אנבידיה חוזרת לעלות: שוק השבבים מתאושש; ומה יקרה למניות נובה וקמטק?
אחרי שבוע לא פשוט, מניית אנבידיה NVIDIA CORP חוזרת למרכז הבמה עם עלייה של 2% לקראת פתיחת המסחר. ההתאוששות מגיעה לאחר ירידה של 7.2% מאז פרסום הדוחות הרבעוניים בשבוע שעבר וכן נתוני מכירות מאכזבים מצד השותפה העסקית דל.
מניות השבבים מתקנותשוק השבבים כולו מראה סימני התאוששות, בין היתר על רקע דיווחים כי ההגבלות הצפויות מצד ארה"ב על מכירת שבבים לסין עשויות להיות פחות מחמירות מהצפוי. המידע החדש הביא לעליות גם באירופה, שם מניות כמו ASML, יצרנית מכונות ליתוגרפיה לייצור שבבים, עלתה ב-2.4%. גם ASM International רושמת עלייה של 1.1%, מה שמסמן שינוי חיובי במגמה העולמית.
הזווית הישראלית - נובה וקמטק
המניות של נובה וקמטק זינקו ביום חמישי האחרון במסחר בתל אביב על רקע ההבנה שההחמרות בסחר בין סין לארה"ב לא יהיו קשות כפי שהוערך מלכתחילה, אך יש כאן עניין נוסף. החברות הישראליות נחשבות יחסית נייטרליות, הן יכולות לשחק במגרש של האמריקאיים לצד משחק במגרש הסיני. הגבלות של הממשל על חברות אמריקאיות יהיו נוקשות וברורות יותר מאשר על חברות אחרות. כך או אחרת, המניות האלו צפויות לזנק בפתיחת המסחר (כרגע העלייה בשלב שלפני הפתיחה בשתי המניות היא כ-3%)התוצאות האחרונות של אנבידיה
התוצאות של אנבידיה היו הרבה מעל התחזיות המוקדמות, התחזית קדימה היתה פושרת, המניה ירדה אחרי המסחר ב-2.5%, אבל חזרה לעלות באותו הייום בזכות שיחת הוועידה. בהמשך היא ירדה ב-7.2%, וכאמור כרגע היא עולה ב-2%.
- המסחר ננעל במגמה מעורבת; ג'יי פרוג טסה 27%, טסלה ירדה 3.5%
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שיחת הוועידה היתה אופטימית, אבל היו בה שאלות חוזרות של האנליסטים שהבליטו את החששות בעיקר מהכניסה של השבב החדש ומהירידה הצפויה במרווחים בעת "העברת הדורות". בשיחת הוועידה נשאל ג'נסן הואנג אם היו דיווחים על בעיות חימום הקשורות למוצרים האחרונים. איך NVIDIA מתמודדת עם האתגרים הללו? והאם ישנן מגבלות באספקה שמשפיעות על התהליך?"
"הייצור של Blackwell מתקדם במלוא הקצב. ברבעון הנוכחי נספק יותר יחידות ממה שתכננו. הצוות שלנו עובד בשיתוף פעולה עם כל השותפים בשרשרת האספקה כדי לעמוד בביקוש הגדול.
"זה שלב נוסף בתחילת מהפכת ה-AI. מדובר בשדרוג טכנולוגי נרחב המשלב יכולות מתקדמות במרכזי נתונים ברחבי העולם. אנו מבצעים אינטגרציה הנדסית מורכבת, ומתקדמים בלוח הזמנים."
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
"מהי התחזית למעבר בין Hopper ל-Blackwell? האם אנו צפויים לראות לחץ על הרווחיות בתקופה זו?"
קולט קרס, סמנכ"לית כספים: "בשלבים הראשונים של ההשקה, נתרכז בשיפור חוויית הלקוח ובשדרוג המערכות, מה שיגרום לרווחיות נמוכה יותר בטווח הקצר. אנו צופים שיפור משמעותי בהמשך."
הואנג: "הביקוש ל-Hopper ימשיך גם בשנה הבאה, ואנו מתחילים להרחיב את האספקה של Blackwell. השוק עובר שדרוג מערכות בקנה מידה עצום, ואנו בתחילת מגמה שתימשך לשנים רבות."
"ג'נסן, איך מתחלקת ההשקעה החישובית בין אימון מוקדם, אימון חוזר ואימון בזמן הרצה במודלים הגדולים? איזה תחום רואה את הצמיחה הגדולה ביותר?"
"כרגע, עיקר החישוב מושקע באימון מוקדם של מודלים בסיסיים. עם זאת, אימון חוזר ואימון בזמן הרצה מתפתחים במהירות. אנו רואים צורך במדרג בשלושת התחומים הללו.
"זה נובע מהמעבר למודלים מבוססי מולטימדיה והשימוש באלפי פטה-בייט של נתונים. הצורך ביכולות חישוב גדל, ואנו מתמקדים בשיפור ביצועים כדי להוזיל עלויות ולהמשיך להוביל את מהפכת ה-AI."
"קולט, מהי ההגדרה שלך ל'רווחיות נמוכה'? והאם Hopper צפוי להראות ירידה ברבעון הבא?"
"כשאני אומרת רווחיות נמוכה, אני מתכוונת לטווח של 71%-72%. הרווחיות תשתפר ככל שנמכור יותר ונייעל את התהליכים שלנו.
"באשר ל-Hopper, הביקוש נותר חזק, ואנו מצפים להמשך המכירות גם ברבעון הבא. עם זאת, במקביל ישנה עלייה בביקוש ל-Blackwell, ואנו מנהלים את המעבר הזה בזהירות."
"מה הצפי לצמיחה רבעונית בעקבות השקת Blackwell? והאם ישנן דאגות הנוגעות לשוק בסין תחת הממשל החדש בארה"ב?"
"אנו צופים המשך צמיחה חזקה ברבעונים הקרובים בעקבות Blackwell. לגבי סין, אנו תמיד נתאים את עצמנו לכל רגולציה שתהיה ונמשיך לתמוך בלקוחות שלנו תוך עמידה מלאה בתקנות."
"מהי התחזית שלכם לשילוב בין Hopper ל-Blackwell בשנים הקרובות?"
"Blackwell יהיה המוביל בתעשייה בתוך מספר רבעונים, אך Hopper ימשיך לשרת תשתיות קיימות לאורך זמן. מדובר בשילוב אידיאלי המבטיח כיסוי רחב לשוק."
"קולט, ראינו שינויים קלים בשולי הרווח ברבעון הנוכחי. האם את יכולה להסביר איך Blackwell משפיע על שולי הרווח, ומה התחזית לשנה הקרובה?"
"שולי הרווח מושפעים מהעלויות הראשוניות של ההשקה ומהייצור ההדרגתי של Blackwell. בשלב זה, אנו רואים שולי רווח באזור ה-71%-72%, אך עם שיפור תהליכי הייצור והגדלת היקף המשלוחים, אנו מצפים להגיע לרמות של אמצע שנות ה-70 לקראת סוף השנה הבאה."
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
