פסימיסטים וסתם רואי שחורות - הגיע הזמן הירוק?
אתם פוגשים אותם לאחרונה בכל מקום, הם אלה שאמרו לכם שיהיה גרוע, הם ידעו שיוון תקרוס, שאירופה לא יכולה להמשיך ככה, שהגרעון בארה"ב מוגזם, שתשובה ינטוש אותנו עם החובות, שנוחי (פתאום מותר לקרוא לו נוחי..) יקרוס ובכלל אין לו כסף לשלם לנו ואפשר בקלות לתפוס כותרות ולרכוב על גבו בדרך לכל מאמר מזדמן.
את הביצועים של חלקם אתם יכולים לבדוק, לצד כתיבה ענפה בעיתונות הכלכלית ובסקירות שמפיצים ללא הרף על שווקים וחברות, הם הרי מנהלים גם כספים. בגופים מוסדיים, בקרנות נאמנות, בבתי השקעות, בארץ, בחו"ל, יושבים בדירקטוריונים, בועדות השקעה. הם משפיעים, מקבלי החלטות. חלקם כבר הוגדרו כגורואים, אורקלים, חלקם בדרך למעמד מכשפים, וחלקם באמת היו פסימיים, נאמר לזכותם. הם צפו את המשבר, לא משנה איזה משבר, הם משנת 1900 ומשהו צופים ירידות, עד סוף השנה, או לאחר החגים, או כריסמס, עד מדד 600, ו-1600 בנאסד"ק או עד תשואה של 60% באידיבי אחזקות, הם גם לא קנו בהנפקה את פרטנר, סקיילקס או טאו.
משחק כדורסל איתנו מזה שנים רבות, קלע שלשות, זורק 12 זריקות במשחק ומכניס ביום טוב שתיים מתוכן. כמאמר הקלישאה, גם תרנגולת עיוורת מוצאת מדי פעם גרגר... אבל הוא ממשיך לזרוק, הוא גם ממשיך להחטיא. ההחטאות שלו מתחבאות בסטטיסטיקה המורכבת של משחק הכדורסל, קליעות משתיים, מהעונשין, עבירות, אסיסטים. את אלה שנכנסות חוגגים
בשוק ההון. ככל ששוק מתנהל בין קונים למוכרים, אופטימיים ופסימיים לגבי מחיר של סחורה מסויימת. ככל ששני הצדדים פסימיים באופן מובהק על מחירו של מוצר מסויים, מחירו יורד. כלומר, אוסף של תחזיות שליליות על מגמה בשווקים, ביצועי חברה או כלכלת מדינה מצטברים לכדי מחזורי פעילות נמוכים, תנודתיות וירידות מחירים.
אז בעצם כל הנתונים השליליים, כאלה שרק נצפו ו/או עוד לא פורסמו כבר מגולמים ברובם במחירים?
מהמסחר המתנהל בשוקי ההון נראה שרובם שם. המצב באירופה ידוע וברור למדי, הפתרון איננו באופק, היבשת הישנה תעיב על המסחר בכל העולם בשנים הקרובות. מאידך, גם הפתרונות לטווחים הקצרים והארוכים ידועים. הדפסת כספים, איחוד מוניטרי, איזרוח עובדים זרים לצד הגברת הילודה וייעול מערכת המיסוי יכריעו בסופו של דבר את הכף. גם בארה"ב, מרבית השלילי מגולם בשווקים. חברות רבות מצליחות לספק דוחות רבעוניים טובים מאד המעידים על היכולת האמריקנית הפנומנאלית להתאים ולייצר גמישות ביצור, בהיצע, בטכנולוגיה ובעיקר בניהול. היא מצליחה להתחרות לכל אורך הגלובוס.
מחזורי המסחר הנמוכים בישראל, מגלמים כבר עזיבה כמעט מוחלטת של המשקיעים הזרים לצד יציאת מצרים של המוסדיים הישראלים להשקעות בחו"ל. ההאטה בצמיחה, הגרעון הגדל, שער הדולר המטפס, הריבית הנמוכה והאינפלציה השלילית נמצאים כאן ונותנים את הטון במחירי המניות והאג"ח.
אני בטוח שקוראי שתי הפיסקות האחרונות אומרים כעת בליבם, או. קיי, אז? תגיד לנו משהו שאנחנו לא יודעים. אז זהו! אין משהו כזה. ברור שנתונים שליליים עוד יופיעו וברור שקווי ההגנה של אחרוני האופטימיסטיים מתפוררים. כלומר, רואי השחורות מנצחים - השווקים רואים את התחתית וכבר לא נבהלים.
בואו נלך צעד קדימה עם הגישה הזאת. נניח שמרבית הרע מגולם במחירים, הרי מי שיקדים ויבחר במחירים יוצאי דופן חברות טובות המנוהלות כהלכה, ע"י מנהלים מנוסים, יעשה עסקה לא רעה. נניח שדנקנר יעמוד מאחורי מרבית חובותיו, החלק החשוב והמרכזי באג"ח הקונצרניות ישולם במועדו, והסדרים, אם יהיו יגרמו לנזק מינימלי וירגיעו את השווקים המודאגים, הרגולטורים יצטרפו ויקלו, יאפשרו, ירגיעו ויסייעו למתקשים לעמוד על רגליהם, יוון תקבל את התכתיבים האירופיים, ארה"ב תשרוד עונת בחירות וכלכלתה תתאושש ומדינות ה-BRIC ימשכו את הצמיחה בעולם ויעניקו שווקי יצוא לעולם הישן.
אולי דווקא עכשיו, כשכולם שליליים ובטוחים בתחושותיהם - הגיע הזמן. הזמן לחזור לכללי ההשקעה הבסיסיים והמרכזיים ולנצל את הנכונות למכור הכל, גם חברות מצויינות. להתחיל לאסוף בזהירות ובמתינות ולהיות אלה שיהיו שם כשכל החדשות הרעות ייגמרו.
התשואות באג"ח הקונצרניות בדירוגים הבינוניים הופכים את ההשקעה בהן להגיונית מאד. אולי אפילו על חשבון ההחזקה במניות. חברות כמו גזית גלוב וגב ים בנדל"ן, אספן בריבית המשתנה, שלמה ואלבר ברכב, קבוצתו של פישמן ואפילו בבנקים, כתבי ההתחייבות של דיסקונט מייצרים תשואות גבוהות במח"מים בינוניים שהפחד הניח אותם שם. לסיכום, רואי השחורות המקצועיים תמיד יהיו שם, יחכו להזדמנות כדי להגיד לנו, 'אמרתי לכם'. אנחנו נהיה שם כדי לנצל את זה.
- 8.ד.כ. 30/07/2012 19:29הגב לתגובה זוסוף סוף יש מי שמבין. החוכמה היא לדעת להכנס בזמן ולא כשהבורסות עולות...
- 7.ניב 30/07/2012 00:16הגב לתגובה זומי שבחוץ ולא הפסיד יכול להגדיל באיטיות גדולה ובהדרגתיות חשיפה למניות של חברות טובות . הבעיה שמי שנמצא בפנים עם 40-30% מניות ואג"ח קונצרני וכבר הפסיד חצי מהכסף שלו , לא יכול לקבל את ההמלצות שלך .
- 6.לך תכתוב פוטים, פריזמה ב' (ל"ת)רון 29/07/2012 20:57הגב לתגובה זו
- שוקו 29/07/2012 22:15הגב לתגובה זומי צודק? אתה, שאין לי מושג מי אתה בכלל, או בעל שם כמו גורביץ?
- מיקרו ומאקרו 29/07/2012 22:08הגב לתגובה זואיך הציבור שוכח כל כך מהר? זה לא הנפל של פריזמה שנותן לנו עכשיו עצות מה כיוון השוק? זה שהפסיד יחד עם חבורת כלומניקים הרבה מאוד כסף למשקיעים שהאמינו בחברה!! עכשיו תחליטו מה שווי העצות......
- 5.צ'ומפי 29/07/2012 18:00הגב לתגובה זוחכה שספרד תרעד אז השווקים יצנחו לרמה שלא הכרת
- 4.פ.ה. 29/07/2012 17:09הגב לתגובה זואבל שמח לקרוא שמוטי עדיין זורק 12 זריקות למשחק ואפילו התקדם לקלוע 2 מתוכן...
- 3.חחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחח (ל"ת)הצחקת אותך 29/07/2012 15:53הגב לתגובה זו
- 2.מתי 29/07/2012 13:48הגב לתגובה זוכאחד שהיה שם 10 שנים- מציע לא להיתקרב. זה שוק של רמאים שימכרו את אמא שלהם כדי לגייס אותכם אחיהם. ניגודי עניינים בכל פינה. לברוח!
- 1.מוטי 29/07/2012 12:28הגב לתגובה זוהעולם משתנה הכל קשור בכל, תגובת שרשרת תיהיה קריטית
- פינוקיו 29/07/2012 13:43הגב לתגובה זואיך אפשר להשקיע בסביבה כלכלית כזאת???חצי עולם פושט רגל חוסר הוודאות גדול וזה בא לידי ביטוי בכותרות רק אתמול אמרו שהבורסות הולכות לקרוס והיום פתאום שומעים על פרץ אופיטמיות מה השתנה מאתמול?? לכן אני אומר שאף אחד לא יודע מה יילד יום אבל אף אחד לי המצב באופן אישי לא עושה שכל לכן אני יושב על הגדר
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.
