בלאנק ויורק, האם הם טובים יותר מדנקנר ואלשטיין
בימים האחרונים יש בשוק ההון הישראלי מאבק בסגנון 'משחקי הכס', לגבי זהות בעל השליטה העתידי בקונצרן אידיבי אחזקות. ג'רמי בלאנק בשירות קרן יורק מנסה להשתלט על הקונצרן הגדול במשק, ומציע שלאחר תספורת של 50% יתרת המניות תעבור לבעלי החוב והשליטה תעבור אליו ולקרן יורק. עם כל הכבוד לביקורת על התנהלותו של דנקנר עד היום, קרן יורק לא יצרה בישראל מקומות עבודה או פיתחה תחומי תעשיה בישראל.
מדובר בקרן שמנצלת חברות במצוקה, וכל עניינה הוא להשיא ערך לבעלי מניות שמוכנים לקחת סיכון מחושב על מנת להרוויח סכומי עתק על חשבון משקיעים וחברות שנקלעו לאותה מצוקה. המהלך של יורק הוא מהלך שגרתי של קרן אגרסיבית המשלימה כעת את מבוקשה - השתלטות על קונצרן מפואר במחיר נמוך, לכן יש לבחון את ההצעה שלה בחשדנות ובהסתייגות.
קיימות סיבות רבות לפקפק במהלך. ראשית, נציגות בעלי האג"ח מייצגת כ-4% בלבד מבעלי האג"ח, שאינם בהכרח מבינים את ההסכם, או לפחות את הפרק שמסביר מדוע הסכמה זו טובה יותר לבעלי האג"ח (דנקנר עצמו הציע בעבר הצעה דומה לאחר הזרמת הכסף מאלשטיין). שנית, האם מי שנותן לקרן יורק את השליטה בקונצרן בו מצויות חברות מעולות, סולבנטיות עם הון כמו כלל ביטוח, שופרסל וסלקום, בחן או שאל מה יקרה להן ולעובדים שלהן לאחר העברת השליטה?
קרן יורק אינה מלאך, מדובר בקרן גידור עסקית ואגרסיבית המעוניינת לספק את תאוות בעלי מניותיה ונציגיה ובעיקר, השאת רווחיה. על פי התנהלותה עד כה, היא עושה זאת בהצלחה ובאופן אגרסיבי ביותר. מי לידינו כף יתקע (ויוודא) לאחר שתועבר השליטה לקרן יורק כי לא ימכרו חברות בקונצרן ויוצאו ממנו כספים בדרכים שונות ומשונות, ואלו לא יגיעו לידי המשקיעים - בעלי האג"ח והמניות? מדוע יורק טובה מדנקנר אם אין בשורה אמיתית בפיה?
המוסדיים, שהם צד להסכמה, היו אדישים בעבר ולא השמיעו את קולם באסיפות הכלליות של החברה. הם לא ביקשו לבחון דבר בזמן אמת - האם הם יתנהגו אחרת ויבחנו בשבע עיניים את מהלכיה של קרן יורק לאחר שיוסדר המהלך? הרי הם ימשיכו ויתנהלו כפי שהתנהלו עד כה ויתעוררו שוב באיחור - באמצע המשבר הבא.
חובות יש להחזיר ולעת הזו דנקנר לא אמר ההפך. אין מחלוקת שבקבוצה יש חברות טובות ושינוי קל בכלכלה העולמית עשוי להשכיח את הקיים ולשנות את היחס לדנקנר. שלא כמו טייקונים אחרים, דנקנר לא נקט ואינו נוקט טקטיקות לא מכובדות במו"מ, כפי שעשו טייקונים שדרשו תספורת - שילמו פחות והיום הם עשירים יותר.
דנקנר מבקש לשתף פעולה עם המשקיף, הנאמן, בית המשפט, בעלי החוב וכל מי שמבקש לדעת יותר. אין ספק שייתכן שהיו טעויות בניהול הקבוצה, אך מה שונה בגירעון תקציבי אותו יש לכסות, ולאחריו יש להטיל גזירות מחברה בפיקוח שבעל השליטה בה משתף פעולה? האם נערף ראשו של מישהו לאחר שהתגלה שלמדינת ישראל יש גירעון של 40 מיליארד ש'? התשובה על כך היא כמובן שלילית, וכעת נערכים קיצוצים רוחביים וכולם נדרשים לשלם יותר, לעבוד יותר ולחיות בצמצום.
על מנת להגיע להסדר שלא יקפח את דנקנר ויעלים את שנותיו היפות (והיו כאלו), ראוי להאזין לו ולעשות בדיוק את מה שעושה הממשלה על מנת לצמצם את הגירעון - להדק את החגורות, להבריא את הקונצרן ורק במידה והמסקנות לכך שלא השתנה דבר, רק אז, ראוי לבחון את האפשרות של העברת השליטה. העברת השליטה כעת, אינה יותר מהפיכה מיותרת ועריפת ראש בכיכר העיר. קרן יורק או כל נציג אחר לא מבטיח השקעה או הזרמת הון - בקבוצה המון כספים, וכל איש פיננסי יודע שיוכל להחזיר 50% מהחוב.
ביום שאחרי קבלת השליטה, יורק בוודאי תסביר לנו שהמצב החברה בכי רע. האשמה כמובן תיפול על ההנהלה הקודמת, אך המשלמים יהיו המשקיעים הקיימים שיידרשו לתספורת בשפת האג"ח או לדילול בשפת המניות, מה שבטוח, יישאר להם פחות.
- 11.בן 06/06/2013 09:51הגב לתגובה זוקרן יורק כבר החזיקה כאן חברות, למשל פסגות, ושום דבר קריטי לא קרה.. לפחות ניפטר מאסופה של מנהלים לקקנים בשכר מופקע, מעסקאות בעלי עניין, מתרומות הזויות על חשבון בעלי החוב.. ועוד ועוד.. יורק עדיפה פי אלף על נוחי.
- 10.אני יכול גם לומר משהו על אמא שלך, זה לא יהיה בהכרח נכון (ל"ת)אנונימי 05/06/2013 23:55הגב לתגובה זו
- 9.תורגמן 05/06/2013 22:24הגב לתגובה זוכמה שטויות מדבר
- 8.אחד מפה 05/06/2013 17:36הגב לתגובה זונוחי דנקנר היה קפיטליסט כל עוד הרויח. אל תפגעו בממון ובעשירים. ולפתע ברגע שהגלגל מתהפך הוא הופך לבולשביק שמבקש הגנה מפני הקפטילסיטים. בלי אחריות אישית אין קפיטליזים!!! הפסדת, מכור את הנכסים שלך ופשוט רגל.....
- 7.פעם עו״ד היה מקצוע מכובד (ל"ת)אחד 05/06/2013 16:59הגב לתגובה זו
- לעולם לא (ל"ת)באמת מבין עניין 05/06/2013 20:08הגב לתגובה זו
- 6.י 05/06/2013 13:57הגב לתגובה זודנקנר הימר על כספינו כשהרויח חגג ומשך דיווידנדים ובונוסים וכשהפסיד בא לבכות ולאים. שימכור את החזקותיו ואת רכושו הפרטי וישלם את החובות שלו.
- אכן כך (ל"ת)באמת מבין עניין 05/06/2013 20:07הגב לתגובה זו
- 5.מרגיז 05/06/2013 12:38הגב לתגובה זוגם נוחי לא בנה כלום, אלא רק מינף והנפיק. החברות בקבוצה, חשובות יותר או פחות, לא ייפגעו. קונצרן איי די בי הוא מיותר, מלא ניגודי אינטרסים פנימיים ונשלט על ידי אדם אחד ואוסף של גלמים שאומרים הן לכל מילה שלו. צריך לפרק אותו ולמכור את החברות לבעלים שונים. זה הכל.
- כל מילה אמת (ל"ת)באמת מבין עניין 05/06/2013 20:07הגב לתגובה זו
- 4.אני מסכים עם הכתב. וחוות הדעת של ברנע מחזקת זאת (ל"ת)הגבאי 05/06/2013 12:08הגב לתגובה זו
- 3.ערמוני זה בובה על חוטים של ג'רמי. בושה לגלעד (ל"ת)עמירם 05/06/2013 12:07הגב לתגובה זו
- 2.שלמה גרינברג 05/06/2013 11:59הגב לתגובה זויורק מחוייבת לבעלי מניותיה וצודק הכותב בשיטות הפעולה של קרנות מהסוג הזה אבל גם האלטרנטיבה גרועה. להשאיר השליטה אצל דנקנר זה אומר שמה שהיה הוא שיהיה, ההנהלה הזו כבר "הוכיחה" מה היא יודעת, מי שמסוגל להרוס עסק מהסוג הזה אסור שימשיך להוביל.. יש כמובן אפשרות שלישית, שבעלי החוב המוסדיים יציגו הנהלה מטעמם. הנהלה טובה תוכל לתקן בקלות יחסית עסק מהסוג הזה.
- 1.מבין עניין 05/06/2013 11:55הגב לתגובה זונכון כתב האיש. מהשתלטות יורק בסיוע מלחכי פינכה (כמו בדש ערמוני ודנינו) כולנו נפסיד - דנקנר חברות אידיבי כל מחזיקי האג"ח (אחזקות ופיתוח) בנקים וגם כל המתלהמים והפופוליסטים הדורשים להדיח את דנקנר. היחידים שירוויחו הם קרן יורק והטורף ירמיהו שבוודאי יקבל פרמיה שמנה על חשבון כולנו. מקווה שהמהלך הבלתי חוקי ייבלם ע"י ביהמ"ש.
- דנקנר שילם לך טוב? זה מכספי הפנסיה שלי (ל"ת)באמת מבין עניין 05/06/2013 20:04הגב לתגובה זו

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה
לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.
בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500 מאז סוף חודש אפריל.
דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך.
בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200.
- מסימני הפשרה בין ארה"ב לסין: ייבוא המתכות הנדירות מזנק ב-660%
- יצרנית אמריקאית של מתכות נדירות מפסיקה משלוחים לסין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?
התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.