מרכז נתונים
צילום: brett sayles, pexels

המרוויחות הסמויות ממרוץ ה-AI: ארבעת חברות התשתית שכדאי להכיר

מאחורי מרוץ הבינה המלאכותית: חברת הקירור Nvent שזינקה ב-46% וספקיות האנרגיה שמזניקות את המניות - מי הן החברות שמספקות את התשתית למהפכה
אדיר בן עמי |

התפתחות הבינה המלאכותית מובילה לביקוש חסר תקדים למרכזי נתונים, והשוק מתחיל לזהות את החברות שעתידות להרוויח מהמגמה הזו. צוות המחקר של KeyBanc Capital Markets זיהה מספר חברות מובילות שנמצאות בעמדה טובה לנצל את ההזדמנות. 

בראש רשימת ההמלצות של KeyBanc נמצאת Nvent NVENT ELECTRIC PLC , חברה שמתמחה בתחום חיוני במיוחד - קירור מערכות המחשוב העצמתיות. פתרונות הקירור המתקדמים שלה מותאמים במיוחד למערכות השרתים החדשות של אנבידיה, והחברה כבר מפתחת בשיתוף פעולה עם הענקית ארכיטקטורות חדשות לדור הבא. לפי הערכות האנליסטים, זהו רק קצה הקרחון של פעילות החברה, שמחזיקה בקשרים עסקיים נרחבים הרבה יותר ממה שידוע לציבור. 

החברה נסחרת כעת לפי שווי של 12.9 מיליארד דולר, זאת לאחר שמנייתה זינקה כבר ב-32% השנה וב-46% ב-12 החודשים האחרונים.

אך מערכות המחשוב הללו לא מסתפקות רק בקירור - הן צורכות כמויות עצומות של חשמל, וכאן נכנסת לתמונה Constellation Energy CONSTELLATION ENERGY . החברה הדהימה את השוק כשחתמה על עסקת ענק עם מיקרוסופט, במסגרתה יופעל מחדש כור גרעיני שלם בפנסילבניה לטובת אספקת חשמל למרכזי הנתונים של ענקית הטכנולוגיה.

Constellation נסחרת לפי שווי של 78.1 מיליארד דולר, לאחר שזינקה ב-113% מתחילת השנה וב-104% בשנה האחרונה כולה.

הצלחתה של Constellation Energy מושכת שחקנים נוספים לתחום, כשגם Entergy ENTERGY CORP נכנסת למשחק כספקית אנרגיה מובילה למרכזי נתונים. שתי חברות האנרגיה הללו מיצבו את עצמן בחוכמה לקראת העלייה הצפויה בביקוש לחשמל, כשהן מבינות שזהו רק תחילתו של גל. Entergy מחזיקה בשווי של 32.3 מיליארד דולר ומנייתה עלתה ב-49% מתחילת השנה וב-50% ב-12 החודשים האחרונים.

בעקבותיהן הולכת גם Portland General Electric PORTLAND GENERAL ELEC , שכבר מציגה תוצאות מרשימות עם צמיחה בהכנסות מלקוחות בתחומי התעשייה, ייצור השבבים ומרכזי הנתונים. החברה זיהתה מוקדם את הפוטנציאל וממצבת את עצמה כשחקנית מרכזית בתחום אספקת החשמל לתעשיית הטכנולוגיה המתפתחת. Portland היא הקטנה בחבורה ונסחרת לפי שווי של 5 מיליארד דולר בלבד, כאשר עלתה ב-10% השנה וב-16% ב-12 החודשים האחרונים.

המגמה החיובית הזו מקבלת חיזוק נוסף מתוצאות הרבעון השלישי של 2024, כאשר חברות המספקות חומרה ותשתיות למרכזי נתונים מדווחות על ביקושים חזקים שרק הולכים וגוברים. נתונים אלו מחזקים את הערכות האנליסטים לגבי המשך הצמיחה בתחום.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.