הממשל הסיני מפעיל את כל התותחים הכבדים, ועדיין נכשל
יש הקושרים בין שוק המניות הסיני לבין הכלכלה במדינה, אולם האמת היא שלא ניתן לזקוף את הראלי האחרון במדד המניות הסיני לשיפור כלשהו בכלכלה. זו ממשיכה להאט כבר כמה שנים ברציפות - גרף המניות מנותק לגמרי ממה שקרה.
הטריגר לעליות, כפי שציינו בעבר, היה ההערכות על הכנסת מדדי המניות הסיניים המקומיים למדדים הגלובליים, ופתיחת השוק הסיני למשקיעים זרים. אבל כמובן שהמניות הגיבו עוד לפני כן, ומשקיעי הריטייל המקומיים התנפלו על המניות הסיניות. עד אז, המשקיעים המקומיים היו מוטים מאד להשקעות בנדל"ן. כאשר מחירי הבתים החלו להתקרר המשקיעים חיפשו חלופה, ומצאו אותה במדדי המניות הסיניים. גורם נוסף שתמך בשוק המניות הסיני היה הפחתות הריבית, שכמו בכל מקום אחר בעולם, עודדו לקיחת סיכונים.
כל עוד שוקי המניות עלו - הכל היה בסדר. בתוך קצת יותר משנה מדד המניות הסיני המקומי - The Shanghai A-Share Stock Price Index - רשם עלייה של כ-150%, אך בחודשיים האחרונים ישנה מפולת של ממש עם ירידה של כ-30% מהשיא.
הממשל הסיני לא מצליח להשפיע
למרות, שכאמור, לא נצפה בשנה האחרונה קשר ממשי בין הכלכלה למדדי המניות, הממשל הסיני חושש ממפולת שתמחק את כספי המשקיעים (שחלק גדול מהם לקח הלוואות כדי לרכוש מניות), ומתוקף זה הוא נוקט בשבועות האחרונים בסדרה של צעדים אגרסיביים על מנת לעצור את הירידות, אך ללא הצלחה יתרה. הצעדים האחרונים היו בין היתר, חקירה שנפתחה בטענה למניפולציות במסחר במניות, כאשר עיקר הבדיקה תתמקד במכירות בחסר. בנוסף, הוגבל המסחר היומי בחוזים על המדדים - הכלי העיקרי באמצעותו ניתן לבצע שורט על המניות בסין.
- דיפסיק חוזרת - מאתגרת את OpenAI ואת גוגל עם גרסאות חדשות; האם האיום אמיתי?
- הייצור הסיני ממשיך להתכווץ: 8 חודשים רצופים של ירידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עוד לפני כן ניסה הממשל לעצור את הירידות בשורה של צעדים שונים ומגוונים, הנה כמה מהם:
- אישור לקרנות הפנסיה לרכוש עד 30% מנכסיהן במניות
- הפחתת ריבית
- הקלה ב-Margin Lending, כלומר באפשרות ללוות כסף לרכישת מניות
- הפחתה בעמלות המסחר
- הפחתת קצב ההנפקות הראשוניות (ניסיון להפחית היצע בשוק)
מדד ה-CSI 300 נסחר במכפיל רווח של 17.16, מכפיל מדד ה-Shanghai A-Share הוא 18.96 בלבד - לכאורה מכפילים סבירים הדומים למכפיל ה-S&P500 האמריקני, אלא שהמכפיל המדדי משקר.
בסקירה מה-15 ביוני שפורסמה בבלומברג נטען, כי מדדי המניות בסין יקרים פי 3 ממדדי מניות אחרים בעולם. ההסבר לכך, שאלה הראשונים מוטים לסקטור הפיננסי המרכיב כ-30% מהם. הבנקים הסיניים נסחרים במכפילי רווח חד ספרתיים נמוכים, המשקפים את חששות המשקיעים מכך שרווחיהם לא בני קיימא, והם נסחרים במכפילים אלה זה כ-5 שנים. לעומת זאת, המכפיל החציוני במדדי המניות, נכון למועד כתיבת אותה סקירה, היה 58. כיום הוא נמצא קצת מעל ל-40. עדיין מכפיל מאוד גבוה, גם אחרי הירידות האחרונות.
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- מהו הסיכון הגדול למשקיעים ב-2026 ואיך הוא יכול להיות דווקא הזדמנות בשבילכם?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מהו הסיכון הגדול למשקיעים ב-2026 ואיך הוא יכול להיות דווקא...
גם אחרי המימוש שהיה מאז ה-15 ליוני של כ-25%, המכפיל החציוני בסין כיום הוא מעט יותר מכפול מאשר זה של מדדי המניות המובילים בעולם. גם כאשר הממשל הסיני מפעיל את כל התותחים הכבדים שלו, הוא עדיין לא מצליח לתמוך בשוק המניות המקומי - עובדת שלא מסמנת טוב לבאות. מחירי המניות הגבוהים והתקררות הכלכלה הסינית תומכים גם הם במגמה השלילית.
השפעה על העולם - מוקדם לקבוע
מוקדם עדיין לקבוע עד כמה תשפיע המפולת הסינית על העולם. על פניו, נראה שזו תופעה מקומית יותר מאשר גלובלית. יותר מ-3 טריליון דולר נמחקו בשבועות האחרונים משוק המניות הסיני (אלא שקודם לכן נוספו כ-6 טריליון). לשם השוואה, שווי המניות המצרפי במדד ה-DAX הגרמני, הכולל את 30 החברות הגדולות בגרמניה, קרוב ל-1.3 טריליון דולר. סימנים להשפעת המפולת הסינית על נכסים אחרים בעולם, ניתן לראות במטבע האוסטרלי, הנחשב לברומטר טוב לכלכלה הסינית, אשר איבד מערכו כ-4.6% מאז ה-18 ליוני השנה.
- 4.רוני, חמור !! קופץ בראש (ל"ת)מיהרת מדי 09/07/2015 10:03הגב לתגובה זו
- 3.שבח רון 09/07/2015 06:24הגב לתגובה זולימדו אותי לחכות יום יומיים לפני תגובה.
- 2.' 08/07/2015 15:50הגב לתגובה זושכדאי שירגעו.
- 1.אנונימי 08/07/2015 12:06הגב לתגובה זוהיכן מפורסם המכפיל החציוני בסין? נא לינק
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.
