4 "קנסות מדינה" בתהליך נטילת המשכנתא - וזה לא כסף קטן

משכנתא ממוצעת זה 587 אלף שקל, אבל בצדדים המדינה נכנסת. שי שמש מהלמן אלדובי עם דרכים יצירתיות לבוא לקראת רוכשי הדירות
שי שמש | (12)

כשזוג צעיר (או מבוגר) פונה לקבלת משכנתא, הוא רואה לנגד עיניו הלוואה ארוכת טווח ונושאת ריבית בהתאם למצבו הכלכלי ולכוח המיקוח שלו. בדרך כלל נהוג לעסוק בגובה ההחזר החודשי, במסלולים ובטווח המשכנתא, אבל זה לא נגמר שם.

מכירת משכנתאות בישראל היא עסק מאוד משתלם, בין היתר מכיוון שהמנהג המקומי הוא לגלגל אל הלקוח את כל העלויות הקשורות למשכנתא, גם אם אינן קשורות לאבטחת זכויותיו. בחגיגת החיובים משתתף גם משרד המשפטים, שגובה עמלות גבוהות עבור פעולות שהקשר בינן לבין העמל שהוא משקיע בביצוען אינו ממשי. למעשה, הן מהוות מס ממשלתי נוסף על רוכשי הדירות - עוד נדבך במחזה האבסורד לפיו הממשלה מדברת על מחויבותה להורדת מחירי הנדל"ן הגבוהים, ויחד עם זאת גורפת מיסים מן הרוכשים באינספור דרכים יצירתיות.

לפי נתוני משרד השיכון לרבעון הראשון של 2013, גובה משכנתא ממוצעת עומד על 587 אלף ש'. מספר נוטלי המשכנתאות השנתי נע סביב 50 אלף. המערכת המשומנת שמצליחה להוציא מכל לווה עוד סך של מספר אלפי שקלים בתהליך ההלוואה, יוצרת שוק שנתי של מאות מיליוני שקלים שממנו נהנית, בין השאר, גם המדינה.

ואלה שמות תחנות שאיבת הכספים בתהליך המשכנתא:

משרד רשם המשכונות במשרד המשפטים - אצל הרשם מבוצע משכון של הנכס לטובת הבנק. התהליך לוקח 5 דקות וזוג רוכשים צפוי להיפרד מסך של 252 שקלים תמורת הזכות למשכן את זכויותיו בנכס המיועד לטובת הבנק.

רישום בטאבו - שוב משרד המשפטים. לטאבו מגיעים מספר פעמים. בתחילה רושמים הערת אזהרה לטובת הקונה, בהמשך רושמים הערת אזהרה לטובת הבנק ובסוף רושמים את הנכס על שם הקונה. כל רישום שכזה עולה 156 שקלים . הבנק דורש מהלקוח להציג הוכחה רשמית לרישום האזהרה על שמו באמצעות נסח טאבו עבורו משלמים 71 שקלים נוספים. סה"כ: 539 שקלים . אם לא נדרשתם לפעולות נוספות.

נוטריון - הליך נטילת המשכנתא מחייב חתימה על ייפוי כח מול נוטריון, בעלות של 256 שקלים . ייפוי הכח נועד להבטיח כי הבנק יוכל לבצע שינויים ברישום הנכס, במידה והרוכש לא העביר את הדירה על שמו, או לחילופין, לבצע רישום לטובת הבנק במקרה והלווה לא עומד בהתחייבויותיו. אלא מה? ייפוי כח יכול להיחתם בפני כל עורך דין, אבל אתם יודעים איך זה, הארנק של הלקוח כבר פתוח, אז למה לא לדרוש ממנו לממן נוטריון?

שמאות - השמאות היא האמצעי של הבנק לוודא שהנכס שווה מה ששולם עבורו. השמאות שמרנית בעיקרה - כשמדובר בדירות מגורים, ברוב המכריע של המקרים, הערכת השמאי לא תחדש הרבה ותנקוב בסכום הרכישה כשווי המוערך של הדירה. הנ"ל מסוכם בדו"ח סטנדרטי שמבוסס על מסמך טאבו שנקרא נסח מרוכז בבית משותף בעלות של 124 שקלים . עלות השמאות לדירה בשווי 1.5 מיליון ש' תסתכם ב- 650 שקלים נוספים.

בקיצור - להתחיל לתקן

אם הממשלה והרגולטורים באמת רוצים להתחיל לתקן את שוק הנדל"ן, הנה להם הזדמנות פז להוכיח שיש אמת בכוונותיהם להקל על רוכשי הדירות ועל הזוגות הצעירים. על משרד המשפטים להתאים את העמלות המופקעות שהוא גובה למציאות המודרנית אשר מחשבים פולטים בה אישורים בלחיצת כפתור.

מעבר לכך, אם הממשלה באמת רוצה להקל על רוכשי דירה ראשונה, זה בדיוק המקום לפטור אותם מתשלום אגרות משרד המשפטים שמסתכמות בסכום המתקרב ל- 1,000 שקלים בכל עסקת מכר. אולי ביחס לדירה מדובר בכסף קטן, אבל בפועל הרי מדובר במס נוסף של המדינה על רוכשי הנדל"ן.

במהלך המחאה החברתית בלטה מחאת הקוטג' בה הפגין הציבור את כעסו על התנהלותן של מחלבות תנובה. במקרה של שוק הנדל"ן מדובר במחלבות גדולות ויעילות לא פחות, שמצליחות לנער מרוכשי הדירות והזוגות הצעירים גם את הכסף הפנוי שנותר בידם לאחר שרכשו נדל"ן באחד השווקים היקרים בעולם. התיקון צריך להתחיל כאן.

***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    קליפ 09/07/2013 20:44
    הגב לתגובה זו
    כתבה עניינית ומועילה. בפועל פקידוני האוצר החמדנים ורודפי הבצע יעלו עוד מיסים
  • 10.
    אורי אלדובי - תסתפר! ויפה שעה אחת קודם! (ל"ת)
    הגנרל אל סיסי 09/07/2013 17:08
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    קבלן,בנק,ממשל,אוצר= דמגוגיה הרצת פראייר=תזהרו=מיתון קשה (ל"ת)
    נדלן=בלוף לפראייר 09/07/2013 16:50
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    אין עורך פה ? מה זה השטויות האלו :-) (ל"ת)
    אנונימי 09/07/2013 16:44
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    הכסף נמצא בפרטים הקטנים... הכל ביחד מסתכם לאלפי שקלים. (ל"ת)
    רמי 09/07/2013 15:55
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    בא 09/07/2013 11:35
    הגב לתגובה זו
    השאלה הקלה בעולם ,מי יותר יפה ,יאיר או שלי .
  • עוד שאלה קלה מאוד ,מי חכם יותר ביבי או יאיר . (ל"ת)
    בא 09/07/2013 11:48
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    כתבה חובה לקריאה לזוגות הצעירים (ל"ת)
    xxxxx 09/07/2013 11:33
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    ושוב בדיחה , יאיר לפיד . (ל"ת)
    בא 09/07/2013 11:33
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    רועי 09/07/2013 11:11
    הגב לתגובה זו
    בפועל המון כסף ציבורי נזרק לפח או לחשבונות הפוליטיקאים שלא עושים כלום מלבד לחיות על חשבון משלם המיסים מדינה עם ממשלה קטנה תחסוך לתושבים מליארדי שקלים המשמעות אלפי שקלים בשנה לכל אחד ואחד מאיתני נבחרי הציבור חושבים שמותר להם לחיות חיים פזרניים על חשבוננו פשוט חוצפה איפה הכסף שאלת יאיר??? הוא בממשלה שאתה חבר בה ואצל הטייקונים לא רחוק היום שגם פה יהיה תחקיר בהחלט יש לנו מה ללמוד משכנינו
  • 2.
    נו באמת זה מגוחך כל מה שצויין פה (ל"ת)
    אנונימי 09/07/2013 10:53
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    זה כלום וחסר משמעות. המדינה צריכה לוותר במיסים הכבדים. (ל"ת)
    המדינה מספסרת וממסה 09/07/2013 10:42
    הגב לתגובה זו
סמאד 3סמאד 3

החות׳ים משנים את כללי המשחק - האיום האמיתי על שמי ישראל: Samad 3

הכטב"ם החות'י שגרם לפגיעה הקשה באילת בעיצומו של החג הוא שדרוג משמעותי ליכולות הטכנולוגיות של החות'ים הנשענים על תמיכה מאיראן. מערכות ההגנה של ישראל מספקות תשובה מצוינת, אם כי לא הרמטית, אבל החות'ים מצדם לא שוקטים על השמרים



עופר הבר |


בלילה שקט של קיץ, יולי 2024, כאשר תושבי תל אביב חשבו שהם מביטים בשמי העיר המוארים והרגועים, חדר לשמי העיר כטב"ם משופר מהסוג המסוכן ביותר - ה-Samad-3. הוא פרץ את שכבות ההגנה האווירית המתקדמות ופגע באישון לילה בלב העיר השוקקת לאחר טיסה של 16 שעות ומרחק 2600 ק״מ במסלול מוארך דרך סודן ומצרים מתימן הנמצאת בקו אווירי של 1,800 ק״מ מישראל. 

זה היה רגע דרמטי שהוכיח כי הטכנולוגיה של האיום משתדרגת במהירות והפכה את השמיים הישראלים לזירה תחרותית של מלחמה טכנולוגית שבה כל שנייה קובעת חיים או מוות. האירוע הותיר את המדינה במרדף בלתי פוסק אחרי פתרונות חדשניים להגנה על אזרחיה מפני איומים דומים.

האם הסמאד 3 שובר שוויון?

החות'ים הגיעו בשנים האחרונות ליכולות טכנולוגיות מתקדמות יחסית בתחומי הטילים והרחפנים, המוענקות להם בעיקר עם תמיכה איראנית. בין היתר מדובר על כטב״מים קטנים כמו סמאד 3, שככלל טסים בגובה נמוך עם חתימה מכ״מית נמוכה, כך שקשה למערכות ההגנה האווירית הישראליות לזהותם וליירטם בזמן. כמו כן, שיגרו החות'ים טילים עם ראשי נפץ "cluster munitions" שפועלים על ידי פיזור ראשי נפץ משניים באמצע הטיסה, מה שמקשה על מערכות ההגנה לספק הגנה יעילה מפני הפצצונות הנפיצות שמפוזרות בכמות גדולה על שטח רחב.

ישראל, מצד שני, מפעילה מערכות הגנה אוויריות רב-שכבתיות ומתקדמות ביותר, עם כיפת ברזל כמרכיב העיקרי נגד רקטות וטילים קצרים ובקרוב בשילוב מערכת הלייזר ״אור איתן״. מערכות אלו מדויקות, מתוחזקות בצורה גבוהה עם יכולת תגובה מהירה ויכולת יירוט מעל 90% בממוצע של האיומים. 

לסמאד שלושה יתרונות מובנים המקשים על גילוי מוקדם שלו: חתימת מכ"ם נמוכה, בעיקר בגלל חומריו, מידות קטנות יחסית, ופרופיל טיסה גמיש עם יכולות תמרון וטיסה בגבהים נמוכים ועל פני טופוגרפיה מורכבת. תכונות אלו מאפשרות לו לטוס למטרה בשעה שגילוי מוקדם הופך לאתגר טכנולוגי עם אפשרויות רבות לאזעקות שווא ולחדירה דרך שכבות ההגנה של המדינה.

צילום: Pixabay, Pexelsצילום: Pixabay, Pexels

מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים

למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל ונושאים איתם סכנה בטיחותית משמעותית. מה מושך את הציפורים דווקא לאזורים של שדות תעופה ואילו כלים עומדים לרשות הטייסים כדי להתמודד עם האיום המעופף



עופר הבר |


בשמי ישראל מתרחשת תופעה שמסכנת את בטיחות הטיסות: למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל. הגילוי של הציפורים במרחבי שדות התעופה הופכים את האיום לשגרה שמאתגרת טייסים, חברות תעופה ונוסעים.

כיצד מתמודדת תעשיית התעופה עם האיום המעופף שנמצא מתחת לפני השמיים?

התנגשויות בין מטוסים ללהקות ציפורים, "Bird Strikes", מהוות אחד האיומים הרציניים והנפוצים ביותר בתעשיית התעופה האזרחית והצבאית, עם השלכות בטיחותיות, טכניות וכלכליות משמעותיות. בכל רגע נתון, אלפי מטוסי נוסעים ממריאים ונוחתים בשדות תעופה ברחבי העולם, ונאבקים מול האיום הבלתי נראה אך מסוכן הזה. מדי שנה נרשמות ברחבי העולם עשרות אלפי פגיעות שכאלו, שרובן מסתיימות ללא נפגעים, אך חלקן גורמות לנזקים של מיליארדי דולרים למנועים, לכנפיים ולמערכות מטוס קריטיות.

החשש העיקרי הוא ממפגש בין עופות גדולים למנועי הסילון. יניקה של ציפור אחת לתוך מנוע עלולה לגרום לנזק חמור ואף להשבתתו המיידית. 

כשעורב במשקל 450 גרם פוגע במטוס שטס ב-800 קמ"ש

הכוח של ציפור שנכנסת במהירות למנוע סילון מטוס יכול להיות אדיר, לעיתים עד כדי יצירת כוחות של עשרות או מאות טונות בהתאם למשקל הציפור ומהירות המטוס. לדוגמה, עורב אפור שמשקלו 450 גרם שפוגע במטוס הנוסעים במהירות של 800 קמ"ש, מייצר עוצמה של יותר מ-15 טונות, ואילו ציפור גדולה כמו עגור במשקל 7.5 ק"ג עלולה ליצור עוצמה עצומה של כ־100 טונות. פגיעות כאלה יכולות לגרום לקריסת מנוע, לנזק למערכות ההידראוליות, לקריעת מעטה הכנפיים ואפילו לאובדן שליטה בטיסה שגורם לתאונות קטלניות.

הסיבה שציפורים נמשכות לאזורי שדות תעופה קשורה בעיקר לזמינות מזון, סביבת מנוחה נוחה, ומיקומם הגיאוגרפי. שדות תעופה מציעים משטחים פתוחים, לעיתים עם דשא וגידולים, שמושכים חרקים, עכברים וחרקי קרקע - מקורות מזון מרכזיים לציפורים. בנוסף, שדות תעופה ממוקמים לעיתים באזורים רחבים יחסית וכמעט ללא עצים גבוהים, כך שהציפורים יכולות להרגיש בטוחות ולהימנע מטורפים.