המטבע האמריקני נוסק למעלה, ומה עכשיו?!
באוגוסט האחרון, כחודשיים לפני הפסקת ה-QE השלישי, החל הדולר במהלך עליות חד, שעדיין נמשך בזמן כתיבת שורות אלה. על פניו, המניע העיקרי הוא ירידה בכמות הדולרים החדשים יש מאין באופן יחסי, שכן סביבה של ריבית נמוכה מלאכותית גם הוא שקול להדפסה של כסף למעשה.
לכאורה, אין מה שיעצור את הדולר, מלבד תיקונים פה ושם, ועושה רושם שהכיוון הוא מעלה אם כי בעצימות נמוכה יותר ממה שהורגלנו אליו בארבעת החודשים החולפים. בעיניי, הדבר המדאיג יחסית שלמרות שכמויות הדולרים בעולם עלו באופן דרסטי, ורזרבות הדולר בעולם עומדות היום על כ-13 טריליון דולר, בהשוואה לנתונים לפני המשבר ב-2008, נגלה שהמצב לא השתנה במיוחד מול המטבעות הפופולריים, ודולר אחד קונה אותה כמות של ין, אירו, שקל, דולר אוסטרלי, קצת יותר פאונד בריטי או קצת פחות פרנק שוויצרי. במקביל, מחירי הזהב (וחלק ניכר מהסחורות, מלבד הנפט) והשווקים עלו, ומדד המחירים לצרכן בארה"ב טיפס ל-237.
אז מה מדאיג פה? נראה שקיימת אינפלציה יקרה שהבנקים המרכזיים רודפים אחריה וכמות גדולה יותר של דולרים רודפת אחרי אותם מוצרים. מה שמדליק לי נורה אדומה, היא העובדה שהדולר התחזק ביחס לרוב המטבעות ונחלש בסופו של דבר - מה שעלול מאוד להעיד על כך שמצבן של חלק ניכר ממדינות העולם הורע משמעותית, בזמן שארה"ב דעכה קלות, וכל השאר הם נתונים שזורים לנו בעיניים כאותות ומופתים, או יותר נכון כסנוורים (והמקראי הנאמן יבין). למעשה, האינפלציה הריאלית כבר כאן שנים ותמשיך לצמוח בזמן שכולנו מרגישים זאת על בשרנו. במקביל יבלבלו אותנו עם משחקי הצפי בנתונים.
רוב הכסף נמצא במקומות הלא נכונים ומעלה את שווי הנכסים באופן לא פרופורציונלי - דבר שמסתיר את הפוטנציאל המפלצתי של האינפלציה הריאלית, כמו בקבוק קולה מנוער היטב אך סגור בפקק חזק מאוד. בינתיים, כל עוד השווקים עולים, התשואות יורדות, הפנסיות מרוויחות וכל המי ומי חוגגים את השיאים החדשים והכספים שמתגלגלים מכיס לכיס. לאף אחד לא אכפת שמתחת לשטיח האדום הרצפה נרקבת לאט לאט, אולי בצדק.
- מפתיע: האינפלציה בישראל נמוכה בהרבה מהמדינות המפותחות
- למה השוק מריע לאינפלציה של 3%?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- 3.מי כתב את הטור, חמיצר ?? ;) (ל"ת)גל 09/12/2014 23:01הגב לתגובה זו
- 2.זיו 09/12/2014 14:09הגב לתגובה זוכאשר זה לא עולה לכותב כסף.. אבל אולי הצדק איתו ואכן כולנו הולכים לחטוף על הפנים..
- 1.לא הבנתי. יש פה רמיזה להיפר אינפלציה שתתפרץ? (ל"ת)דני 08/12/2014 00:36הגב לתגובה זו
משקיע מבצע ניתוח טכני, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Geminiמהו הסיכון הגדול למשקיעים ב-2026 ואיך הוא יכול להיות דווקא הזדמנות בשבילכם?
הכנסות ותחזיות ל-2026. האם מניות פנסוניק וסימנס מעניינות? ומה הכיוון של אירופה?
אנחנו מתחילים את ההכנות שלנו להמראת 2026. אפשר להדק חגורות. כמיטב המסורת נקרא ונצליב בין תחזיות הגופים הגדולים שמעסיקים את מיטב המומחים והאסטרטגים ונבדוק אותן על הגרף. הגרף יכריע!
ג׳י פי מורגן מסכמים את התחזית שלהם באמירה ש״הסיכון הגבוה ביותר למשקיעים ב-2026 הוא אי חשיפה לכוחות שמעצבים את הכלכלה בעשור הקרוב.״ מה הם הכוחות?
1. מהפכת ה-AI ושלושת מרכיבי הענף: חברות הטכנולוגיה הגדולות, חברות שרשרת האספקה וחברות שמטמיעות AI.
2. מגלובליזציה לפיצול עולמי ויצירת גושים עולמיים. שיקולי ביטחון, אנרגיה ושרשראות אספקה גוברים על שיקולי יעילות. מודגשות המגמות הבאות: אירופה – השקעה בתחומי הגנה, ארצות הברית – השקעה במפעלים מקומיים (INTC זוכה לציון מיוחד), סין - השקעה ב-AI ודרום אמריקה כמקור למשאבי טבע קריטיים.
- פנסוניק מורידה תחזיות: שוק הסוללות נחלש, ומה הקשר לטסלה?
- טאואר מאריכה את ההסכם עם פנסוניק, ההכנסות ייחתכו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3.אינפלציה גבוהה ובלתי יציבה. התשובה היא השקעה בנכסים ריאליים וסחורות. ציון מיוחד מקבלות קרנות ה-REIT בתחום מרכזי הנתונים. כמו כן משתמע ביקוש לנדל״ן בארה״ב וממנו נגזר ביקוש לתשתיות נדל״ן.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIהמטוס מספר 1 של מדינת ישראל
מתי עלה הרעיון לראשונה, איזה מטוס נבחר כדי למלא את הצורך, אילו טכנולוגיות הותקנו בו, איך נבחר שמו, וכמה כל זה עלה? כל מה שאפשר לספר על מטוס ה-VIP של מנהיגי המדינה
מעטים הפרויקטים שעוררו בישראל כל כך הרבה סקרנות, ביקורת, שמועות וגם מסתורין כמו "כנף ציון", מטוס המנהיגים הרשמי של מדינת ישראל. למרות שכל ישראלי מכיר את שמו, רוב הסיפורים שמאחורי הפרויקט מעולם לא סופרו במלואם. מי חפץ בו? מי התנגד? אילו טכנולוגיות הותקנו בו? ומדוע המטוס כמעט לא המריא בכלל במשך שנים?
אומנם הפרויקט נולד מתוך צורך ביטחוני ותדמיתי, אך הפך במהרה לאחת הסאגות הארוכות בתולדות התחבורה האווירית בישראל. מאחורי הדלתות הסגורות, אנשי משרד הביטחון, חיל האוויר, יועצי תקשורת ומהנדסי תעופה ניהלו במשך שנים דיונים שהציבור כמעט ולא שמע עליהם.
הרעיון להצטייד במטוס ממשלתי רשמי עלה כבר בתחילת שנות ה־2000, אך רק ב-2013 הוקמה ועדת גולדברג בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג בשיתוף עם מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (מיל.) עידו נחושתן ואישים נוספים במטרה לבחון את ההיתכנות הכלכלית לרכישת מטוס, את הבעיות במצב הקיים ואת הדרכים לתיקונן. לאחר שהוועדה שמעה חוות דעת של אישים מהמוסד, שב״כ והמטה לביטחון לאומי, המליצה והצדיקה את הצורך ברכישת מטוס ייעודי להטסת ראשי המדינה.
מאחורי הקלעים, הסיבה לא נולדה רק מהפן הביטחוני אלא גם משורה של תקריות מביכות. למשל, בביקור מדיני בדרום אמריקה, מטוס אל על החכור למטרת הביקור כמעט ולא הורשה להמריא עקב מחלוקת בירוקרטית בין חברות שירותי הקרקע. המשלחת הישראלית נתקעה במשך שעות בטרמינל צדדי.
- בואינג מזנקת ב-10%: מצפה לעלייה במסירות מטוסים ב-2026 ולתזרים חיובי של מיליארדים
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באירוע אחר, בעת ביקור באירופה, סודרה במטוס מסחרי “סוויטה” עבור ראש הממשלה, אך גודל המיטה ששלחו לא התאים לרוחב הדלת, והצוות נאלץ לפרק אותה במקום ולהרכיבה מחדש בתוך המטוס.
