אל תשחקו 'רולטה רוסית', צאו לדרך עצמאית

איילת השחר סיידוף, מנכ"לית שותפה ב-Be inspiration, על הכדאיות של לצאת לדרך עצמאית רגע לפני גיל 50

צריך להודות - העולם השתנה. החל מאזור גיל 40 אנו נזרקים לאזור הדמדומים בו שולטת אי הוודאות. בימנו לרוב השכירים בישראל אין ביטחון תעסוקתי עד הפנסיה. המצב כיום מורכב יותר ממה שהיה פעם, לקראת גיל 50, הסיכוי של עובד למצוא עבודה הוא כמעט אפסי, שלא לדבר על עבודה שגם תספק אותו. בשלב הזה של החיים אנו נעים בין שני קצוות של הגרף או שנהיה מוכשרים מדי לתפקיד, או שלא נתאים לדרישות הזמן. ובכל מיקרה ישלמו לנו פחות.

משבר גיל ה-40 הופך להיות מותרות שלא נוכל להרשות לעצמנו. עובדים בוגרים בישראל צריכים להמשיך להילחם במלחמת הישרדות לא פשוטה בשוק התעסוקה. חיפוש עבודה בגיל זה עומד על 10 חודשים בממוצע, וזה רק בשביל הזכות להיות מפוטרים מעכשיו כל שנה מחדש. תסתכלו מסביב ותראו כמה חברות גדולות ומוכרות בישראל, כמו ECI וקומברס, שלחו את העובדים שלהן למדבר תעסוקתי בו לא לכולם יש מקום עבודה שזקוק לכישורים שלהם. למעשה, אם אתם עכשיו בערך בני 40 ואין לכם קביעות במקום העבודה אתם בוודאות לוקחים סיכון משמעותי לרווחה הבסיסית שלכם בעתיד. לא מאמינים לי? תבדקו, צאו למחקר קטן - כמה עובדים בני 55 ומעלה ראיתם בסביבה? התשובה גם בארגונים יחסית גדולים תהיה מספר חד ספרתי קטן. העולם שייך לצעירים. היכולת לעבוד עשרות שעות ביום, חוסר המחויבות למשפחה או זוגיות וסיבות נוספות ומוכרות גורמות למעסיקים להעדיף צעירים על בוגרים.

אז מה עושים?

כשהבנתי שכשכירה אני רק מוצר עם חיי מדף מוגבלים החלטתי רגע לפני שהפכתי למוצר פג תוקף לצאת לעצמאות כלכלית מלאה. זה קרה בגיל 35, אומנם דרש מעט אומץ ותכנון מוקדם, אבל היה בלתי נמנע. רגע לפני שאתם מאבדים את האמונה בדבר שהוא אתם, צאו אל העולם. הבחירה לפתוח עסק שיוכל לפרנס אתכם גם כשהגיל והכישורים במקום העבודה הנוכחי יהיו פחות רלוונטיים.

נכון, לרוב השכירים פתיחת עסק נראית כמו דבר מסורבל ומסובך, אך בעולם של היום, שכירים לא יכולים להמר על כך שישמרו על רלוונטית בשוק התעסוקה כשכירים בני 50 או יותר. נכון שבפתיחת עסק יש סיכונים, אך עקיפת מכשולים, התייעצות עם מומחים ותכנון מראש עשויים להיות ההבדל בין עסק מצליח לשכיר שצריך להסתפק בפחות ולעשות בעבודה יותר.

בניגוד לעמיתיהם הצעירים, ליזמים בוגרים יש הבנה לגבי דרך הפעולה של ארגונים והגורמים המבדילים בין עסק מוצלח לעסק כושל. יזם צעיר נבדל מיזם בוגר בעצם היכולת שלו להיכשל. יזמים בוגרים יכולים לעשות שינוי בתחום בו הם עוסקים, או לחלופין, להמשיך ולפעול בתחום בו הם פועלים, רק בדרך שלהם.

השאלה המתבקשת, למה זה לא קורה אצל כל שכיר בוגר בישראל? התשובה במקרים של שכירים ותיקים שיוצאים לשוק החופשי במילה אחת - פחד. וביותר ממילה אחת, הצורך המאתגר לעזוב את אזור הנוחות של הקיוביקל, המשרד, רכב החברה והיציבות הפיקטיבית שמקום עבודה זמני לטווח ארוך מעניק לשכירים רבים. זה לא נוח לעבוד תקופה מסוימת מהבית, לשבור חיסכון, לתכנן קדימה, להוביל משהו שהוא רק שלך, כולל הסיכון וכל כאבי הראש הכרוכים בכך. יש להרגיע את החרדה הכללית ממהלך של פתיחת עסק. באמצעות חשיבה נכונה, עבודה ממוקדת, תכנון, אהבה ובחירה נכונה, עצמאים חדשים ומצליחים יכולים בקלות לצאת ממעגל האימה של שוק העבודה שבו מנפים עובדים החוצה בדומה לרולטה רוסית. 

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    אלי 15/08/2015 16:35
    הגב לתגובה זו
    הכי קל להתפרנס מלתת עצות לאחרים. הייתי מתרשם הרבה יותר מגברת סיידורף אם היתה מנכלית של עסק אמיתי עם לקוחות ומוצר. "עסק" שתפקידו הוא לעזור לאנשים אחרים לפתוח עסק יש בארץ כמו חול.
  • 6.
    אברשקה 13/08/2015 20:57
    הגב לתגובה זו
    מתעורר בכל שעה בבכי וצעקות
  • 5.
    רועי 13/08/2015 13:56
    הגב לתגובה זו
    סתם גיבוב של סיסמאות.. שזה בד"כ מה שקאוצ'רים עושים .. נותנים לך מוטיבציה.. לפתוח עסק ? איך ? מאיפה תביא את הלקוחות ? יש לך יכולת טכנולוגית לדעת מה עושים ? איך ? בקיצור, אולי אפשרי אבל בהחלט לא פשוט.. דרוש מוניטין וניסיון..
  • שגיא 13/08/2015 18:31
    הגב לתגובה זו
    לפתוח עסק או להיות עצמאי,בישראל זה ממש ממש לא קל....לא כל אחד יכול לעשות את זה והרוב נכשלים ונכנסים לחובות ופשיטות רגל.....צריך תכנון ארוך טווח ולהתחיל מקטן.
  • 4.
    מאשה 12/08/2015 21:35
    הגב לתגובה זו
    צודקת לגמרה, מקצועית ומעוררת השראה. איילת עוזרת להמון אנשים לעבור את המשבר ולצאת לעצמאות מכל בחינה אפשרית.
  • 3.
    מצדיק 12/08/2015 17:57
    הגב לתגובה זו
    מאז שאני עצמאי הכל אצלי דבש ביחס לעולם השכירים שבו המהות היא רק להגביל אותך...
  • 2.
    איציק 12/08/2015 15:45
    הגב לתגובה זו
    כנראה מנכלית גרועה, אני עכשיו מנסה למצוא את החברה של ברשת כדי לראות מה הם עושים, ואין זכר.....
  • רפאל 13/08/2015 10:21
    הגב לתגובה זו
    ברור שלא תמצא ברשת את האתר. האתר לא עובר קידום אורגני וזה לא עובד ללא קידום SEO. אני יכול להגיד לך מניסיון שאף אתר של אף בעל מקצוע לא משנה אם הוא הכי תותח בעולם לא תמצא ברשת אם האתר לא עובר קידום SEO. אני מכיר אותה אישית ומקרוב ואין בנאדם יותר מוכשר, רציני, ומקצועי מאיילת השחר.
  • לירון 12/08/2015 17:59
    הגב לתגובה זו
    אני דווקא מצאתי את הלינק לאתר שלה http://www.be-inspiration.com/
  • 1.
    איש אחד 12/08/2015 14:40
    הגב לתגובה זו
    אני בן 36עובד כמו משוגעברגע שאוריד רגל מהגז ככל הנראה אפוטר ואצטרך לחפש מקום חדשבתנאים גרועיםוזה לא שלא למדתי או השקעתייש לי תואר ראשון ושני מאונ מובילהאבל זהו שוק העבודה הנוכחיאם לא השגת קביעות אכלת אותהוגם אם השגת השכר מאוד נמוך באמת יכוללהיות שהקמת עסק זה פתרון
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר. 

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.