גוגל חיפוש
צילום: טוויטר

גוגל תחת מתקפה: OpenAI פותחת את שירות החיפוש לכולם

עם חשיפת הטכנולוגיה ל-300 מיליון משתמשים שבועיים, שירות ChatGPT כבר משך 8% ממשתמשי החיפוש; גוגל מגיבה עם Gemini 2.0 וכלי יצירת וידאו מתקדמים

אדיר בן עמי |

ההגמוניה של גוגל GOOGLE בשוק החיפוש באינטרנט ניצבת בפני אתגר משמעותי, כאשר OpenAI, מפתחת ChatGPT, הכריזה על פתיחת שירות החיפוש שלה לכלל המשתמשים. המהלך החדש חושף את הטכנולוגיה המתקדמת ליותר מ-300 מיליון משתמשים שבועיים.

"אנחנו פשוט משפרים את חוויית ChatGPT המוכרת עם מידע מעודכן מהרשת," הסביר אדם פריי, מוביל ChatGPT Search, בסרטון שהכריז על ההרחבה. זהו צעד אסטרטגי שמאיים ישירות על הדומיננטיות של גוגל בתחום החיפוש.

סקר שערכו אנליסטים מחברת Evercore בקרב יותר מ-1,300 משתמשים בארה"ב חשף נתון מטריד עבור גוגל: כ-8% מהמשיבים כבר בחרו ב-ChatGPT כמנוע החיפוש העיקרי שלהם. זוהי נגיסה משמעותית בנתח השוק של גוגל, שעד כה נהנתה משליטה כמעט מוחלטת בתחום.

האיום של OpenAI משתקף היטב במכפילי הרווח הנמוכים של מניית אלפאבית  בהשוואה לחברות הטכנולוגיה הגדולות האחרות. החשש מפני פירוק אפשרי של גוגל על ידי משרד המשפטים האמריקאי מוסיף גם הוא ללחץ על המניה.

 

גוגל מחזירה מלחמה

גוגל אינה יושבת בחיבוק ידיים. החברה השיקה השבוע גרסאות משופרות של כלי יצירת וידאו ותמונות, כאשר לטענתה, מעריכים אנושיים העדיפו את הסרטונים שלה על פני אלו של מתחרים, כולל Sora של OpenAI.

החברה מתכננת למסחר את כלי יצירת הווידאו שלה למפרסמים ויוצרי תוכן, אך האתגר העיקרי נותר הגנה על עסקי החיפוש הליבתיים. בשבוע שעבר השיקה גוגל את Gemini 2.0, גרסה משודרגת של מודל הבינה המלאכותית שלה, שצפויה להשתלב בחיפוש בשנה הבאה.

האנליסט ריצ'רד וינדזור, הדגיש את חשיבות הקרב הזה עבור גוגל: "אם סוכני בינה מלאכותית יתפסו תאוצה בסמארטפונים, זהו קרב שגוגל חייבת לנצח. אם משתמשים יעדיפו להשתמש ב-GPT או ב-Claude בסמארטפונים שלהם, גוגל תהיה בצרות אמיתיות כי היא תאבד את הגישה הישירה למשתמש."

קיראו עוד ב"גלובל"

המאבק על עתיד החיפוש מתחדד על רקע העלייה בשימוש בבינה מלאכותית. גוגל נדרשת לאזן בין שמירה על היתרונות המסורתיים שלה לבין חדשנות בתחום ה-AI. קרב זה מתנהל גם בזירה הפיננסית, כאשר המשקיעים מנסים להעריך את יכולתה של גוגל להגן על נכסי הליבה שלה מול מתחרים חדשניים.

 

היתרונות של גוגל

למרות האיום הגובר מצד OpenAI וחברות צ'אטבוט אחרות, גוגל עומדת בעמדה חזקה במיוחד בזכות מודל עסקי מבוסס ורווחי. בניגוד למתחרותיה החדשות, שעדיין מחפשות את הדרך לרווחיות, גוגל נהנית מתזרים מזומנים תפעולי צפוי של 154 מיליארד דולר ב-2025.

שוק החיפוש באינטרנט עובר טרנספורמציה עם כניסת טכנולוגיות AI, אך התחזיות מצביעות על המשך צמיחה יציבה בפרסום בחיפוש - 6% ב-2025 ועוד 5% בממוצע עד סוף העשור. הבינה המלאכותית צפויה להשתלב כאפיק נוסף לקבלת מידע, ולא להחליף לחלוטין את החיפוש המסורתי.

גוגל כבר מציגה הצלחה במודל ההכנסות המשולב שלה - שירות Google One חצה את רף 100 מיליון המנויים, כשהחבילה היוקרתית בעלות 20 דולר לחודש מציעה גישה ליכולות AI מתקדמות. במקביל, החברה ממשיכה ליהנות מהכנסות פרסום משמעותיות ממנוע החיפוש המסורתי.

הניסיון העשיר של גוגל בתחום הבינה המלאכותית, עם פרויקטים כמו Google Brain ו-DeepMind, מעניק לה יתרון משמעותי. הרכישה האחרונה של character.ai תמורת 2.7 מיליארד דולר מדגישה את מחויבותה להישאר בחזית הטכנולוגיה, כשהחברה מתכננת להשקיע 59 מיליארד דולר נוספים בפיתוח AI.

בעוד מתחרות כמו Perplexity נאבקות בתביעות על שימוש בתוכן ללא רשות, גוגל נהנית ממערכת יחסים מבוססת עם יוצרי תוכן ומפרסמים. שילוב הג'ימיני לצד מנוע החיפוש המסורתי מאפשר לחברה לעבור טרנספורמציה הדרגתית תוך שמירה על מקורות ההכנסה הקיימים.

Gemini 2.0 Flash 

מרוץ הבינה המלאכותית מתחמם עם השקת Gemini 2.0 Flash על ידי גוגל - מודל AI חדשני המשלב יכולות מתקדמות בעיבוד טקסט, תמונה, אודיו ווידאו. החידוש המשמעותי הוא היכולת לא רק לנתח תוכן מולטימדיה, אלא גם ליצור תוכן משולב באופן אינטואיטיבי.

את המערכת החדשה אפיינה גוגל בתפיסה חדשנית של "סוכני AI" - מערכות מתמחות המיועדות למשימות ספציפיות. בין הדוגמאות שהוצגו: עוזר תכנות מתקדם ומתכנן נסיעות אוטומטי. החברה כבר החלה בשחרור גרסאות ניסיוניות של סוכנים אלה לציבור הרחב.

מנכ"ל גוגל, סונדר פיצ'אי, הציג את Gemini 2.0 כצעד משמעותי לקראת חזונו של "עוזר אוניברסלי". המערכת החדשה לא רק מתקשרת עם משתמשים, אלא גם משתלבת עם מגוון כלים חיצוניים, כולל מנוע החיפוש של גוגל ואפליקציות צד שלישי.

החברה מתכננת להשיק את המערכת בהדרגה עד ינואר הקרוב, כאשר גרסה אופטימלית לשיחות כבר זמינה למשתמשים. צעד זה מסמן את כניסתה של גוגל לשלב הבא במהפכת הבינה המלאכותית, עם דגש על אינטגרציה חלקה בין יכולות מולטימדיה מתקדמות ושימושיות יומיומית.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".