אפריל - חודש מאוד קצר, אז רצוי להיזהר כעת מסטיית התקן

מדדי העולם נושקים לפסגה. אחרי רבעון יוצא מן הכלל לבורסות ברחבי אירופה וארה"ב עלו המדדים 7%-18%. הרבעןן חדש התחיל והעליות נמשכות.

בישראל הרבעון הסתיים ב-3.5%. קטן, נמוך, לא רואים אותו מול העולם. ת"א 25 כבר נשק ל-1160 שבוע שעבר, אבל בסיום עם אקורד מינורי הרבעון הסתיים ב-1124.8. זה יכול היה להיות עוצמתי יותר, אבל עדר מוכרי מניות ניצל את העליות למכור ביתר שאת במעלה ההר.

להגיע ל-1160 זה לא עניין של מה בכך. מוכרי המניות התמידו להגיע ב-1130, ולפתע נתנו דרור לקונים מעלה. זה יכול להימשך, אך מאז שנגיד בנק ישראל שינה את הלימות הון הבנקים לפני 3 שבועות, עוצמת המוכרים מעט נחלשה.

ייתכן וזה שינה חשיבה לגבי פוטנציאל המניות. מדד המעו"ף נמצא מעל 1120, ירידה ממנה תבטל את כל מהלך העליות של מארס. עלייה מעל 1160 תביא להמשך סיפור חיובי.

בעולם המדדים המשיכו לעלות, אך בפניהם עומד להגיע המשפט האלמותי של קנה באוק' ותמכור במאי. סטטיסטית בעולם מי שמוכר במאי וקונה חזרה באוק' מדלג על תשואות רעות בדרך, נזכור זאת להמשך החודש. לעומת זה יש בחירות השנה בארה"ב ויש את ברנניקי והשפנים על תוכניות תמיכה שתמיד מגיעים כשהתינוק מתחיל לבכות.

לסיכום:

הבורסות במומנטום שנמשך. מעט דשדוש, מעט מידי מימושים בריאים. ירידה מ-1400 של ה-sp תשנה את התמונה לרחבי העולם, שכרגע נמצא על 1418. עלייה מעל 1420 יכולה לדחוף קדימה עוד 3%, קל וחומר על העולם. הרמות הנוכחיות מחייבות משנה זהירות, זמנים שהתפנית בחו"ל יכולה להיות מעבר לפינה. זה דורש סטופ למי שממשיך ליהנות מחווית הלונג העולמית.

דולר:

נתקל ב-3.8 ומעלה לאורך זמן.

3.7 תמכה בחודשים האחרונים.

זה הטווח, להערכתי אם ישבור צד יתן 2% מהירים.

אופציות מעו"ף

אחרי סערת חודש מארס עם סקוויזים וריצות של עשרות נק' מהירות בדרך כלל ללמעלה, הגיע השוק לרוויה בזמן הפקיעה שהסתיימה בקול ענות חלושה. תנועה קלה, ובמחזור קטן של 580 מיליון ב-1141.46. אם לסכם את מארס, אפשר לומר שתנועה של 90 נקודות הייתה מ-1070 ל-1159 עם הפסקות מומנטום בדרך על 1110 כשבוע.

לאפריל יש חודש קצר, פקיעה ב-24 לחודש. ימי חול המועד מסחר דל ומקוצר עד 14:45. מיעוט הימים נותן לכותבים פרמיות דלות יחסית, אבל זה כורח ימי המסחר המעטים שעומדים על 14 ימי מסחר. בינתיים הסוחרים פותחים כתיבות בזהירות ובמחשבה שאזור 1100 ישאר תמיכה בינתיים. ניתן להביט על רמות ה-1120 ו-1160 כמתכון לשינוי כיוון.

כרגע אין צורך בהגנות על מדד המעו"ף, אלא בירידה מ-1120. בכתיבות רצוי לשמור ביטחונות עקב סטייה נמוכה. אפריל נחשב לרוב חודש טוב בחלקו לפחות בגלל חול המועד.

הכותב, יונתן קריספין (דוביד), בעליו של חדר מסחר הכולל הכוונה בשוק ההון בירושלים, עוסק באימון אישי מיוחד למשקיעים וסוחרים והרצאות על שוק ההון

***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    לא מסכן את הכסף 03/04/2012 23:59
    הגב לתגובה זו
    להזהר רצוי תמיד. במיוחד מיועצים וירטואלים.
  • 5.
    קוני למל 03/04/2012 20:26
    הגב לתגובה זו
    סטיות תקן נמוכות = מחיר נמוך יחסית לסטריק (שער כניסת האופציה לכסף).
  • 4.
    דייב 03/04/2012 15:55
    הגב לתגובה זו
    יוטפיומת איפה ד.מי-ם?
  • 3.
    מוטי 03/04/2012 15:47
    הגב לתגובה זו
    כרגיל מהנה ומפרה
  • 2.
    אברהם והקריתים 03/04/2012 11:49
    הגב לתגובה זו
    לדוביד תודה, היום כתבנו עד לרגע זה הכתיבות לא נתנו, מה עושים כאשר הסטיה קטנה, תודה אברהם והקריתים וחג שמח, אתה הגדול מכולם, אנא תן עצה
  • דוביד 03/04/2012 12:50
    הגב לתגובה זו
    לרוב הגנות יכולות לנטרל את הסטייה,אם היא לפתע תעלה בהמשך.לא הגנות רחוקות מידי
  • קוני למל 03/04/2012 13:59
    הכל יכול לקרות.
  • 1.
    חודש מקוצר, זהירות מדוביד! (ל"ת)
    פליקס הובלות 03/04/2012 09:53
    הגב לתגובה זו
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.

שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.