מיקרון
צילום: טוויטר
דוחות

מיקרון נופלת ב-15% אחרי הדוחות - מה הסיבה?

מיקרון נופלת אחרי תחזית מאכזבת לרבעון הבא בו היא צופה הכנסות של 7.9 מיליארד דולר, נמוך בהרבה מהאנליסטים שצפו הכנסות של 8.9 מיליארד דולר; עם זאת, התחזית לשוק הזיכון לשרתי בינה מלאכותית מעודדת
רוי שיינמן | (3)

חברת השבבים מיקרון  MICRON TECHNOLOGY פרסמה ביום רביעי דו"חות כספיים לרבעון השלישי של השנה, אך התחזית לרבעון הבא אכזבה את המשקיעים ושלחה את המניה לצניחה במסחר המאוחר אמש ובטרום היום.

מיקרון דיווחה על רווח מתואם למניה של 1.79 דולר, מעט מעל ציפיות האנליסטים שעמדו על 1.76 דולר למניה. הכנסות החברה עמדו על 8.7 מיליארד דולר, תואם את התחזיות של האנליסטים . עם זאת, התחזית לרבעון הקרוב הצביעה על הכנסות של 7.9 מיליארד דולר בלבד, לעומת ציפיות האנליסטים להכנסות בגובה 8.9 מיליארד דולר.

המנכ"ל מנסה לשמור על סנטימנט חיובי

מנכ"ל מיקרון, סנג'יי מהרוטרה, התייחס לדיווח והביע אופטימיות לגבי המחצית השנייה של השנה הבאה. "בעוד שהשווקים חלשים בטווח הקצר, אנו צופים חזרה לצמיחה במחצית השנייה של השנה", אמר. לדבריו, החברה מצליחה לחזק את מעמדה בשווקים אסטרטגיים בעלי רווחיות גבוהה ומוכנה למנף את הצמיחה המונעת על ידי בינה מלאכותית.

מיקרון; קרדיט: אתר החברה

מיקרון; קרדיט: אתר החברה

עם זאת, דברי העידוד לא הועילו למניה: מייד לאחר הדיווח צנחה מניית מיקרון בכ-11%, לאחר שבשלב מסוים הגיעה לירידה של 14% במסחר המאוחר וכעת היא יורדת ב-15% בטרום.

המקומות בהם מיקרון מאכזבת

בשיחת המשקיעים שלאחר פרסום הדו"חות, ציינה הנהלת מיקרון כי תחזית המכירות הנמוכה נובעת מחולשה בשוק החלקים ל-PC, לצד ירידה בביקוש בשוקי הרכב והתעשייה.

מיקרון נחשבת למובילה בשוק זיכרון ה-DRAM והפלאש, המשמשים במחשבים שולחניים (PC), שרתים, סמארטפונים וכונני SSD. בנוסף, החברה הפכה בשנים האחרונות לספקית מרכזית של HBM (זיכרון ברוחב פס גבוה), מרכיב קריטי לשרתים מבוססי בינה מלאכותית - התחום בו המשקיעים תולים את רוב תקוותיהם.

למרות התחזיות המאכזבות, החברה סיפקה נתונים מעודדים לגבי שוק ה-HBM, והעריכה כי שוק זה יעלה על 30 מיליארד דולר בשנת 2025, לעומת תחזית קודמת של מעל 25 מיליארד דולר שניתנה בספטמבר האחרון. בנוסף, החברה צופה לייצר "כמה מיליארדים" מהכנסותיה בזכות זיכרון ה-HBM בשנה הבאה

קיראו עוד ב"גלובל"

למרות הירידות האחרונות, מניית מיקרון רשמה עלייה של 22% מתחילת השנה עד לסגירת המסחר ביום רביעי. זאת, לעומת עלייה של 12% בלבד בקרן הסל iShares Semiconductor של בלאקרוק, המשקפת את ביצועי תעשיית השבבים באופן כללי. המניה נסחרת היום לפי שווי של 98.5 מיליארד דולר ומכפיל 10 על הרווחים הצפויים לה השנה ומכפיל 7 על הרווחים הצפויים לה בשנה הבאה.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    גל 20/12/2024 16:20
    הגב לתגובה זו
    בורסת ניו יורק נופלת אך ורק אחרי הורדת הרבית ב 0.25 והפה הגדול של הפד.
  • 2.
    חיים 20/12/2024 02:13
    הגב לתגובה זו
    מישהו יכול להסביר איך המסקנה הזאת ?
  • 1.
    Cd 19/12/2024 18:49
    הגב לתגובה זו
    חברה טובה, יגיע התיקון.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.