.איציק 12/08/2015 15:45הגב לתגובה זוכנראה מנכלית גרועה, אני עכשיו מנסה למצוא את החברה של ברשת כדי לראות מה הם עושים, ואין זכר.....
- רפאל 13/08/2015 10:21הגב לתגובה זוברור שלא תמצא ברשת את האתר. האתר לא עובר קידום אורגני וזה לא עובד ללא קידום SEO. אני יכול להגיד לך מניסיון שאף אתר של אף בעל מקצוע לא משנה אם הוא הכי תותח בעולם לא תמצא ברשת אם האתר לא עובר קידום SEO. אני מכיר אותה אישית ומקרוב ואין בנאדם יותר מוכשר, רציני, ומקצועי מאיילת השחר.
- לירון 12/08/2015 17:59הגב לתגובה זואני דווקא מצאתי את הלינק לאתר שלה http://www.be-inspiration.com/
- 1.איש אחד 12/08/2015 14:40הגב לתגובה זואני בן 36עובד כמו משוגעברגע שאוריד רגל מהגז ככל הנראה אפוטר ואצטרך לחפש מקום חדשבתנאים גרועיםוזה לא שלא למדתי או השקעתייש לי תואר ראשון ושני מאונ מובילהאבל זהו שוק העבודה הנוכחיאם לא השגת קביעות אכלת אותהוגם אם השגת השכר מאוד נמוך באמת יכוללהיות שהקמת עסק זה פתרון
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.
