במצבת הכתיבות נראה שתנודות מעלה מלחיצות את הכותבים
שבוע לבחירות בישראל והבורסה נמצאת בקירבת שיא של מס' שנים על מדד 1220. אחרי הבחירות תיתכן תנועה חדה לאור התוצאות, במידה והתוצאות לא יעמדו במבחן הסקרים. בסקירות השבוע היה משהו מחדש ומרענן, הם מבקשים להוריד חשיפה במניות, ואפילו נקבו בשם אופציות מעו"ף בשביל לקנות הגנה כי הן זולות.
מיום שישי השוק המקומי לא ירד, האם זה אומר שהבנקים מדברים ואף אחד לא שומע? לפני מס' שנים הצעה כזאת הייתה זוכה לירידה מהירה, הרי היא מבהירה שהבנקים לא יגדילו חשיפה. במקרה אחר יציעו ללקוחות לממש מניות. בינתיים כלום לא קרה, אבל צריך לזכור שבעל הדעה הוא לא פעם בעל המאה. בחו"ל התפרסם נתון על קרנות נאמנות, שהחודש הופנה מס' שיא של כספים לשוק המניות. אם יש אמת בהודעה, מדוע לא מספרים מי מכר לאותם קונים?
השבוע התפרסם נתון גרעון מדינה ברמה של 4.2%, הבחירות הנוכחיות יקרות כי עצרו את הכלכלה מלכת. מגדילין את הגירעון, שזה אומר שהחשבון האישי שלכם מקבל מסגרת גבוהה לאשראי, רק שצריך בסוף לשלם. אף אחד לא ממש מתנדב לספר איך יכסו. משום מה שר האוצר הפך לנדיב בהצהרות שלו לטובת הציבור, ייתכן ובגלל שהוא לא יהיה שר אוצר?
הבורסה עמדה בימים האחרונים בקרבת 1220, אזור 1225 יהווה אזור חצייה והמשך מהלך עולה. בינתיים השוק מדשדש וממתין, עם מחזורים נמוכים ממיליארד תמיכה באזור 1200.
sp: שבר שיא של מס' שנים - נמצא מעל 1470.
סגירה מתחת ל-1260 אות שלילי.
אופציות מעו"ף:
שבוע שעבר הסטייה כבר הייתה נמוכה. לא מגדרת דבר אם יקרה משהו מיוחד.
השוק נע בטווח 1200-1225 בינתיים. טווח צר שמצדיק סטיות נמוכות, אבל לפני הבחירות צריך לקחת בחשבון שזה לא מגלם אפשרויות מיוחדות ותנודתיות. ב-2011 חווינו חודש ינואר של עמידה במקום,אז זה היה על 1320-134. חודש ינואר הנוכחי יהיה אח תאום או שונה?
במצבת הכתיבות ניראה שתנודות מעלה מלחיצות את הכותבים - סוגרים קולים מידי פעם. את הפוטים כותבים יותר מכורח הנסיבות של שוק בעלייה. במסחר יומי התנועות נמוכות יחסית, אבל הסטיה הנמוכה שמידי פעם מתעוררת יכולה להניב מהלך באופ' גם כשהשוק עומד או נע נקודה/שתיים.
מחירי הפרמיות הנמוכים הובילו את הבנקים לומר שכדאי לקנות פרמיות להגנה על התיק. נגיד שמרווחים או פוטים מתחת לרמת ה-1200 יגנו היטב על התיק במחיר דק למקרה של תנודה חדה מטה. תנועה חדה יכולה להיווצר גם ביממה לאחר הבחירות בבת אחת.
סך הכל אני חושב שלהחזיק כתיבות כעת זה סיכוי סיכון לא טוב במיוחד - מי שממשיך להחזיק אז כדאי לקרב הגנות. כמובן שמפלגה גדולה אחת שתוכל להרכיב ממשלה בקלות יכולה גם להזניק שוק מעלה. כרגע זה לא מה שמראים הסקרים, אבל צריך לקחת בחשבון. מתחת לרמת 1220 שווה להחזיק הגנה. מעל 1225 ניתן לומר שיש לשוק כברת דרך נוספת מעלה.
הכותב, יונתן קריספין (דוביד), בעליו של חדר מסחר הכולל הכוונה בשוק ההון בירושלים, עוסק
אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל
- 6.תודה על כל הסקירות (ל"ת)נטלי 16/01/2013 20:21הגב לתגובה זו
- 5.ד 16/01/2013 07:27הגב לתגובה זו
- 4.אויי,איזה יפה אתה ממי. (ל"ת)סימה 16/01/2013 02:21הגב לתגובה זו
- 3.callqput 15/01/2013 20:32הגב לתגובה זומתחת ל1220 היום ההגנות עבדו טוב.
- 2.קוני למל 15/01/2013 17:35הגב לתגובה זוכל הכבוד על הסקירה העינינית !
- 1.בsp הכוונה ל1460 ולא 1260 (ל"ת)ד 15/01/2013 13:58הגב לתגובה זו
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
