מלחמת השקשוקה נמשכת: תביעת לשון הרע הוגשה נגד מיקי רוזנטל ע"י עידן עופר

התביעה נגד רוזנטל ושותפיו להפקת הסרט תועמד על 3.5 מליון שקל. "אי אפשר להשלים עם הפיכת תחקיר "עיתונאי אובייקטיבי" לאמצעי לרקימת עלילות זדוניות"
מאיה זיסר |

המאבק העיקש בין החברה לישראל ומשפחת עופר לבין העיתונאי מיקי רוזנטל עולה מדרגה. זאת בעקבות סרטו של רוזנטל, 'שיטת השקשוקה' שמשך תשומת לב רבה, בשל עיסוקו בעסקיה של משפחת עופר ובנושא ההפרטה והניסיון של משפחת עופר למנוע את שידורו בכל דרך אך הסרט הוקרן בסינמטקים ואף הופץ בצורה פירטית.

באמצעות עורכי הדין זאב שרף וצבי גלמן הוגשה הבוקר (ב') ,על ידי 'החברה לישראל' ועידן עופר, לבית המשפט המחוזי בתל אביב, תביעת 'לשון הרע' נגד מיקי רוזנטל, אילן עבודי וחברת 'משהו הפקות בע"מ' על סך 3.5 מיליון שקל.

במקביל להגשת התביעה במחוזי הודיע עידן עופר על מחיקת התביעה בבימ"ש השלום, במטרה להתמקד בתביעה העיקרית בגין הסרט שאינה כלולה בזו אשר בבימ"ש השלום.

נזכיר כי בחודש מאי האחרון, בית המשפט המחוזי בתל אביב דחה את בקשתו של העיתונאי מיקי רוזנטל לדחיית תביעת לשון הרע שהוגשה על ידי עידן עופר בבית המשפט המחוזי בתל אביב.

בנוסף לכך, בשבועות האחרונים הושלם סרט התגובה שהכינה קבוצת החברה לישראל, ומשפחת עופר, זאת במטרה לנסות לטענתם, 'לתקן את הפגיעה הקשה שפגע בהן רוזנטל בסרטו'. החברה לישראל ומשפחת עופר מקוות שעם הקרנת סרט התגובה יעמוד הציבור על היקף העוול הנורא שנגרם לחברה ולמשפחה על ידי רוזנטל. יש לציין כי כבר לפני כמה חודשים הועלו לאתר YouTube סרטונים שנלקחו מסרט התגובה שמכינה משפחת עופר, אשר נועד להפריך את הטענות שהועלו בסרט של רוזנטל. בנוסף לכך, רוזנטל עצמו כבר מצלם את 'שיטת השקשוקה 2', שהינו סרט תגובה לסרט של משפחת עופר.

ביקורת רבה הייתה כנגד משפחת עופר והחברה לישראל על מאבקן בסרט, ואף נטען בפניהן על ידי גורמים רבים, שבכך הן 'מגדילות' את רוזנטל ופוגעות בעצמן. לכן, משפחת עופר והחברה לישראל החליטו 'להילחם על חשיפת האמת' לדבריהם.

"אי אפשר להשלים עם הפיכת תחקיר 'עיתונאי אובייקטיבי' לאמצעי לרקימת עלילות זדוניות

על פי התביעה שהוגשה היום למחוזי, "לא ניתן להשלים עם רמיסת שמו הטוב של אדם ושמה הטוב של חברה כשהדברים נובעים מתוך מניעים פסולים הבאים מקנאה אישית". בנוסף לכך, נאמר בתביעה כי "אי אפשר להשלים עם הפיכת תחקיר 'עיתונאי אובייקטיבי' לאמצעי לרקימת עלילות זדוניות ולטפילת ביצועם של מעשים שפלים וחמורים, המגיעות לרמה של רדיפה אובססיבית".

חומרה יתירה רואה התביעה בפרסום המתייחס לפסק דינו של בית המשפט העליון, שעה שהסרט עצמו מתיימר, על פי העתירה, להציג במרכז העלילה דיווח, כביכול הוגן ונכון, של פסק הדין של בית המשפט העליון בישראל, לשוות לפירסום גוון של אמינות יתירה, תוך היתלות על האילנות הגבוהים הנטועים בבית המשפט העליון של מדינת ישראל, כל זאת שעה שלטענת האחים עופר, הדיווח אינו אלא פרסום חלקי, קטוע, מגמתי, מסולף, ובחלקים אף כוזב, של פסק הדין האמיתי.

לטענת האחים עופר והחברה לישראל, "אם במדינת חוק, ניתן לדווח באופן מגמתי על דברי שופטים בפסק דין, ועל בסיס דיווח מסולף זה, לרמוס את שמם הטוב של התובעים כי אז כלו כל הקיצים. אז כנראה, מותר הכול.

עיקר התביעה עוסק בהסכם שבין ממשלת ישראל, חברת בז"ן והחברה לישראל: בהתייחס לדרך המגמתית, המסלפת, הדיבתית והמעוולת בה מציג הסרט לציבור את עמדת שופטי בית המשפט העליון בנוגע להסכם בז"ן נטען בתביעה, כי מדברים אלו משתמשע כי, "בין היתר, בית המשפט העליון פסק כביכול כי החברה לישראל בראשותו של התובע , עידן עופר, התקשרה בהסכם ההרשאה במסגרתו, בין היתר, מכרה בתמורה את החזקותיה בבז"ן למדינת ישראל, אך התקשרותה של החברה לישראל היתה, כביכול, התקשרות בהסכם בלתי חוקי, בלתי מוסרי, לקוי ופגום, הנוגד את תקנת הציבור אשר עריכתו מצדיקה, כביכול, עריכתה של חקירה פלילית. ואולם, כביכול, הסיבה היחידה לכך שההסכם לא בוטל נעוצה רק בכך שלבית המשפט העליון לא היתה סמכות לפסול את ההסכם".

ולכן לטענתם של האחים עופר בכתב התביעה החדש, פסק הדין של בג"ץ שונה בתכלית מהפרסום השגוי שניתן לו בסרט, "בפסק הדין נקבע כי הסכם ההרשאה בו התקשרה אף החברה לישראל, מקיף עצמו במתחם רחב של סבירות ונתקבל לאחר ששורה ארוכה של הגורמים המקצועיים הבכירים ביותר, בחנו את הסוגיות במשך שנים, ונתנו את דעתם לכל ההיבטים המשפטיים והכלכליים הרלוונטיים להתקשרות, ולאחר שממשלת ישראל בכבודה ובעצמה נתנה את דעתה ואישרה את ההתקשרות בהסכם"

עוד מציינים האחים עופר, כי "ארבעה מבין חמשת השופטים כלל לא קבעו שההסכמים פוגעים קשות במוסר הציבורי. בנוסף לכך, אף אחד מן השופטים לא קבע שאין זה בסמכותו לפסול או לאשר את ההסכם".

עוד טוענים כי עובדות נוספות שהוסתרו מהצופה בסרט, לפיהן, בסוף התהליך האמור פוצלו ונמכרו בתי הזיקוק בסכום ובתמורה של כעשרה מליארד שקל למדינה. "קיבלה תמורה הגבוהה בלמעלה מפי 4 מהתמורה ששולמה על ידה לחברה לישראל בגין אותו החלק, גם עובדות אלה הושמטו כליל ולא פורסמו בסרט המעוול".

סוגיה נוספת בגינה נתבע רוזנטל קשורה בפרסומים הדיבתיים בנוגע למכירת מניות החברה לישראל בבז"ן. לטענתם, פרסומיו של רוזנטל כי מכירת המניות בבז"ן ומהם משתמע, בין היתר, כי התובעים עשקו כביכול את הקופה הציבורית, ובכך כביכול "גזלו את המניות בבז"ן אשר לכאורה, מכח הוראות זיכיון כלשהו חלה עליהם, חובה מוחלטת שהיתה ברורה וידועה לכל, להעבירן לבעלותה של מדינת ישראל ללא תמורה, חינם אין כסף", כל זאת גרם נזק רב לשמם הטוב של האחים עופר והם הפכו מטרה לשנאה לבוז וללעג בקרב הציבור הרחב בישראל. ולטענתם, הסרט אינו מגלה לצופה את כלל העובדות אשר לו היו מוצגות לצופה, היו חושפות את האמת במלואה.

הסוגיה השלישית וכביכול החמורה בגינה נתבע רוזנטל קשורה לפרסום הדיבתי אודות חכירת האונייה על ידי בז"ן, "מהפרסום עלה כי התובעים ניסו כביכול לשלוח את ידם במחטף ובעורמה לקופתה של החברה הממשלתית בז"ן ולעשוק אותה ולגזול ממנה סכומי עתק שיסבו לקופת החברה הממשלתית נזקים אדירים בהיקף של 4,000 דולר ליום והכל במשך שנים רבות עד תום תקופת כלי השיט". בסרט של רוזנטל מרואיין החשב הכללי לשעבר, ירון זליכה, באומרו: "ממתי בז"ן קונה אוניות" ומוסיף: "ואז נחשפים הפרטים. מתברר שהאוניה כבר נחכרה על ידי בז"ן ב-19 אלף דולר ליום. ואז תשאלי, מה עושים עם האוניה? הרי בז"ן לא, כן חברת אוניות, מחכירים את זה לצד ג' ב- 15 אלף דולר ליום". במקרה הזה זליכה הצליח לעצור את הקומבינה...". לדברי האחים עופר בכתב התיבעה, כתוצאה מהצגת הדברים באופן הזה בסרטו השנוי במחלוקת של רוזנטל נגרם נזק עצום לתובעים, ומיותר לציין מה תגובות הקהל לקטע 'מרשים' זה בסרט.

בכתב התביעה נטען כי "בניגוד מוחלט לאמור בפרסום, בז"ן עסקה בספנות. בז"ן החלה לעסוק בהפעלת אוניות ב- 1999 ונהגה להפעיל בין 4-6 אוניות באופן שוטף". בנוסף לכך, "בדיון בדירקט' בז"ן לא הוצע להאריך הסכם חכירה במסגרתו יונצח ויקובע הפסד יומי לבז"ן בסך 4,000 הדולר היפוכו של דבר הוא הנכון: לדיון בדירקט' הובאה עסקה אשר עפ"י חוות דעת כלכלית..תצמח האפשרות לבז"ן להשיא לעצמה רווחים והכל תוך הפחתה חדה של דמי החכירה היומיים".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
הנשיא טראמפ עולה על מדרגות מטוס Air force oneהנשיא טראמפ עולה על מדרגות מטוס Air force one

הבית הלבן באוויר: סיפורו של המטוס שהוביל את הנשיא טראמפ לישראל

מטוס ה-Air Force One הוא אחד הסמלים המובהקים של ההנהגה, הביטחון ומדיניות החוץ של ארה"ב. מתי עלה לראשונה הרעיון של מטוס אישי לנשיא, איך התפתח ומה קורה היום בתוככי כלי התעופה הכי מפורסם בעולם 

עופר הבר |
נושאים בכתבה טראמפ בואינג


מטוס ה-Air Force One הוא לא רק כלי תחבורה אווירי. הוא סמל יוקרתי ועוצמתי של נשיא ארצות הברית, מעין ארמון מעופף שמסמל את מעמדו המיוחד של הנשיא. מטוס זה מסמל את עוצמת ארה״ב ועבורנו, בנחיתתו בישראל, את הרגעים הבלתי נשכחים של שחרור החטופים כשהלב של כולנו החסיר פעימה. המטוס טס בגובה נמוך מול חופי ישראל וביצע מחווה מעל כיכר החטופים בתל אביב לפני נחיתתו בנתב״ג. 

אז מה הסיפור של כלי התעופה שהוא הרבה יותר ממטוס?

מטוס אייר פורס 1 הוא אחד הסמלים המובהקים ביותר של נשיאות ארצות הברית ושל העוצמה האמריקאית בעולם. מעבר לנצנוצי הצבעים והסמל הלאומי, ההיסטוריה של המטוסים הנשיאותיים עד ליצירת המטוס המיוחד במינו שאנו מכירים היום, הייתה מורכבת ומרתקת וכללה טכנולוגיות ואמצעים ביטחוניים מתקדמים, שינויים וחידושים שהוטמעו בו והפכו את אייר פורס 1 לבית הלבן המעופף. 

הנשיא טראמפ נוהג לנהל שיחות עם כתבים ועם צוותי הסיקור היושבים באייר פורס 1, לעיתים תוך כדי טיסה, מה שיוצר אווירה ייחודית של נגישות וקרבה אל הצוות התקשורתי למרות הגבלות האבטחה.

זוג מטוסי בואינג שמפיקים את כל צורכי הנשיא

בכל פעם שנשיא ארצות הברית עולה לטיסה על מטוס של חיל האוויר האמריקאי, המטוס מקבל את הכינוי Air Force One, שהוא אות הקריאה הרשמי במהלך טיסתו. השם "אייר פורס 1" הוא למעשה אות הקריאה הרשמי לכל מטוס שמטיס את נשיא ארצות הברית. משמעות הדבר היא שכל מטוס של חיל האוויר האמריקאי שבו טס הנשיא באותו רגע, מקבל את הכינוי הזה. 

רוב הזמן, הכינוי מתייחס לזוג מטוסי בואינג מדגם VC-25A (גירסה מיוחדת ומתוחזקת של בואינג 747-200B), שמשרתים את הנשיא ומפיקים את כל צרכיו, מהבטיחות והתקשורת ועד הנוחות והייעוץ המדיני.

סמאד 3סמאד 3

החות׳ים משנים את כללי המשחק - האיום האמיתי על שמי ישראל: Samad 3

הכטב"ם החות'י שגרם לפגיעה הקשה באילת בעיצומו של החג הוא שדרוג משמעותי ליכולות הטכנולוגיות של החות'ים הנשענים על תמיכה מאיראן. מערכות ההגנה של ישראל מספקות תשובה מצוינת, אם כי לא הרמטית, אבל החות'ים מצדם לא שוקטים על השמרים



עופר הבר |


בלילה שקט של קיץ, יולי 2024, כאשר תושבי תל אביב חשבו שהם מביטים בשמי העיר המוארים והרגועים, חדר לשמי העיר כטב"ם משופר מהסוג המסוכן ביותר - ה-Samad-3. הוא פרץ את שכבות ההגנה האווירית המתקדמות ופגע באישון לילה בלב העיר השוקקת לאחר טיסה של 16 שעות ומרחק 2600 ק״מ במסלול מוארך דרך סודן ומצרים מתימן הנמצאת בקו אווירי של 1,800 ק״מ מישראל. 

זה היה רגע דרמטי שהוכיח כי הטכנולוגיה של האיום משתדרגת במהירות והפכה את השמיים הישראלים לזירה תחרותית של מלחמה טכנולוגית שבה כל שנייה קובעת חיים או מוות. האירוע הותיר את המדינה במרדף בלתי פוסק אחרי פתרונות חדשניים להגנה על אזרחיה מפני איומים דומים.

האם הסמאד 3 שובר שוויון?

החות'ים הגיעו בשנים האחרונות ליכולות טכנולוגיות מתקדמות יחסית בתחומי הטילים והרחפנים, המוענקות להם בעיקר עם תמיכה איראנית. בין היתר מדובר על כטב״מים קטנים כמו סמאד 3, שככלל טסים בגובה נמוך עם חתימה מכ״מית נמוכה, כך שקשה למערכות ההגנה האווירית הישראליות לזהותם וליירטם בזמן. כמו כן, שיגרו החות'ים טילים עם ראשי נפץ "cluster munitions" שפועלים על ידי פיזור ראשי נפץ משניים באמצע הטיסה, מה שמקשה על מערכות ההגנה לספק הגנה יעילה מפני הפצצונות הנפיצות שמפוזרות בכמות גדולה על שטח רחב.

ישראל, מצד שני, מפעילה מערכות הגנה אוויריות רב-שכבתיות ומתקדמות ביותר, עם כיפת ברזל כמרכיב העיקרי נגד רקטות וטילים קצרים ובקרוב בשילוב מערכת הלייזר ״אור איתן״. מערכות אלו מדויקות, מתוחזקות בצורה גבוהה עם יכולת תגובה מהירה ויכולת יירוט מעל 90% בממוצע של האיומים. 

לסמאד שלושה יתרונות מובנים המקשים על גילוי מוקדם שלו: חתימת מכ"ם נמוכה, בעיקר בגלל חומריו, מידות קטנות יחסית, ופרופיל טיסה גמיש עם יכולות תמרון וטיסה בגבהים נמוכים ועל פני טופוגרפיה מורכבת. תכונות אלו מאפשרות לו לטוס למטרה בשעה שגילוי מוקדם הופך לאתגר טכנולוגי עם אפשרויות רבות לאזעקות שווא ולחדירה דרך שכבות ההגנה של המדינה.