הממשל הסיני מפעיל את כל התותחים הכבדים, ועדיין נכשל

רוני יונסיאן, מנהל מחקר ני"ע זרים בלאומי שוקי הון, על המפולת של הימים האחרונים בשוקי ההון של סין. מה הצעדים של הממשלה למניעת הנפילות? והאם יש קשר לכלכלה?
רוני יונסיאן | (4)
נושאים בכתבה סין

יש הקושרים בין שוק המניות הסיני לבין הכלכלה במדינה, אולם האמת היא שלא ניתן לזקוף את הראלי האחרון  במדד המניות הסיני לשיפור כלשהו בכלכלה. זו ממשיכה להאט כבר כמה שנים ברציפות - גרף המניות מנותק לגמרי ממה שקרה.

 

הטריגר לעליות, כפי שציינו בעבר, היה ההערכות על הכנסת מדדי המניות הסיניים המקומיים למדדים הגלובליים, ופתיחת השוק הסיני למשקיעים זרים. אבל כמובן שהמניות הגיבו עוד לפני כן, ומשקיעי הריטייל המקומיים התנפלו על המניות הסיניות. עד אז, המשקיעים המקומיים היו מוטים מאד להשקעות בנדל"ן. כאשר מחירי הבתים החלו להתקרר המשקיעים חיפשו חלופה, ומצאו אותה במדדי המניות הסיניים. גורם נוסף שתמך בשוק המניות הסיני היה הפחתות הריבית, שכמו בכל מקום אחר בעולם, עודדו לקיחת סיכונים.

 

כל עוד שוקי המניות עלו - הכל היה בסדר. בתוך קצת יותר משנה מדד המניות הסיני המקומי - The Shanghai A-Share Stock Price Index - רשם עלייה של כ-150%, אך בחודשיים האחרונים ישנה מפולת של ממש עם ירידה של כ-30% מהשיא.

 

הממשל הסיני לא מצליח להשפיע

למרות, שכאמור, לא נצפה בשנה האחרונה קשר ממשי בין הכלכלה למדדי המניות, הממשל הסיני חושש ממפולת שתמחק את כספי המשקיעים (שחלק גדול מהם לקח הלוואות כדי לרכוש מניות), ומתוקף זה הוא נוקט בשבועות האחרונים בסדרה של צעדים אגרסיביים על מנת לעצור את הירידות, אך ללא הצלחה יתרה. הצעדים האחרונים היו בין היתר, חקירה שנפתחה בטענה למניפולציות במסחר במניות, כאשר עיקר הבדיקה תתמקד במכירות בחסר. בנוסף, הוגבל המסחר היומי בחוזים על המדדים - הכלי העיקרי באמצעותו ניתן לבצע שורט על המניות בסין.

 

עוד לפני כן ניסה הממשל לעצור את הירידות בשורה של צעדים שונים ומגוונים, הנה כמה מהם:

  • אישור לקרנות הפנסיה לרכוש עד 30% מנכסיהן במניות
  • הפחתת ריבית
  • הקלה ב-Margin Lending, כלומר באפשרות ללוות כסף לרכישת מניות
  • הפחתה בעמלות המסחר
  • הפחתת קצב ההנפקות הראשוניות (ניסיון להפחית היצע בשוק)
האם המדדים יקרים או זולים אחרי הנפילות? 

מדד ה-CSI 300 נסחר במכפיל רווח של 17.16, מכפיל מדד ה-Shanghai A-Share הוא 18.96 בלבד - לכאורה מכפילים סבירים הדומים למכפיל ה-S&P500 האמריקני, אלא שהמכפיל המדדי משקר.

 

בסקירה מה-15 ביוני שפורסמה בבלומברג נטען, כי מדדי המניות בסין יקרים פי 3 ממדדי מניות אחרים בעולם. ההסבר לכך, שאלה הראשונים מוטים לסקטור הפיננסי המרכיב כ-30% מהם. הבנקים הסיניים נסחרים במכפילי רווח חד ספרתיים נמוכים, המשקפים את חששות המשקיעים מכך שרווחיהם לא בני קיימא, והם נסחרים במכפילים אלה זה כ-5 שנים. לעומת זאת, המכפיל החציוני במדדי המניות, נכון למועד כתיבת אותה סקירה, היה 58. כיום הוא נמצא קצת מעל ל-40. עדיין מכפיל מאוד גבוה, גם אחרי הירידות האחרונות.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

 

גם אחרי המימוש שהיה מאז ה-15 ליוני של כ-25%, המכפיל החציוני בסין כיום הוא מעט יותר מכפול מאשר זה של מדדי המניות המובילים בעולם. גם כאשר הממשל הסיני מפעיל את כל התותחים הכבדים שלו, הוא עדיין לא מצליח לתמוך בשוק המניות המקומי - עובדת שלא מסמנת טוב לבאות. מחירי המניות הגבוהים והתקררות הכלכלה הסינית תומכים גם הם במגמה השלילית.

 

השפעה על העולם - מוקדם לקבוע

מוקדם עדיין לקבוע עד כמה תשפיע המפולת הסינית על העולם. על פניו, נראה שזו תופעה מקומית יותר מאשר גלובלית. יותר מ-3 טריליון דולר נמחקו בשבועות האחרונים משוק המניות הסיני (אלא שקודם לכן נוספו כ-6 טריליון). לשם השוואה, שווי המניות המצרפי במדד ה-DAX הגרמני, הכולל את 30 החברות הגדולות בגרמניה, קרוב ל-1.3 טריליון דולר. סימנים להשפעת המפולת הסינית על נכסים אחרים בעולם, ניתן לראות במטבע האוסטרלי, הנחשב לברומטר טוב לכלכלה הסינית, אשר איבד מערכו כ-4.6%  מאז ה-18 ליוני השנה.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    רוני, חמור !! קופץ בראש (ל"ת)
    מיהרת מדי 09/07/2015 10:03
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    שבח רון 09/07/2015 06:24
    הגב לתגובה זו
    לימדו אותי לחכות יום יומיים לפני תגובה.
  • 2.
    ' 08/07/2015 15:50
    הגב לתגובה זו
    שכדאי שירגעו.
  • 1.
    אנונימי 08/07/2015 12:06
    הגב לתגובה זו
    היכן מפורסם המכפיל החציוני בסין? נא לינק
מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.


מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.