מניית אדובי מאכזבת: דוחות חזקים, אך תחזיות חלשות ל-2025
אדובי, יצרנית פוטושופ ותוכנות מובילות אחרות, פרסמה הכנסות רבעוניות של 5.61 מיליארד דולר – מעל תחזיות השוק שעמדו על 5.54 מיליארד דולר. גם הרווח למניה, שעמד על 4.81 דולר, הפתיע לטובה מול הצפי של 4.67 דולר. מדובר בגידול לעומת השנה שעברה, אז הרווח למניה עמד על 4.27 דולר בלבד, והכנסותיה הסתכמו ב-5.05 מיליארד דולר.
הקטגוריה הגדולה ביותר של החברה, המדיה הדיגיטלית, הניבה הכנסות של 4.2 מיליארד דולר – עלייה של 12% ביחס לשנה שעברה. עם זאת, התחזיות לשנת 2025 היו פחות מעודדות. אדובי צופה הכנסות בטווח של 23.3 עד 23.6 מיליארד דולר, מתחת לצפי האנליסטים של 23.8 מיליארד דולר. גם התחזיות לרבעון הראשון של 2025 – 5.63 עד 5.68 מיליארד דולר – לא עמדו בציפיות, שהגיעו ל-5.72 מיליארד דולר.
תחזית מאכזבת - המניה יורדת
אף על פי שהדוחות הראו גידול בהכנסות וברווחים, המשקיעים חוששים שהתחזיות לשנת 2025 מסמנות האטה בצמיחה של אדובי, במיוחד לאור תחרות גוברת בשוק הבינה המלאכותית (AI). בעוד שמניות תוכנה אחרות, כמו סיילספורס, נהנו מההתלהבות סביב AI, עם עלייה של 35% השנה, מניית אדובי רשמה ירידה של 7.8% מתחילת 2024. קרנות סל של מניות טכנולוגיה כמו iShares Expanded Tech-Software Sector ETF, זינקו ב-33%.
האנליסטים חוששים כי אדובי אינה מנצלת מספיק את הפוטנציאל של AI. בעוד שאנשי החברה, ובראשם סמנכ"ל הכספים דן דרן, טוענים שהמונטיזציה של AI מתחילה להראות סימנים חיוביים. השוק מצפה ליותר.
- אדובי ברבעון שיא ועם תחזית צמיחת ARR שנתית של 10%
- אדובי מהמרת על ה־AI ורוכשת את Semrush ב־1.9 מיליארד דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באדובי מציינים כי המשתמשים הפעילים החודשיים צמחו ב-25% והגיעו ל-650 מיליון – נתון שמעיד על מעורבות גבוהה מצד הלקוחות. החברה גם הדגישה שהאקוסיסטם שלה נמצא "במקום חזק מתמיד".
אדובי פיתחה כלים מבוססי AI, כמו Adobe Sensei, שמספקים פתרונות לעריכה, עיצוב ואנליטיקה מתקדמת. אלו כלים צומחים, אבל האנליסטים כאמור ציפו ליותר. עם זאת, צריך לזכור שאדובי היא ענקית - החברה מובילה בתחומי המדיה הדיגיטלית עם פלטפורמות כמו Photoshop ו-Illustrator, שמשמשות מיליוני משתמשים.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
